میرنیوز

دکتر کاظمی آشتیانی واجد تمام صفات یک مدیر جهادی بود

دکتر کاظمی آشتیانی واجد تمام صفات یک مدیر جهادی بود 2021-01-03T16:13:13+03:30

به گزارش ایسنا، نشست "جهاد علمی به سبک دکتر کاظمی آشتیانی" همزمان با پانزدهمین سالگرد درگذشت این دانشمند جهادگر، عصر امروز (14 دی 99) با حضور دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، دکتر علی منتظری، رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، دکتر عبدالحسین شاهوردی، رییس پژوهشگاه رویان، دکتر سید حسن شهرستانی، رییس سابق کتابخانه ملی به صورت مجازی برگزار شد.

رییس جهاد دانشگاهی گفت: مؤمن و دین‌باور بودن یکی از صفاتی بود که دکتر کاظمی آشتیانی به‌طور کامل واجد آن بود. شاخصه دوم، علم‌باور بودن است، از یک مدیر جهادی انتظار می‌رود که علم‌باور باشد و این ویژگی در وجود ایشان وجود داشت. شاخصه دیگر یک مدیر جهادی، خودباوری است؛ خودباوری به معنای این است که خداوند به صورت یکسان توانمندی را در همه انسان‌ها به ودیعه قرار داده است و باید بتوانیم از این توانمندی به خوبی استفاده کنیم که دکتر کاظمی آشتیانی به شکل بسیار خوبی از این ودیعه خداوندی استفاده کردند.

وی تأکید کرد: داشتن برنامه‌ریزی، شاخصه دیگر یک مدیر جهادی است، یعنی برای تمام‌ فعالیت‌ها در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باید برنامه‌ریزی داشته باشد و دکتر کاظمی آشتیانی واجد این صفت نیز بود. یک مدیر جهادی باید پرتلاش و خستگی‌نپذیر باشد. هیچ کاری بدون زحمت و تلاش به دست نمی‌آید و برای موفقیت باید تلاش کرد.

دکتر طیبی خاطر نشان کرد: ناامید نشدن از شکست‌ها و ناامید نشدن از خوردن به درهای بسته به‌ویژه در شرایط کشور ما، شاخصه دیگر یک مدیر جهادی است. به هرحال کسی که قصد دارد یک کار جدید ایرانی انجام دهد و یک فناوری نو را تولید کند، هم در بحث کار علمی و فناورانه به طور طبیعی با مشکل مواجه می‌شود و هم بعد از تولید و در کاربرد آن دچار مشکل خواهد شد؛ حتی مقاومت‌هایی در مورد استفاده از آن وجود دارد.

رییس جهاد دانشگاهی افزود: انتخاب زمینه درست کاری یکی دیگر از شاخصه‌های یک مدیر جهادی است. با توجه به بودجه بسیار محدود جهاد دانشگاهی، باید زمینه‌ای را انتخاب کنیم که هم زمینه علمی و هم اقتصادی داشته باشد و دکتر کاظمی آشتیانی کاملاً واجد این صفت بود.

ارادت عمیق دکتر کاظمی آشتیانی به رهبر معظم انقلاب

دکتر علی منتظری نیز در بخش دیگر این مراسم گفت: برادر جهادگر دکتر کاظمی آشتیانی علاوه بر تدّین و صفات و ویژگی‌های دیگری که داشتند، فردی بسیار پرشور و ناآرام بود، گویی مصداق این بیت بودند که: ما زنده از آنیم که آرام نگیریم/ موجیم که آسودگی ما عدم ماست

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی افزود: دکتر کاظمی آشتیانی دائماً درحال تلاش و کوشش برای کشف راه‌های جدید و ارائه خدمت مؤثر به مردم و کشور بود. این جهادگر، ویژگی‌های دیگری داشت که کمتر به آن اشاره شده است که مربوط به رفتار سازمانی ایشان است.

وی تأکید کرد: دکتر کاظمی آشتیانی با تمام وجود به جهاد دانشگاهی اعتقاد داشتند و در راه اعتلای این نهاد انقلاب اسلامی، هستی و وجود خود را در طبق‌اخلاص گذاشته بود. از این جهت نیز فردی نمونه و الگویی در جمع دوستان بود.

