میرنیوز

چشم؛‌ دریچه‌ای برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها

چشم؛‌ دریچه‌ای برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها 2021-04-03T06:50:55+04:30

به گزارش ایسنا، چشم‌ها تصویر زنده‌ای را از فعالیت رگ‌های خونی، اعصاب و بافت‌های سراسر بدن، به صورت زنده به نمایش می‌گذارند. مشکلاتی که در چشم‌ها دیده می‌شوند، معمولا نخستین نشانه‌های مربوط به بسیاری از بیماری‌ها را نشان می‌دهند. معاینه سالیانه چشم‌ها می‌تواند به تشخیص آغاز بیماری‌های احتمالی کمک کند تا بدین ترتیب، روند درمان سریع‌تر آغاز شود و به شکل کارآمدتری صورت بگیرد.

در این گزارش، به بررسی بیماری‌هایی می‌پردازیم که می‌توان آنها را به واسطه ارزیابی چشم شناسایی کرد.
 

آنوریسم‌
 "آنوریسم‌" یا "رگ‌برآمدگی"(Aneurysm)، حبابی است که در دیواره رگ خونی به وجود می‌آید. این دیواره ضعیف می‌تواند به ضعف یا پارگی دچار شود. آنوریسم‌ می‌تواند برای بدن فاجعه‌بار باشد و درمان آن به سرعت در ارائه خدمات پزشکی نیاز دارد.

آنوریسم می‌تواند نشانه‌هایی مانند درد قفسه سینه، گردن و شکم یا سردرد در یک طرف سر را به همراه داشته باشد و یا به از دست دادن عملکرد صورت و بدن منجر شود. حتی امکان دارد که آنوریسم، خونریزی گسترده مغزی را به همراه داشته باشد.

افزایش فشار خون به عنوان یکی از شایع‌ترین علل بروز آنوریسم شناخته شده است زیرا می‌تواند دیواره سرخرگ را تضعیف کند.

اگر آنوریسم به موقع تشخیص داده شود، شانس زنده ماندن بیمار بالا می‌رود. تشخیص زودهنگام پیش از پارگی آنوریسم و آغاز درمان به موقع، یک نقطه طلایی برای بیمار به شمار می‌رود و بقای او را تضمین می‌کند.
 

تومور مغزی
تومورهایی که در مغز پدید می‌آیند، می‌توانند به افزایش فشار در مغز منجر شوند. این فشار نهایتا به چشم منتقل می‌شود و تورمی را در پشت چشم ایجاد می‌کند که تغییراتی را در عصب بینایی پدید می‌آورد. چشم‌پزشک می‌تواند با معاینه دقیق چشم، این تغییرات را تشخیص دهد.

پدید آمدن تومور مغزی می‌تواند مشکلاتی را در بینایی بیمار ایجاد کند. سرعت پیشروی تومور مغزی، متفاوت است. میزان رشد تومور و محل قرار گرفتن آن، نحوه تاثیر تومور بر عملکرد سیستم عصبی را تعیین می‌کند.

تومور مغزی علاوه بر ایجاد مشکل بینایی می‌تواند با نشانه‌های دیگری از جمله سردردها، تهوع یا استفراغ غیرمنتظره‌، دشواری در برقراری تعادل، دشواری در گفتار، تغییرات رفتاری و شخصیتی، سکته و مشکلات شنوایی همراه باشد. گزینه‌های درمانی تومور مغزی، به نوع آن، اندازه و محل قرار گرفتن تومور بستگی دارند.
 

سرطان
برخی از انواع سرطان، با معاینه دقیق چشم مشخص می‌شوند و نشانه‌های آنها در چشم بروز می‌کنند. برای نمونه، سرطان پوست بر پلک‌ها و سطوح خارجی چشم تاثیر می‌گذارد. متداول‌ترین انواع سرطان پوست، "سرطان سلول پایه‌ای"(Basal-cell carcinoma)، "کارسینوم سلول-سنگفرشی"(squamous cell) و "ملانوما"(melanoma) هستند. سرطان خون و لنفوم نیز می‌توانند جنبه‌های داخلی چشم را تحت تاثیر قرار دهند. حتی تومورهای موجود در پستان و سایر نقاط بدن نیز می‌توانند بر ساختار چشم تاثیر بگذارند.
 

دیابت
رگ‌های خونی ریزی که در شبکیه وجود دارند و مایع زردرنگ یا خون از آنها نشت می‌کند، می‌توانند نشانه‌ای مبنی بر بروز "رتینوپاتی دیابتی"(Diabetic retinopathy) باشند. این بیماری گاهی اوقات، حتی پیش از تشخیص دیابت در بافت چشم ظاهر می‌شود.

