میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، بیش از یک دهه است که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رتبه بندی آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی (راد) را انجام می دهد.
پیش از این در سالهای ۸۹-۹۰ و ۹۳-۹۴ دو دوره رتبه بندی آموزشی به صورت رسمی انجام شده است و سومین دوره آن برای سال تحصیلی ۹۸-۹۹ از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت و توسط مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی انجام شد.
از جمله رویکردهای جدید این دوره نسبت به دوره های قبل را می توان به «توجه به اسناد فرادستی و هماهنگی و تطابق با سیاستها و برنامه های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی»، «توجه به نظر دانشگاه ها، همتایان، مدیران و صاحبنظران آموزش عالی»، «رتبه بندی در حیطه های مختلف و توجه به رتبه بندی های تخصصی و زیر حیطه ها» اشاره کرد.
همچنین «تاکید بیشتر بر بروندادها و دستاوردهای حوزه آموزش به جای نگاه فرایندی»، «ساده سازی و عدم پیچیدگی، کاهش تکیه بر مستندسازی ها و اجتناب از کاغذبازی و تحمیل بار سنگین به دانشگاه ها»، «حداکثر استفاده از داده ها و اطلاعات موجود در واحدهای ستادی وزارت بهداشت»، «اجتناب از رقابت های ناگوار و تشویق فعالیتها و همکاری های درون منطقه ای» و «توجه به نظام ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی و بهبود زیرساخت های آموزشی» از دیگر رویکردهای جدید این رتبه بندی است.
از جمله اهداف رتبه بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی در سال ۱۳۹۸ می توان به ایجاد رقابت سالم و سازنده بین دانشگاهها، نگاه مترقی تر و علمی تر به رتبه بندی با رصد عملکرد دانشگاه ها، شناساندن نقاط ضعف و قوت دانشگاه ها در زمینه آموزش، مقایسه دانشگاه ها، ترسیم نقشه راه دانشگاه ها، هدایت دانشگاه ها به سمت ماموریت ها، الگوسازی، به کارگیری شاخص های نوآوری های ارتباطی اشاره کرد.
همچنین این دوره از رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی سال ۱۳۹۸ ویژگی های متعددی دارد:
۱. توجه به اسناد فرادستی و هماهنگی و تطابق با سیاستها و برنامه های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی
۲. توجه به نظر دانشگاه ها، همتایان، مدیران و صاحبنظران آموزش عالی
۳. رتبه بندی در حیطه های مختلف و توجه به رتبه بندی های تخصصی و زیر حیطه ها
۴. تاکید بیشتر بر بروندادها و دستاوردهای حوزه آموزش به جای نگاه فرایندی
۵. ساده سازی و عدم پیچیدگی، کاهش تکیه بر مستندسازی ها و اجتناب از کاغذبازی و تحمیل بار سنگین به دانشگاه ها
۶. حداکثر استفاده از داده ها و اطلاعات موجود در واحدهای ستادی وزارت بهداشت
۷. اجتناب از رقابت های ناگوار و تشویق فعالیتها و همکاری های درون منطقه ای
۸. توجه به نظام ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی و بهبود زیرساخت های آموزشی
۹. مشارکت گسترده و متعهدانه دانشگاه ها، مدیران آموزشی ستاد در تدوین شاخص ها و در جمع آوری داده ها
۱۰. اجرای رتبه بندی بر بستر وب با طراحی سامانه راد با توجه به شرایط خاص همه گیری کووید ۱۹
۱۱. تدوین شاخصها برمبنای حیطه های مختلف، ابعاد برجسته دانشگاهی و بسته های تحول آموزش
در این دوره از رتبه بندی مطابق اهداف از پیش تعیین شده و ویژگی هایی که تعریف شدند، ابتدا تمامی شاخص های ممکن که بتواند نمایانگر عملکرد دانشگاه ها در حوزه آموزش باشد فهرست شد. مجموعه شاخص های پیشنهادی دانشگاه ها با توجه به تجربه انجام دو دوره رتبه بندی دانشگاه ها نیز در مجموعه شاخص ها مورد ارزیابی قرار گرفت.
از مجموع شاخص های مورد بررسی، تعداد ۱۸۴ شاخص پیشنهادی احصا شد. با مطالعه مستندات مرتبط با دانشگاه های دارای ماموریت مشخص، مرور دانشگاه های معتبر دنیا و تدوین شاخص های تأثیرگذار، تعداد ۱۰ شاخص در حوزه عملکردی، تعداد ۶۴ شاخص در حیطه اهداف بسته های تحول و تعداد ۴۹ شاخص در خروجی های تاثیرگذار توسط تیم راد نهایی شد.
