میرنیوز
به گزارش ایسنا، موضوع اثرگذار روی برنامههای ترویج دانشآموزی، شیوع ویروس کرونا در کشور بود که بهصورت طبیعی تاثیر زیادی بر آموزشهای دانشآموزی داشت. در سال گذشته، تعداد ۲۹ هزار و ۳۶۳ نفر دانشآموز و معلم در برنامهها و رویدادهای ترویج دانشآموزی عمدتا بهصورت مجازی مشارکت کردند و مجموع این افراد از سال ۱۳۸۷ تاکنون به یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۲۸۰ نفر رسید.
در نمودار ذیل تعداد دانش آموزان آموزش دیده در حوزه فناوری نانو از سطح عمومی تا تخصصی در سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۹ قابل مشاهده است.
المپیاد دانشآموزی علوم و فناورینانو
فراخوان ثبتنام یازدهمین المپیاد دانشآموزی نانو دی ماه ۱۳۹۸ در سایت باشگاه نانو انجام شد و پوستر فراخوان ثبتنام بهصورت مجازی به ادارات آموزش و پرورش و پژوهشسراهای دانشآموزی سراسر کشور ارسال شد. در این دوره، ۱۵۲ نهاد ترویجی بهصورت گروهی اقدام به ثبتنام دانشآموزان کردند که ۵۱ نهاد (یک شرکت خصوصی و ۵۰ پژوهشسرای دانشآموزی) هر کدام موفق به ثبتنام بیش از ۵۰ دانشآموز در این دوره شدهاند.
آزمونهای آزمایشی برای کسب آمادگی شرکت در یازدهمین المپیاد دانشآموزی علوم و فناوری نانو در روزهای ۱۴، ۲۱ و ۲۸ مرداد از ساعت ۹ تا ۱۲ صبح بهصورت رایگان و بهصورت مجازی برای داوطلبان این المپیاد برگزار شد.
با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی و همچنین برای حفظ سلامتی داوطلبان، پس از بررسی شرایط و همفکری با نهادهای مختلف دانشآموزی و در راستای هماهنگی با نهادهای ذیربط، کمیته اجرایی المپیاد دانشآموزی علوم و فناوری نانو تصمیم به برگزاری آنلاین آزمون مرحله اول یازدهیمن المپیاد گرفت، از این رو مرحله اول یازدهمین المپیاد دانشآموزی علوم و فناوری نانو بهصورت آنلاین برگزار شد.
در پایان مرحله اول، ۴۰۸ نفر از بین ۱۰ هزار و ۵۸۴ داوطلب توانستند نمره حدنصاب (حداقل نمره ۱۵درصد) برای ورود به مرحله دوم را کسب کنند. تعداد برگزیدگان هر استان در آزمون مرحله اول یازدهمین المپیاد دانشآموزی علوم و فناوری نانو در شکل زیر قابل مشاهده است.
راه یافتگان به مرحله دوم از ۳۰ استان کشور بودند که استانهای کردستان با ۱۰۵ منتخب، آذربایجان شرقی با ۵۷ منتخب و تهران با ۴۰ منتخب در صدر جدول ۳۰ استان قرار گرفتند.
بعد از برگزاری مراحل اول و دوم یازدهمین المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو، در نهایت ۳۰ نفر برتر برای حضور در مرحله نهایی مشخص شدند. استان کردستان با ۱۳ نفر دارای بیشترین تعداد نفرات برتر بود و استانهای آذربایجان شرقی و خراسان رضوی از این نظر به صورت مشترک در جایگاه بعدی قرار گرفتند.
انتخاب شهرها بر اساس بیشترین برگزیدگان حاضر در مرحله نهایی بوده است. اجرای مرحله سوم از بهمن ماه با اجرای ۵ کارگاه آموزشی در زمینه کاربردهای فناوری نانو برای مقابله با خوردگی با تدریس دکتر میرزایی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو) آغاز شد.
در ادامه، بخش عملی این مرحله از ۱۴ تا ۱۶ اسفند ماه در ۴ شهر سنندج، شیراز، مراغه و نیشابور بهصورت همزمان و با حضور ناظرانی از ستاد نانو برگزار شد و دانش آموزان در آزمایشگاه، روی موضوع جلوگیری از خوردگی فلزات با استفاده از پوششهای نانو فعالیت کردند. ارائه نتایج این فعالیتها در روزهای ۲۰ و ۲۱ اسفند ماه با حضور داوران المپیاد بهصورت مجازی برگزار شد و در نهایت در روز ۲۵ اسفند ماه، مراسم اختتامیه مجازی یازدهمین المپیاد نانو در محل ستاد نانو و با حضور دبیر ستاد، مشاور سازمان پرورش استعدادهای درخشان و مدیران آموزش و پرورش استانهای فعال در برگزاری المپیاد برگزار شد و مدال آورندگان نهایی معرفی شدند. آیناز رحیمی از استان کردستان و امیر غلامی از استان ایلام موفق به کسب مدال طلا شدند.
