میرنیوز

فعالان فضای مجازی از دولت آینده چه انتظاراتی دارند

فعالان فضای مجازی از دولت آینده چه انتظاراتی دارند 2021-04-20T15:42:23+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هم اندیشی فعالان فضای مجازی پاک با موضوع توقعات و انتظارات نخبگان و فعالان فضای مجازی از دولت آینده و مطالبات از رئیس جمهور، برگزار شد.

در این نشست رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور به دلیل اینکه ریاست شوراهای عالی همچون فضای مجازی، امنیت ملی و انقلاب فرهنگی را به موازات ریاست دولت بر عهده دارد، نقش بسیار زیادی در سمت و سوی فضای مجازی کشور خواهد داشت، گفت: اینکه برخی می‌گویند رئیس جمهور کاره ای نیست به هیچ عنوان درست نبوده و وی قدرت و اختیار ۱۰۰ درصدی در سیاستگذاری کشور دارد.

وی با اشاره به نمونه بارز قدرت رئیس جمهور گفت: در شورای عالی فضای مجازی هر چه داد زدیم چون رئیس جمهور نخواست، حتی اتفاقی که به صلاح کشور بود نیافتاد. از سوی دیگر به دلیل همین قدرت، مصوبات شورای عالی فضای مجازی با سمت و سو دادن به عدم اجرا، به مرحله اجرا نرسید. رئیس جمهور در نظام جمهوری اسلامی همه کاره است و قدرت دارد و به راحتی می‌تواند مصوبه مجلس و مصوبه شورای عالی فضای مجازی را به بهانه‌های مختلف اجرا نکند. رئیس جمهور قدرت این را دارد که بتواند جلسه شورای عالی را در عرضه یک هفته، دوبار برگزار کند و یا اینکه ماه‌ها بگذرد و کشور در تب فعل و انفعالات فضای مجازی منتظر یک تصمیم از سوی شورای عالی باشد اما رئیس جمهور آن جلسه را تشکیل ندهد.

جلیلی افزود: با این وجود انتخاب رئیس جمهور دولت آینده بسیار دارای اهمیت است و کمترین انتظار این است که رئیس دولت آینده حداقل دغدغه جمهوری اسلامی و انقلاب و دغدغه اقتدار در فضای مجازی را داشته باشد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجاز وجه غالب دهه آینده را فضای مجازی عنوان کرد و گفت: رئیس جمهور آینده باید متقاعد به مفهومی به نام «رایا ایران» و یا «رایا جمهوری اسلامی» شود. چرا که همه چرخ‌های کشور از این پس روی ریل‌های فضای مجازی حرکت می‌کند.

وی بر لزوم داشتن حکمرانی روابط بین الملل و ساماندهی قدرت سایبری تاکید کرد و گفت: در قیاس با اینترنت، رئیس جمهور باید «ایرانت» را قبول کند که یک فضای مجازی گسترده در نقاط مختلف جمهوری اسلامی با کیفیت خوب، ارزان، در دسترس و در عین حال متصل به اینترنت جهانی است. رئیس جمهور باید قبول کند که در عرصه فضای مجازی نیز ما با دشمن مواجه هستیم و باید داشتن استقلال در فضای مجازی، موضوعیت پیدا کند. در همین حال موضوع مدیریت بر تنظیم گری بین المللی فضای مجازی از دیگر انتظارات است. چرا که ما معتقدیم نباید فقط آمریکا بر این فضا مدیریت کند.

دکتر جلیلی با تاکید بر اینکه ما باید در کشور شورای امنیت فضای مجازی داشته باشیم تا در معاهدات در شرف انجام بین المللی در این فضا، ایفای نقش کنیم، ادامه داد: رئیس جمهور آینده باید سیاستگذاری پیش دستانه ای در قبال فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، ۵G، اینترنت اشیا و اینترنت ماهواره‌ای داشته باشد تا این فناوری‌ها به صورت قانونمند و تحت مدیریت حاکمیت، در کشور توسعه یابند.

به گفته این استاد دانشگاه، اگر رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی، دبیر شورا و وزیر ارتباطات مثلث وفاق در حوزه فضای مجازی را تشکیل دهند و به استقلال و اقتدار ما در فضای مجازی باور داشته باشند و جربزه ایران را در فضای مجازی به منحصه ظهور برسانند، مشکلات رفع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه جناحی به فضای مجازی نباید داشته باشیم، گفت: در همین حال باید نگاه بی ارزشی به داده را در کشور اصلاح کنیم. چرا که داده منابع غنی است که باید ملی شود و حاکمیت در فضای مجازی با اتکای داده باید شکل گیرد.

