میرنیوز

نزدیک‌ترین خویشاوند سارس-کوو-۲ در آزمایشگاه‌های کامبوج و ژاپن مشاهده شد

نزدیک‌ترین خویشاوند سارس-کوو-۲ در آزمایشگاه‌های کامبوج و ژاپن مشاهده شد 2020-11-24T11:26:32+03:30

به گزارش ایسنا و به نقل از نشریه نیچر، این ویروس‌ها اولین بستگان شناخته شده SARS-CoV-۲ هستند که در خارج از چین یافت می‌شوند و از تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در سراسر آسیا برای یافتن منشاء حیوانی این همه‌گیری پشتیبانی می‌کنند.

شواهد قوی نشان می‌دهد که سارس-کوو-۲(SARS-CoV-۲) از خفاش‌های بینی نعلی نشأت گرفته است، اما اینکه آیا مستقیماً از خفاش‌ها به انسان منتقل شده و یا از طریق یک میزبان واسطه، موضوعی است که هنوز ناشناخته باقی مانده است.

ویروسی که در کامبوج پیدا شده، در دو خفاش بینی نعلی(Rhinolophus shameli) پیدا شده است که در سال ۲۰۱۰ در شمال کامبوج گرفته شده بودند. ژنوم این ویروس هنوز به طور کامل توالی یابی نشده است و نتیجه کشف آن هنوز منتشر نشده است. به همین دلیل تعیین اهمیت آن در همه‌گیری کنونی سخت است.

وایسنا دونگ(Veasna Duong)، ویروس شناس انستیتو پاستور در پنوم پن، که هدایت کننده تحقیقات درباره نمونه‌های قدیمی در کامبوج است در اوایل ماه نوامبر مجله "نیچر" را از این کشف مطلع ساخت. او می‌گوید: اگر این ویروس شباهت زیادی به کروناویروس همه‌گیری داشته باشد و یا حتی از اجداد آن باشد، می‌توان اطلاعات مهمی در مورد چگونگی انتقال سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) از خفاش‌ها به انسان به دست آورد و منشا این ویروس را اعلام کرد.

به گفته محققان، برای ارائه چنین بینشی، ژنوم این ویروس باید بیش از ۹۷٪ با سارس-کوو-۲ مشترک باشد، که این مقدار بسیار بیشتر از نزدیکترین خویشاوند تاکنون کشف شده آن است.
اتین سیمون-لوریر ، ویروس شناس در انستیتو پاستور پاریس که قصد دارد توالی این ویروس را بررسی کند و پس از آن به صورت عمومی منتشر کند می‌گوید: این ویروس جدید ممکن است ارتباط دورتری با کووید-۱۹ داشته باشد، در این صورت، مطالعه آن به دانشمندان کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری درباره تنوع در این خانواده ویروس کسب کنند.

بر طبق یک مقاله‌ منتشر شده در دوم نوامبر، ویروس دیگری به نام Rc-o۳۱۹ که در یک خفاش نعل اسبی ژاپنی(Rhinolophus cornutus) شناسایی شده است. این خفاش در سال ۲۰۱۳ گرفته شده است و ویروس کشف شده از آن ۸۱٪ اشتراک ژنومی با سارس-کوو-۲ SARS-CoV-۲ دارد. که به گفته ادوارد هولمز Edward Holmes، ویروس شناس از دانشگاه سیدنی در استرالیا این مقدار شباهت برای اینکه بگوییم منشاء همه‌گیری است، بسیار کم است.

آلیس لاتین(Alice Latinne)، زیست شناس تکاملی در انجمن حفاظت از حیات وحش ویتنام در هانوی، که برخی از تجزیه و تحلیل‌های تیم کامبوجی را دیده است اما در تحقیقات دخیل نبوده است، می‌گوید: فرقی نمی‌کند نتایج یافته‌های گروه کامبوجی چه باشد. هر دوی این کشفیات بسیار حیرت انگیز هستند. زیرا آنها تأیید می‌کنند که وجود ویروس‌های مشابه با سارس-کوو-۲ SARS-CoV-۲ در خفاش‌های بینی نعلی(Rhinolophus) نسبتاً شایع است حتی در خفاش‌هایی که خارج از کشور چین بوده‌اند.

