میرنیوز

کاهش نسبت استاد به دانشجو در دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی

کاهش نسبت استاد به دانشجو در دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی 2021-03-15T09:49:54+03:30

به گزارش ایسنا، دکتر حسین سلیمی در مراسم تکریم و تودیع رییس سابق و معارفه رییس جدید دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی به نقش و تاثیرگذاری رسانه ها در شرایط فعلی جامعه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، همه بخش های جامعه، کنش های اجتماعی و حتی شکل دادن به نیت‌مندی های اجتماعی در درون رسانه ها اتفاق می افتد. از یک طرف شاهد گسترش ارزش های جدید و گشورگی فضای روابط اجتماعی هستیم و از طرف دیگر شاهد تلاطم‌هایی در وضعیت اخلاق، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی هستیم.

وی ادامه داد: شخصیت‌هایی مانند دکتر فرقانی رییس سابق دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی جزو آن دسته از شخصیت ها هستند که با منش ها و ویژگی هایی که دارند می توانند راهنمای گریز از ناهنجاری های شرایط کنونی و تقویت فرصت های پدید آمده از رسانه ها باشند. در واقع او یک الگو برای افراد جوان‌تر است. اخلاق‌مداری، دین‌داری، مدارا، شناخت عمیق از مسائل اجتماعی و دارا بودن دانش گسترده در زمینۀ علوم ارتباطات از دیگر ویژگی های ایشان است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به نحوه شکل‌گیری دانشکده علوم ارتباطات این دانشگاه اشاره کرد و تصریح کرد: با مطالعاتی که انجام شد متوجه شدیم هیچ دانشکده ای از لحاظ موضوعی به اندازه دانشکده علوم ارتباطات ضروری نیست. در حال حاضر دانش ارتباطات بر تمام حوزه های علوم اجتماعی تاثیرگذار است و این نشان‌دهنده میزان اهمیت راه‌اندازی دانشکده مستقل آن بود.

دکتر سلیمی با بیان اینکه برای این راه اندازی دانشکده نیاز به شخصیتی بود که هم بتواند مقاومت های ساختاری دانشگاه در برابر تغییرات بزرگ را بشکند و هم بر هیاهوهای احتمالی با تدبیر و سلامت نفس غلبه کند، گفت: در این زمینه دکتر فرقانی بهترین گزینه بود و این انتقال و استقلال دانشکده را به بهترین نحو ممکن انجام داد. این امر با شکل گیری «هویت جمعی» کارکنان، استادان و دانشجویان شکل گرفت.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه اظهار کرد: در ابتدای شکل گیری دانشکده، نسبت استاد به دانشجو ۱ به ۸۵ بود که در حال حاضر به نسبت ۱ به ۳۸ رسیده است که البته باید بهتر هم شود. تولیدات پژوهشی دانشکده هم بسیار رشد داشته است. علاوه بر اینها استادان جوان و فرهیختۀ بسیاری هم در این دانشکده جذب شده اند که آیندۀ آن را درخشان‌تر می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم کماکان شاهد حضور دکتر فرقانی در دانشکده باشیم تا از اخلاق، معرفت و دانش ایشان بهره‌مند باشیم و این دانشکده همچنان بتواند شرایطی را برای شکوفایی دانش ارتباطات و اخلاق رسانه ای فراهم کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی اظهار کرد: روایت باهم بودن بنده و دکتر فرقانی در میدان «حرفه و کار» آغاز شد. او دبیر سرویس گزارش روزنامه کیهان بود و من هم از بیرون روزنامه کیهان به عنوان عضو شورای سردبیری از سال ۱۳۶۱ وارد این روزنامه شده بودم. هر کدام از ما به دو جریان تعلق داشتیم. او روزنامه‌نگاری حرفه ای بود که میزبان ما در روزنامه کیهان بود. روزنامه‌ای که موثرترین رسانۀ غیردولتی در آن ایام بود و من به عنوان عضوی از جریانی که در گفتمان انقلاب قرار داشتند و ذوق و سلیقۀ روزنامه نگارانه هم داشتند، به این روزنامه رفتم.

رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در ادامه بیان کرد: این دو جریان هیچوقت احساس دوگانگی بینشان به وجود نیامد. آنچه که شکل گرفت «گفت‌وگو» و «دوستی» بود. این «درهم آمیختگی افق‌ها» اولین تجربۀ ما در حوزۀ حرفه‌ای بود. وظیفۀ دینی و اخلاقی من است که بیان کنم دکتر فرقانی در آن زمان نماینده و نماد یک روزنامه نگار مسئول و با اخلاق بود. بعدها در فراز و فرود ایام، ما همکاری های مشترک بسیاری با یکدیگر داشتیم.

این استاد پیشکسوت ارتباطات با اشاره به دوران همکلاسی بودن خود با دکتر فرقانی تصریح کرد: تجربۀ همکاری ما به همکلاسی شدن ما تبدیل شد. در اولین دورۀ کارشناسی ارشد و دکتری ارتباطات با یکدیگر همکلاس شدیم. همۀ ما با کوله‌باری از «مسئله» وارد دانشگاه شده بودیم و جزو اولین کسانی بودیم که به جمع بزرگان ارتباطات از جمله دکتر معتمدنژاد و دکتر بدیعی پیوستیم و گروه ارتباطات را شکل دادیم.

