میرنیوز

نگران جهش های ویروس هستیم/ یکی از واکسن سازان مطرح خواهیم شد

نگران جهش های ویروس هستیم/ یکی از واکسن سازان مطرح خواهیم شد 2021-01-06T20:16:36+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید نمکی، در دهمین گردهمایی مجازی ائمه جمعه سراسر کشور، اظهار داشت: تاکید ما بر ساخت واکسن کرونا در داخل کشور است چون عزت ملی از مسیر تولید ملی می‌گذرد و در درون کشور دانشمندان بزرگی داریم که قابل احترام هستند. به عنوان یک متخصص رشته ایمونولوژی، چند دهه است که اعتلای واکسن در کشور را دنبال می‌کنم.

وی افزود: خوشبختانه تیم‌هایی برای ساخت واکسن در کشور تشکیل شده است. ائمه جمعه مستحضر باشید شاید مطالبی را از کانال‌های مختلف بشنوید اما آنچه را که از بنده می‌شنوید، از دو جهت مورد عنایت و توجه قرار دهید. اول، فردی این سخنان را می‌گوید که متخصص این رشته است و دوم اینکه فردی این سخنان را مطرح می‌کند که سکان وزارت بهداشت را در دست دارد و روند بیماری را به دقت مطالعه و بررسی می‌کند.

وزیر بهداشت یادآور شد: تردید نکنید که به لطف خدا در اواخر بهار سال آینده، واکسن داخلی کرونا در حد تولید بالا در دسترس مردم خواهد بود چون از همه پلتفرم‌ها و زیرساخت‌های متنوع ساخت واکسن دنیا، در داخل کشور استفاده می‌کنیم. در حال حاضر با ۵ یا ۶ روش برای کووید ۱۹ واکسن تولید می‌شود که در کشور با همه این روش‌ها، زیرساخت را آماده و نتایج را ارزیابی می‌کنیم و در آینده‌ای بسیار نزدیک، دومین و سومین گروه از واکسن داخلی، مطالعات بالینی انسانی خود را آغاز می‌کنند.

نمکی ادامه داد: تردید نکنید که سال آینده یکی از واکسن سازهای مطرح جهان برای کووید ۱۹ خواهیم بود. الان اگر سایت‌های بین المللی مانند یونیسف یا سازمان جهانی بهداشت را مشاهده کنید، ایران را به عنوان یکی از واکسن سازهای مطرح نشان می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: تا قبل از اینکه واکسن داخلی تأیید و روانه بازار شود، باید گروه‌های آسیب پذیر را در مقابل بیماری واکسینه کنیم. در این راستا تلاش کردیم که شتاب زدگی نداشته باشیم، از مطمئن‌ترین منابع دنیا، واکسن مورد نیاز را تهیه کنیم و آنچه در ترکیه و امارات و برخی کشورهای منطقه به عنوان شروع واکسیناسیون مطرح می‌شود، شروع واکسیناسیون از آن نوعی که ما مطرح می‌کنیم، نیست. آن یک مطالعه بالینی فاز سه است که با کمک یکی دو واکسن ساز بیرونی این کشورها به آن پیوسته‌اند و اجازه داده‌اند که مردم شأن تحت آزمایش بالینی این شرکت‌ها قرار گیرند.

وزیر بهداشت یادآور شد: به هیچ تولید کننده خارجی واکسن اجازه ندادیم که مردم را وارد آزمایش بالینی واکسن خود کنند و عزت ملی خودمان را فراتر از این دیدیم که تبدیل به آزمایشگاه برخی از واکسن سازهای دنیا شویم. یک شرط گذاشتیم و گفتیم زمانی مطالعه بالینی را با شرکت‌های خارجی آغاز می‌کنیم که تعهد کنید در داخل ایران بتوانیم واکسن تولید مشترک را بسازیم که یک کشور این مورد را پذیرفته و الان گروهی را به خارج از کشور فرستاده‌ایم که مذاکره می‌کنند و به زودی این کار را به سرانجام می‌رسانیم تا فاز سه مطالعات بالینی را در کشور خودمان پس از گذراندن دو فاز اول در آن کشور خارجی، شروع کنیم.