دونگ می‌گوید: "این همان چیزی است که ما به دنبال آن بودیم و آن را پیدا کردیم. در عین حال هیجان انگیز و شگفت آور بود.

منشأ همه‌گیری

آرون ایروینگ(Aaron Irving)، محقق بیماری‌های عفونی در دانشگاه ژجیانگ در هانگژو چین، که قصد دارد نمونه‌های ذخیره شده خفاش‌ها و سایر پستانداران را برای وجود آنتی بادی علیه سارس-کوو-۲ آزمایش کند می‌گوید: این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که سایر ویروس‌های هم خانواده‌ی سارس-کوو-۲ می‌توانند هنوز در فریزرهای آزمایشگاه‌ها کشف نشده باقی مانده باشند.

شین موراکامی، ویروس شناس از دانشگاه توکیو، که عضوی از تیم تصمیم‌گیری برای آزمایش مجدد نمونه‌های حیوانات منجمد برای یافتن ویروس در پی شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ بوده، گفت: من انتظار نداشتم که یکی از هم خانواده‌های SARS-CoV-۲ را پیدا کنم.

فقط تعداد کمی از کروناویروس‌های شناخته شده به سارس-کوو-۲ شباهت دارند به طوری که ویروس RaTG۱۳ از جمله نزدیکترین خویشاوند شناخته شده آن است. این ویروس در خفاش‌های بینی نعلی(Rhinolophus affinis) در استان یوآن چین در سال ۲۰۱۳ کشف شد و نتیجه تحقیقات آن در اوایل سال جاری منتشر شد.

چندین کروناویروس دیگر نیز در خفاش‌های بینی نعلی و مورچه خوار فلس دار که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ شکار شده بودند کشف شده است که اکنون دانشمندان می‌دانند که با سارس-کوو-۲ ارتباط نزدیکی دارند.

تریسی گلدشتاین دستیار رئیس یک موسسه بهداشت در دانشگاه کالیفرنیا دیویس که با محققان کامبوجی همکاری می‌کند می‌گوید: سارس-کوو-۲ احتمالاً یک ویروس کاملاً جدید نبوده است که به طور ناگهانی ظاهر شود. ویروس‌های این گروه قبل از اینکه در سال ۲۰۱۹ از آنها آگاه شویم نیز وجود داشته‌اند.

لاتین می‌گوید: این اکتشافات تایید می‌کند که خفاش‌های بینی نعلی ناقلان این ویروس‌ها هستند.

نزدیک‌ترین خویشاوند سارس-کوو-۲ در آزمایشگاه‌های کامبوج و ژاپن مشاهده شد

ویروس در کامبوج

تیم تحقیقاتی دانگ Duong به عنوان بخشی از پروژه PREDICT که توسط دولت ایالات متحده تأمین بودجه می‌شود، خفاش‌های بینی نعلی را در کامبوج شکار کردند. پروژه PREDICT برای دهه‌ها حیات وحش سراسر جهان را برای کشف ویروس‌هایی که پتانسیل همه‌گیری دارند بررسی کردند و این تحقیقات اوایل سال جاری به پایان رسید. در ماه آوریل ۲۰۲۰، آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده آمریکا سه میلیون دلار بودجه اضافه به این گروه داد و مهلت تحقیقات را شش ماه تمدید کرد تا به دنبال شواهدی از سارس-کوو-۲ در نمونه‌های حیوانی به ویژه در خفاش‌ها و مورچه‌خوار پولک دار و باقی حیوانات بگردند. نمونه‌هایی که در فریزرهای آزمایشگاهی در لائوس، مالزی، نپال، تایلند، ویتنام و کامبوج قرار داشتند. انتظار می‌رود گزارش کاملی از این تحقیقات در هفته‌های آینده منتشر شود.

دونگ می‌گوید: توالی مقدماتی ژنوم یک قطعه کوتاه از ویروس جدید در خفاش، مشابه همان قسمت از ژنوم ویروس در سارس-کوو-۲ و RaTG-۱۳ است و این سه ارتباط ژنومی نزدیکی با هم دارند.

