میرنیوز
دکتر بهمن زندی در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار فاز اول «طرح ملی چالشهای استادان دانشگاههای ایران در تدریس مجازی» خبر داد و گفت: با توجه به مسئولیت پژوهشکده آموزش باز و از دور دانشگاه پیام نور در انجام پژوهش های مرتبط با آموزش مجازی و الکترونیکی، ایده انجام طرح ملی چالش های استادان دانشگاه های ایران در تدریس مجازی، همزمان با شروع پاندمی و رواج روزافزون آموزش های مجازی در کلیه دانشگاه ها، با هدف بررسی چالش های مربوط به راهبردهای تدریس، فعالیت های یادگیری و پشتیبانی استادان دانشگاه های ایران در هنگام تدریس مجازی آغاز شد.
وی ادامه داد: زیرا با شیوع همه گیری ویروس کرونا همزمان با شروع سال میلادی ۲۰۲۰، نظام های آموزشی جهان نیازمند رعایت راهکار فاصله گذاری اجتماعی شدند، بر این اساس دانشگاه های جهان از جمله موسسات آموزش عالی ایران بدون داشتن فرصت برای برنامه ریزی دقیق جهت ورود به آموزش های مجازی به یکباره و بدون آمادگی کافی ناچار شدند همه دروس نظری و حتی در برخی موارد، دروس عملی خود را به صورت مجازی ارائه دهند.
اجرای کلاسهای مجازی نیازمند آماده سازی مهارتی و روانشناختی استادان و دانشجویان
رئیس پژوهشکده آموزش باز و از دور دانشگاه پیام نور یادآور شد: بی شک اجرای کلاسهای مجازی نیازمند تجهیز دانشگاه ها به زیرساخت فناوری آموزشی، نرم افزارها، سخت افزارها، آیین نامه های آموزشی متناسب با آموزش مجازی، آماده سازی مهارتی و روانشناختی استادان، آماده سازی مهارتی و روانشناختی دانشجویان است. بدین لحاظ شاهد بودیم که دانشگاهها با چالش های اساسی در تمام زمینه های یادشده روبرو شدند.
همکاری ۳۴ استاد دانشگاه دولتی و غیر دولتی در اجرای «طرح ملی چالشهای استادان دانشگاههای ایران در تدریس مجازی»
زندی در ادامه افزود: در این طرح پژوهشی، پژوهشکده آموزش باز و از دور دانشگاه پیام نور با همکاری استادان ۳۴ دانشگاه دولتی و غیردولتی وزارتین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سراسر کشور، اقدام به بررسی چالش های تدریس مجازی در سراسر کشور کرد و اینک گزارش فاز اول آن که بررسی کمی چالش هاست، تقدیم جامعه دانشگاهی ایران می شود.
وی ادامه داد: در آینده نزدیک گزارش فاز دوم و تحلیل کیفی نتایج نیز در دسترس علاقمندان و مدیران و استادان قرار خواهد گرفت، انشاالله این تلاش بتواند در پاسخگویی و یافتن راه حل برای برخی از مسائل آموزش عالی مجازی کشور در شرایط کنونی مفید و مؤثر باشد.
طبق گفته دکتر زندی، نتایج پژوهش حاکی از آن است که مهم ترین چالش های تدریس الکترونیکی برای استادان دانشگاه های ایران به ترتیب؛ آشنایی اندک آنها با راهبردهای تدریس الکترونیکی، ضعف واحدهای فناوری دانشگاهها در پشتیبانی از فرایند یاددهی-یادگیری الکترونیکی و شکاف دیجیتالی منبعث از نابرابریهای مناطق برخوردار و محروم است که مانع دسترسی مناسب دانشجویان به کلاسهای مجازی است.
وی خاطرنشان کرد: با این وجود از آنجایی که استادان در حین تدریس الکترونیکی، به طور مداوم راهبردهای تدریس و فعالیت های یادگیری خود را رصد می کنند، این دو بعد برای آنها قابل کنترل و بهبود مداوم بوده است و به نوعی خودشان توانسته اند در بهبود این دو بعد دخل و تصرف داشته باشند، اما استادان، وضعیت پشتیبانی در حین تدریس خود را در حد نامطلوبی ارزیابی کرده اند.
رئیس پژوهشکده آموزش باز و از دور دانشگاه پیام نور افزود: یعنی آنها با بعد دریافت پشتیبانی حین تدریس چالش هایی داشته اند، در این خصوص، به نظر می رسد اگرچه کارشناسان پشتیبانی دانشگاه ها همواره تلاش کرده اند تا مشکلات حین تدریس را پشتیبانی کنند، ولی خودِ آنها نیز با محدودیت هایی مواجه بوده اند و همچنین می توان گفت به احتمال زیاد حجم درخواست ها برای پشتیبانی نیز کفاف خدمات پشتیبانی را نمی داده است.