نمکی گفت: در فشارهای رسانه‌ای و جوسازی که در خارج از کشور برای ما می‌کنند و متأسفانه بلندگوهایی هم در داخل کشور دارند که در دام این تبلیغات سو رسانه‌های بیگانه افتاده‌اند، اما ما برای مردم مان از مطمئن‌ترین منابع تأیید شده، واکسن را تهیه و برای گروه‌های آسیب پذیر آغاز می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در مورد ویروس جدید جهش یافته دیروز اعلام کردم که اولین مورد از این ویروس که توسط یکی از هموطنان ما از انگلیس وارد شده بود را شناسایی کردیم. خوشبختانه حال عمومی وی خوب است و وخامتی هم ندارد. این ویروس، جوان ترها را بیشتر گرفتار می‌کند و از یک جهت حُسن است که شاید مرگ و میر کمتری داشته باشد اما با مرگ و میر وحشتناکی که در اروپا و انگلیس می‌بینیم، نمی‌توانیم به این مورد هم خیلی اطمینان داشته باشیم.

وزیر بهداشت بیان داشت: در کشور به غیر از اولین موردی که شناسایی کردیم و موردی از نزدیکان وی که تست‌های پیگیری آن انجام می‌شود، هنوز موردی از ویروس جدید انگلیسی در کشور نداشته‌ایم. تردید ندارم که با همدلی، وفاق و صمیمیتی که بین ما، ائمه جمعه و روحانیت معزز کشور برقرار است به عنوان یاران و یاوران قدیمی نظام، انقلاب و مردم، این طوفان را پشت سر خواهیم گذاشت.

نمکی تصریح کرد: در مورد بازگشایی مراسم نماز جمعه خوشبختانه در شهرهای زرد، نماز جمعه برگزار می‌شود و امروز تقریباً همه شهرهای کشور به سمت زرد شدن حرکت می‌کنند. ۱۶۰ شهر قرمز و تعداد قابل توجهی شهرهای نارنجی تبدیل به شهرهای زرد شده‌اند و اگر پروتکل‌ها را خوب رعایت و وفاق و همدلی و صمیمیت را حفظ کنیم، قطعاً شهرهای زرد به شهرهای سفید تبدیل خواهند شد و امیدوارم که هرچه زودتر مراکز دینی و زیارتی را بر روی مشتاقان اهل بیت بگشاییم.

وی تاکید کرد: خودمان و همکاران مان نگرانی‌های بسیار جدی در مورد بیماری کووید ۱۹ داریم. یکی از نگرانی‌های ما، تغییرات جهشی در ویروس است. الان مرتب در قسمت‌های مهم ویروس، دچار جهش می‌شود. هر روز گزارشات جهش ویروس را در کل جهان می‌خوانیم و در کشور خودمان نیز جهش‌های متنوعی از ویروس دیده‌ایم اما تا چند روز پیش که انگلیسی‌ها جهش در قسمت پروتئینی یا اسپایک ویروس که می‌تواند به مخاط بچسبد و خودش را در بخش‌های مختلف بدن جایگزین کند را گزارش کنند، جهش‌ها در قدرت بیماری زایی و مرگ زایی ویروس خیلی نقش عمده نداشت.

وزیر بهداشت ادامه داد: جهش‌ها تا پیش از گزارش ویروس انگلیسی، قدرت سرایت را بالا می‌برد اما در بیماری زایی و مرگ زایی، نقش مهم و حساسی نداشت اما امروز متأسفانه اتفاقاتی که برای ویروس می‌افتد، جهش در قسمت‌هایی از ویروس است که می‌تواند به مرگ زایی و بیماری زایی ویروس بسیار کمک مؤثری کند. یکی از نگرانی‌های ما و همکاران این است که جهش‌های ویروس، ما را گرفتارتر کند اما تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، تشدید رعایت پروتکل‌ها است. از ائمه جمعه و جماعات که در کشور مورد وثوق مردم هستند، تقاضا دارم که راهبری را در هدایت مردم به رعایت دستورالعمل‌ها، کماکان ادامه دهند و ما را همراهی کنند.