نتایج نهایی رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی در سه حوزه متفاوت الف) نتایج رتبه بندی آموزشی دانشگاه ها/ دانشکده های علوم پزشکی در ارتباط با خروجی های تاثیرگذار، ب) نتایج رتبه بندی دانشگاه ها / دانشکده های علوم پزشکی در حوزه عملکردی و ج) نتایج رتبه بندی دانشگاه ها / دانشکده های علوم پزشکی در پیاده سازی بسته های تحول و نوآوری آموزش ارائه شده است.
الف) نتایج رتبه بندی آموزشی دانشگاه ها/ دانشکده های علوم پزشکی در ارتباط با خروجی های تاثیرگذار
این خروجی ها شامل دانشگاه اخلاق مدار، دانشگاه در تراز بین الملل، دانشگاه پاسخگو به جامعه، دانشگاه رسالت مدار و ماموریت گرا، دانشگاه مرجع، دانشگاه پیشتاز با رهیافت همگرایی علوم است.
جدول سه دانشگاه علوم پزشکی برتر در ارتباط با الف) خروجی های تاثیرگذار
شاخص | رتبه: امتیاز | دانشگاه علوم پزشکی |
دانشگاه اخلاق مدار | اول ۱۰۰ | مشهد |
دوم ۸۴.۷۳ | تبریز | |
سوم ۷۹.۱۲ | کرمانشاه | |
دانشگاه در تراز بین الملل | اول ۱۰۰ | تهران |
دوم ۷۴.۹۸ | شهید بهشتی | |
سوم ۷۱.۴۱ | مشهد | |
دانشگاه پاسخگو به جامعه | اول ۱۰۰ | مشهد |
دوم ۸۴.۷۳ | تبریز | |
سوم ۷۹.۱۲ | کرمانشاه | |
دانشگاه رسالت مدار و ماموریت گرا | اول ۱۰۰ | تهران |
دوم ۸۵.۷۸ | اصفهان | |
سوم ۸۵.۱ | تبریز | |
دانشگاه مرجع | اول ۱۰۰ | تهران |
دوم ۷۴.۰۲ | اصفهان | |
سوم ۷۳.۸۷ | شهید بهشتی | |
دانشگاه پیشتاز با رهیافت همگرایی علوم | اول ۱۰۰ | تهران |
دوم ۸۱.۸ | تبریز | |
سوم ۷۵.۴۶ | اصفهان |
ب) نتایج رتبه بندی دانشگاه ها/ دانشکده های علوم پزشکی در حوزه عملکردی نیز در شاخص های مورد بررسی در حوزه عملکردی منعکس کننده گستره عملکرد آموزشی دانشگاه ها و میزان اثربخشی اقدامات، فرایندها و برنامه ریزی های دانشگاه در جهت ارتقای کیفیت آموزش است.
جدول سه دانشگاه علوم پزشکی برتر در ارتباط با ب) حوزه عملکردی
شاخص | رتبه: امتیاز | دانشگاه علوم پزشکی |
حوزه عملکردی | اول ۱۰۰ | تهران |
دوم ۹۶.۱۶ | اصفهان | |
سوم ۸۸.۶ | تبریز |
همچنین نتایج رتبه بندی آموزشی در دانشگاه های همتا بر اساس مرکز کلان مناطق آمایشی و دانشگاه های بزرگ منتشر شده است.
