میرنیوز

واکسن‌های کرونا صددرصد با نظارت و احتیاط کامل بررسی می‌شوند

واکسن‌های کرونا صددرصد با نظارت و احتیاط کامل بررسی می‌شوند 2021-02-22T13:01:09+03:30

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی خادم که کارشناس ارزیابی واحد داروها و وسایل بهداشتی در سازمان بهداشت جهانی‌ است، در نشست انجمن ترویج علم با عنوان «کدام‌یک از واکسن‌های کرونا مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی هستند؟»، درباره‌ چگونگی تأیید واکسن‌ها توسط این سازمان و علت زمان بردن این پروسه گفت: بررسی برای تأیید واکسن‌هایی که به مرور در حال ساخته شدن‌ هستند، زمانی آغاز می‌شود که سازندگان برای دریافت گواهی سازمان بهداشت جهانی، به واحد ارزیابی واکسن‌ها درخواست داده باشند. نکته‌ای که اهمیت دارد، این است که بسیاری از این سازندگان ابتدای امر به واحدهای نظارتی سازمان‌های غذا و دارو در کشور خودشان درخواست می‌فرستند و بعد از دریافت آن تأییدیه، به سازمان بهداشت جهانی درخواست بررسی می‌دهند. فلذا تاخیر و زمان‌ بردن پروسه‌ تأیید یک واکسن بسته به زمانی‌ست که تولیدکننده درخواستش را به سازمان ارائه کرده باشد. بعد از درخواست اطلاعات واکسن طی چند روز بررسی شده و نتیجه آن اعلام می‌شود. برای مثال شرکت مدرنا که در دسامبر ۲۰۲۰ واکسن را تولید کرده بود، به‌تازگی برای دریافت تأییدیه آن اقدام کرده است.

وی درباره‌ نگرانی افراد نسبت به از بین رفتن کیفیت حین بررسی‌ درباره‌ واکسن‌ها، توضیح داد: در گذشته، مدت زمان زیادی طول می‌کشید تا واکسن و یا دیگر فرآورده‌های دارویی تولید و تأیید شوند. چنان‌که در تجربه‌های بیماری‌های قدیمی‌تر، روند تحقیق و توسعه تا تولید و عرضه‌ دارو خصوصاً واکسن، به بازار تا دهه‌ها طول می‌کشید. اگر قرار بود واکسن کرونا هم با روش‌های قدیمی ساخته شود، تا سال ۲۰۳۲ هم آماده نمی‌شد. اما سازمان بهداشت جهانی در سال گذشته و به‌خاطر شرایط اورژانسی و ویژه‌ همه‌گیری کرونا، مقدماتی را فراهم کرد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پروسه‌ تحقیق و تولید و تأیید این واکسن طی شود.

خادم ادامه داد: در شرایط اورژانسی همه‌گیری کرونا، از یک طرف شرایط جوامع به‌طور کامل دگرگون شد، تعداد زیادی از افراد را از بین برد و به دستگاه‌های بهداشتی آسیب زد و از طرفی دیگر پذیرش ریسک تهیه و تولید واکسن و دارویی که مزیت‌های افزون‌تری دارند، سازمان بهداشت جهانی را برای طی کردن مسیر تهیه‌ آن داروها متقاعد کرد. لازم به ذکر است اغلب تأییدیه‌های اورژانسی محدوده‌ زمانی دارند و برای همیشه نیستند؛ چنان‌که سازمان بهداشت جهانی بسیاری از این داروها را برای مدتی تأیید می‌کند. به‌عنوان نمونه، تمام اطلاعات موجود در بسیاری از واکسن‌ها مثل «مدرنا»، «فایزر» و «آسترازنکا» در طی چندماه به دست سازمان رسیده و به‌دلیل محدودیت اطلاعات، این داروها «تأییدیه‌ اورژانسی» (اغلب تا ۱۲ ماه) می‌گیرند. بالانس کردن تصمیمات ارزیابی برای تهیه‌ واکسن و پذیرش ریسک مسئله‌ بسیار مهم و تصمیمی‌ است که سازمان موظف است آن را رعایت کند.

