میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، سید امین اله دادگر مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان (سازمان مرکزی) در واکنش به نامه وزیر علوم به رهبر معظم انقلاب در باره دانشگاه فرهنگیان جوابیه ای صادر کرد که بخش هایی از آن به شرح زیر است :
در مورد تربیت معلم جهت جذب معلم از غیر مسیر دو دانشگاه تربیت معلم، واقعا با وجود وتاکید صریح اسنادی چون؛ سند تحول بنیادین و نقشه جامع علمی کشور و سیاست های کلی ابلاغی امام امت جامعه اسلامی و برنامه ششم توسعه کشور و تاکیدات صریح امام جامعه اسلامی چه باید گفت؟
شاید اگر این نصوص و صراحت های روشن قانونی و ضرورت و اهمیت التزام مسئولین در نظام جمهوری اسلامی ایران به این اسناد و نیز فرامین حکیمانه امام جامعه و دلالت های تربیتی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نبود نمی شد با قاطعیت تمام از وجوب عقلی و ضرورت و لزوم چنین دانشگاه ماموریت محور و تربیت محور فرهنگیان سخن گفت. کاش بجای فرصت سوزی ها موانع و چالش های کمی و کیفی این دانشگاه تاکنون برطرف شده بود!
اگر بجای وزیر علوم بودم موانع و چالش های دانشگاه فرهنگیان را برطرف می کردم
اگر بجای وزیر علوم بودم موانع و چالش های دانشگاه فرهنگیان را بطور حداکثری برطرف می نمودم و تمام دانشکده های علوم تربیتی و بودجه و امکانات آنها را به دانشگاه فرهنگیان منضم می نمودم و برای نظام تربیت معلم جمهوری اسلامی ایران از نظر کمی و کیفی سنگ تمام می گذاشتم و دستان خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان را می بوسیدم.
قاعدتا وزیر علوم و وزیر وقت آموزش و پرورش توصیه های اختصاصی و ویژه رهبر حکیم انقلاب (در اتاق استقبال و پذیرایی از رهبر معظم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان) را فراموش نکرده اند!! امان از غفلت امان از غفلت!!
لذا در مورد نامه سوم آذر وزیر محترم علوم به مقام معظم رهبری، انتقاداتی وجود دارد که در ادامه خواهد آمد.
۱. نامه وزیر علوم
نامه وزیر علوم به مقام معظم رهبری حاوی دو مغالطه آشکار از سنخِ «اجتهاد در مقابل نص» است
نامه شماره ۱۸۷۷۳۶/ و مورخ ۳/۴/۹۹ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، به امام خامنه ای مدظله العالی حاوی دو مغالطه آشکار از سنخِ «اجتهاد در مقابل نص» است.
الف) در صدر نامه به «فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولین وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان» استناد میشود و در ذیل نامه، با اجتهاد در مقابل نص، با نادیده گرفتن منصوصات بیانات معظم له در دیدار ۱۱ شهریور ۱۳۹۹، پیشنهاد جذب معلم از دانش آموختگان سایر دانشگاهها مطرح میشود. در صورتی که بیانات امام خامنهای منصوص است و نه حتی ظاهر:
«باید بهگونهای برنامهریزی و ظرفیتسازی شود که معلمان سراسر کشور، فقط از مسیر این دو دانشگاه [دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی] وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرح ها بهگونهای عمل کند که خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد»
ب) عجیب آنکه در ذیل نامه وزیر، برای تایید پیشنهاد فوق الذکر، به ماده ۲۸ اساسنامه استناد می شود در صورتی که ماده ۲۸ اساسنامه، مقید است به «رشته هایی که در دانشگاه فرهنگیان امکان توسعه وجود ندارد» و اینچنین تصریح می کند:
«تامین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته هایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از میان دانش آموختگان سایر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوشی کشور و حوزه های علمیه، مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزشی در دانشگاه بلامانع است»
مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس را دور نزنند
حقوقدانها حتماً می دانند که قواعد فهم متن اجازه «اجتهاد در مقابل نص» را نمی دهد؛ اما ساده انگاری است که این هجمه به دانشگاه فرهنگیان را به متن فروبکاهیم و از فرامتن آن غافل شویم. مسئولان محترمی که رهبر معظم انقلاب خطاب به آنها حمایت و پشتیبانی از این دانشگاه را به صراحت تاکید و مطالبه فرمودند، باید اولا مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی را دور نزنند چرا که در صورت انجام مطالعه و پژوهش مناسب در موضوعات و مسائل موجود و دست یابی به یافته های جدید، آنها گوش شنوایی خواهند داشت و قانون را اصلاح خواهند کرد و ثانیا پاسخگوی نوع و میزان حمایت و یا «عدم الفعل» های خود در قِبال تکالیف قانونی خود در تجهیز و پشتیبانی و فراهم آوردن زیرساخت ها و ردیف استخدامی به دانشگاه فرهنگیان باشند؛ در فرامتن نیز دیده ایم و الان هم می بینیم که اجتهاد کرده اند و تضعیف این دانشگاه را دامن میزنند. مصادیق این نکته، فراوان است و فرصت اندک.
