ماجرای برخورد یک سیارک به زمین چیست؟! 2021-05-04T13:55:34+04:30

به گزارش ایسنا، هر دو سال یک بار، دانشمندان و کارمندان بخش خدمات اضطراری به عنوان بخشی از کنفرانس "دفاع از سیاره" که توسط فرهنگستان بین‌المللی کیهان‌نوردی برگزار می‌شود دور هم جمع می‌شوند تا درباره‌ی تهدید فرضی برخورد یک سیارک به زمین با هم بحث کنند.

در این مانور که از تاریخ ۲۶ آوریل(ششم اردیبهشت) تا ۲۸ آوریل به صورت آنلاین انجام شد این گروه سیارکی را در نظر گرفتند که تا شش ماه دیگر فرضا به زمین برخورد خواهد کرد.

در وهله‌ی اول باید تا جایی که می‌توان اجرام، مدار و اندازه‌ی‌ آن‌ها را شناسایی کرد. تاکنون دانشمندان بیش از ۲۵ هزار مورد سیارک و ستاره‌ی دنباله‌دار نزدیک به زمین پیدا کرده‌اند که تهدیدی برای زمین به حساب نمی‌آیند. این اجرام یا هیچ‌گاه وارد مدار زمین نمی‌شوند و یا به اندازه‌ی کافی کوچک هستند که هنگام ورود به جو زمین کاملا بسوزند.

اگرچه تاکنون همه‌ی سیارک‌هایی که اندازه بزرگی داشتند و در فاصله‌ی نزدیکی از زمین قرار گرفته بودند در فاصله‌ای ایمن از کنار آن رد شده‌اند، اما متخصصان دفاع از سیاره می‌خواهند برای زمانی که احتمال برخورد وجود دارد آماده باشند. بنابراین برای این کار مانوری فرضی انجام می‌دهند. در طول این کنفرانس گروهی از دانشمندان ناسا و دانشمندان دیگر هشدار برخورد سیارک را به صدا درمی‌آورند. طی چند روز گروه داده‌ها را به صورت مرحله‌ای فاش می‌کند تا مشابه تحقیقات واقعی باشد به طوری که داده‌ها به صورت مرحله‌ای و زمان‌بر به دست بیایند.

در طول این برنامه همه‌ی افراد گروه از دانشمندان سیارک‌ها گرفته تا وکلا، مهندسین فضاپیماها و کارمندان خدمات اضطراری به چالش‌هایی که ممکن است با آن روبه‌رو شوند فکر می‌کنند و اینکه چه تصمیماتی می‌توانند بگیرند و نیاز به چه اطلاعات و برنامه‌ریزی‌هایی دارند.

روز اول مانور کشف سیارک فرضی، ۱۹ آوریل ۲۰۲۱

در این مانور سیارک فرضی در ۱۹ آوریل ۲۰۲۱ کشف شد و روز بعد وجود آن تایید شد. این سیارک توسط مرکز بررسی ریزسیاره‌ها “۲۰۲۱ PDC” نام گرفت. نام انتخاب شده برای آن سه حرف انگلیسی دارد برای اینکه بر روی فرضی بودن آن تاکید شود زیرا که برای نام‌گذاری سیارک‌ها هیچ‌گاه از سه حرف استفاده نمی‌شود.

یک روز پس از کشف این سیاره مرکز پیشرانه جت ناسا و آژانس فضایی اروپا هر دو تاریخ‌های بالقوه برخورد این سیاره را مشخص کردند و هر دوی سیستم‌های بکار رفته بر روی یک تاریخ به توافق رسیدند و اینکه این برخورد در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۱ رخ خواهد داد تنها شش ماه دیگر. با این حال احتمال برخورد کم است چیزی در حدود ۱ به ۲۵۰۰ و تنها با گذشت دو روز نمی‌توان احتمال برخورد را به شکل بهتری تخمین زد.

اطلاعات فیزیکی این سیارک در دسترس نیست و اندازه‌ی آن می‌تواند از ۳۵ تا ۷۰۰ متر متغیر باشد.

طول دوره‌ی گردش این سیارک در مدار ۵۱۶ روز است و صفحه‌ی مداری‌ آن ۱۶ درجه به سمت صفحه‌ی مداری زمین متمایل است. هنگامی که برای بار اول مشاهده شد در فاصله‌ی ۵۷ میلیون کیلومتری زمین قرار داشت و با سرعت پنج کیلومتر بر ثانیه به سمت زمین در حرکت است. در طول روزهای آینده با افزایش داده‌ها احتمال برخورد آن افزایش می‌یابد.

در طی سه هفته‌ی بعد این سیارک بیشتر به زمین نزدیک می‌شود و در نهم ماه مه به نزدیک‌ترین فاصله می‌رسد اما هنوز برای تشخیص توسط رادارها دور است و تا ماه اکتبر قابل تشخیص توسط رادارها نخواهد بود.