دکتر منتظری گفت: در زمان مسئولیت ایشان در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران و ریاست پژوهشکده رویان تصمیم گرفته شد که این دو نهاد از هم جدا شوند و دکتر کاظمی آشتیانی با وجود اینکه بخشی از حوزه مدیریت ایشان کاسته شد، اما با تمام اخلاص این کار را انجام دادند و در جهت اجرای مقررات تلاش می‌کردند که قابل ستایش است.

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی به نمونه‌ای از رفتار سازمانی دکتر کاظمی آشتیانی اشاره کرد و گفت: زمانی که قرار بود کلنگ احداث ساختمان فعلی پژوهشگاه رویان به زمین زده شود که مصادف با سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی بود، مراسمی در آن محل ترتیب داده شده بود و زمان زیادی طول کشید که به آن محل برسیم. به ایشان پیام دادم که مراسم را شروع کنید، اما ایشان گفتند که تا زمان حضور شما مراسم را آغاز نمی‌کنیم. در واقع می‌خواستند این موضوع را القاء کنند که در همه حالات و موضوعات به مسائل سازمانی توجه دارند.

دکتر منتظری تأکید کرد: دکتر کاظمی آشتیانی رفتار سازمانی جهادگرانه داشت و تلاش می‌کرد اقتدار و عظمت جهاد دانشگاهی را در همه سطوح حفظ کند و در مدیریت خود نیز با مشورت و مجوز قانونی کارها را انجام می‌داد و رفتار بسیار منعطفی با نیروی انسانی زیردست داشت و با همه مثل برادر رفتار می‌کرد و به‌دنبال رشد افراد بود.

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی خاطر نشان کرد: دکتر کاظمی آشتیانی ارادت عمیقی به رهبر انقلاب داشت و از خوشحال کردن ایشان لذت می‌برد. روزی که به همراه وزیر بهداشت وقت، ایشان و جمعی از همکاران پژوهشکده رویان به محضر رهبر انقلاب رسیدیم، گزارشی از تولید، تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی ارائه شد. یکی از بیانات شیرین رهبر انقلاب برای دکتر کاظمی آشتیانی این بود که کاین هنوز از نتایج سحر است، باش تا صبح دولتت بدمد.

وی افزود: دلیل ارادت دکتر کاظمی آشتیانی به رهبر معظم انقلاب، حمایت‌های بی‌دریغ رهبری از پژوهشکده رویان بود و این حمایت‌های برجسته و خدمات خالصانه امروز به سرمایه بسیار ارزشمندی برای مردم و کشور تبدیل شده است که آن را مدیون تلاش‌های دکتر کاظمی آشتیانی و همکاران پژوهشگاه رویان هستیم.

دکتر کاظمی آشتیانی، جهادگری بی‌تکلف و نمونه بارز یک قهرمان

در ادامه این مراشم، دکتر شهرستانی طی سخنانی گفت: امروز همزمان با بزرگداشت قهرمان ملی عرصه مقاومت، سردار شهید سلیمانی، پانزدهمین سالگرد قهرمانی در عرصه جهاد علمی را برگزار می‌کنیم. دکتر کاظمی آشتیانی، نمونه انسان تراز فرهنگ ایران و انقلاب اسلامی است. در این فرهنگ جامع ایران و اسلام، انسان جامع در اوج سادگی، صمیمیت و فروتنی، نه در جهان بلکه بر جهان ایستاده است.

ریس سابق کتابخانه ملی افزود: ما کارگر هستی نیستیم، بلکه کارفرمای هستی هستیم و در چنین جایگاهی، قهرمانان جوان و پرشور کشور مانند دکتر کاظمی آشتیانی با پشتوانه تربیت اصیل اسلامی، خردمندی، هوشیاری و ایمانی سرشاری که در وجودشان نهادینه شده است، به جامعه و کشور خدمت می‌کنند.

دکتر شهرستانی خاطر نشان کرد: خردمندی، دانش، تلاش و کوشش بدون چاشنی ذوق و عشق راه به جایی نمی‌برد. انچه به ما باور می‌دهد، عشق است و دکتر کاظمی آشتیانی سرشار از این عشق بود. عشق در فرهنگ ما شکوفا و فعال است، نه افسرده و منفعل. راه عشق راه پرمخاطره و سختی است؛ هرچه آرمان‌ها و اهداف بالاتر باشد، راه سخت‌تر است، اما در نهایت، شکوفایی و سرسبزی است. سختی‌ها نباید عامل توقف ما باشند.

