میرنیوز
به گزارش ایسنا، حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در اولین نشست شورای راهبردی استادان ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام ا...علیها گفت: اگر زنان ما بخواهند در تاریخ به الگویی افتخار کنند وجود حضرت زهراست و اگر جوانان ما امروز سلبریتیها را الگو میدانند حتما ما در برخی عرصه ها کم کارکردهایم.
وی در نشست شورای راهبردی استادان گفت: اسلامی شدن دانشگاهها طی ۲۰ سال گذشته به دفعات مطرح شده اما طی ده سالی که دردفتر هم اندیشی نهاد مقام معظم رهبری بودم این موضوع با سوء تعبیر و ترجمه گوناگون همراه بوده است.
وی افزود: در سالهای گذشته از سوی دفتر نهاد رهبری در راستای بحث اسلامی شدن دانشگاهها موضوع دانشگاه سالم مطرح شد و در یک کنفرانس یک روزه با حضور دانشگاههای مختلف خواستیم تا دانشگاههای مختلف مولفههای دانشگاه سالم را تبیین نمایند که در این عرصه دانشگاه نسل اول، دوم، سوم و چهارم مبتنی بر تولید دانش به عنوان سرمایه و تولید ثروت مطرح شد اما مباحث فرهنگی پر رنگ نبود.
خانکه بیان کرد: اساتید بزرگ ما به این مهم رسیده اند که خیلی از دانشگاههای معتبر دنیا به اسم حواریون حضرت مسیح هستند و پایه مذهبی قوی دارند در صورتی که در دانشگاه خودمان نتوانستیم این مسئله را تبیین کنیم و باید بدانیم برخلاف تصور، الگوهای رفتاری مذهبی در دانشگاههای خارج قوی است، خیلی از جوانان ما فکر می کند دانشگاههای خارج از کشور آزادند اما با تدریس در چندین دانشگاه به این رسیدهایم که دانشگاه و کلاس برای خودش الگوی پوشش و اصول خاصی دارد و رعایت این مولفهها امری ضروری است.
وی افزود: اگر در کشور ما به دانشجو بگویند پوشش رعایت شود تصور میشود نگاه مذهبی است اما باید بدانیم در محیط علمی و پیشرفته، رفتاراستاد دانشگاه، رفتاراجتماعی کارمند و دانشجو باید حرفه ای باشد و در گزینش ها باید این موارد مد نظر قرار گیرد.
رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: دانشگاه سه ضلع مهم استاد، دانشجو و کارمند دارد و هر سه واجب هستند اگر دانشجو نباشد دانشگاه معنا پیدا نمیکند و نقش استاد هم معلوم است ما در جذب اساتید موضوع صلاحیت عمومی داریم که خیلی پررنگ نیست، استاد در کلاس نقشه هدایتگر و فرصت ساز دارد اما در برخی مواقع نیز میتواند نقش گمراهکننده داشته باشد و شبهات از کلاس آغاز میشود، ما در حریم استاد اجازه ورود نداریم و باید بدانیم که نظارت در خارج از کشور بسیار سختگیرانه تر از ایران انجام میشود و به هر فردی اجازه حضور در کلاس داده نمیشود، اساتید در پستهای موقت، مکرر نظارت و ارزیابی خواهند شد که این مهم بیانگر تاثیرگذاری نقش استاد است.
