میرنیوز
به گزارش ایسنا، دکتر جبارعلی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت در این همایش با بیان این که اگر موضوعات ایمنی حمل و نقل را جدی نگیریم، باید روزانه شاهد جان باختن ۵۰ نفر در سوانح رانندگی و جادهای باشیم، اظهار کرد: البته سهم سوانح ریلی نسبت به سوانح جادهای بسیار پایینتر و حمل و نقل ریلی ایمنتر است.
وی افزود: در دهه اخیر کشورها به سمت راهآهن پرسرعت رفتند که در این باره میتوان به کشور چین اشاره کرد.
رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به ظرفیتهای مناسب حمل بار در کشور و ترانزیت ریلی کالا، تاکید کرد: ضرورت دارد کریدورهای ریلی و حلقههای مفقوده آن در کشور تکمیل شود. البته در این مسیر گامهای خوبی برداشته شده است، اما کافی نیست.
ذاکری با بیان اینکه عدم توسعه ریلی دلایل مختلفی دارد، گفت: اینکه چرا توسعه مدنظر سیاستگذاران محقق نمیشود، باید در پنلهای این همایش بررسی شود. در حال حاضر در حوزه اجزای روسازی ریلی غیر از ریل ۱۵ سالی است که تولید بومیسازی شده است و بخشهای تحقیق و توسعه سازندگان هم در این باره گامهایی برداشتهاند.
وی با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت ایران از دو سال گذشته بحث فعال کردن مراکز نوآوری را در دستور کار قرار داد، تصریح کرد: سازوکار جدیدی برای فعال شدن دانشآموختگان و استفاده از ایدههای آنها و پرداختن به این ایدهها در دستور کار است که تاکنون دو مرکز در این حوزه داشتهایم و امیدواریم سومین مرکز نوآوری هم ابتدای سال ۹۹ آماده شود.
رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان این که نخبگان علمی کشور ایدههایی مطرح میکنند که نیازمند حمایت است، تاکید کرد: دانشگاه برای کمک به صنعت مهم و تاثیرگذار ریلی آماده است و قطعا همکاریها در این حوزه برای کارفرماها، شرکتهای سازنده و ما برد- برد است.
تصمیم ما این است که یک شاخه ریل هم از خارج وارد نکنیم
دکتر خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و زیربنای حمل و نقل کشور نیز در این همایش با بیان اینکه در توسعه کشور اقدامات خوبی در حال انجام است که مرهون زحمات کلیه مدیرانی است که زحمت کشیدهاند، گفت: برنامه ما این است که یک شاخه ریل هم از خارج وارد نکنیم.
وی با اشاره به اینکه اولویت بر توسعه شبکه ریلی در نظام و دولت وجود دارد و بودجهاش هم به نسبت تأمین شده است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در برنامه اجرایی کشور است و تاکنون حدود ۹۷۰ کیلومتر از این مسیرها به بهرهبرداری رسیده است و پنج استان به شبکه ریلی انتقال پیدا کردهاند.
مدیرعامل شرکت ساخت و زیربنای حمل و نقل کشور افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد ترددها در جاده صورت میگیرد و این اتفاق خوبی نیست و ما باید سعی کنیم که مود جادهای را به مود ریلی تغییر دهیم که این یکی از نیازهای اساسی جامعه است. همچنین ما سعی داریم حداکثر تا سه سال آینده بتوانیم نزدیک به هزار کیلومتر مسیر ریلی را به بهرهبرداری برسانیم. البته از امسال با دو بخش صنعت و اجرایی همکاری ویژه داریم.
خادمی با اشاره به مشکلات موجود در این حوزه، گفت: تنها گره کوچک مسائل مالی است که کشور باید فکری به حال این مشکل کند. امیدوارم با این اتفاقات و هزینههای سنگین که برای توسعه حمل و نقل ریلی انجام شده است، بتوانیم مود حمل و نقل را در مسیر ریلی بیاوریم. یکی از عللی که تردد در جاده بیشتر است، این است که کسی که در موضوع جاده سرمایهگذاری میکند، مثلا آزادراه میسازد، میتواند با عوارض جادهای هزینههای انجام شده را جبران کند؛ اما در حمل و نقل ریلی این طور نیست.