در تاریخ ۲۶ آوریل اولین جلسه‌ی کنفرانس "دفاع از سیاره" آغاز می‌شود و تا آن زمان احتمال برخورد این سیارک به زمین ۵ درصد افزایش داشته است. باقی سناریو در طول این کنفرانس انجام خواهد گرفت.

ماجرای برخورد یک سیارک به زمین چیست؟!

در این تصویر مدار سیارک و مدار زمین قابل مشاهده است و مناطقی که این دو مدار همپوشانی دارند را می‌توان مشاهده کرد

در این تصویر مکان‌های بالقوه‌ی برخورد سیارک با رنگ قرمز مشخص شده‌اند

احتمال برخورد با استفاده از مشاهدات نجومی تخمین زده می‌شود و به مدت زمانی که سیارک مورد بررسی قرار گرفته است بستگی دارد. پس از گذشت یک هفته چندین بررسی انجام شده و به دلیل درخشش ماه کامل این بررسی‌ها برای چند روز متوقف می‌شوند. پس از چند روز با از سرگیری مشاهدات احتمال برخورد افزایش چشم‌گیری خواهد داشت و اگر سیارک در مسیر برخورد به زمین قرار بگیرد تا پایان هفته این میزان به ۳۰ درصد و تا پایان هفته بعدی به ۷۰ درصد خواهد رسید و در طول هفته‌های بعدی به ۹۰ درصد می‌رسد. اگر سیارک در مسیر برخورد نباشد نیز این احتمالات افزایش می‌یابد اما در نهایت زمانی که به اندازه‌ی کافی داده‌ها بررسی شوند به صفر خواهد رسید.

با افزایش داده‌ها مناطقی که در خطر هستند کمتر می‌شوند تا جایی که یک نقطه‌ی خاص مشخص شود. در برخی سناریوها این سیارک ممکن است بدون ایجاد خطر در بالای یک اقیانوس منفجر شود و در این مرحله از آزمایش ۹۷ درصد احتمال دارد که این سیارک خطری ایجاد نکند اما ۳ درصد باقی‌مانده متخصصان را نگران می‌کند.

روز دوم شبیه‌سازی، ۲ مه ۲۰۲۱

در روز دوم می‌توان منطقه‌ی کلی که احتمال برخورد سیارک به آن وجود دارد را تعیین کرد و بر طبق داده‌های جدید مشخص می‌شود که این سیارک به اروپا و یا شمال آفریقا برخورد خواهد کرد. با این حال هنوز اندازه‌ی سیارک و تاثیری که برخورد آن خواهد گذاشت هنوز نامشخص است.

داده‌ها نشان می‌دهد که این سیارک در سال ۲۰۱۴ در نزدیکی زمین قرار گرفته است. این داده‌ها احتمال برخورد را ۱ به ۲۰ نشان می‌دهد. اگرچه این خبر بدی است اما می‌تواند به یافتن راهی برای دور نگه داشتن سیارک “۲۰۲۱ PDC” از زمین کمک کند.

متخصصان چندین روش برای این کار پیشنهاد می‌کنند. یکی از روش‌ها پرتاب جسمی سنگین به سمت آن برای عقب راندن یا جلو بردن آن در مسیرش است. اگرچه مدار زمین و این سیارک همچنان با هم تلاقی دارند اما دیگر در یک زمان یکسان در یک نقطه قرار نخواهند گرفت.

راه‌حل دیگر استفاده از یک سلاح هسته‌ای برای نابود کردن آن است. اما هیچ یک از این روش‌ها با توجه به سرعت کم ما در انجام ماموریت‌های فضایی امکان پذیر نیست و با احتمال برخورد یک سیارک طی شش ماه انسان‌ها باید یک فضاپیمای آماده روی سکوی پرتاب داشته باشند تا به سیاره‌ای دیگر سفر کنند.

روز سوم شبیه‌سازی، ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱

ستاره‌شناسان هر شب این سیارک را به‌وسیله‌ی بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان بررسی می‌کنند که به آن‌ها اطلاعات دقیق‌تری از مدار آن می‌دهد. محل برخورد این سیارک تقریبا مشخص شده است و می‌تواند آلمان، جمهوری چک و یا اتریش باشد.

ماجرای برخورد یک سیارک به زمین چیست؟!

متخصصان قطر آن را در حدود ۱۶۰ متر تخمین زده‌اند. و به نظر می‌رسد اندازه‌ی آن درحدود ۸۰ تا ۲۴۰ متر باشد اگرچه هنوز هم می‌تواند مخرب باشد اما شرایط از بدترین حالتی که دانشمندان در نظر گرفته بودند بهتر است.