کارشناس ارزیابی دارویی سازمان بهداشت جهانی درباره‌ نظارت و بررسی‌های دقیق این سازمان بر تولید واکسن‌های کرونا تصریح کرد: علی‌رغم مدت زمان کوتاه، روند تولید واکسن‌های کرونا صددرصد به خوبی و با نظارت کامل بررسی می‌شود و با توجه به اطلاعات کمی که در زمینه این بیماری در دست است، کارشناسان سازمان بهداشت جهانی با احتیاط مضاعفی واکسن‌های تولیدی را تأیید می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسش درباره‌ نقش دقیق سازمان جهانی بهداشت در تأیید مستندات یا خود محصول واکسن بیماری کووید۱۹ گفت: یکی از وظایف مهم و اساسی سازمان جهانی بهداشت، ارزیابی داروهای تولیدی در دنیاست. درباره‌ واکسن هم همین قانون صدق می‌کند و کارشناسان خبره‌ سازمان علاوه‌بر بررسی دقیق و همه‌جانبه‌ مستندات و داده‌هایی که از طریق شرکت تولیدکننده ارائه می‌شود، آن‌ها را از نظر علمی مورد مطالعه قرار می‌دهد و راستی‌آزمایی می‎کند. قدم بعدی نمونه‌گیری از واکسن مورد نظر است که در این مرحله، دارو توسط این سازمان به چند آزمایشگاه بزرگ و معتبر فرستاده می‌شود و در قدم آخر هم بازرسی از کمپانی تولیدکننده‌ صورت می‌گیرد و نحوه‌ تولید واکسن را بررسی می‌کنند. لازمه‌ واکسن‌هایی که مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت قرار می‌گیرند، این است که از پیش توسط سازمان‌های غذا و داروی آن کشور نیز تأیید شده‌ باشند و بعد از تمام این مراحل، مرحله‌ای وجود دارد که واکسن‌ها به‌طور دقیق، توسط دانشمندان فوق‌العاده مطرح دنیا در زمینه‌ ایمونولوژی، بیماری‌های عفونی، واکسینولوژی و... دوباره و چندباره ارزیابی می‌شوند و نظر نهایی‌شان را درباره‌ آن اعلام می‌کنند.

خادم درباره‌ بسیاری از کشورهایی که پیش از آن‌که سازمان جهانی بهداشت واکسن‌شان را تأیید کند، واکسیناسیون سراسری را آغاز کرده‌اند، گفت: سازمان جهانی بهداشت ۱۹۴ عضو دارد، اما ممکن است تمام این اعضاء توانایی لازم جهت بررسی واکسن‎‌هایی که به آن‌ها ارائه می‌شود را نداشته باشند، بنابراین وظیفه‌ سازمان بهداشت جهانی این است که کیفیت این داروها را به نحواحسن بررسی کند. بسیاری از کشورها و سازمان‌ها بر همین اصل به WHO اعتماد می‌کنند و به محض این‌که واکسنی تأیید شود، استفاده می‌کنند. آن دسته از کشورهایی که پیش از تأیید WHO واکسیناسیون را آغاز می‌کنند، طبق طبقه‌بندی بانک جهانی معمولاً از کشورهای توسعه‌یافته‌اند. متأسفانه بسیاری از کشورهایی که سطح درآمد پایینی دارند، هنوز نتوانسته‌اند واکسن تهیه کنند. «یونیسف» و «کووَکس» و بسیاری از آژانس‌ها برای این‌که بتوانند کمک کنند تا کشورهای کم‌درآمدتر نیز به واکسن دسترسی داشته باشند، تنها از شرکت‌هایی که سازمان جهانی بهداشت آن‌ها را تأیید کرده‌اند، دارو خریداری می‌کنند.