دکتر خانیکی یادآور شد: به مرور این رشته، گام به گام استقلال و توسعه پیدا کرد. پس از استقلال دانشکده، گروه های مختلفی با پویایی خاصی شکل گرفت. این دانشکده یکی از «دستاوردهای دانشگاه» در سال های اخیر است. یکپارچگی و همدلی ایجاد شده در دانشکده علوم ارتباطات نتیجۀ تلاش های دکتر فرقانی در این سال ها است. این دانشکده دارای میراث گران‌بهایی است که نتیجۀ تلاش یک خانواده از درون از جمله دانشجویان، کارکنان و استادان و حمایت از بیرون از جمله رئیس دانشگاه، ساختمان و فضای مستقل آن است.

عضو هیئت علمی گروه ارتباطات با اشاره به معرفی دکتر مهدی‌زاده به عنوان رئیس جدید دانشکده ارتباطات گفت: ایشان بنا بر پاسداری از میراث گران‌بهای دانشکده، این مسئولیت را پذیرفت. تواضع و فروتنی دکتر مهدی‌زاده همیشه زبانزد بوده است.

 وی در پایان با بیان دو خواسته از رئیس جدید دانشکده علوم ارتباطات تصریح کرد: خواستۀ نخست این است که همچنان پیوند دکتر فرقانی با دانشکده حفظ شود و این رابطه قطع نشود. خواستۀ دوم، پاسداشت فضای صمیمیت، اخلاق و همدلی در دانشکده است.

در ادامۀ مراسم، دکتر محمدمهدی فرقانی، رئیس سابق دانشکده علوم ارتباطات در سخنانی بیان کرد: نزدیک به نیم قرن توفیق داشتم که در خدمت جامعۀ مطبوعاتی، رسانه‌ای و دانشگاهی کشور باشم. در سال ۱۳۵۲ وارد تحریریۀ روزنامۀ کیهان شدم و در سال ۱۳۶۵ به دعوت مرحوم دکتر معتمدنژاد و دکتر بدیعی برای تدریس به دانشکده علوم اجتماعی آن زمان دعوت شدم و از سال ۱۳۷۵ عضو رسمی هیئت علمی شدم. در تمام این ایام هر آنچه که در توان داشتم و هرآنچه که برای رشد و اعتلای روزنامه‌نگاری و جامعۀ آکادمیک بود را دریغ نکردم.

وی ادامه داد: استقلال دانشکده علوم ارتباطات یک دستاورد مهم و بزرگ برای آموزش عالی کشور و بالاخص دانشگاه علامه‌طباطبائی بود. قبول مسئولیت برای راه‌اندازی ساختمان جدید دانشکده فقط برای به سر منزل رساندن این هدف بزرگ بود و خدا را شاکرم که این نهاد در حال حاضر آنقدر بالنده و شکوفا شده که می تواند رو به جلو حرکت کند و روز به روز پیشرفت کند.

دکتر فرقانی تاکید کرد: این دانشکده در حال حاضر به برندی برای دانشگاه علامه طباطبائی و کل کشور تبدیل شده است. جایگاه، حضور و تاثیرگذاری این دانشکده در عرصۀ ملی بر همگان آشکار شده است که این اتفاق کم و کوچکی نیست.

این استاد پیشکسوت روزنامه‌نگاری در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس محترم دانشگاه، دانشجویان، کارکنان و استادانی که در این پنج سال استقلال دانشکده تلاش شبانه‌روزی داشتند، تشکر می کنم.

در ادامۀ این مراسم، دکتر سیدمحمد مهدی‌زاده رئیس جدید دانشکده علوم ارتباطات  گفت: زمانی ما فقط یک گروه آموزشی در دل دانشکده علوم اجتماعی بودیم اما در حال حاضر ۲۴ عضو هیئت علمی، بیش از ۶۵۰ دانشجوی مقطع کارشناسی، ۳۴۰ دانشجوی کارشناسی ارشد، ۶۵ دانشجو در مقطع دکتری و ۲۴ دانشجوی خارجی در این دانشکده مشغول هستند.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: رشته مطالعات ارتباطی در مقطع کارشناسی در سال های اخیر مورد بازنگری و اجرا قرار گرفت. همچنین رشتۀ مطالعات فرهنگی و رسانه در مقطع کارشناسی ارشد راه اندازی شده است. کلیات مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ روابط عمومی با پنج گرایش در شورای تحول تصویب شده است که ان‌شاءالله به زودی آن هم اجرا خواهد شد. دورۀ ارشد روزنامه نگاری هم مورد بازنگری قرار گرفته است. یک دوره ارشد ارتباطات سلامت هم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال تدوین و برنامه ریزی است که آن هم اجرایی خواهد شد. همچنین بازنگری دورۀ کارشناسی ارشد علوم ارتباطات در مراحل پایانی قرار دارد.

به گفتۀ رئیس دانشکدۀ علوم ارتباطات، کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو هم در دانشکده راه اندازی شده است که این کرسی تاکنون حدود ۱۸ نشست، کارگاه و همایش برگزار کرده است.

دکتر مهدی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس محترم دانشگاه بابت اعتمادی که به بنده داشتند تشکر می کنم و امیدوارم با همکاری همۀ همکاران بتوانیم از لحاظ کمی و کیفی دانشکده را رو به جلو پیش ببریم. توسعۀ فعالیت های آموزشی و پژوهشی، راه اندازی مرکز رشد دانشکده، فعال‌تر کردن کرسی های علمی، ترویجی و نظریه پردازی، ان‌شاءالله با جدیت پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)