محققان می‌گویند بدترین حالت این نیست که این سیارک به مرکز یک شهر پرجمعیت برخورد کند بلکه این است که در میان دو شهر پرجمعیت برخورد کند.

روز پایانی، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۱

تنها شش روز تا برخورد باقی‌مانده و اکنون این سیارک در معرض دید بسیاری از رادارهای گلدستون است و در فاصله‌ی ۶.۳ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد.

رادارها اندازه‌ی آن را حدود ۱۰۵ متر نشان می‌دهند محل برخورد آن همان سه کشور پیش‌بینی می‌شود و با سرعت ۱۵.۲ کیلومتر بر ثانیه وارد جو خواهد شد. منطقه‌ای که مورد برخورد قرار می‌گیرد در بدترین حالت ۳۰۰ کیلومتر مساحت خواهد داشت و به طور متوسط ۱۵۰ کیلومتر.

اما در این آزمایش فرضی، محل برخورد و اتفاقی که پس از برخورد رخ خواهد داد مد نظر نیست بلکه این تمرین کارمندان خدمات اضطراری و دانشمندان را دورهم جمع می‌کند تا برای خطرات بالقوه آینده با یکدیگر هماهنگ شوند.

ناسا تاکنون در هفت کنفرانس برخورد فرضی شرکت کرده است و در سه مورد نیز با سازمان مدیریت بحران فدرال همکاری داشته است.

در تمرینات مشترک ناسا و سازمان مدیریت بحران فدرال، آژانس‌های فدرال دیگری از جمله وزارت دفاع و امور خارجه شرکت داشتند.

دکتر پاول چوداس مدیر این برنامه می‌گوید: مانور برخورد سیارک فرضی به ما کمک می‌کند تا درمورد نحوه‌ی واکنش به این رویداد فکر کنیم.

شناسایی ۱۸۱۳۳ بیمار جدید کرونایی/ ۳۰۷ نفر دیگر فوت شدند

2021-05-11T13:39:56+04:30
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، آمار بیماران جدید کرونایی در شبانه روز گذشته را اعلام کرد.

ایرانی ها تاکنون یک میلیون و ۸۸۲ هزار دوز واکسن زده اند

2021-05-11T13:39:55+04:30
بنابر اعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون بیش از یک میلیون و ۸۸۲ هزار دوز واکسن در کشور تزریق شده است.

۲ سامانه برای حمایت از زیست بوم نوآفرینی رونمایی شد

2021-05-11T13:39:55+04:30
«داشبورد عمومی و بستر بوم سرمایه سامانه ایران نوآفرین» و نیز «درگاه یکپارچه زیست بوم نوآفرینی» رونمایی شد.

تصویب دستورالعمل دفاع از پایان نامه با ارائه محصولات دانش بنیان

2021-05-11T13:26:36+04:30
سیزدهمین جلسه شورای مدیریت فعالیت اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

زمان داوری المپیاد ورزش‌های همگانی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد

2021-05-11T13:16:35+04:30
داوری نخستین المپیاد مجازی ورزش‌های همگانی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی از شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.

کشف متانول در قرص سیاره‌ای برای اولین بار

2021-05-11T13:16:35+04:30
گروهی از محققان به سرپرستی "آلیس بوث"(Alice Booth) از دانشگاه لیدن هلند موفق به کشف متانول-ijs (methanol-ijs) در قسمت گرم یک قرص تشکیل سیاره شده‌ان...

کشف یک پروانه ۴۰۰ ساله در میان صفحات کتابی قدیمی!

2021-05-11T13:16:34+04:30
پروانه‌ای با قدمت تقریبا ۴۰۰ سال در میان صفحات یک کتاب قدیمی در کتابخانه‌ی دانشگاه کمبریج یافت شده است.

شرکت "اکسیوم اسپیس" ۴ فرد را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد

2021-05-11T13:16:34+04:30
ناسا و شرکت "اکسیوم اسپیس"(Axiom Space) برای ارسال اولین فضانوردان خصوصی به ایستگاه فضایی بین المللی با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. ...

عوارض واکسن کرونا ثبت می شود/ بررسی علت فوتی‌ها بعد از واکسیناسیون

2021-05-11T13:13:14+04:30
معاون درمان وزارت بهداشت، به تشریح مهم‌ترین عوارض واکسن کرونا در کشور پرداخت.

نخبگان و الگوهای موفق علوم پزشکی کشور معرفی می‌شوند

2021-05-11T13:13:14+04:30
با امضای تفاهم‌نامه مشترک بین معاونت‌های «فرهنگی و دانشجویی» و «آموزش» وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و فرهنگستان علوم پزشکی، نخبگان و الگوهای موفق علوم پزش...