رتینوپاتی دیابتی می‌تواند شبکیه چشم را تخریب کند و ارسال یک تصویر تار به مغز را در پی داشته باشد. این بیماری، از علل اصلی کاهش درد به شمار می‌رود. اگر افراد مبتلا به دیابت درمان نشوند، امکان از دست رفتن بینایی آنها در مقایسه با افراد دیگر بیشتر خواهد بود.

تشخیص به موقع این مشکل می‌تواند به پیشگیری از نابینایی و سایر عوارض جدی کمک کند.
 

آرتریت گیجگاهی
"آرتریت گیجگاهی"(temporal arteritis) یا "التهاب سلول غول‌پیکر"(Giant cell arteritis)، نوعی التهاب بلندمدت است که در عروق با اندازه متوسط پیش می‌آید و بازوها، قسمت بالای بدن و گردن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بروز التهاب در شریان‌هایی که به تغذیه چشم کمک می‌کند، می‌تواند به تاری دید یا حتی از بین رفتن ناگهانی بینایی یک چشم یا هر دو چشم منجر شود. معاینه چشم و آزمایش خون می‌توانند به تشخیص به موقع آرتریت گیجگاهی کمک کنند و درمان به موقع نیز از یک عمر نابینایی و یا حتی مرگ زودرس بیمار پیشگیری خواهد کرد.

فشار خون بالا
خم شدن غیرعادی، گره خوردن یا خونریزی غیرعادی رگ‌های خونی پشت چشم می‌تواند نشان‌دهنده فشار خون بالا باشد.  فشار خون بالا، یکی از عوامل خطر شناخته شده در "آب‌سیاه"(Glaucoma)، رتینوپاتی دیابتی، "تباهی لکه زرد" یا "دژنراسیون ماکولا"(macular degeneration) و سایر بیماری‌های مربوط به چشم باشد. پزشک می‌تواند هنگام معاینه چشم، نشانه‌های مربوط به فشار خون بالا را مشاهده کند.
 

کلسترول بالا 
تشکیل یک حلقه زرد یا آبی اطراف قرنیه چشم می‌تواند نشان‌دهنده کلسترول بالا به ویژه در افراد جوان‌تر از ۴۰ سال باشد. رسوبات موجود در عروق خونی شبکیه نیز می‌توانند کلسترول بالا را نشان دهند. افزایش کلسترول، مقدمه‌ای برای سکته مغزی است و می‌تواند زندگی را تهدید کند.
 

لوپوس
"لوپوس"(Lupus)، نوعی بیماری خودایمنی است که موجب می‌شود سیستم دفاعی به اندام‌های بدن حمله کند و به آنها آسیب وارد کند. لوپوس در کنار نشانه‌های گوناگونی مانند ضعف، درد عضلانی، درد مفاصل و خستگی، با خشکی چشم نیز همراه است. همچنین لوپوس می‌تواند به تورم در قسمت سفید چشم، لایه میانی چشم یا بافت حساس به نور پشت چشم منجر شود.
 

بیماری لایم
"بیماری لایم"(Lyme disease)، عفونتی است که توسط کنه‌ها ایجاد می‌شود و التهاب را در سرتاسر بدن منتشر می‌کند.  بسیاری از افراد مبتلا به بیماری لایم، با آغاز عفونت، علاوه بر تب، سردرد، خستگی، افسردگی و خارش پوستی، التهاب عصب بینایی را تجربه می‌کنند؛ بدین ترتیب با معاینه چشم می‌توان به وجود این بیماری پی برد.
 

مسمومیت دارویی
برخی از انواع دارو می‌توانند برای شبکیه و عصب بینایی سمی باشند و نشانه‌هایی را در چشم پدید آورند. مسمومیت دارویی، نشانه‌هایی شامل قرمزی پوست، قرمزی چشم، خراشیدگی قرنیه و "التهاب ملتحمه" یا "کنژنکتیویت"(Conjunctivitis) را در بر دارد.
 

ام‌اس
ام‌اس، نوعی بیماری عصبی است که می‌تواند قسمت‌هایی از سیستم عصبی را که در برقراری ارتباط در سراسر بدن نقش دارند، مختل کند. التهاب عصب بینایی می‌تواند نشان‌دهنده بروز ام‌اس باشد. این التهاب معمولا با تاری شدید دید، حرکت دردناک چشم و دوبینی همراه است.
 

میاستنی گراویس
"میاستنی گراویس"(Myasthenia gravis)، نوعی اختلال خودایمنی مداوم است که به ضعف و خستگی عضلات منجر می‌شود. نخستین نشانه‌های این بیماری، چشم‌ها را درگیر می‌کنند. شایع‌ترین نشانه این بیماری، افتادگی پلک در یک چشم یا هر دو چشم است. نشانه‌های دیگر بیماری نیز دوبینی، ضعف در بازوها یا پاها و سایر مشکلات تهدیدکننده زندگی از جمله دشواری در تنفس، صحبت کردن، جویدن یا بلعیدن هستند.