وی افزود: ما یک روزه نمیتوانیم دانشگاه را اسلامی کنیم و اسلامی شدن دانشگاهها زمانی امکان پذیر خواهد بود که دانشگاه رسالت خودش را انجام دهد و با رعایت اصول فرهنگی و اخلاقی میتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم. دکتر خانکه در جمع استادان نشست شورای راهبردی گفت: در بحث اسلامی شدن دانشگاه باید همه دست به دست دست به دست هم بدهیم به عنوان مثال در مقالات تا چه اندازه از احادیث استفاده میکنیم که البته در مباحث اسلامی شدن دانشگاهها نیاز به تغذیه فرهنگی و مذهبی از سوی دفتر نهاد نیز هستیم. همه ما باید بدانیم تعبیر اسلامی شدن به معنای جدا کردن زنان از مردان و پلیسی امنیتی شدن نیست است بلکه باید با رعایت اصول فرهنگی و اخلاقی برای رسیدن به محصول بهتر که رضایت خدا و خلق خدا را در بر دارد تلاش کنیم.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، حجتالاسلام محمد افشاری مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در اولین نشست شورای راهبردی استادان گفت: دانشگاهها و مراکز آموزش عالی هر جامعه معرّف و مبیّن بالاترین تفکر و علم آن جامعه محسوب میشوند و اصول جهان بینی و نظام اعتقادی و ارزشی جامعه را در خود متجلّی میسازند و با تربیت متفکران و دانشمندان و مدیران آینده، در جهت بخشیدن به حرکتهای گوناگون فکری، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی جامعه مؤثر واقع میشوند.
وی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری در خصوص اسلامی شدن دانشگاهها و اهمیت آن بیان کرد: اسلامی شدن به معنای ظاهری و شکلی نیست بلکه مفاهیم عمیق و تخصصی در قالب ۴ نظام آموزشی، پژوهشی، مدیریت و مباحث فرهنگی را درخود جای داده است و با توجه به اهمیت این موضوع و جایگاه اندیشه ورز استادان دانشگاه تصمیم گرفتیم تا به این موضوع اساسی بپردازیم و در جلسات آتی با توجه به اهمیت موضوع از حضور معاونین و متولیان در دانشگاه بهرهمند خواهیم شد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: درطراحی سند جدید دانشگاه اسلامی، برای افزایش ضمانت اجرایی، نظام های چهارگانه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی تربیتی و مدیریت طراحی و تدوین شد که براساس آن متولیان هر بخش مشخص باشند و همچنین سند از تمرکز و انسجام برخوردار باشد.
وی گفت: سند شورای اسلامی شدن دانشگاه ها اولین و مهمترین سند در عرصه دانشگاه هاست که سال ۷۶ طبق فرمایش مقام معظم رهبری ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد و براساس این سند دانشگاهها و مراکز آموزش عالی هر جامعه نماد بالاترین سطح علم و فرهنگ آن جامعه محسوب میشوند؛ بنابراین آموزش عالی کشور بایستی، مبدأ تحولات علم و فرهنگ باشد. احیای هویت تمدنی و پیشرفت جمهوری اسلامی، مستلزم رشد متوازن و همه جانبه ابعاد علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور است که در مسیر تعالی آن، آموزش عالی کشور نقش پیشران و موتور محرکه را برعهده خواهد داشت.
حجت الاسلام افشاری بیان کرد: آموزش عالی کشور رسالتهای مختلفی در ابعاد فرهنگی- تربیتی، آموزشی، پژوهش و فناوری و مدیریتی بر عهده دارد که بایستی آنها را به صورت نظام واره لحاظ نمود که مهمترین آنها عبارتند از: تربیت متخصصین متعهد، خلاق، متخلق، ماهر و کارآفرین، تولید، انتقال و انتشار علم و فناوری در خدمت نیازهای جامعه اسلامی، ساختاری کارامد و اثربخش با تعامل سازنده و اثرگذار در سطوح ملی، منطقهای و فراملی که در نظر داریم تا باهمکاری، نگاه عالمانه و عالی استادان در قالب کارگروه های تخصصی و با تاکید رشتههای تخصصی خودشان به ابعاد گوناگون سند نظیر تقویت هویت ایرانی با نگاه بومی دست پیدا کنیم.
مسئول دفتر دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، بروزرسانی سرفصلهای گروه معارف متناسب نیازدانشجویان، کارهای بین رشتهای دین و سلامت در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی، توجه بیشتر به مولفههای سخت افزاری و نرم افزاری تمدن اسلامی و تاکید بر نقش دانشگاهها، تفاهم نامه میان دفتر نهاد رهبری و وزارت بهداشت در قالب مرکز مطالعات بین رشتهای توسعه سلامت و معارف اسلامی را از دیگر برنامههای کاری دفتر نهاد رهبری دانست که در بلند مدت سهم خوبی در موضوع اسلامی شدن دانشگاه ایفا خواهد نمود.