کاهش ۵۰درصدی تولید آیفون ۱۲ در هند

2021-05-11T12:59:55+04:30
ابتلای کارگران کارخانه فاکسکان در هند سبب شده تولید آیفون ۱۲ در این واحد۵۰ درصد کاهش یابد و ورود به کارخانه ممنوع شود.

عوارض واکسن کرونا ثبت می شود/بررسی علت فوتی ها بعد از واکسیناسیون

2021-05-11T12:46:36+04:30
معاون درمان وزارت بهداشت، به تشریح مهم ترین عوارض واکسن کرونا در کشور پرداخت.

تولید ماهانه ۲۰میلیون دوز واکسن کرونای پاستور

2021-05-11T12:46:36+04:30
مدیر گروه ویروس شناسی موسسه پاستور ایران گفت: امکانات لازم برای تولید واکسن تهیه شده و پیش بینی می‌شود که ماهیانه ۲۰ میلیون دز از واکسن پاستور تولید شود.

همایش آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار برگزار می شود

2021-05-11T12:33:14+04:30
دانشگاه سوره به مناسبت هفته پژوهش، همایشی تحت عنوان «آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار» را با هدف ارتقاء جایگاه آموزش عالی برگزار می‌کند.

دانشجویان به عنوان گروه ویژه واکسینه شوند/ احیای آموزش عالی با واکسیناسیون

2021-05-11T12:33:14+04:30
معاون آموزشی وزارت بهداشت در نامه ای به وزیر بهداشت خواستار در نظر گرفته شدن دانشجویان به عنوان گروه ویژه دریافت کننده واکسن کرونا شد.

طراحی هواپیماهای آموزشی در شرکتهای دانش بنیان

2021-05-11T12:19:55+04:30
شرکتهای دانش بنیان هواپیماهای آموزشی طراحی کردند که در مراکز آموزشی به کار گرفته می شود.

ربات ایرانی «سورنا» در جمع ۱۰ ربات برتر سال ۲۰۲۰ قرار گرفت

2021-05-11T12:19:55+04:30
معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور اعلام کرد ربات «سورنا» در جمع ۱۰ ربات برتر سال ۲۰۲۰ قرار گرفت.

اساس توسعه منابع انسانی، سرآمد کردن نظام آموزشی کشور است

2021-05-11T12:09:55+04:30
رئیس دانشگاه فرهنگیان سرآمد کردن نظام آموزشی کشور را اساس توسعه منابع انسانی و تضمین کننده توسعه ملی دانست.

دعوت از محققان بین‌المللی جهت شرکت در جشنواره خوارزمی

2021-05-11T12:09:55+04:30
دبیرخانه جشنواره بین‌المللی خوارزمی از عموم علاقه‌مندان برای مشارکت در معرفی محققان بین‌المللی برای حضور در این جشنواره دعوت به همکاری کرد. ...

پروتئین خوشه‌ای؛ کلید ساخت واکسن‌ برای انواع جدید کروناویروس

2021-05-11T12:09:54+04:30
یک پژوهشگر آمریکایی باور دارد که کلید ساخت واکسن‌ برای انواع جدید کووید-۱۹، در پروتئین‌ خوشه‌ای کروناویروس نهفته است.

راه اندازی ۱۳ پایگاه واکسیناسیون تجمیعی

2021-05-11T12:06:36+04:30
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به راه اندازی ۱۳ پایگاه واکسیناسیون تجمیعی، گفت: مهم ترین هدف از راه اندازی این مراکز، تسهیل دسترسی مردم به ...

حمایت از پژوهش‌های کاربردی در حوزه دیجیتال سرعت گرفت

2021-05-11T12:06:35+04:30
ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با تاکید بر اهداف بلندمدت ایران در رسیدن به موج ششم تغییرات فناورانه جهانی، از تسریع در حمایت از پژوهش های ...

بازیافت کاغذهای غیرقابل استفاده با دستگاه خمیر کاغذ خشک

2021-05-11T11:56:33+04:30
تفکیک زباله‌ها از جمله کاغذ از یکدیگر امری بسیار مهم در بازیافت زباله‌ها محسوب می‌شود.

دورهمی ستارگان جوان در دل فضا!

2021-05-11T11:56:33+04:30
تصویر ثبت شده با "تلسکوپ فضایی هابل"، ستارگان جوان را در یک خوشه ستاره‌ای نشان می‌دهد.

واکسیناسیون کارکنان داروخانه های خصوصی آغاز شد

2021-05-11T11:53:17+04:30
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران، از آغاز واکسیناسیون کارکنان داروخانه های خصوصی تحت پوشش دانشگاه علیه بیماری کووید ۱۹ خبر داد.

نقشه راه فناوری اینترنت اشیا تدوین شد