میرنیوز
یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه پژوهش کشور با استانداردهای علمی فاصله دارد، گفت: وضعیت پژوهش با استانداردهای مورد نیاز فاصله دارد. نخستین گام برای فعالیتهای پژوهشی و تحقیقات در کشور تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای آموزشی است در واقع نخستین مشکل در حوزه فعالیتهای پژوهشی نبود امکانات است، در حال حاضر قریب به ۱۵ سال است که بودجه و تجهیزات به دانشگاهها تعلق نگرفته است و اگر به طور اجمالی به بررسی وضعیت کارگاهها و آزمایشگاهها مراکز علمی بپردازیم، شاهد آن خواهیم بود که همه مراکز دارای ساختمانهای فرسوده و تجهیزات آنها به روز نیستند.
* کارهای تحقیقات و پژوهشی بسیار خوبی انجام شده است
وی افزود: نوسازی و بازسازی تمام پژوهشگاهها، آزمایشگاهها و کارگاههای آموزشی میتواند کمک بسیار بزرگی برای گسترش و سرعت بخشیدن به کارهای تحقیقاتی در دانشگاهها داشته باشد، البته باید به این نکته اشاره شود که با تمام وضعیت بدی که دانشگاهها دارند، طی چند سال اخیر کارهای تحقیقات و پژوهشی بسیار خوبی انجام شده است، به طوری که دانشگاههای تهران، امیرکبیر، علم و صنعت به لحاظ حیثیت پژوهشی در سطح دنیا وضعیت خوبی دارند که نشاندهنده آن است که موضوعاتی که مورد پژوهش قرار میگیرد، کاربردی بوده و میتواند گره از مشکلات کشور را باز کند.
* باید امتیازات قابل توجهی به حوزه پژوهش داده شود
فتح الهی تصریح کرد: تاکنون مراکز علمی و دانشگاهی با توجه به امکانات عملکرد خوبی را از خود نشان دادهاند اما براساس اسناد موجود و ابلاغیههای مقام معظم رهبری و همچنین سیاستگذاری علم و فناوری کشور، باید امتیازات قابل توجهی به حوزه پژوهش داده شود، چند سالی است که قرار بوده ۳ درصد از بودجه همه دستگاهها به این حوزه تعلق گیرد، اما تاکنون پس از گذشت چندین سال متأسفانه هیچگاه محقق نشد و این درصد بین ۳ تا ۴ دهم بوده که همین هم به طور کامل پرداخت نشده است، در واقع سهم پژوهش، فعالیتهای دستگاههای مختلف دولتی انجام نشده است.
* کارکرد دانشگاهی باید باعث کارکرد همه دستگاهها شود
وی ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگی که در حوزه کارهای تحقیقاتی دانشگاهها باعث ضعف و مشکلات زیادی را نیز به بار آورده، رویکرد مدیرانی است که در حوزه پژوهش منصوب میشوند چراکه باید متناسب با فعالیتهای تحقیقاتی باشند، از طرفی تولید ناخالص ملی و یک بخش دانشگاه باید رابطه دوجانبه داشته باشند. در واقع فعالیت دانشگاهی باید در عملکرد تمام دستگاهها تاثیرگذار باشد.
* باید دانشگاه درون اقتصاد تعریف شود
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: رابطه های دانشگاه ها باید سازمانیافته و با تشکیلات قوی و روان طراحی شده و به معنای واقعی دانشگاه درون اقتصاد تعریف شود اما در حال حاضر دانشگاههای ما در درون فرهنگ تعریف شدهاند که این یک مشکل بزرگ است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری فارس
جریمه اتحادیه اروپا در انتظار آمازون
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و واحد سنندج منصوب شد
۲ انتصاب در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی
افسردگی از شایعترین اختلالات روانپزشکی است
نشست مسئولان حوزههای بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد برگزار شد
انتصاب مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در امور فرهنگی
درمان بیماری ایدز در کشور رایگان است
کنگره بین المللی «سلامت در حوادث و بلایا» برگزار میشود
نخستین کلوز آپ از ستاره درحال مرگ در کهکشان همسایه ثبت شد
مهلت درخواست رشتههای تحصیلی در حوزههای استانی تمدید شد
این مُسکنها خطر خونریزی داخلی را افزایش میدهند
مهاجرت ۲۵ درصد اساتید؛ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی
وزارت بهداشت طب سنتی و مکمل را به رسمیت میشناسد
باید هزینه سلامت را با سبک زندگی سالم پایین بیاوریم
حسگر محققان ایرانی محیط آبزیان را ایمن نگه میدارد
عامل مهم ابتلا به تب دنگی در جهان
هزینه درمان ۸۰۰ هزار مصدوم ترافیکی روی دست نظام سلامت!
مهاجرت ۲۵ درصد اساتید/ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی اساتید
مهاجرت ۲۵درصد اساتید/ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی اساتید
اظهارات وزیر علوم درباره انتصابات و آمار دانشجویان اخراجی و تعلیقی
سه فاکتور خطر سکته مغزی/ آسانترین راهکار کاهش استرس و اضطراب
قدیانی: دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
نحوه ارائه خدمات پیامک انبوه برای کاهش شکایت کاربران بررسی شد
همکاری دانشگاههای شهیدبهشتی و شریف در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک
مشکلات رزیدنتها بررسی و رفع خواهد شد
شرایط پذیرش دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه شریف اعلام شد
ثبتنام دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه علم و صنعت تمدید شد
نوجوانان استرالیایی در آستانه محدودیت استفاده از شبکههای اجتماعی
ظفرقندی: موافق درمان رایگان سالمندان نیستم