لاتین می‌گوید: این قسمت ژنوم در کروناویروس‌ها بسیار محافظت شده است و اغلب برای تشخیض سریع جدید بودن یا نبودن ویروس مورد استفاده قرار می گیرد. اما هنوز مشخص نیست که  RaTG-۱۳ یا این ویروس جدید شباهت بیشتری به سارس-کوو-۲ دارد یا خیر.

ویبول هول، ویروس‌شناس در انستیتو پاستوردر کامبوج، که خفاش‌های بینی نعلی را در دهانه یک غار در سال ۲۰۱۰ به دام انداخت می‌گوید: نمی‌توان به راحتی در مورد چنین قطعه کوچکی اظهار نظر کرد. ژنوم شناخته‌شده ‌ترین کروناویروس‌ها شامل حدود ۳۰ هزار جفت باز است.

اریک کارلسون(Erik Karlsson) ویروس شناس در انستیتو پاستور در کامبوج ، که به تجزیه و تحلیل خفاش‌ها کمک کرد می‌گوید: در یک تجزیه و تحلیل جداگانه، محققان کامبوجی با استفاده از فناوری محلی موجود، ۷۰٪ از ژنوم ویروس جدید را تعیین توالی کردند. دستورالعمل‌های مربوط به قسمت‌های مهم ویروس، مانند ژنهایی که پروتئین سنبله ای را رمزگذاری می کنند(پروتئینی که کروناویروسها معمولاً از آن برای ورود به سلول استفاده می کنند) در توالی ژنوم این ویروس جدید یافت نشد.

دونگ  می‌گوید، تعیین توالی این بخش از ژنوم نشان می‌دهد که آیا این ویروس می‌تواند سلول‌های انسانی را آلوده کند یا خیر.

ایروینگ می‌گوید: ویروس جدید باید حداقل ۹۹٪ شبیه سارس-کوو-۲ باشد تا بتوان آن را جد بی واسطه‌ی کروناویروس عامل همه‌گیری کنونی دانست.

ژنوم‌های ویروس RaTG۱۳ وسارس-کوو-۲ تنها ۴٪ تفاوت دارند، اما این تفاوت نشان دهنده ۴۰ تا ۷۰ سال فاصله تکاملی بین آنها است زیرا آنها یک نیای مشترک دارند. اگرچه دهه‌ها فاصله میان این دو ویروس است اما این ویروس‌ها به اندازه کافی مشابه هم هستند که بتوانند از گیرنده‌ی مشابهی برای ورود به سلول استفاده کنند. مطالعات سلولی نشان می‌دهد که  RaTG۱۳ می‌تواند افراد را آلوده کند.

هم خانواده دیگری از کروناویروس‌ها

دونگ می‌گوید: به نظر می‌رسد از میان ویروس‌های شناخته شده مربوط به سارس-کوو-۲، ویروس Rc-o۳۱۹ که به تازگی کشف شده شباهت کمتری به سارس-کوو-۲ دارد. در مطالعات سلولی، محققان ژاپنی دریافتند که این ویروس نمی‌تواند به گیرنده‌ای که سارس-کوو-۲ برای ورود به سلول‌های انسانی استفاده می‌کند متصل شود و این نشان می‌دهد که به راحتی نمی‌تواند افراد را آلوده کند.

شین می‌گوید که همکارانش اوایل امسال خفاش‌های بیشتری را در ژاپن به دام انداختند و قصد دارند آنها را از نظر کروناویروس آزمایش کنند. و در ماه اکتبر، هول به غار شمال کامبوج بازگشت تا خفاش‌های بیشتری را بگیرد.

هولمز می‌گوید: احتمالا کروناویروس‌های بیشتری نیز مربوط به SARS-CoV-۲ در جمعیت خفاش‌های بینی نعلی (Rhinolophus)وجود دارد که در سراسر این منطقه زندگی می‌کنند. امیدوارم که یک یا چند مورد از این موارد آنقدر مشابه به سارس-کوو-۲  باشد که بتوانیم آن را به عنوان جد واقعی این ویروس قلمداد کنیم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)