نادانسته‌های روزهای اول کرونا

وزیر بهداشت گفت: وقتی ویروس کرونا پا به عرصه طبیعت جهان گذاشت، در بین همکارانم که مرور می‌کردیم چگونه در مقابل هجمه ویروس صف آرایی کنیم، گفتم که موجودی پا به عرصه طبیعت گذاشت که با تمام اجداد خودش یک تفاوت آشکار ماهوی دارد. البته آن روز نمی‌دانستیم که این ویروس علاوه بر نظام سلامت، ابعاد دیگر جامعه از قبیل فرهنگ، اقتصاد و روابط اجتماعی و خیلی از ضوابط و روابط دیگر را تحت تأثیر قرار خواهد داد. نمی‌دانستیم که این ویروس باعث می‌شود که وزیر خدمتگزار عاشق مسجد و روضه و زیارت اهل بیت مجبور شود با شرمساری بگوید که ما مدتی قرار است بعضی از این فعالیت‌ها و مراکز را در کشور تعطیل کنیم همانگونه که دنیا نمی‌دانست برای مدت طولانی باید خیلی از فعالیت‌های مستمر خود را تعطیل کند.

بستن اماکن زیارتی به روی مشتاقان آنها تصمیم تلخ و دردناکی برای ما بود

نمکی افزود: شاید یکی از تلخ‌ترین و دردناک‌ترین تصمیمات برای بنده این بود که بگویم باید برای زیارت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، شاهچراغ و حضرت عبدالعظیم حسنی، درب را به روی مشتاقان ببندیم. برای بنده به عنوان یک عاشق زیارت اهل بیت خیلی تلخ بود که به شیعه‌ای که سال‌ها فریاد می‌زد "لعن الله امت قتلک، لعن الله امت ظلمتک، لعن الله امت سمعت بذلک فرضیت به" که هم فریاد طوفانی و اعتراض خودش را بر آنان که به اهل پیامبر ظلم روا داشتند، برآورد و هم اینکه دلی خالی و شاد کند بگویم باید این مراکز بسته شوند. این تصمیمات سخت بود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه التهاب و زحم و درد ما را التیام داد، افراد نازنینی از جامعه معزز روحانیت مانند آقای علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بود که با خوش خلقی و خوش سیمایی، آنچه گفتیم را پذیرفت و ما را همراهی کرد و ائمه جمعه سراسر کشور نه تنها در تعطیلی نمازهای جمعه همراهی کردند بلکه در کمک‌های مومنانه و هدایت مردم به سمت رعایت پروتکل‌ها و سبک کردن بار سربازان مدافع سلامت در کشور، نقش مؤثری داشتند.

وزیر بهداشت یادآور شد: هرگز تاریخ کشور، همدلی، وفاق و این عظمت را از یاد نخواهد برد. وفاقی که بعد از دوران دفاع مقدس برای اولین بار در طول این سال‌ها، به این شدت، عظمت و ارتفاع شکل گرفته بود و بنده به عنوان سربازی کوچک که خاطرات این روزها را می‌نویسم یکی از صفحات درخشان آن مربوط به همراهی، همدلی و صمیمیتی است که ستاد نمازجمعه کشور با ما داشتند.

با کرونا دستپاچه و گرفتار برخورد نکردیم

نمکی گفت: ویروس کرونا وقتی از راه رسید، ما خیلی دست پاچه و گرفتار با آن برخورد نکردیم چون گفتیم اگر نسیمی بیاید باید طوفان فرض کنیم. کشوری هستیم که دشمنان قسم خورده داریم، سردار ضد تروریست ما را به عنوان تروریست، شهید می‌کنند در حالی که این سردار رشید مثل کوه در مقابل خشن‌ترین، بی رحم ترین و متجاوزترین قوم وحشی تاریخ ایستاد را به عنوان تروریست در کشوری دیگر به شهادت می‌رسانند و به این کار جنایت کارانه هم افتخار می‌کنند و رسانه‌هایی در دنیا از آنها حمایت می‌کنند.