جدول رتبه بندی آموزشی در دانشگاه های همتا
دانشگاه علوم پزشکی | رتبه/ امتیاز |
تهران | اول/ ۱۰۰ |
اصفهان | دوم/ ۷۷.۵۵ |
تبریز | سوم/ ۷۴.۳۱ |
شیراز | چهارم/ ۷۰.۹۹ |
شهید بهشتی | چهارم/ ۷۰.۲۰ |
مشهد | ششم/ ۶۹.۱۲ |
ایران | هفتم/ ۶۵.۲۷ |
کرمان | هشتم/ ۵۹.۱۹ |
همدان | نهم/ ۵۷.۱۸ |
کرمانشاه | دهم/ ۵۳.۵۶ |
مازندران | یازدهم/ ۵۰.۹۳ |
جندی شاپور اهواز | یازدهم/ ۵۰.۷۲ |
زنجان | یازدهم/ ۵۰.۰۰ |
جدول رتبه بندی آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی مراکز استان غیر قطب کشوری
دانشگاه علوم پزشکی | رتبه/ امتیاز |
شهید صدوقی یزد | اول/ ۱۰۰ |
بیرجند | دوم/ ۸۹.۰۱ |
گیلان | سوم/ ۸۱.۸۱ |
قزوین | چهارم/ ۷۹.۰۱ |
گلستان | چهارم/ ۷۸.۴۸ |
لرستان | ششم/ ۷۶.۸۴ |
زاهدان | ششم/ ۷۶.۲۶ |
اردبیل | هشتم/ ۷۴.۵۰ |
شهرکرد | نهم/ ۷۱.۸۱ |
اراک | دهم/ ۶۸.۱۹ |
سمنان | یازدهم/ ۶۰.۰۰ |
بوشهر | دوازدهم/ ۵۸.۶۰ |
البرز | سیزدهم/ ۵۷.۷۲ |
ارومیه | سیزدهم/ ۵۷.۱۳ |
قم | پانزدهم/ ۵۵.۳۲ |
هرمزگان | شانزدهم/ ۵۳.۹۲ |
کردستان | شانزدهم/ ۵۳.۱۰ |
خراسان شمالی | هجدهم/ ۵۲.۱۱ |
یاسوج | هجدهم/ ۵۱.۸۱ |
ایلام | بیستم/ ۵۰.۰۰ |
جدول رتبه بندی آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی مستقل غیر مرکز استان
دانشگاه علوم پزشکی | رتبه/ امتیاز |
کاشان | اول/ ۱۰۰ |
علوم بهزیستی و توانبخشی | دوم/ ۹۰.۴۱ |
شاهرود | سوم/ ۸۲.۹۷ |
جهرم | چهارم/ ۸۱.۴۶ |
بابل | پنجم/ ۸۰.۱۸ |
فسا | ششم/ ۷۸.۸۷ |
سبزوار | هفتم/ ۷۷.۱۹ |
گناباد | هفتم/ ۷۶.۹۲ |
دزفول | نهم/ ۷۴.۸۰ |
زابل | نهم/ ۷۴.۳۳ |
جیرفت | یازدهم/ ۷۲.۰۱ |
نیشابور | یازدهم/ ۷۱.۸۰ |
بم | سیزدهم/ ۷۱.۱۰ |
رفسنجان | سیزدهم/ ۷۰.۳۹ |
تربت حیدریه | سیزدهم/ ۷۰.۱۹ |
آبادان | شانزدهم/ ۶۸.۲۰ |
لارستان | هفدهم/ ۶۵.۸۱ |
بهبهان | هفدهم/ ۶۵.۷۸ |
مراغه | هفدهم/ ۶۵.۰۱ |
ساوه | بیستم/ ۶۳.۴۳ |
اسفراین | بیستم/ ۶۳.۰۹ |
شوشتر | بیست و دوم/ ۶۱.۹۸ |
خمین | بیست و دوم/ ۶۱.۵۴ |
گراش | بیست و چهارم/ ۶۰.۱۳ |
خوی | بیست و پنجم/ ۵۷.۶۴ |
ایرانشهر | بیست و ششم/ ۵۶.۴۳ |
تربت جام | بیست و ششم/ ۵۶.۳۹ |
سراب | بیست و ششم/ ۵۵.۸۹ |
سیرجان | بیست و نهم/ ۵۴.۴۸ |
خلخال | سی ام/ ۵۱.۶۸ |
اسدآباد | سی و یکم/ ۵۰.۰۰ |
جدول ۱۰ دانشگاه های علوم پزشکی برتر در تمام شاخص های آموزشی
ردیف | دانشگاه اخلاق مدار | دانشگاه در تراز بین الملل | دانشگاه پاسخگو به جامعه | دانشگاه ماموریت گرا | دانشگاه مرجع | دانشگاه همگرایی علوم | دانشگاه/ حوزه عملکردی |
۱ | مشهد ۱۰۰ | تهران ۱۰۰ | مشهد ۱۰۰ | تهران ۱۰۰ | تهران ۱۰۰ | تهران ۱۰۰ | تهران ۱۰۰ |
۲ | تبریز ۸۴.۷۳ | شهید بهشتی ۷۴.۹۸ | تبریز ۸۴.۷۳ | اصفهان ۸۵.۷۸ | اصفهان ۷۴.۰۲ | تبریز ۸۱.۸ | اصفهان ۹۶.۱۶ |