گفتنی است تامین محتوای فرهنگی ومعنوی استادان از سوی دفتر نهاد رهبری، تقویت گروه معارف، آموزش مفاهیم اسلامی به دانشجویان، تاکید بر خودباوری، خداباوری و رویکرد الهی وتوحیدی، ایجاد برنامههای عملیاتی کاربردی، اقدامات مدیریتی در اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه و توجه به نظام مدیریتی دانشگاه و تربیت مدیران شایسته، ایجاد ضمانت اجرایی، آموزش های اخلاق عملی و حرفه ای با تاکید بر رویکرد فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی، ارائه راهکارهایی جهت مسئولیت پذیری دانشجویان، ایجاد دفتر رسانه و هنر در دانشگاه، تقویت کارهای گروهی بین گروههای آموزشی و درون گروه های آموزشی در عرصه دین و سلامت، کارهای فرهنگی مبتنی بر نیاز و شناسایی موانع در کنار همت و مدیریت جامع و تاکید بر پژوهش های کاربردی با رویکرد حل مسائل کشور از مباحث مطرح شده استادان بود.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
ارتباط فعالیتهای تحریک ذهنی در زمان استراحت با سلامت بهتر مغز
سقط جنین جنایت است
معاونت علمی و فناوری پشتیبان قاطع اجرای سند رمز ارز بانک مرکزی
ضرورت توجه به حوزه علوم پایه در سیاستگذاریهای کلان
بازنگری در برنامه «غنیسازی آرد با آهن و اسید فولیک» پس از ۱۵ سال
دعوت از ایدهپردازان برای حل ناترازیها در کشور
آخرین تلاشهای تیک تاک برای ماندن در آمریکا
حمایت از تولید داخلی و حل بحران نقدینگی، اولویتهای اصلی سازمان غذا و دارو است
سند ساماندهی رمزارزها به دنبال تسهیل فعالیت و جلوگیری از اعمال سلیقه است
همایش علم و فناوری در برنامه هفتم پیشرفت برگزار میشود
فایرفاکس گزینه ردیابی نکردن کاربران را حذف می کند
سیمایی صراف: بخشی از نامطلوبی وضعیت علمی محصول مشکلات اقتصادی است
میزان سوختگی در ایران ۸ برابر متوسط جهانی؛ راههای پیشگیری از سوختگی
محقق حوزه انرژیهای تجدیدپذیر جزو برترین پژوهشگران کشور قرار گرفت
سرمایهگذاری هلدینگ خلیج فارس در پروژه هوش مصنوعی معاونت علمی
مشوقهایی برای جذب طلاب به حوزه ایجاد شود
بازنگری در برنامه غنیسازی آرد با «آهن و اسید فولیک» پس از ۱۵ سال
تعیین مبلغ اضافه کاری پرستاران به کجا رسید؟
تحقیقات پایان سیاست فیلترینگ را نشان داده است
رشتهها و پژوهشهای علوم انسانی باید آسیب شناسی شود
برگزاری نمایشگاه کار دانشگاه علم و صنعت با ارائه بیش از ۵۰۰ فرصت شغلی
نقش جشنواره فارابی در معرفی نظریههای برجسته علوم انسانی
معرفی برگزیدگان جشنواره فارابی؛ اعطای جایزه صلح به استاد آمریکایی
پهپادهای چینی مجهز به لیزر فلز بر می شوند
دانشگاهها در حل مسائلی مثل آلودگی هوا فعالتر باشند
ثبتنام آزمون ورودی جامعهالزهرا (س) آغاز شد
برگزیدگان جشنواره فارابی تقدیر شدند
کدام دانشجویان میتوانند در کنکور ۱۴۰۴ ثبت نام کنند
حال ناخوش توریسم سلامت ایران؛ ارزآوری هر گردشگر معادل ۵۰ بشکه نفت!
گلایه معاون وزیر علوم از عملکرد دانشگاهها در استفاده از ظرفیت قانون جهش دانش بنیان