حکمرانی نوین در فضای مجازی طراحی شود

آرش وکیلیان کارشناس فضای مجازی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه باید تلقی مان از فضای مجازی شفاف باشد، گفت: اینکه فضای مجازی به عنوان خدمت و ظرفیت فنی و اجتماعی در نظر گرفته شود که متناسب با جامعه خودمان به آن سر و شکل می‌دهیم، در طرح شبکه ملی اطلاعات آمده و اگر رئیس جمهور آینده اراده و درکی از اهمیت موضوع داشته باشد، می‌تواند در ۴ سال این اهداف را محقق کند.

وی گفت: اما فراتر از آن نیاز است که رئیس جمهور طرحی در فضای مجازی داشته باشد که دیگر فقط ظرفیت‌های فنی و اجتماعی نیست. فضای مجازی نوع مناسبات جامعه را تغییر می‌دهد و لازم است که رئیس جمهور آینده، طرحی متناسب با حکمرانی در این شرایط داشته باشد. رئیس دولت باید ایده‌های الهام بخشی فراتر از دولت الکترونیک و پروژه‌های فناوری اطلاعات، برای تحول دولت به کار گیرد. به بیان کلی‌تر نیاز است که طرحی از حکمرانی نوین در فضای مجازی از سوی رئیس جمهور ارائه دهد.

وکیلیان تاکید کرد: هم اکنون برخی کشورها طرح حکمرانی نوین را ارائه کرده اند که جایگاه فضای مجازی هر کشور و نسبت آن با قدرت‌های اجتماعی مختلف از جمله پلتفرم‌ها و اعمال حکمرانی روی آنها، مشخص است.

وی گفت: اگر رئیس جمهور آینده طراح سیاست نباشد، به طور قطع تنها نقش مجری پروژه را خواهد داشت.

مطالبات فضای مجازی از رئیس جمهور در ۵ لایه

محمدحسین سیاح طاهری کارشناس فضای مجازی نیز در این نشست با اشاره به لایه مختلف در ترسیم فضای مجازی و انتظاراتی که رئیس جمهور برای مواجهه با این موضوعات می‌رود، گفت: در لایه فنی و تکنیکال، اشراف رئیس جمهور به لایه زیرساخت مهم است و انتظار این است که رئیس جمهور آینده کلان پروژه‌هایی که بر زمین مانده اند را دقیق‌تر پیگیری کنند. در این زمینه مهمترین لایه فنی، شبکه ملی اطلاعات است و رئیس جمهور باید برنامه‌های عملیاتی برای رسیدن به سطح مطلوب این پروژه ارائه دهد. در همین حال بحث سیستم عامل ملی به عنوان یک زیرساخت مهم در عرصه نرم افزاری و فضای مجازی کشور مطرح است. ابر پروژه پیام رسان ملی که با وجود تلاش‌های زیادی مثمر ثمر واقع نشد، بحث جویشگر ملی و مرورگر ملی و خودکفایی در ابزار دسترسی و دیوایس برای برآورده کردن نیازهای داخلی از دیگر مواردی است که رئیس جمهور در این لایه باید مورد توجه قرار دهد.

وی گفت: در لایه سیاسی بحث استقلال و حفظ مرزهای دیجیتال و به طور کل مرزهای حاکمیت ملی در عرصه فضای مجازی و امکان اعمال حاکمیت در مرزهای دیجیتال مطرح است. موضوع امنیت فضای مجازی برای فراهم کردن امنیت سرویس‌های حیاتی و پرکاربرد، قدرت در فضای مجازی (قدرت سایبری و قدرت نرم) به این معنی که مردم تحت تأثیر عملیات روانی دشمن و جنگ اطلاعاتی و شناختی قرار گیرند از دیگر موضوعاتی است که رئیس جمهور آینده باید برای آن برنامه داشته باشد. در زمینه روابط بین الملل نیز رابطه با قدرت‌های مرسوم و موجود فضای مجازی و ارتباط عمیق و دقیق با کشورهای منطقه و همکاری چند جانبه با کشورهایی که در عرصه فضای مجازی با ما همسو هستند، از دیگر مطالبات است.