۳ | کرمانشاه ۷۹.۱۲ | مشهد ۷۱.۴۱ | کرمانشاه ۷۹.۱۲ | تبریز ۸۵.۱ | شهید بهشتی ۷۳.۸۷ | اصفهان ۷۵.۴۶ | تبریز ۸۸.۶۶ |
۴ | تهران ۷۶.۱۳ | تبریز ۶۹.۴ | تهران ۷۶.۱۳ | شهیدصدوقی یزد ۷۶.۷۳ | تبریز ۶۷.۶۴ | شهید بهشتی ۷۵ | شهید بهشتی ۸۴.۱۳ |
۵ | شیراز ۷۲.۳ | اصفهان ۶۸.۵۳ | شیراز ۷۲.۳ | شیراز ۷۶.۶۳ | شیراز ۶۷.۴۱ | شیراز ۷۳.۲۴ | مشهد ۸۳.۸۶ |
۶ | گلستان ۷۰.۸۴ | ایران ۶۷.۵۱ | گلستان ۷۰.۸۴ | ایران ۷۴.۶۳ | ایران ۶۴.۴۳ | ایران ۶۹.۴۹ | شیراز ۸۳.۰۴ |
۷ | بیرجند ۷۰.۷۲ | شیراز ۶۴.۷۹ | بیرجند ۷۰.۷۲ | کرمان ۷۴.۶۱ | مشهد ۶۱.۶۱ | مشهد ۶۷.۱۶ | ایران ۸۲.۷۱ |
۸ | اصفهان ۷۰.۷ | کرمان ۶۱.۱۸ | اصفهان ۷۰.۷ | کاشان ۷۲.۹۱ | کرمان ۶۰.۶۸ | علوم بهزیستی ۶۳.۱۱ | همدان ۷۹.۴۳ |
۹ | ایران ۷۰.۶۱ | کرمانشاه ۶۰.۶ | ایران ۷۰.۶۱ | شهید بهشتی ۷۲.۶۸ | شهیدصدوقی یزد ۶۰.۳۵ | همدان ۶۲.۳۶ | زنجان ۷۸.۸۵ |
۱۰ | شهید بهشتی ۷۰.۵۱ | همدان ۵۹.۰۸ | لرستان ۷۰.۶۱ | مشهد ۶۹.۹ | همدان ۵۹.۱۱ | کرمان ۶۰.۶۷ | شهیدصدوقی یزد ۷۷.۷۵ |
جدول ۱۰ دانشگاه های علوم پزشکی برتر در اجرای بسته های تحول و نوآوری آموزش پزشکی
ردیف | دانشگاه / مرجعیت علمی | دانشگاه/ توسعه کارآفرینی | دانشگاه/ آموزش پاسخگو | دانشگاه/ ماموریت گرایی | دانشگاه/ اخلاق حرفه ای | دانشگاه/ بین المللی سازی آموزش | دانشگاه/ آموزش مجازی | دانشگاه/ ارزیابی و آزمون | دانشگاه/ بیمارستان آموزشی | دانشگاه/ زیرساخت آموزش |
۱ | تهران ۱۰۰ | تهران ۱۰۰ | تهران ۱۰۰ | تهران ۱۰۰ | مشهد ۱۰۰ | تهران ۱۰۰ | تهران ۱۰۰ | تهران ۱۰۰ | همدان ۱۰۰ | تهران ۱۰۰ |
۲ | اصفهان ۷۴.۸۳ | تبریز ۹۸.۱۲ | زاهدان ۹۹ | تبریز ۸۴.۱۵ | تبریز ۸۹.۴ | شهید بهشتی ۷۴.۱ | شیراز ۹۷.۱۱ | اصفهان ۹۹.۱۵ | کرمان ۹۹.۹۳ | اصفهان ۹۴.۳۹ |
۳ | شهید بهشتی ۷۱.۳۳ | شیراز ۹۰.۰۵ | کاشان ۸۸.۵۲ | اصفهان ۷۹.۴۲ | کرمانشاه ۸۷.۲۸ | مشهد ۷۰.۹ | اصفهان ۹۰.۲۶ | کرمان ۹۱.۷۷ | مازندران ۹۸.۸۴ | شهید بهشتی ۸۹.۲۹ |
۴ | تبریز ۶۵.۷۲ | مشهد ۸۱.۶۷ | اصفهان ۸۷.۷۹ | شیراز ۷۶.۰۳ | شیراز ۸۲.۲ | ایران ۶۸.۳۷ | تبریز ۷۳.۰۹ | قزوین ۸۳.۹۳ | کرمانشاه ۹۸.۶۶ | شیراز ۸۷.۱۵ |
۵ | شیراز ۶۴.۳۴ | اصفهان ۷۸.۱۸ | شهید بهشتی ۸۳.۴۹ | شهید بهشتی ۷۱.۱۶ | تهران ۷۸.۸۲ | اصفهان ۶۶.۶۴ | مشهد ۷۰.۴۷ | شهید بهشتی ۸۳.۶ | تهران ۹۶.۱۶ | ایران ۸۶.۴۸ |
۶ | شهیدصدوقی یزد ۶۳.۵۳ | اردبیل ۷۵.۷۳ | شهرکرد ۸۰.۷۳ | کرمان ۷۰.۸ | گیلان ۷۶.۰۲ | شیراز ۶۲.۱۸ | شهید بهشتی ۶۸.۵۷ | شیراز ۸۳ | تبریز ۹۵.۷۶ | تبریز ۸۱.۲۷ |
۷ | ایران ۶۳.۳۶ | بیرجند ۷۴.۹۸ | ایران ۸۰.۵۳ | شهیدصدوقی یزد ۶۹.۹۷ | لرستان ۷۴.۷۷ | تبریز ۶۱.۷۶ | کرمان ۶۵.۵۳ | فسا ۸۲.۴۵ | اصفهان ۹۵.۴۴ | مشهد ۸۰.۲ |