دانشگاه فرهنگیان فرصت جبران ناکامی های دولت ها در ایجاد اشتغال برف انباری نیست
در پایان عقل و دل می گوید؛ با دلالت ها و قرائن متعدد باید گفت نظام تربیت معلم یک مساله حاکمیتی است و دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل اصلی نظام تعلیم و تربیت است نه فرصت جبران ناکامی های دولت ها در ایجاد اشتغال برف انباری!
آیا در این کشور اسلامی، دستگاه های نظارتی و بازرسی در قبال عدم توجه به قانون و اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی امام جامعه وظیفه ای ندارند؟ چرا عده ای در دولت های گوناگون و مسائل متعدد ازجمله مساله دانشگاه فرهنگیان به بهانه های مختلف، اجتهاد در مقابل نص می نمایند!؟
وزیر علوم تزلزل و تضعیف این دانشگاه را خیلی مهم کلید زد
حال که وزیر علوم خواسته یا ناخواسته بجای تقویت دانشگاه فرهنگیان و ایجاد فرصت ترویج گفتمان تربیت معلم در آموزش عالی بعنوان اولویت در گام دوم انقلاب و تحکیم و تعالی آن، تزلزل و تضعیف این دانشگاه خیلی مهم را کلید زده اند، شاید با مثبت اندیشی بتوان گفت فرصتی را فراهم نموده اند تا رهبر عزیز انقلاب اسلامی در صورت مصلحت در پاسخ به این نامه (آنهم در صورت ضرورت در پاسخ) وزرای محترم علوم و آموزش و پرورش را اولا مکلف فرمایند که نسبت به رفع نواقص و کمبودهای مشخص این دانشگاه در زمان مشخص اقدام نمایند.
و ثانیا هیات امناء این دانشگاه در صورت صلاح دید توسط رهبر حکیم انقلاب تعیین می شد تا این دانشگاه از حمایت سه قوه و شورای عالی انقلاب فرهنگی دقیق تر برخوردار شود و با آمد و شد دولت ها اینقدر مظلوم و محل تاخت و تاز سیاسیون واقع نشود و سالانه نیز هیات محترم امناء مکلف به ارائه گزارشی از عملکرد خود در زمینه تکوین و تحول و تعالی نظام تربیت معلم جمهوری اسلامی دانشگاه فرهنگیان به امام امت می شدند.
آماده جهاد در دفاع از دانشگاه فرهنگیان هستیم
لذا بدلایل متعدد عقلی و شرعی و منطقی و قانونی؛ نخبگان دانشجویی مومن و انقلابی و دانش آموختگان مومن و انقلابی و موفق این دانشگاه و دهها عضو هیات علمی و مدرسان این دانشگاه و این خادم کوچک نظام تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان ؛ اولا آماده گفتگو و مباحثه و ثانیا دفاع عالمانه و کارشناسانه و ثالثا حتی جهاد در دفاع از دانشگاه فرهنگیان هستم و در عین آمادگی برای شنیدن حرف حساب و استفاده از نظرات کارشناسی و عالمانه، اجازه نخواهیم داد خارج از قوانین موجود و منویات امام امت اسلامی بار دیگر دانشگاه فرهنگیان تضعیف و یا تعلیق و تربیت نسل آینده این مرز و بوم دچار چالش شود.
منبع : خبرگزاری مهر
اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
آتشسوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی میشود!
استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام میکند
زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
نشست چالشهای زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار میشود
چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفهای داشته باشد
هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار میشود
دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعدههای سالم
وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی میشود
ایران دارای قویترین نظام سلامت در منطقه است
ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا