میرنیوز

گردشگری سلامت با درمان ناباروری در ایران شکل گرفت/ افزایش توان باروری با سلولهای بنیادی

گردشگری سلامت با درمان ناباروری در ایران شکل گرفت/ افزایش توان باروری با سلولهای بنیادی 2021-02-07T09:16:26+03:30

دکتر علی صادقی تبار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پژوهشگاه ابن سینا از بدو تأسیس در ۲ حوزه «بیولوژی تولید مثل» و «تشخیص و درمان سرطان» که غرابت‌های نهادین زیادی دارند فعالیت خود را آغاز کرده است؛ در واقع مشابهت چگونگی استقرار یک سلول سرطانی در بدن یک انسان سالم در حوزه سرطان و از سوی دیگر رشد و نمو یک جنین در بدن مادر، همان غرابت‌های نهادین هستند که حوزه‌های فعالیت در این پژوهشگاه به شمار می‌روند.

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی، علمی و تحقیقاتی زیادی در این پژوهشگاه انجام می‌گیرد، افزود: پژوهشگاه ابن سینا در این دو حوزه فعالیت‌های پژوهشی و سپس فعالیت‌های درمانی را از سال ۱۳۸۲ آغاز کرده و خوشبختانه از آن سال‌ها توفیقات و موفقیت‌های زیادی را به دست آورده است.

وی با اشاره به دستاوردهای درمانی پژوهشگاه ابن سینا طی این سال‌ها بعد از انقلاب اسلامی گفت: فعالیت‌های درمانی پژوهشگاه در حوزه ناباروری شامل سقط مکرر، خدمات اهدا، اندومترویوز و دردهای لگنی  و بیماری‌های مرتبط هستند و یکی از جدیدترین خدمات این مرکز مربوط به کلینیک سلول درمانی است که جدیدترین یافته‌های مربوط به پژوهشگاه ابن سینا در این کلینیک مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ۳ حوزه از دستاوردهای ویژه در پژوهشگاه مایه افتخار ملی بوده است، گفت: در مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا بر درمان‌های پزشکی برای مادرانی که دچار سقط مکرر می‌شوند تمرکز داریم. تاکنون ۸۰ درصد نتیجه خوب در درمان‌های این مادران در پژوهشگاه به وقوع پیوسته است.

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: گروه دیگر درمان‌های جایگزین و استفاده از روش‌های نوین متمرکز بر اصول قانونی و اخلاقی از دیگر دستاوردهای پژوهشگاه به شمار می‌رود که در این پژوهشگاه مادران عقیم و نابارور با استناد به روش‌های قانونی بچه دار می‌شوند.

صادقی تبار گفت: از مهم‌ترین توفیقات دیگر پژوهشگاه تشکیل کلینیک اندومترویز و درمان بیماری‌هایی است که ناشی از دردهای لگنی بوده که توانستیم کلینیکی را تأسیس کنیم و در این راستا تیمی را تربیت کردیم و آموزش دادیم که بدون جراحی و با استفاده از معاینات بالینی و به صورت قطعی بیماری را تشخیص دهند و با بهترین کیفیت در مرکز درمان ناباروری در کلینیک درمان را انجام دهند که در خاورمیانه بی بدیل است.

استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان ناباروری

به گفته وی، نهایتاً شاخص ترین موفقیت مرکز درمانی پژوهشگاه ابن سینا مربوط به استفاده از سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری و بهبود وضعیت باروری افراد بوده که توفیقات درخشان و مایه افتخاری در این زمینه رخ داده است.

وی افزود: معمولاً سلول‌های بنیادی از خون بند ناف یا مغز استخوان و بافت چربی بدست می‌آید که محدود است و شاید خطرناک و رنج آور باشد؛ اما محققان این پژوهشگاه موفق شدند از منبع جدید و نوع غیر تهاجمی و در دسترس این خدمت را گسترش دهند و سلول بنیادی از خون دوران قاعدگی بدست بیاورند که تا چندی پیش این بافت، مهم تلقی نمی‌شد.

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا با بیان اینکه پژوهش‌های مفصلی که ظرف ۱۱ سال در پژوهشگاه ابن سینا در حوزه این سلول‌های بنیادی انجام گرفته منجر به افزایش توان باروری به کار گرفته شده است. امروز از این سلول‌ها در کلینیک مرکز سلول درمانی پژوهشگاه ابن سینا برای بهبود وضعیت باروری خانم‌هایی که کاندید استفاده از درمان جایگزین یا اهدا شده بودند، استفاده می‌کنیم و توفیقات زیادی برای بارور شدن این عزیزان داشته ایم.