۸ | کرمان ۶۲.۲۹ | ایران ۷۳.۲۱ | تبریز ۷۱.۶۵ | کاشان ۶۸.۲۹ | بیرجند ۷۴.۰۷ | کرمانشاه ۶۱.۴۷ | همدان ۶۵.۲۵ | جندی شاپور اهواز ۸۰.۴ | ایران ۹۴.۹۵ | جندی شاپور اهواز ۷۱.۰۴ |
۹ | همدان ۶۱.۸۹ | شهید بهشتی ۷۳.۰۷ | شیراز ۶۷.۰۳ | ایران ۶۸.۰۴ | مازندران ۷۳.۸۲ | کرمان ۵۹.۹۲ | ارومیه ۶۵.۱۵ | شهیدصدوقی یزد ۷۹.۳۱ | اردبیل ۹۴.۷۶ | مازندران ۶۹.۰۸ |
۱۰ | مشهد ۶۱.۷۷ | کرمان ۷۲.۸۷ | همدان ۶۵.۸۸ | مشهد ۶۷.۷۷ | دزفول ۷۲.۰۱ | همدان ۵۸.۳ | ایران ۶۴.۱ | جهرم ۷۸.۵۸ | ارومیه ۹۴.۴ | همدان ۶۸.۲ |
رتبه همه دانشگاه های علوم پزشکی در سامانه راد معاونت آموزشی وزارت بهداشت قابل دسترسی است.
منبع : خبرگزاری مهر
جریمه اتحادیه اروپا در انتظار آمازون
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و واحد سنندج منصوب شد
۲ انتصاب در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی
افسردگی از شایعترین اختلالات روانپزشکی است
نشست مسئولان حوزههای بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد برگزار شد
انتصاب مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در امور فرهنگی
درمان بیماری ایدز در کشور رایگان است
کنگره بین المللی «سلامت در حوادث و بلایا» برگزار میشود
نخستین کلوز آپ از ستاره درحال مرگ در کهکشان همسایه ثبت شد
مهلت درخواست رشتههای تحصیلی در حوزههای استانی تمدید شد
این مُسکنها خطر خونریزی داخلی را افزایش میدهند
مهاجرت ۲۵ درصد اساتید؛ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی
وزارت بهداشت طب سنتی و مکمل را به رسمیت میشناسد
باید هزینه سلامت را با سبک زندگی سالم پایین بیاوریم
حسگر محققان ایرانی محیط آبزیان را ایمن نگه میدارد
عامل مهم ابتلا به تب دنگی در جهان
هزینه درمان ۸۰۰ هزار مصدوم ترافیکی روی دست نظام سلامت!
مهاجرت ۲۵ درصد اساتید/ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی اساتید
مهاجرت ۲۵درصد اساتید/ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی اساتید
اظهارات وزیر علوم درباره انتصابات و آمار دانشجویان اخراجی و تعلیقی
سه فاکتور خطر سکته مغزی/ آسانترین راهکار کاهش استرس و اضطراب
قدیانی: دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
نحوه ارائه خدمات پیامک انبوه برای کاهش شکایت کاربران بررسی شد
همکاری دانشگاههای شهیدبهشتی و شریف در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک
مشکلات رزیدنتها بررسی و رفع خواهد شد
شرایط پذیرش دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه شریف اعلام شد
ثبتنام دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه علم و صنعت تمدید شد
نوجوانان استرالیایی در آستانه محدودیت استفاده از شبکههای اجتماعی
ظفرقندی: موافق درمان رایگان سالمندان نیستم