ضعف فناوری ارتباطات در دروس عملی و آزمایشگاهی
وی ادامه داد: همچنین قابل ذکر است که از آنجا که تدریس یک فعالیت یکپارچه است، وجود نقص در بعد پشتیبانی، سبب ایجاد چالش هایی در کیفیت راهبردهای تدریس و فعالیت های یادگیری استادان شده است. این چالشهای منتج از ضعف فناوری ارتباطات در دروس عملی و آزمایشگاهی در رشته های علوم پایه، پزشکی و مهندسی چشمگیرتر است و وزارت ارتباطات برای بهبود کیفیت آموزش الکترونیکی در این همه حوزه های دانش و بویژه رشته های فنی بایستی به یاری دانشگاهها بشتابد.
ضرورت آموزش مداوم اساتید برای غلبه بر چالش های تدریس در فضای مجازی
زندی در ادامه پیشنهادات و راهکارهایی را هم ارائه کرد و افزود: اولا با توجه به اینکه تدریس مجازی، برای بسیاری از استادان پدیده ای جدید است که سابق بر این تجربه کافی در این زمینه را نداشته اند، به نظر می رسد جهت رویارویی با چالش های این نوع تدریس نیازمند برنامه ریزی دقیق، آموزش مداوم اساتید با برگزاری کارگاه های آموزشی و کلاس هایی هستیم که تدریس مناسب و منطبق با اکولوژی کلاس های مجازی را برای استادان روشن کند و تجربیات مناسبی را در اختیار آنها قرار دهد تا بتوانند بر چالش های تدریس در فضای مجازی فایق آیند.
وی ادامه داد: دوم این که یاری رساندن به دانشگاهها جهت حل مشکلات پشتیبانی و تجهیز آنها به فناوریهای پیشرفته آموزشی، بازآموزی و آموزش ضمن خدمت کارکنان جهت افزایش کیفیت خدمات فنی به اساتید نیز مهمترین نیاز امروز دانشگاه هاست که امیدواریم با همگرایی وزارتین ارتباطات، وزارت علوم و وزارت بهداشت و آموزش پژشکی بتوانیم بر این چالشها را به حداقل ممکن برسانیم.
مهمترین چالشهای استادان در تدریس مجازی
رئیس پژوهشکده آموزش باز و از دور دانشگاه پیام نور یادآور شد: مهمترین چالشهای تدریس مجازی از دیدگاه اساتید، مسایل ناشی از ضعف سرعت و کیفیت ارتباط اینترنتی، آشنا نبودن برخی اساتید با فنون پداگوژیکی یادگیری و آموزش الکترونیکی و شکاف دیجیتالی منبعث از نابرابریهای مناطق برخوردار و محروم است که مانع دسترسی مناسب دانشجویان به کلاسهای مجازی است.
منبع : خبرگزاری مهر
همه چیز درباره تب دنگی؛ ۷۱۹ مبتلا شناسایی شدند
مقاومت میکروبی قاتل جان ۵ میلیون نفر در جهان
وضعیت غذای دانشجویان توسط اساتید تغذیه بررسی می شود
توسعه نسل دوم فناوری تبدیل گازهای گلخانهای به گرافن
فراخوان بورس تحصیلی در حوزه فضا اعلام شد
کاندیداهای ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشخص شد
پذیرش ۳۲۰ دانشجو در پژوهشگاههای کشور در سال جاری
توسعه فناوری و کارآفرینی نیاز امروز واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
جزئیات ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی
روشی نوین برای ترمیم آسیبهای استخوانهای حساس جمجمه و صورت
بررسی نحوه رسیدگی به شکایات مرتبط با تصمیمات سازمان ملی سنجش
قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی منعقد شد
ضرورت اصلاح در روش پرداختی به پزشکان خانواده
اندازهگیری ویسکوزیته سیالات حفاری با ویسکومتر ایرانی
پاویون منطقه نوآوری ایران در نمایشگاه صنعت آغاز به کار کرد
جایگاه اول ایران در مقالات چاپ ۴ بعدی در بین کشورهای اسلامی
دستیابی دانش بنیانها به فناوری هدایت لیزری ماشینآلات سدسازی
دوره دستیاری از سال آینده به شغل تبدیل میشود
یک ربات برای نخستین بار در جهان ۲ ریه را پیوند زد
۸ نشریه علمی دانشگاه علامه در بین نشریات برتر (Q۱) قرار گرفت
پیشنهاد ایجاد آزمایشگاه ملی با همکاری سه دانشگاه برتر کشور
پیام رئیس دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت هفته بسیج
المپیاد علمی حوزههای علمیه برگزار میشود
پژوهشگر ایرانی ویژگی جدید ایکس را فاش کرد
سوءاستفاده عامدانه از یک اختراع جریمه سامسونگ را ۳ برابر کرد
بازنگری مصوبه غیرکارشناسی «سازمان ملیسنجش» ضروری است
رشاد: جای رشته فقه مقاومت در حوزه علمیه خالی است
توجه به نوآوری و کیفیت در پذیرش طلاب/ تقویت معیشت طلاب و اساتید
توسعه سیستم ارزیابی مدلهای زبان فارسی هوش مصنوعی در کشور
راهاندازی کارخانه تبدیل پسماند خرما به مواد کربنی