وی افزود: لغت قهرمان در فرهنگ ما انحصاری نیست. در هر حوزه‌ای می‌توانیم الگو و قهرمان داشته باشیم و این جهادگر بی‌تکلف، نمونه بارز یک قهرمان است. جوانی مثل دکتر کاظمی آشتیانی با ایمان و عشقی که داشت، در حوزه کاری خود طوفانی به پا کرد.

دکتر شهرستانی تأکید کرد: دکتر کاظمی آشتیانی محصول این فرهنگ غنی هزاران ساله ایرانی اسلامی است؛ نمونه خوب، بی‌ریا، بی‌تکلف و دوست‌داشتنی و امیدوارم چنین شخصیت‌هایی در کشور تکثیر شوند و رویان همچنان که نام لطیف و زیبایی دارد، همچنان به رویش خود ادامه داده و جای خالی دکتر کاظمی آشتیانی را با دست‌پروده‌های ایشان پر کند.

دکتر کاظمی آشتیانی تراز کار رویان بوده و هست

دکتر شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان در این نشست گفت: سالگرد شهادت سردار سلیمانی و پانزدهمین سالگرد درگذشت دکتر کاظی آشتیانی مصادف با ایام فاطمیه است و امیدوارم این مردان میدان میهمان سفره حضرت زهرا (س) باشند.

رییس پژوهشگاه رویان افزود: دکتر کاظمی آشتیانی، معمار و مؤسس رویان  یکی از پیشکسوتان جهاد دانشگاهی بود. علت ماندگای نام و نشان کسانی که در عرصه‌های مختلف زحمت کشیدند، چیست؟ این ماندگاری قطعاً مدیون تلاش‌های جهادگونه این عزیزان در هر عرصه‌ای است؛ کسانی که از خود و خانواده گذشتند و دکتر کاظمی آشتیانی مصداق آن است.

دکتر شاهوردی خاطر نشان کرد: دوراندیشی‌های دکتر کاظمی آشتیانی، تلاش برای پرآوازه کردن نام ایران در عرصه‌های بین‌المللی، از کمترین امکانات، بیشترین بهره را بردن، و تیم‌سازی از جمله هنرهای ایشان بود. دکتر کاظمی آشتیانی تراز کار رویان بود و بعد از 15 سال، هنوز هم هست. نزدیک به 30 هزار زوج نابارور با خدمات این مرکز صاحب فرزند شده‌اند و دعای خیر آنها، صدقه جاریه‌ای برای ایشان است.

وی افزود: تا زمانی که این کُنام و محیط، بوی دکتر کاظمی آشتیانی را می‌دهد، خیرات و برکات آن برای ایشان و ما ذخیره می‌شود. تمام همکاران در پژوهشگاه رویان، برنامه‌های خود را با منش دکتر کاظمی آشتیانی تراز و تلاش می‌کنند کار  را در همان سطح انجام دهند.

دکتر شاهوردی خاطر نشان کرد: خداوند نیز لطف و نگاه خاصی به رویان و همکاران این مجموعه داشته و کارها را مؤثرتر و بابرکت‌تر کرده است. این لطف خداوند که بسیاری از مشکلات حل شده و به جمعی همدل کمک می‌کند.

وی تأکید کرد: اما چه کاری انجام دهیم تا این کُنام و فضا را با همان انرژی حفظ کنیم؟ باید اوصاف دکتر کاظمی آشتیانی که خود را مزین به اوصاف ائمه اطهار (ع) کرده بود را سرلوحه خود قرار دهیم. شکرگذار خدواند باشیم بخاطر اینکه زمینه برای کاهش آلام و دردهای مردم را برای ما فراهم کرده است. تا زمانی که شکرگذار باشیم، این لطف خداوند استمرار پیدا می‌کند.

دکتر شاهوردی افزود: با کارهایی که در تراز کارهای دکتر کاظمی آشتیانی و همت ایشان بود، مطمئناً لطف خداوند استمرار یافته و پژوهشگاه رویان می‌تواند آبروی جهاد دانشگاهی، نظام و کشور باشد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)