جشنواره دانشآموزی علوم و فناورینانو
یازدهمین جشنواره دانشآموزی علوم و فناوری نانو در سال ۹۹ بهصورت مجازی و غیرحضوری برگزار شد و دانشآموزان به صورت برخط از طرحها دفاع کردند. فلسفه وجودی این جشنواره، افزایش سواد تئوری دانشآموزان و به رقابت گذاشتن مهارت و کار عملی آنها در حوزه فناوری نانو است و مهمتر از کسب رتبه، دانشآموزان باید روش انجام یک کار پژوهشی یا تولید محصول را با شرکت در این رقابت دانشآموزی یاد بگیرند.
مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره دانشآموزی علوم و فناوری نانو روز دوشنبه، اول دی ماه ۹۹ ساعت ۱۵ بهصورت زنده از صفحه اینستاگرام باشگاه نانو پخش شد و از طرحهای برتر جشنواره در بخشهای مختلف بهصورت مجازی تقدیر شد.
حمایت از مروجین فناوری نانو در آموزش و پرورش
حمایت از مروجین فناوری نانو در آموزش و پرورش در قالب حمایت از پژوهشسراهای فعال در برگزاری المپیاد و جشنواره دانشآموزی و نهادهای ترویجی برگزارکننده سمینارهای ترویجی و کارگاههای آموزشی فناوری نانو انجام میشود.
به نقل از ستاد نانو، در سال ۹۹ با توجه به فعالتر شدن قطب کشوری فناوری نانو در آموزش و پرورش، تعامل همکاری میان باشگاه نانو و قطب نانو نسبت به گذشته بیشتر و گستردهتر از قبل شد. در همین راستا برنامههایی با همکاری این دو نهاد برگزار شد که از مهمترین آنها دوره آموزشی مجازی «پنجشنبههای نانویی» و «دوره مجازی ضمن خدمت و توانمندسازی نانو برای دبیران» بود که در پاییز و زمستان سال ۹۹ به مرحله اجرا درآمد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
آخرین وضعیت سلامت آب روستاها و شهرهای کشور اعلام شد
جریمه اتحادیه اروپا در انتظار آمازون
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و واحد سنندج منصوب شد
۲ انتصاب در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی
افسردگی از شایعترین اختلالات روانپزشکی است
نشست مسئولان حوزههای بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد برگزار شد
انتصاب مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در امور فرهنگی
درمان بیماری ایدز در کشور رایگان است
کنگره بین المللی «سلامت در حوادث و بلایا» برگزار میشود
نخستین کلوز آپ از ستاره درحال مرگ در کهکشان همسایه ثبت شد
مهلت درخواست رشتههای تحصیلی در حوزههای استانی تمدید شد
این مُسکنها خطر خونریزی داخلی را افزایش میدهند
مهاجرت ۲۵ درصد اساتید؛ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی
وزارت بهداشت طب سنتی و مکمل را به رسمیت میشناسد
باید هزینه سلامت را با سبک زندگی سالم پایین بیاوریم
حسگر محققان ایرانی محیط آبزیان را ایمن نگه میدارد
عامل مهم ابتلا به تب دنگی در جهان
هزینه درمان ۸۰۰ هزار مصدوم ترافیکی روی دست نظام سلامت!
مهاجرت ۲۵ درصد اساتید/ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی اساتید
مهاجرت ۲۵درصد اساتید/ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی اساتید
اظهارات وزیر علوم درباره انتصابات و آمار دانشجویان اخراجی و تعلیقی
سه فاکتور خطر سکته مغزی/ آسانترین راهکار کاهش استرس و اضطراب
قدیانی: دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
نحوه ارائه خدمات پیامک انبوه برای کاهش شکایت کاربران بررسی شد
همکاری دانشگاههای شهیدبهشتی و شریف در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک
مشکلات رزیدنتها بررسی و رفع خواهد شد
شرایط پذیرش دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه شریف اعلام شد
ثبتنام دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه علم و صنعت تمدید شد
نوجوانان استرالیایی در آستانه محدودیت استفاده از شبکههای اجتماعی