کارشناس ارزیابی دارویی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: این سازمان برای تسهیل و شناسایی واکسن‌های مورد تأیید، نتایج و گزارش بررسی‌ها را مرتباً در سایت‌های رسمی منتشر می‌کند تا کشورها اطلاعات جامعی درباره‌ این داروها داشته باشند.

خادم در اشاره به نگاه سازمان جهانی بهداشت بر روند تولید واکسن در شرکت‌های معتبر مثل «مدرنا»، «فایزر»، «جانسون‌اندجانسون» و... که سهم زیادی در تولید واکسن دنیا دارند و شرکت‌هایی که نام و نشانی در عرصۀ تولید واکسن ندارند، نیز شرح داد: برای سازمان جهانی بهداشت اهمیتی ندارد که اطلاعات از چه شرکتی می‌رسد. در این سازمان، پروسه و روند استانداردی وجود دارد که کارشناسان آن پروسه را دنبال می‌کنند. لزوماً چیزی که در این بین تفاوت ایجاد می‌کند «شرکت» نیست، بلکه سازمانی‌ است که که بر روند تولید واکسن آن شرکت نظارت داشته است. برای مثال اگر دارویی در یک کشور اروپایی به تأیید آژانس دارویی اروپا برسد، از نظر WHO اعتبار خاصی دارد؛ چراکه همکاری‌های گذشته، این شناخت و اعتبار را به این آژانس می‌دهد تا سازمان جهانی بهداشت با طیب خاطر بیشتری آن را تأیید کند و روند کار سریع‌تر طی شود.

یکی از دلایلی که بسیاری از شرکت‌های دارویی معتبر در دنیا علاقه‌مندند تا سازمان بهداشت جهانی واکسن یا داروهای تولیدی آنان را تأیید کند، مسئله‌ صادرات و فروش آن به بسیاری از کشورها و گرفتن تأییدیه و مجوز از سوی آن‌هاست. کارشناس ارزیابی دارویی سازمان جهانی بهداشت در این‌باره و درباره‌ تفاوت این موضوع با پاندمی خطرناک کرونا گفت: مجوزی که سازمان جهانی بهداشت برای واکسن کرونا در نظر می‌گیرد، برای صادرات نیست. تأییدیه‌ WHO برای شرکت‌ها مهم است، چراکه باعث می‌شود تا بازار جهانی برای تولیدکنندگان ایجاد شود. نکته‌ای که درباره‌ تولید واکسن وجود دارد، این است که تولید واکسن در تمام کشورهای دنیا رایج نیست. واکسن داروی نسبتاً ارزانی‌ است که در تولیدش دوزاژ و تیراژ اهمیت زیادی دارد. تأییدیه‌ سازمان جهانی بهداشت به این شرکت‌ها کمک می‌کند تا به بازار جهانی راه یابند. یونیسف یکی از نهادهایی‌ است که وظیفه دارد به تمام مردم دنیا واکسن‌ برساند. بعضی از این شرکت‌ها با فروش واکسن به آژانس‌هایی مثل یونیسف، محصول‌شان را به دست مردم دنیا می‌رسانند و اعتبار خاصی کسب می‌کنند.

خادم در پایان ضمن ابراز امیدواری از تولید واکسن‌های جدید و بیشتر علیه ویروس کرونا، گفت: برای سازمان جهانی بهداشت اهمیت دارد تا واکسن کرونا در اسرع وقت، به‌صورت مساوی و یکسان در اختیار تمام مردم دنیا قرار داده شود. از همین رو سند و برنامه‌ای برای واکسیناسیون سراسری تمام ملت‌ها تعبیه شده است که به آژانس کووَکس کمک می‌کند تا این دارو هرچه سریع‌تر و باتوجه به اولویت‌بندی‌ها، به کشورها ارائه شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)