این کارشناس با اشاره به لایه اقتصادی فضای مجازی که بحث اشتغال دیجیتال، دولت الکترونیک، بیمه و مالیات در فضای مجازی را در بر می‌گیرد و لازم است که از تولیدکننده داخلی با جهتگیری درست، حمایت شود، گفت: در لایه اجتماعی و فرهنگی، محتوای فضای مجازی مطرح است. میزان آزادی‌های عمومی مردم، خبرنگاران و احزاب باید در این فضا تعریف شود. اسلامیت در فضای مجازی با تاکید بر داشتن فضای مجازی پاک، مفید و ایمن از دیگر مطالبات از رئیس جمهور آینده است.

وی با بیان اینکه در لایه حقوقی و قضائی، رئیس جمهور آینده باید به سرعت اسناد بر زمین مانده در سیاستگذاری در شورای عالی فضای مجازی و شوراهای کلان دیگر را به تصویب برساند و اسناد جدیدی در لایه سیاستگذاری به عنوان قرارگاه اصلی فضای مجازی کشور به تصویب برساند، گفت: در زمینه قانونگذاری در بسیاری از موارد در فضای مجازی خلأ قانونی داریم و دولت باید متناسب با خلأ موجود، به مجلس لایحه دهد.

سیاح طاهری گفت: انقلاب اسلامی در فضای مجازی هنوز محقق نشده و امیدواریم در دولت آینده طلیعه حکمرانی اسلامی بر فضای مجازی را ببینیم.

نگاه تخصص محور باید از نگاه سیاست کاری جدا شود

در این نشست همچنین محمدمهدی حبیبی کارشناس فضای مجازی با تاکید بر اینکه فضای مجازی کشور مسموم است و رئیس جمهور آینده باید این فضا را از بین ببرد، گفت: باید نگاه تخصص محور در حوزه فضای مجازی جایگزین نگاه سیاستکارانه شود.

وی گفت: مدیریت بر فضای مجازی صرفاً مساله فنی نیست و موضوعات سیاسی و فرهنگی نیز با آن درگیر است. زندگی کردن در فضای مجازی نیازمند سواد پایه است و تا زمانی که طرح واحد، حرف واحد و همکاری در این فضا وجود نداشته باشد، نمی‌توان به آینده خوشبین بود.

این کارشناس با بیان اینکه صرف تغییر دولت مشکل فضای مجازی ما را حل نمی‌کند و ما طرح واحدی وابسته به آرمان‌های انقلاب در این فضا نداریم، گفت: دوستان تاکیدشان بر تحقق ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال است و سوال اینجا است که رسیدن به این رقم در فضایی که یک سرویس پایه داخلی در کشور وجود ندارد به چه معنایی است؟ آیا این اقتصاد به امضای امثال ترامپ و بایدن وابسته نیست؟

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان وزارت ارتباطات در دفاع از پلتفرم کلاب هاوس و جرایم درنظر گرفته شده برای اپراتورها گفت. گوگل نرم افزار تلگرام طلایی را روی گوشی ۴۰ میلیون کاربر ایرانی به صورت بی شرفانه ای حذف کرد و وزارت ارتباطات در دفاع از حقوق مردم کاری نکرد. اما اختلال در سرویس خارجی کلاب هاوس را تضییع حق مردم می‌داند. وزارت ارتباطات فقط بلد است برای داخلی‌ها شاخ و شانه بکشد.

در این نشست ابوالقاسم رجبی کارشناس فضای مجازی نیز با تاکید بر اینکه از نظر قانونگذاری فضای مجازی در وضعیت ضعف قرار داریم و آنهایی که ایده فضای مجازی پاک را دنبال می‌کنند صدایشان به نهادهای قدرت نمی‌رسد، تاکید کرد: رئیس جمهور آینده باید به سمت کارکردهای مؤثر در این فضا برود. دولت آینده باید از ظرفیت لوایح ۵ گانه ای که وزارت ارتباطات قول تصویب آنها را داده بود اما به آن عمل نکرد، استفاده کند.

وی گفت: ما به مانع زدایی در کسب و کارهای فضای مجازی نیاز داریم و این یک مطالبه از رئیس جمهور آینده است. برای شروع یک کسب و کار با بروکراسی عظیمی روبرو هستیم که ربطی به جناح‌های سیاسی ندارد و صدور مجوزهای متعدد در این فضا، به نقض حقوق بخش خصوصی می‌انجامد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)