روماتیسم مفصلی
روماتیسم مفصلی، نوعی بیماری مزمن خودایمنی است که مفاصل را درگیر می‌کند و به بروز تورم و درد در آنها منجر می‌شود. نشانه‌های چشمی روماتیسم مفصلی، قرمزی چشم همراه با درد شدید را در بر می‌گیرد. این نشانه‌ها می‌توانند "اسکلریت"(scleritis) را مشخص کنند که التهابی دردناک در ناحیه سفید رنگ چشم است و به درمان نیاز دارد. بسیاری از افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی، از خشکی چشم نیز رنج می‌برند.
 

سارکوئیدوز
"سارکوئیدوز"(Sarcoidosis)، نوعی بیماری التهابی است که اندام‌های گوناگون بدن از جمله ریه‌ها، کبد و همچنین چشم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مهم‌ترین نشانه‌ چشمی این بیماری، "ایریتیس" (Iritis)، التهاب مکرر و دردناک عنبیه چشم است. این التهاب می‌تواند به بروز حساسیت شدید نسبت به نور منجر شود.
 

بیماری‌های مقاربتی 
"سفلیس"(Syphilis)، تبخال تناسلی، "کلامیدیا"(chlamydia)، ایدز، "سوزاک"(Gonorrhea) و زگیل تناسلی می‌توانند لایه‌های چشم را نیز تحت تاثیر قرار دهند. بدین ترتیب، این بیماری‌های جدی با معاینه چشم قابل تشخیص هستند.
 

کم‌خونی داسی شکل
"کم‌خونی داسی شکل"(Sickle cell disease)،  یک اختلال ژنتیکی خونی است که به شکل‌گیری گلبول‌های قرمز سفت و به شکل داس منجر می‌شود. این گلبول‌ها می‌توانند به مسدود شدن جریان خون در سرتاسر بدن منجر شوند. این بیماری می‌تواند طیف گسترده‌ای از بیماری‌های چشمی از قرمزی و ترکیدن رگ‌های خونی سطح چشم گرفته تا خونریزی‌های شدید را به همراه داشته باشد.
 

سندرم شوگرن
"سندرم شوگرن"(Sjögren's syndrome)، یک بیماری خودایمنی است که موجب می‌شود گلبول‌های سفید بدن، غده‌هایی را که اشک و بزاق ترشح می‌کنند، مورد حمله قرار دهند؛ بنابراین تعجبی ندارد که خشکی چشم از نشانه‌های اصلی سندرم شوگرن باشد. نشانه‌های دیگر این بیماری، سوزش چشم، تاری دید و خشکی دهان هستند.
 

سکته
عروق خونی شبکیه گاهی به انسداد دچار می‌شوند و یا لخته خون در آنها پدید می‌آید. این انسداد می‌تواند به بروز لکه‌هایی منجر شود که مانند پرده‌ای، راه بینایی را می‌بندند. انسداد عروق و لخته شدن خون در آنها می‌تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. از دست دادن بخشی از بینایی می‌تواند هشداری در مورد سکته مغزی باشد.
 

بیماری تیروئید
برآمدن کره چشم و جمع شدن پلک‌ها، از نشانه‌های پرکاری تیروئید است که بیشتر به خاطر "بیماری گریوز"(Graves’ Disease) ایجاد می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید، هورمون را بیش از اندازه کم یا زیاد تولید کند. این اتفاق گاهی اوقات با خشکی چشم، تاری دید یا از دست دادن بینایی همراه می‌شود.
 

بیماری عروقی
اختلالات لخته شدن خون و اختلالات خونریزی ممکن است به خونریزی قابل توجه در چشم و اطراف آن منجر شود. این اختلالات، خونریزی‌های شبکیه را نیز در بر دارند که تهدیدی برای بینایی به شمار می‌رود.
 

کمبود ویتامین A
خشکی چشم و شب‌کوری، هر دو از نشانه‌های کمبود ویتامین A هستند. چشم‌ها بدون ویتامین A کافی نمی‌توانند رطوبت کافی تولید کنند. از سوی دیگر، کمبود ویتامین A می‌تواند از تولید برخی رنگدانه‌های مورد نیاز شبکیه پیشگیری کند و به شب کوری منجر شود.

به یاد داشته باشید که این نشانه‌ها لزوما بدین معنا نیستند که شما به یک بیماری خاص مبتلا هستید. اگر معاینه چشم نشان دهد که احتمال بروز بیماری وجود دارد، چشم‌پزشک شما را برای آزمایش‌های بیشتر به یک متخصص معرفی خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)