آمارهای ایران مقرون به صحت ترین آمار است

وی افزود: کشوری هستیم که در همسایگی ما هر روز مرگ و میر زیادی از بیماران کووید ۱۹ رخ می‌دهد اما گزارش نمی‌شود ولی مرگ و میر و آمارهای ایران از بیماری، مقرون به صحت ترین آمار است با این حال، ما را متهم به دروغگویی و آمارسازی می‌کنند. چنین کشوری در اوج مظلومیت و تحریم‌های ظالمانه باید خودش را آماده‌تر از بقیه نگه دارد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: وقتی در اولین روزها شنیدیم که ویروس در ووهان چین شناسایی شده با لطف خدا نشستیم و برنامه ریزی کردیم. در این برنامه ریزی آنچه باید به عنوان آمادگی تخت‌های بیمارستانی باشد، بیش از حد انتظار دیدیم، آزمایشگاه‌ها را تجهیز کردیم، خطوط هوایی و پروازهای خارجی را به شدت کنترل کردیم، برای حدود ۶۰ مرز هوایی، زمینی و دریایی تیم‌ها و گیت های ویژه برای بررسی وضعیت مسافران مستقر کردیم و آمادگی کاملی برای ردیابی ویروس داشتیم تا اینکه اولین موارد از ویروس در کشور گزارش شد.

راستگویی به مردم یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران بود

نمکی گفت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران، راستگویی به مردم بود. گفتیم اولین روزی که ویروس را تشخیص دهیم، به استحضار مردم شریف ایران خواهیم رساند و دقیقاً در آخرین روز بهمن ماه سال گذشته به محض اینکه دریافتی از ویروس را در شهر قم داشتیم، بلافاصله به اطلاع مردم رساندیم و این یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که ما لحظه‌ای در انتقال صادقانه مطالب به مردم، درنگ نکردیم.

برخی کشورها فکر نمی‌کردند که موج کرونا این قدر سهمگین باشد

وی بیان داشت: وقتی ویروس به کشور آمد، کشورهایی که هنوز گرفتار نشده بودند، فکر نمی‌کردند که موج این بیماری این قدر سهمگین باشد چون در یکی دو قرن گذشته هیچ کشوری با چنین پاندمی سنگینی روبرو نشده بود. روزهای اول با شکل گیری وفاق ملی و از همه مهم‌تر، با یک رهبری داهیانه ای که در دنیا برای رعایت، حمایت و هدایت این برنامه مهیا بود و همدلی که بر مبنای تجربیات دفاع مقدس شکل گرفت، توانستیم بیماری را به گونه‌ای مدیریت کنیم که حتی یک بیمار در پشت درب هیچ بیمارستانی سرگردان نشد، هیچ بیماری به دلیل بی بضاعتی و شرایط سنی خاص، رها نشد و خوشبختانه در اوج گرفتاری موج اول بیماری، تخت‌های خالی فراوانی در کشور مهیا کرده بودیم.

وزیر بهداشت با اشاره به سپری شدن موج اول بیماری در کشور، گفت: وقتی ما موج اول بیماری را مهار کردیم، این موج به کشورهای اروپایی و مرفه جهان رسید. ما در اوج تحریم و مضایق مالی بودیم می‌خواستیم ماسک و لوازم حفاظتی به کشور وارد کنیم که اجازه نمی‌دادند و عمق این دردها را نمی‌شود با زبان گفت اما به عنوان سربازی که این کار را مدیریت می‌کردم، در آن زمان شب‌های زیادی تا صبح در گلو بغض داشتم که سرباز خط مقدم، پرستار و پزشک ما تن به آتش بلا زده اما به ما خبر می‌دادند که اروپایی‌ها یا آمریکایی‌ها اجازه ندادند فلان محموله ماسک و لوازم حفاظتی به ایران برسد.