ایران دارای سومین بانک خون سلول‌های بنیادی برای درمان ناباروری

صادقی تبار با بیان اینکه سال گذشته بانک سلول خون قاعدگی برای این منظور راه اندازی شد، گفت: این بانک بعد از آمریکا و هلند، سومین بانک خون سلول‌های بنیادی خون قاعدگی در دنیاست؛ اما این کشورها تنها سلول‌های بنیادی این خون را استحصال و بانکینگ می‌کنند اما در ایران این تحقیقات برای افزایش توان باروری استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از این سلول‌های بنیادی برای باروری در ۳ مرحله انجام شده، گفت: اولین مرحله کارآزمایی بالینی بخش حیوانی، دومین مرحله کارآزمایی بالینی انسانی محدود بوده که این مراحل انجام شده و نتایج موفقیت آمیزی داشته است.

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: در کارآزمایی بالینی مرحله دوم ۵۰ درصد خانم‌هایی که با این سلول‌های بنیادی(به روش IVF و طبیعی) برای بارداری اقدام کردند باردار شده اند.

وی با اشاره به گروه دومی که تحت کارآزمایی بالینی هستند، گفت: اوایل سال ۱۴۰۰ نتایج کلی مطالعه دوم منتشر می‌شود و بعد از آن این روش به عنوان روش کلاسیک و روتین در درمان ناباروری استفاده خواهد شد.

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا با تاکید بر اینکه از این سلول‌های بنیادی برای درمان ناباروری و زمینه‌های دیگر همچون زخم و بیماری‌های زخم ناشی از دیابت استفاده می‌شود، گفت: این علم نو و جدیدی است و در حال حاضر هم استفاده‌های خوبی دارد.

به گفته وی، اکنون خون بند ناف هم کاربرد روتین و شایعی نیست اما در سالهای بعد استفاده از این سلول‌های بنیادی معمولی می‌شود.

صادقی تبار گفت: در آمریکا و سایر کشورها چنین مطالعاتی انجام نشده زیرا اگر شده بود نیاز به کارآزمای بالینی نداشتیم و ایران اولین کشوری است که در این زمینه ورود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه این اتفاقات در عرصه بین المللی اتفاق مهمی تلقی می‌شود، گفت: این خدمت می‌تواند در همه جای دنیا با استقبال مواجه شود و ما پیشرو در این قضیه باشیم.

درمان ناباروری در حیوانات عظیم الجثه

وی تاکید کرد: استفاده از تکنیک IVF برای درمان ناباروری در دام‌های بزرگ جثه نیز اقداماتی است که در پژوهشگاه ابن سینا انجام شده و این اتفاق ارزشمندی است. ما در کشورمان به طور طبیعی از نژاد خاصی از گاوهای شیری و گوشتی مانند هولشتاین استفاده می‌کردیم که اینها ۳ درصد چربی دارند؛ با توجه به اینکه در دام‌های کشور به دلیل استحصال کره و لبنیات دچار ضعف بودیم و کره را وارد می‌کردیم در صدد برآمدیم با بهبود نژادی این مشکل را برطرف کنیم.

صادقی تبار خاطر نشان کرد: کاری که انجام دادیم این بود که با موافقیت وزارت کشاورزی نسبت به واردات نژادهای مرغوب برای تولید گوشت، شیر با چربی بالای ۷ درصد اقدام کردیم.

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا اضافه کرد: با روش IVF و تکثیر نژادی گاو موفق شدیم از این نژاد مرغوب بیش از هر گاو ماده‌ای که وارد کردیم ۵۰ جنین خوب بدست بیاوریم.

وی با تاکید بر اینکه استارت این کار از دو الی سه سال گذشته بود، گفت: این موضوع تحولی در تکثیر نژاد گاو مرغوب بود که اکنون با قراردادهایی در بسیاری از گاوداری‌ها به بهره برداری می‌رسد تا از یک گاو شیر با چربی بالاتر، گوشت خوب و … داشته باشیم.

گردشگری سلامت در درمان ناباروری

صادقی تبار خاطر نشان کرد: به صورت کلی درمان‌های ناباروری، درمان اندومتریوز و دردهای لگنی بدون جراحی و به موقع از دستاوردهای انقلاب هستند و ما پیش از انقلاب چنین موضوعاتی را نداشتیم.

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: این موضوعات همواره توفیقات ما طی این مدت کاری بوده زیرا قبل از انقلاب ارزهایی برای درمان ناباروری به زوجین اختصاص می‌یافت و بسیاری برای درمان به انگلستان می‌رفتند اما اکنون به جایی رسیده ایم که توریسم درمانی و گردشگری سلامت در حوزه‌های درمان ناباروری و درمان‌های مرتبط در کشور ما مطرح است.

وی ادامه داد: اکنون از کشورهای همسایه همچون عراق، آذربایجان، حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی، ایرانیان مقیم آمریکا و… بیمار به این مرکز مراجعه می‌کنند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)