میرنیوز

ساختار دانشگاه شریف بازنگری می شود/تصویب آیین نامه مالکیت فکری

ساختار دانشگاه شریف بازنگری می شود/تصویب آیین نامه مالکیت فکری 2021-03-22T17:43:19+04:30

به گزارش ایسنا، دکتر محمود فتوحی در پیامی که به مناسبت آغاز سال جدید منتشر شد، گزارشی از عملکرد پژوهشی یکسال گذشته دانشگاه صنعتی شریف ارائه داد و گفت: این دانشگاه به دنبال شیوع ویروس کرونا در بهمن ۱۳۹۸ بلافاصله و بدون وقفه فعالیت‌های خود را به صورت غیرحضوری ادامه داد. کلاس‌های درس، جلسات دفاع از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و نیز تعامل استادان با دانشجویان در بستر مجازی برگزار شد و بسیاری از امور جاری دانشگاه اعم از آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اداری در این بستر طراحی و اجرا شدند.

وی صریح کرد: علی رغم شرایط خاصی که در آن قرار داشتیم، دانشگاه شریف در سال ۱۳۹۹ موفقیت‌های زیاد و پرافتخاری را نیز کسب کرد. به گونه ای که در حوزه آموزش با بیشترین چالش روبرو بوده‌ایم و کلاس‌های مجازی به اثربخشی کلاس‌های حضوری نیست ضمن اینکه برگزاری کلاس‌های عملی به روش مجازی امکان‌پذیر نبوده و یا با کیفیت مورد نظر نخواهد بود.

رییس دانشگاه شریف تاکید کرد: همکاران معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه در طول سال ۱۳۹۹ با پایش مستمر فعالیت‌های آموزشی و بکارگیری ایده‌های متنوع و جدید تلاش کرده‌اند که تا حد امکان کیفیت فعالیت‌های آموزشی افت نکند. در این زمینه همکاری، همراهی و تعهد اعضای هیئت علمی و دانشجویان محترم قابل تقدیر است.

فتوحی افزود: ورودی‌های دانشگاه شریف نیز همچون گذشته از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود. جذب دانشجویان مستعد در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری که دانشگاه را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب کرده‌اند، حکایت از میزان اعتبار دانشگاه و اعتماد جامعه به آن دارد.

راه اندازی رشته های جدید

به گفته رییس دانشگاه شریف، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه در سال ۱۳۹۹ برای راه‌اندازی دوره‌های جدید (به ویژه دوره‌های میان رشته‌ای) به تلاش خود ادامه داد. اخذ مجوز پذیرش دانشجو در رشته علوم و مهندسی اعصاب و تصویب دوره کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک نگهداری و پایش تجهیزات برای اجرا در پردیس بین‌الملل کیش از جمله این اقدامات است. همچنین این معاونت طرحی را برای برقراری پیوند بیشتر میان پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها با نیازهای جامعه در دست تهیه دارد که گزارش آن متعاقبا به اطلاع خواهد رسید.

وی تاکید کرد: در حوزه پژوهش این نگرانی وجود داشت که عدم حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی به فعالیت‌های پژوهشی لطمه وارد کند، پایان نامه‌ها و رساله‌ها با تاخیر روبرو شوند و تعداد مقالات و خروجی‌های پژوهشی کاهش یابند.

خوشبختانه با تلاشی که همکاران در معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و معاونت دانشجویی انجام دادند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در طول سال ۱۳۹۹ به آزمایشگاه‌ها و امکانات مورد نیاز برای تحقیق خود دسترسی داشتند. از سوی دیگر، ارتقای خدمت‌رسانی سیستم پردازش سریع دانشگاه به دانشجویان اجازه داد که پروژه‌های محاسباتی خود را دنبال کنند.

اسکان ۶۰۰ دانشجو در خوابگاه

فتوحی گفت: حدود ۶۰۰ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی با رعایت اصول بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد کرونا، در خوابگاه‌ها اسکان داده شدند و برای آنها امکانات رفاهی و تغذیه فراهم شد. جلسات دفاع با نظم و زمانبندی برنامه‌ریزی شده انجام شدند. به لحاظ کمی، آمار مقالات منتشر شده در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۱۰۰ مقاله رسید که تقریبا در سطح سال ۲۰۱۹ است؛ اما در بعد کیفی، تعداد ارجاعات مقالات دانشگاه در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵ درصد بیشتر از سال قبل از آن است. برای آگاهی از روند چاپ مقالات و تعداد ارجاعات در شش سال گذشته، می‌توانید به گزارش عملکرد دانشگاه مراجعه کنید.