وی تاکید کرد: به دروغ می‌گفتند که برای دارو و تجهیزات پزشکی منعی را قائل نیستیم اما راه حمل و نقل این محصولات را بر ما بستند و از ما دریغ کردند اما خوشبختانه با همت، غیرت و رشادت و همدلی و لطف خداوند در عرض ۵۵ روز توانستیم از یک وارد کننده ماسک و لوازم حفاظتی به یک تولید کننده و در زمان کوتاهی به یک صادر کننده تبدیل شویم. در عرض ۵۵ روز یک تولید انبوه مواد ضدعفونی کننده و شوینده در کشور شکل گرفت. توانستیم با تجربه‌ای که از قبل اندوخته بودیم، با همکاری عزیزان مان در سازمان بسیج، یک بسیج ملی مبارزه با کرونا راه بیاندازیم و خوشبختانه توانستیم در یک زمان محدود، تعداد مرگ و میر روزانه بیماران را به حدود ۳۰ مورد برسانیم و میزان بستری را به یک پنجم روزهای اول کاهش دهیم و تعداد قابل توجهی تخت‌های خالی داشته باشیم.

وزیر بهداشت گفت: در روزهای اول مدیریت کرونا، دستگاه‌های مختلفی از جمله نیروهای مسلح و سازمان‌های مردم نهاد به کمک ما آمدند و سوله‌هایی را برای قرنطینه بیماران تجهیز کردند که به دلیل افت بیماری در کشور، نیاز به استفاده از این مکان‌ها نبود اما به سمت و سوی یک عادی پنداری و ساده انگاری رفتیم و ما دوباره به خیزهای بعدی بیماری، مبتلا شدیم.

تنها کشوری بودیم که یک روز خط تولیدمان نخوابید

نمکی خاطرنشان کرد: یکی از ابعادی که در روزهای اول مدیریت کرونا به آن پرداختیم، آماده کردن یک سری شیوه نامه‌ها بود که مردم چگونه بتوانند در این شرایط سخت اقتصادی، امرار معاش کنند، کسبه به فعالیت خود ادامه دهند و چرخ کارخانجات بچرخد. ما تنها کشور جهان بودیم که یک روز خط تولید مان نخوابید و یک کارخانه هم در اوج کرونا تعطیل نشد و این حاصل همت همکاران ما برای نوشتن شیوه نامه‌هایی بود که بعداً در کشورهای اروپایی نیز مورد استناد قرار گرفت. به قول حاج قاسم، به کشورها گفتیم که ما ملت امام حسینیم، هم مبارزه می‌کنیم هم تاریخ می‌سازیم.

رعایت پروتکل‌ها توسط ائمه جمعه و جماعات، بی نظیر و بی بدیل بود

وی یادآور شد: در کنار بازگشایی مشاغل، با دوستان نشستیم و جلساتی داشتیم که چگونه می‌توانیم درب مساجد را باز کنیم و شب‌های احیا را زنده نگه داریم و شب‌های ماه مبارک رمضان را در کنار هم باشیم. قضاوت همکاران کارشناس ما این بود که رعایتی که ائمه جمعه و جماعات در کشور کردند و رعایتی که شب‌های قدر در مورد پروتکل‌ها انجام شد، بی بدیل و بی نظیر بود گرچه در بعضی از جاها، پروتکل شکنی داشتیم و به عنوان گله به دوستان منتقل کردیم اما بالای ۹۰ درصد در تمامی شئون، شاهد رعایت پروتکل‌ها بودیم و اثبات شد که روحانیت معزز و هیأتی های ما بازهم پیش قراولان همه دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌هایی هستند که مورد تأیید ستاد ملی و مقام معظم رهبری است.

