میرنیوز

نهادی برای هم‌افزایی فعالیت‌های ترویج علم معرفی شود/تعریف عمده فعالیت‌های موزه بصورت مجازی

نهادی برای هم‌افزایی فعالیت‌های ترویج علم معرفی شود/تعریف عمده فعالیت‌های موزه بصورت مجازی 2020-11-25T09:19:52+03:30

به گزارش ایسنا، دکتر نعمت‌الله ارشدی در نشست شامگاه سه‌شنبه انجمن ترویج علم ایران درباره موزه ملی علوم و فناوری گفت: موزه ملی علوم و فناوری ایران، نهادی زیر مجموعه معاونت پژوهش‌وفناوری وزارت علوم است که در ۱۰ سال گذشته تلاش کرده است در زمینه‌های ترویج علم، حفظ و معرفی دستاوردهای دانشمندان تاریخ ایران و اسلام، آموزش غیررسمی و ایجاد فضایی متفاوت با فضایی غیررسمی فعالیت‌های خود را سامان دهد.

وی با بیان این که «تلاش موزه علوم و فناوری این است که نقش خود را به عنوان نهادی برای ترویج علم ایفا کند» گفت: در جامعه‌ی کنونی نیازهای شهروندان کاملا مشخص است و موزه باید در راستای رفع این نیازها و آموزش عمومی تلاش کند. موزه ساختاری متفاوت با ساختار وزارت علوم دارد. در موزه ملی علوم و فناوری ایران، سه معاونت پژوهشی، نمایشگاهی و مالی و اداری وجود دارد. معاونت پژوهشی و معاونت نمایشگاهی در کنار گروه پژوهشی‌ای که شامل برخی اعضای هیئت علمی هستند فعالیت‌های موزه را به سرانجام می‌رسانند.

قائم مقام موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که «از صفر تا صد فعالیت‌های موزه در داخل کشور انجام می‌شود» خاطرنشان کرد: مطالعات و طراحی تک‌تک گالری‌های موزه در داخل انجام می‌شود. اخیرا توانسته‌ایم فضای قابل توجهی را در اختیار بگیریم و امیدوارم طی پنج تا ۱۰ سال آینده اهداف موزه را محقق کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی مخاطبان موزه ملی علوم و فناوری بیان کرد: یکی از چالش‌های مهم موزه، تعیین مخاطبان و جامعه هدف است. عموما در مراکز علمی دنیا  دانش‌آموزان و بخشی از جوانان مخاطب به شمار می‌آیند اما قطعا افراد بازه‌های سنی دیگری نیز باید مورد توجه قرار بگیرند. ما در موزه ملی علوم و فناوری ایران، عمده‌ی فعالیت‌های خود را بر مبنای دانش‌آموزان گذاشته‌ایم و در برخی فعالیت‌ها خانواده‌ها را نیز مرکز توجه قرار دادیم. در حال حاضر  فاز مطالعاتی یک پژوهش را در خصوص جامعه هدف آغاز کرده‌ایم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم دقیق‌تر مخاطبان خود را مشخص کنیم، اما بر اساس آن چه در اساسنامه‌ی ما آمده است، ما باید بتوانیم کل جامعه را در بر بگیریم. چنین چیزی روندی دشوار دارد و نیازمند نیروی انسانی و امکانات بیشتری است. امیدواریم به مرور زمان بتوانیم طیف گسترده‌تری از مخاطبان را در نظر بگیریم.

ارشدی با بیان این که «سعی کرده‌ایم ارتباط نزدیکی را با آموزش و پرورش برقرار کنیم» درباره همکاری‌های مشترک موزه ملی علوم و فناوری و آموزش‌وپرورش گفت: تقریبا در بسیاری از قسمت‌ها با آموزش و پرورش در تماس بوده‌ایم و بازدیدهای سازماندهی‌شده از مدارس وجود داشته است. خبرنامه‌ها و برنامه‌های موزه، از سال‌ها پیش در پرتال وزارت آموزش و پرورش انعکاس می‌یابد.