ایجاد دفتر ارتباط با دانشگاه در راهآهن
سعید رسولی، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این همایش با اشاره به اینکه در دانشگاه و در ساختار تشکیلات وزارت علوم بخش ارتباط با صنعت وجود دارد، گفت: دانشگاه و صنعت باید با هم درگیر باشند تا باعث توسعه صنعت شوند. به همین دلیل ما در راهآهن دفتر ارتباط با دانشگاه ایجاد کردهایم.
وی ادامه داد: در این دفتر ۱۲۷ مسئله را تعریف کردهایم و برای شروع ۱۵ موضوع مهم را انتخاب کردیم و ۱۲ کارگروه تشکیل دادهایم. این کارگروهها متشکل از اساتید برگزیده دانشگاهها و دانشجویان عزیز و علاقهمند و حداقل یک نفر از بازنشستگان راهآهن است. همچنین مشخص کردیم در زمان مناسب و تعیین شده یک نسخه اجرایی به مدیریت راهآهن تحویل بدهند. علاوه بر این امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان تفاهمنامه با سازمان برنامه و بودجه امضا کردهایم.
رسولی با بیان اینکه نسبت به سال قبل ۹۳ درصد رشد داشتهایم، اظهار کرد: در ۹ ماه ابتدای سال ۹۸ تولید شرکت واگن پارس نسبت به ۲۰ سال گذشته رکورد زده که ۵۶ دستگاه انواع واگن تولید و وارد شبکه ملی شده است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امروز اگر قضاوت میکنیم باید با شرایط امروز قضاوت کنیم، گفت: باید خوشحال باشیم امسال هیچ رکودی از کارخانجات نداشتیم، همچنین نمایشگاه حمل و نقل ریلی که در اردیبهشتماه برگزار شد، از تولیدات خود خیلیها را شگفتزده کرد که زحمات زیادی برای آن انجام شده است.
وی افزود: تولیدکنندهها باید وفای به عهد داشته باشند و سفارشات را به موقع آماده کنند. همچنین تولیدکنندگان که عموما بخشهای غیردولتی هستند، نشان دادند که عمرشان را صرف تولید داخلی کردهاند؛ در صورتی که میتوانستند در بخشهای دیگری سود بیشتری به دست بیاورند. همچنین با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و نامگذاری سالها که تأکید بر تولید ملی داشتهاند، نشان میدهد که در همه موقعیتها نقش تولید و تولیدکننده مطرح است و ما در هر موقعیتی که هستیم باید به حوزه اشتغال کمک کنیم.
در بخش ساختمانی به صنایع خارجی اتکایی نداریم
به گزارش ایسنا، علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران نیز در این همایش گفت: بعد از سهمیهبندی بنزین روزانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از مترو استفاده میکنند که عدد قابل توجهی است و بحث ایمنی و آسایش این عزیزان با همه محدودیتهایمان برای ما مهم است.
امام با اشاره به اینکه اولین کلنگ برای احداث مترو در سال ۵۶ توسط پیمانکار ایرانی انجام شده است، گفت: از سال ۱۳۶۵ تاکنون نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قوانینی را وضع کردهاند که بعضی از این قوانین اجرا شده و بعضی دیگر هنوز اجرا نشده است که اگر اجرا میشد، ما در حال حاضر رو به جلو حرکت میکردیم.
وی ادامه داد: با توجه به همه تلاشهایی که تاکنون شده است، در حال حاضر در نقطهای هستیم که هر خط مترو در دست بهرهبرداری است و عملا دارای ۲۳۵ کیلومتر شبکه مترو تهران هستیم. نزدیک به ۱۲۵ ایستگاه که در دست بهرهبرداری است.
امام با بیان اینکه تمام تلاشمان این است که بتوانیم بگوییم به صنایع خارج اتکا نداریم، مطرح کرد: کار مترو بخش ساختمانی دارد که با قوت ادعا میکنیم که در بخش ساختمانی تقریبا اتکایی به صنایع خارجی نداریم، چرا که پیمانکار و مشاوران ما در بخش طراحی و اجرا تواناییهایی دارند و شبانهروز در حال زحمتکشیدن هستند. در بخش تجهیزات ثابت و ناوگان در صنایعی به محصولات خارجی متکی هستیم، اما زحماتی هم کشیده شده که بتوانیم این اتکا را کمتر کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه برای افزایش عمق داخلیسازی تجهیزات در شرکت مترو و گروه داخلی و برخی مشاورین و کارشناسان صنعتی دست به دست هم دادهاند، گفت: از اردیبهشت امسال این کارگروه تشکیل شد و در این چند ماه هفتهای نبوده که این کارگروه برای بازدید از صنایع کارخانجات نرفته باشد. کارگروههای ما تمام ادعاها را بازدید میکنند و بررسیهای جامع خودشان را انجام میدهند تا اگر شرایط را دارند در لیست مترو وارد شوند.
امام گفت: در بحث ریل ما اتحادیه شرکتهای قطار شهری را داریم که در بهمنماه سال گذشته بازدید از خط تولید ذوبآهن اصفهان داشتهایم و همان جا این جرقه زده شد که تفاهمنامهای داشته باشیم و خوشبختانه این اتفاق افتاد. البته ما پیشنهاد دادیم وزارت کشور هم وارد شود و در اتحادیه قطار شهری به جد پیگیر هستیم که این اتفاق هم رقم بخورد تا توافق برای خرید ۸۰۰ تن ریل را داشته باشیم.
امام ادامه داد: از نتایج این تفاهمنامه این است که بحثهای جتفنها، آسانسور، پلهبرقی، ترانس خشک، باتریهای لیتیومی، کابلها و اتوماسیون توجه و حساسیتها بیشتر شده است و دقتمان را مضاعف کردیم تا تصمیمی بگیریم که ایمنی شهروندان زیر سوال نرود.
مدیرعامل شرکت مترو تهران در پایان با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت میتواند تجهیزات را تأیید و به ما کمک کند، گفت: ما چهار واگنساز داخلی داریم و متأسفانه ظرفیت تولیدی آنها زیر ۲۰ درصد است. در این راستا در تیرماه گذشته تفاهمنامهای بین شهردار و شرکت مترو بسته شد که عمق داخلیسازی واگنهای مترو به ۸۵ درصد افزایش پیدا کند که کار سخت، اما مقدور و ممکن است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
ایلان ماسک: هوش مصنوعی از پزشکان و وکلا جلو می زند
روبات مغناطیسی پیچ و مهره باز می کند
تبدیل پسماندهای زغالسنگ به گرافن با بازده بالا
هوش مصنوعی از انرژی اتمی قدرتمندتر است
قدردانی نماینده حزب الله لبنان از جراحان ایرانی
ظرفیت بیهوشی و اطفال خالی مانده است
اسلحه خودکار برای پهپادهای سبک از راه رسید
نشست کمیته تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد
سردار جلالی: تکرار کرونا را باید جدی بگیریم
جلالی: تکرار کرونا را باید جدی بگیریم
راه حل محققان برای کاهش مصرف داروی شیمیدرمانی در درمان سرطان
بیش از هزار سایت خبر جعلی از جستجوی گوگل حذف شدند
نمی توان با دستمزدهای اندک دانشمندان برجسته را در کشور نگه داشت
اتحادیهها بازوی تصمیمسازی قوی در دانشگاه آزاد هستند
بازنگری ۲۰۰ برنامه درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی در ۱۲ استان
تدوین سند ذخایر راهبردی داروهای اساسی و واکسن
راکت لب ۵ ماهواره اینترنت اشیا به مدار زمین برد
انعقاد توافقنامه میان دانشگاه خواجه نصیر و یک شرکت فولادی
برنامه تحول دانشکده اقتصاد دانشگاه علامهطباطبائی رونمایی شد
ارزشیابی اساتید دانشگاه پیامنور تا ۱۹ آذرماه ادامه دارد
هند تهیه گزارش آنتی تراست درباره اپل را متوقف نمی کند
معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان منصوب شد
لایحه حمایت قضایی از کادر درمان تدوین میشود
سازمان ملی هوش مصنوعی با نظام صنفی رایانهای تفاهمنامه امضا کرد
لزوم ایجاد «آزمایشگاههای ملی مدرن» در راستای جهش و مرجعیت علمی کشور
تولد پنج قلوها در اهواز
سال ۱۴۲۰ رشد جمعیت ایران صفر میشود
بسیجیان امروز نسل زد بسیج هستند
دیابتیها این عارضه را جدی بگیرند
تاسیس داروخانه دولتی متوقف شود