عمده ترین دلیل خیز بیماری، کم توجهی مردم بود

وزیر بهداشت اظهار داشت: در طول یکسال گذشته در دنیا اتفاق جدیدی رخ داد و خیزهای بیماری به دلایل مختلف، تکرار شد و عمده ترین دلیل خیز و التهاب جدید بیماری، کم توجهی مردم بود. سعی کردیم هر دارویی که در هرکجا گفتند کمترین تأثیر در درمان کرونا دارد را برای مردم ایران فراهم و سپس آن را کشور تولید کردیم. یک فرد ایرانی نمی‌تواند بگوید که در خانواده و نزدیکان ما، داروی مؤثری که در سایر نقاط دنیا بود اما به دلیل فراهم نشدن آن در کشور، باعث شد عزیزمان را از دست بدهیم.

نمکی ادامه داد: خوشبختانه تجهیزات، امکانات، داروها و موارد مورد نیاز بخش‌های مختلف را به گونه‌ای تهیه کردیم که کسی احساس حقارت نکند اما در هیچ کجای دنیا به جز فاصله گذاری، استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌ها، روش موثرتری را نمی‌توانیم جایگزین کنیم. فقدان رعایت دستورالعمل‌ها در کشور همانند خیلی از کشورها، باعث خیز مجدد بیماری در ماه‌های گذشته شد.

نباید منتظر خموشی ویروس باشیم بلکه باید منتظر چموشی و سرکشی آن باشیم

وی تاکید کرد: کرونا، ویروس بسیار چموش و پیچیده است. بارها به همکارانم گفته‌ام که نباید منتظر خموشی ویروس باشیم بلکه باید منتظر چموشی و سرکشی این ویروس عجیب باشیم. مؤسسات علمی جهانی پیش بینی کردند که بر حسب نوع بروز بیماری در کشورها، آینده‌ای این چنینی برای کشورها متصور خواهیم بود. برای اروپایی‌ها مرگ روزانه یک هزار نفر و برای آمریکایی‌ها مرگ دو هزار و ۵۰۰ نفر در روز را برآورد کردند و برای ایران در ماه‌های آبان، آذر و دی ماه، مرگ‌های بالای یک هزار و ۲۰۰ نفر در روز را پیش بینی کرده بودند. در این شرایط باز هم از ظرفیت تجربیات دوران دفاع مقدس برای چنین سنگرآرایی و هجمه ای به ویروس، استفاده کردیم.

وزیر بهداشت گفت: با دوستان مان در سازمان بسیج، طرح مشترکی مزیّن به نام مبارک حاج قاسم سلیمانی تدوین کردیم. روزی که برای این طرح هدف گذاری کردیم گفتیم می‌خواهیم میزان مرگ و میر بیماران را ۱۰ درصد و میزان بستری را تا ۳۰ درصد کاهش دهیم اما برخی همکاران ما گفتند در این خیز بیماری اگر بتوانیم همین شرایط را حفظ کنیم، خیلی کار بزرگی کرده‌ایم. به آنها گفتم که تردید ندارم که هدفی که به آن خواهیم رسید به مراتب بهتر از این است که می گویم.

بیش از اهداف تعیین شده، موفقیت داشتیم

نمکی افزود: میزان مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ در ایران در طول ۴۵ روز گذشته، بیش از ۷۰ درصد کاهش پیدا کرد و میزان بستری بیماران نیز تقریباً یک چهارم شده و باز هم کمتر می‌شود. امروز دومین روزی است که ما مرگ و میر دو رقمی را تجربه کردیم و این در شرایطی است که آمریکایی‌ها مرگ و میر بالای سه هزار نفر را تجربه می‌کنند البته ما به مرگ و بیماری هیچ مخلوق خداوند در جهان راضی نیستیم حتی به مردمی که در کشورهایی زندگی می‌کنند که دولتمردان شأن بزرگترین جفا و ظلم را به ملت ما روا می‌دارند.

وی تاکید کرد: کشورهایی که میزان تخت بیمارستانی، بهره وری و بهره مندی اقتصادی شأن به شدت از ما بهتر است، در باتلاق بیماری ماندند و خوشبختانه کشور ما به آن اعداد و ارقامی که مؤسسات بین المللی پیش بینی کرده بودند، نرسید بلکه توانستیم به پایین‌ترین میزان مرگ و میر بیماران در چند ماه گذشته دست پیدا کنیم.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)