ایجاد اتاق فکر ویژه کودک‌ونوجوان در موزه

وی با اشاره به برگزاری جشنواره علم برای همه در موزه علوم و فناوری خاطرنشان کرد: جشنواره علم برای همه یک جشنواره ملی قلمداد می‌شود. برای این جشنواره، آثاری از سراسر کشور ارسال شد و آموزش و پرورش در این زمینه با ما همکاری بسیاری داشته است. همچنین، در نشست‌های علمی از آموزش‌و پرورش سخنرانی‌های بسیاری داشتیم. ما اتاق فکری ویژه کودک و نوجوان در موزه تشکیل دادیم و از دوستان باسابقه آموزش و پرورش دعوت کردیم که از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم. البته، فعلا وارد سامانه شاد نشده‌ایم. امیدواریم هنگامی که فعالیت‌های مجازی ما به ثبات رسید در سامانه شاد هم فعالیت داشته باشیم.

تعریف عمده فعالیتهای موزه در فضای مجازی/معرفی ۲۰برگزیده در جشنواره علم برای همه

قائم مقام موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت‌های موزه در دوران شیوع کرونا گفت: سال گذشته و در هفته دوم اسفند ماه که شیوع کرونا به صورت جدی‌ در کشور مطرح شد، چشم‌انداز پیش رو برای ما روشن نبود. با تصمیمی که ریاست موزه گرفتند، تهدید کرونا را به فرصتی برای عرضه‌ی فعالیت‌هایمان در فضای مجازی تبدیل کردیم. ما بی‌درنگ موزه را تعطیل کردیم و منتظر تصمیم‌گیری‌های سطح کلان نماندیم و تصمیم گرفتیم فعالیت‌های سال ۱۳۹۹ را به صورت دورکاری تعریف کنیم. ما عمده‌ی برنامه‌های سال ۱۳۹۹ را اساسا برای حضور در فضای مجازی تعریف کردیم. ممکن است نمره‌ی خوبی به عملکرد موزه ندهیم اما همکاران ما بسیار تلاش کردند به خصوص در جشنواره‌ی علم برای همه که اوج فعالیت‌های ما بود و از تاریخ ۲۰ تا ۳۰ آبان برگزار شد.

به گفته‌ی وی، ۱۷۴ اثر در زمینه داستان‌های علمی تخیلی به جشنواره علم برای همه رسید که حدود ۷۰ اثر در وب‌سایت فعلی موزه بارگذاری شد و ۲۰ نفر نیز برگزیده این بخش از جشنواره شدند.

آماده شدن سایت جدید موزه تا پایان آذر

ارشدی ادامه داد: سایت جدید موزه که با نگاهی کاملا متفاوت و مخاطب محوری تا پایان آذر ماه آماده می‌شود و امیدواریم محتوایی که در مجموعه فراهم می‌شود مورد قبول مردم باشد. ما در موزه مشاوری ویژه‌ی فضای مجازی برای بررسی فعالیت‌های مجازی و تسهیل ارتباط با مخاطب داریم. از نظر فنی، این دوستان همه‌ی ابعاد را بررسی کرده‌اند و امیدواریم با آماده شدن وب‌سایت موزه، مردم از مطالب آن به صورت آنلاین و آفلاین استفاده کنند.

​​​​​​ایجاد شبکه‌ای از مروجین در جشنواره علم برای همه

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره‌ی جایگاه مروجان علم در جشنواره علم برای همه گفت: در جشنواره، بخشی به عنوان همراه با مروجان وجود دارد. هدف از ایجاد این بخش به وجود آوردن یک دورهمی با کسانی بود که در عرصه ترویج علم فعالیت می‌کنند تا بتوانند با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در این فضای  مجازی، هم شبکه‌ای از مروجین به وجود بیاوریم هم با مروجان علم تعامل کنیم. چون این بخش نوپاست تاکنون استقبال زیاد نبوده است و امیدوارم کسانی که از این تریبون صدایم را می‌شنوند کمک کنند که این بخش رونق بگیرد.

قائم‌مقام موزه ملی علوم و فناوری اظهار کرد: یکی از سیاست‌های کلانی که موزه تاکنون دنبال کرده است این بوده که از تجربیات مروجان علم در فعالیت‌های خود استفاده کند. ما نشست‌های علمی با حضور مروجان علم برگزار کردیم اما امتداد پیدا نکرده است. امیدواریم با فضای گسترده‌ای که در آینده موزه تحویل می‌گیرد، محلی برای گردهمایی ترویجگران علم باشیم.

ارشدی در پاسخ به پرسشی درباره لزوم وجود نهادی به عنوان متولی ترویج علم در کشور گفت: وجود یک نهاد هماهنگ‌کننده برای بسترسازی در راستای هم‌افزایی فعالیت‌های ترویج علم نیاز است اما اگر این نهاد نقش نظارت و محدودکنندگی فعالیت‌های ترویجی را ایفا کند، ممکن است برخی تصور کنند محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود و در نتیجه از فعالیت‌های ترویج علم استقبال نکنند. فکر می‌کنم در میان نهادهای مروج علم هیچ کدام به اندازه انجمن ترویج علم شرایط انجام چنین کاری را ندارد چون انجمنی مستقل از دولت است و تجربه من نشان می‌دهد افراد متمایلند با نهادهای غیردولتی فعالیت کنند.

تاسیس موزه علوم و فناوری در دانشگاه محقق اردبیلی

وی در ادامه با بیان این که «در اساسنامه‌ی موزه در راستای گسترش نهادهایی مانند موزه مطرح شده است که باید کمک شود شعبی مانند موزه در شهرستان‌ها با کمک نهادهای دیگر همچون دانشگاه‌ها، فرمانداری‌ها و ... ایجاد شود» گفت: تاکنون نیز در برخی شهرستان‌ها فعالیت‌هایی آغاز شده است مثلا موزه‌ی علوم و فناوری در دانشگاه محقق اردبیلی تاسیس شده است. تعهدی که ما در قبال شعبات داریم به تربیت نیروی انسانی و آماده‌سازی محتوا مربوط است اما فضای موزه و بودجه‌ی لازم برای احداث آن را خود مجموعه با همکاری خیرین بر عهده می‌گیرد.

نقش موزه‌های علوم در آموزش عمومی

قائم‌مقام موزه ملی علوم و فناوری درباره اهمیت وجود موزه‌های علوم و فناوری بیان کرد: کارشناسانی که در زمینه‌ی موزه‌های علوم و فناوری فعالیت می‌کنند، معتقدند نقشی که این موزه‌ها می‌توانند در آموزش عمومی غیررسمی، ترویج علم و ارتقای سطح دانش شهروندان داشته باشند اگر بیشتر از دانشگاه‌ها نباشد معادل آن‌هاست. در صورتی که بستر لازم فراهم شود، موزه‌ها می‌توانند به جایگاه خود دست یابند.

نحوه تعامل با موزه‌های خارجی

ارشدی درباره جایگاه موزه‌های علوم و فناوری در کشورهای همسایه گفت: در کشورهای همسایه نیز موزه‌های علوم و فناوری وجود دارد و برخی از آن‌ها ممکن است به قطب‌های گردشگری تبدیل شده باشند. گالری‌ها و نمایشگاه‌های این موزه‌ها توسط شرکت‌های بزرگ بین‌المللی تجهیز شده است اما ما به دلیل محدودیت‌هایی که در تعاملات اقتصادی و بین‌المللی داشته‌ایم، تجهیزات را خودمان در داخل ساخته‌ایم.

وی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط موزه ملی علوم و فناوری ایران با موزه‌های خارجی گفت: موزه‌های علوم در دنیا به عنوان نهادی زیرمجموعه ایکوم با یکدیگر ارتباط دارند، بنابراین می‌توان گفت ارتباط بین‌المللی و سیستماتیکی زیر نظر شورای موزه‌ها با همه‌ی موزه‌های علم و فناوری دنیا داریم، ولی به صورت جداگانه خیر. قرار بود در سپتامبر سال جاری میزبان چهل‌وهشتمین کنفرانس سالانه موزه‌ها و مراکز علم(سیموست) باشیم که به دلیل شیوع کرونا ممکن نشد. امیدواریم در سال آینده چنین رویدادی برگزار شود.    

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)