وی ادامه داد: در حوزه توسعه فناوری در سالی که گذشت، دانشگاه صنعتی شریف برنامه‌های مدونی را برای ایجاد چند مرکز نوآوری در زمینه‌های تحلیل داده و هوش مصنوعی، فناوری‌های حوزه سلامت، فناوری‌های حوزه هوا-فضا، فناوری‌های حوزه مواد پیشرفته و متالورژی و فناوری‌های حوزه انرژی دنبال کرده است. زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی این مراکز نوآوری فراهم شده و امید می‌رود در سال ۱۴۰۰ شاهد افتتاح تمام یا بخشی از آن‌ها باشیم.

تصویب آیین نامه مالکیت فکری

رییس دانشگاه شریف افزود: همچنین ایجاد پژوهشکده انرژی، ‌آب و محیط زیست و مرکز پژوهشی علوم و فناوری‌های کوانتومی در سال ۹۹ با هدف توسعه علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای صورت گرفته است. از سوی دیگر، ‌تصویب آیین نامه مالکیت فکری دانشگاه به پژوهشگران اجازه می‌دهد که فضای روشن و شفافی برای فعالیت فناورانه داشته باشند.

فتوحی تاکید کرد: در حوزه ارتباط با صنعت نیز این احتمال جدی وجود داشت که به دلیل شرایط بیماری کرونا در کنار تنگناهای مالی سازمان‌ها، تعاملات دانشگاه با صنعت تحت تاثیر قرار گرفته و تعداد پروژه‌های ارتباط با صنعت کاهش یابد. خوشبختانه با تلاش اعضای فعال هیات علمی در کنار برنامه‌ریزی و پیگیری‌های معاونت پژوهش و فناوری، نه تنها فعالیت‌های ارتباط با صنعت دانشگاه در سال ۱۳۹۹ با کاهش روبرو نشد؛ بلکه رکوردهای جدیدی در حجم قراردادهای ارتباط با صنعت به ثبت رسید.

وی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار، وصولی‌های دانشگاه از محل قراردادهای ارتباط با صنعت در سال ۹۹ تقریبا دو برابر این میزان در مقایسه با سال قبل از آن بوده است. قراردادهای ارتباط با صنعت شاخصی برای اثربخشی اجتماعی دانشگاه نیز به شمار می‌رود و به همین دلیل افزایش فعالیت‌های دانشگاه در این زمینه حکایت از توجه بیشتر همکاران به حل مسائل جامعه دارد. از سوی دیگر، قراردادهای صنعتی در دانشگاه، چرخ پژوهش های کاربردی در دانشگاه را می چرخانند و استاد و دانشجو از آن منتفع خواهند شد.

رییس دانشگاه شریف گفت:در حوزه توسعه کسب و کارهای دانش بنیان، مجوز پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۹۳ دریافت شد. با شکل‌گیری و آغاز فعالیت رسمی پــارک علم و فناوری دانشگاه در سال ۱۳۹۵، فعالیت‌هــای مرتبط با زیســت‌بوم نوآوری و کارآفرینی دانشــگاه صنعتی شــریف که در طی ۲۰ ســال گذشــته به تدریج و متناســب با نیاز ایجاد شده بودند، زیر نظر این سازمان نوپا قرار گرفتند.

به گفته فتوحی، مجموعه پارک علم و فناوری، متشکل از شــتابدهنده‌ها، مرکز رشــد، مجتمع‌های فناوری چند مســتأجره و صندوق پژوهش و فناوری به ارائه خدمات به کســب وکارهای دانش بنیانی می‌پردازد که توسط دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه تاسیس شده‌اند. پارک در سال ۱۳۹۹ رشد قابل توجهی را از منظر تعداد شرکت‌های مستقر، درآمد و تعداد افراد شاغل در این شرکت‌ها و نیز توسعه فضای فیزیکی تجربه کرده است. بعضی از شرکت‌های مستقر در ناحیه نوآوری شریف که زیر نظر پارک نیستند نیز از خدمات پارک استفاده می‌کنند.

رییس دانشگاه شریف افزود: در سال ۱۳۹۹، طرح انتفاع از شرکت‌های دانش بنیان به اجرا گذشته شد. بر اساس این طرح، بخشی از درآمد دانشگاه از محل فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک و ناحیه نوآوری شریف تامین خواهد شد که انتظار می‌رود تا سال ۱۴۰۵ حداقل ۱۰ درصد از بودجه دانشگاه را به خود اختصاص دهد. این درآمد برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و ایجاد زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه هزینه می‌شود.

فعالیت های فرهنگی

وی گفت: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، دانشگاه تلاش کرد که فعالیت‌های متنوعی را در بستر مجازی انجام دهد. در سال‌های گذشته همکاران معاونت فرهنگی و اجتماعی و معاونت دانشجویی یک تقویم از فعالیت‌هایی که باید در طول سال تحصیلی انجام شوند، تهیه می‌کردند و به اجرا می‌گذاشتند. بعضی از این فعالیت عبارتند از برنامه‌های قرآنی، جشنواره اقوام، شریف زیبای من، اردوی ورودی‌ها، روز خانواده و اردوی فعالان فرهنگی در زیباکنار در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی و برنامه‌های ورزشی، مسابقات قهرمانی و المپیادهای ورزشی در حوزه معاونت دانشجویی.

فتوحی خاطر نشان کرد: بدیهی است که محدودیت‌های سفر و تجمع دانشجویان به دلیل شیوع ویروس کرونا مانع از برگزاری بخش قابل توجهی از این رویدادها شد. لذا همکاران در این دو معاونت تصمیم گرفتند با بهره‌گیری از ویدیوهای آموزشی و برگزاری وبینارهایی در فضای مجازی تا حدودی خلاء اجتماعات حضوری دانشجویان و اعضای هیئت علمی را جبران کنند. به علاوه فعالیت‌هایی که به حضور دانشجویان نیاز نداشت، با قوت و جدیت بیشتری پیگیری شد؛ از جمله می‌توان به توسعه و تقویت نشریات دانشجویی، فعالیت موثرتر کانون‌های مذهبی، انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی و نیز فعالیت‌های ورزشی خاص، اشاره کرد.

رییس دانشگاه شریف به فعالیت های حوزه دانشجویی اشاره کرد و گفت:در حوزه دانشجویی، علاوه بر اقدامات فوق گام‌های موثری در زمینه ارائه خدمات غیرحضوری (الکترونیکی) به دانشجویان برداشته شد. همچنین عدم حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها، رستوران و مکان‌های ورزشی، شرایطی را فراهم آورد تا به بازسازی این اماکن پرداخته شود.

نوسازی ۱۰۰ اتاق تندرستی

وی گفت: نوسازی و بازسازی حدود ۱۰۰ اتاق در خوابگاه‌های مختلف در قالب طرح "همیار شریف"، ایجاد تغییرات اساسی در زیرساخت شبکه IT خوابگاه‌ها با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهبود سیستم گرمایش سرمایش، روشنایی، فضای عمومی، رنگ‌آمیزی، زیباسازی محوطه‌های مشاع با همکاری معاونت اداری و مالی و نیز پیگیری طرح صنعتی‌سازی طبخ غذا و توسعه یک رستوران جدید از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

بنابر اظهارات فتوحی، مرکز مشاوره دانشگاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ارایه خدمات مجازی را آغاز و تا به امروز ادامه داده است. تهیه جزوه و ویدیوهای آموزشی متناسب برای دوران کرونا، برگزاری تعداد زیادی کارگاه آموزشی مجازی و تماس تلفنی با بیش از ۶۰۰۰ دانشجوی دانشگاه در قالب طرح "همدلی" از اقدامات بسیار اساسی در این دوران بوده است. همچنین برگزاری "اولین کنگره ملی دانشگاه و کووید ۱۹" با محورهای تخصصی مختلف در حوزه آموزش، مشاوره، درمان و پیشگیری، از اقدامات دانشگاه در ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود بوده است.

فعالیت های بین المللی

رییس دانشگاه شریف در خصوص فعالیت های بین المللی دانشگاه شریف نیز گفت: در حوزه بین‌الملل علی رغم اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا و نیز تحریم‌های بین‌المللی، سفرهای علمی، همایش‌ها و رویدادهای علمی و مبادلات استاد و دانشجو کاهش یافته است؛ ولی تعاملات علمی ما در دانشگاه صنعتی شریف با بهره‌گیری از بسترهای مجازی و شیوه‌های نوین رونق داشته و بیش از پیش باعث مطرح شدن دانشگاه در جوامع معتبر علمی جهان شده است.

وی ادامه داد: برگزاری ۱۶۰ وبینار بین المللی، ۸ کارگاه بین المللی، ۵ کارگاه مشترک با دیگر مراکز علمی در جهان، سه مدرسه تابستانه بین‌المللی با حضور ۸۰ دانشجوی خارجی، یک مدرسه زمستانه بین‌المللی با حضور ۲۶۵ شرکت کننده از ۱۵ کشور جهان، اخذ ۱۵ گرنت بین المللی از جمله TUBITALK ،AUF Covid ، NRF (South Africa)، Bridge و AUF و مشارکت در ۳۴ پروژه تحقیقاتی بین المللی به صورت مستقل و یا مشترک با استادان و محققان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور، تنها بخشی از اقدامات و نتایج کسب شده در این حوزه است.

رتبه بندی های بین المللی

رییس دانشگاه شریف تاکید کرد: از دیگر نتایج چشم‌گیر حوزه بین‌الملل می‌توان به کسب رتبه ۴۰۹ جهان در نظام رتبه‌بندی QS۲۰۲۱ و کسب رتبه نخست کشوری در این رتبه‌بندی در میان تمام دانشگاه‌های مهندسی، جامع و علوم پزشکی کشور اشاره کرد. براساس این رتبه‌بندی، دانشگاه صنعتی شریف با رشد ۴۳ پله‌ای از رتبه ۲۲۱ سال گذشته به رتبه ۱۷۸ در جهان در میان دانشگاه‌های فنی و مهندسی دست یافته است.

به گفته فتوحی؛ از میان ۵۱ حوزه موضوعی رتبه بندی QS، نام دانشگاه در ۱۲ حوزه مشاهده می‌شود که در ۱۱ حوزه مقام اول کشور را از آن خود کرده است. کسب رتبه ۱۷ جهانی در حوزه مهندسی نفت، رتبه ۱۴۷ جهانی در حوزه مهندسی برق و الکترونیک، رتبه ۱۵۱-۲۰۰ جهانی در حوزه مهندسی و علم مواد و کسب رتبه برای اولین بار در کشور در حوزه مدیریت و کسب وکار از جمله اتفاقات خوب در سال ۱۳۹۹ به شمار می‌رود.

وی افزود: دانشگاه صنعتی شریف در نظام رتبه بندی THE۲۰۲۱ نیز ارتقای خوبی داشته و به جایگاه ۴۰۱-۵۰۰ جهان دست یافته است. کسب رتبه نخست کشوری در ۳ حوزه علوم کامپیوتر (رتبه ۱۸۸ جهان)، مهندسی و فناوری (کسب رتبه ۲۲۵ جهان) و اقتصاد و کسب و کار (کسب رتبه ۲۲۵ جهان)، از جمله دستاوردهای مهم در سال گذشته است.

مسیولیت اجتماعی

رییس دانشگاه شریف تاکید کرد: در رابطه با مسئولیت اجتماعی، به محض وقو ع بحران کرونا در کشور، اعضای هیئت علمی و نهادهای مسئول در دانشگاه صنعتی شریف به هدف انجام وظیفه انسانی و ملی خود، فعالیت‌هایی را به ســرعت آغاز و آمادگی خود را در ارائه کمک‌های تخصصی و فنی در مســیر مواجهه با این بیماری اعلام کردند. از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه می توان به ارائه مدل دینامیکی شیوع کرونا، توسعه ســامانه هوشمند تشــخیص کرونا با اســتفاده از تصاویر سیتی اســکن، توســعه اپلیکیشــن "ماســک" با هدف کاهــش قربانیــان مبتلا به ویروس کرونا و کنترل آن و توسعه پلتفرم مدیریــت (API) به منظور راه اندازی سیســتم مدیریت آمــوزش برخــط و اهدای آن به وزارت آموزش و پرورش به صورت رایگان، اشاره کرد.

به گفته وی؛ در رابطه با جذب منابع از محل هدایا و وقف، اگرچه به دلیل شیوع ویروس کرونا موفق به برگزاری ضیافت افطار خیرین در سال ۱۳۹۹ نشدیم ولی این موضوع مانع از برقراری ارتباط با نیکوکاران نشد. در سال گذشته اقدامات موثری در رابطه با انجام پروژه‌های عمرانی با کمک فارغ‌التحصیلان و نیکوکاران علاقه‌مند به توسعه آموزش عالی صورت گرفت.

فعالیت های عمرانی


فتوحی به فعالیت های عمرانی دانشگاه شریف اشاره کرد و تاکید کرد: در زمینه توسعه فضای فیزیکی و امکانات کالبدی نیز شاهد دستاوردهای خوبی در سال ۱۳۹۹ بودیم. اتمام عملیات ساختمانی، تجهیز و شروع بهره‌برداری از ساختمان‌های آموزش و دانشکده مهندسی مکانیک از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند. تجهیز ساختمان آموزش با حمایت بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد صورت گرفت. همچنین در تکمیل و تجهیز ساختمان مکانیک تعدادی از نیکوکاران از جمله دانش‌آموختگان دانشگاه کمک کرده‌اند.

به گفته رییس دانشگاه شریف، پیشرفت قابل توجه در ساختمان هوافضا از دیگر اتفاق‌های خوب سال جاری بود. ساختمان هوافضا که قرار است بطور مشترک توسط معاونت پژوهش و فناوری و دانشکده مهندسی هوافضا مورد بهره‌برداری قرار گیرد، با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا حد ۹۵ درصد پیشرفت داشته و امید می‌رود در بهار ۱۴۰۰ مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

پروژه های در حال افتتاح

وی افزود:طرح توسعه دانشکده عمران که با کمک یکی از نیکوکاران در حال ساخت است، پس از یک وقفه طولانی، در اواخر سال ۱۳۹۹ مجددا پیگیری شد و انتظار می رود که در سال آینده پیشرفت خوبی داشته باشد. همچنین آمفی تئاترهای کامپیوتر و مدیریت مراحل انتهایی خود را سپری می‌کنند و امید می‌رود در ابتدای سال ۱۴۰۰ افتتاح شوند. ساختمان مجتمع خدمات فناوری ۳ نیز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دست احداث است که انتظار می‌رود تا تابستان ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

فتوحی تاکید کرد: شاید یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در زمینه توسعه فضای فیزیکی و امکانات کالبدی، ساخت پارکینگ طبقاتی بود. این پارکینگ با ظرفیت بیش از ۱۲۰۰ اتومبیل توسط یکی از فارغ‌التحصیلان موفق و نیکوکار دانشگاه جناب آقای مهندس بهاری در حال احداث است. بهره‌برداری از این پارکینگ که امید می‌رود در خرداد ۱۴۰۰ صورت گیرد، زمینه را برای اجرای طرح "دانشگاه عاری از اتومبیل" فراهم می‌کند.

تشکیل کارگروه تحول

رییس دانشگاه شریف ادامه داد:یکی از اقدامات مهم و موثر دیگری که در سال ۱۳۹۹ شروع شد و امید می‌رود که در سال ۱۴۰۰ به ثمر برسد، تهیه یک طرح جامع توسعه فضای فیزیکی برای پردیس‌های آزادی، سیاهدشتک و قلعه حسن‌خان است. تهیه این طرح که راهنمای توسعه دانشگاه تا افق ۱۴۱۴ خواهد بود، همزمان با تشکیل کارگروه تحول در دانشگاه می‌تواند زمینه ساز تحولات اساسی در آینده باشد.

فتوحی گفت: کارگروه تحول، کمیته‌ای متشکل از ۷ نفر از اعضای هیئت علمی پیشکسوت و جوان دانشگاه است. این کارگروه با هدف تدوین برنامه‌ای کلان برای افق ۱۴۱۴ با توجه به تغییرات حوزه آموزش عالی در جهان و در کشور و نیز با در نظر گرفتن توانمندی‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد دانشگاه صنعتی شریف، تشکیل شده است.

بازنگری در ساختار و تشکیلات

وی از بازنگری در ساختار و تشکیلات دانشگاه شریف خبر داد و گفت:این طرح پروژه‌ای است که امیدواریم اجرای آن را در سال ۱۴۰۰ شروع کنیم و در این سال نیز به ثمر برسد. این پروژه به هدف ساماندهی ساختار سازمانی و کمک به بهره‌وری منابع انسانی تعریف شده است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)