میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر منوچهر منطقی امروز در نشست مشترک معاونت علمی و فناوری با شرکتهای دانش بنیان فعال در عرصه هوایی در محل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در سطح آمادگی ناوگان تجاری در کشور چالش های زیادی وجود دارد که در صدد رفع آنها هستیم.
وی با اشاره به این چالش ها گفت: دستیابی به قطعات یدکی از طریق بازار سیاه و متحمل شدن هزینه های چند برابری، عدم استفاده بهینه از توانمندی های داخل در تامین قطعات، تعداد بسیار بالای MRO (مراکز ارایه خدمات تخصصی هوایی) و محدود بودن محدوده کار آنها، عدم استفاده از توانمندی بالقوه MRO در داخل کشور و عدم اطلاع شرکت های دانش بنیان از نیازهای شرکت های هوایی در راستای بومی سازی از جمله چالش های ناوگان تجاری در کشور به شمار می رود.
دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری خاطرنشان کرد: این ستاد اقدام به ایجاد یک زنجیره سازندگان قطعات هوایی برای بومی سازی قطعات مورد نیاز برای MRO کرده است.
وی افزود: سازمان هوایی کشوری برای توسعه قطعه سازی با محصول در بخش هایی اقداماتی انجام داده است.
وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این جلسه آشنایی شرکتهای هوایی با توانمندی های بومی سازی و توسعهMRO در کشور است گفت: در حال حاضر ۴۷ مرکز MRO در حال فعالیت هستند و تقریبا به ازای هر ۶ هواپیما یک MRO تاسیس شده است.
منطقی افزود: به علت پرهزینه بودن بعضی از تجهیزات مانند سکوی تست موتور، MRO ها از روش هایی که قابلیت اعتماد پائین تری دارد برای آزمون نهایی قطعات تعمیر شده استفاده می کنند.
وی با اشاره به فعالیت MRO ها در خطوط هوایی دنیا افزود: در خطوط هوایی دنیا برای ایجاد MRO یا برون سپاری آن دو عامل کلیدی بودجه و توانمندی سازمانی و فنی را در نظر می گیرند. یعنی این مراکز یا به صورت یکپارچه تمامی خدمات را پوشش می دهند و یا به صورت مستقل خدمات محدودی ارائه می دهند.
وی با اشاره به وضعیت حوزه خدمات MRO در اروپا گفت: کشورهای انگلستان، آلمان، هلند و اروپای شمالی MRO به صورت یکپارچه دارند و سود سالیانه سرمایه در این مراکز MRO متمرکز معادل ۱.۲ میلیارد یورو به ازای ۶۰ میلیارد یورو سرمایه در گردش است.
دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته تصریح کرد: کشورهای جنوب اروپا، اروپای شرقی، اسپانیا، ایتالیا، جمهوری چک و ... MRO به صورت غیره و متمرکز دارند که ضرر سالیانه MRO به صورت غیر متمرکز ۱.۸ میلیارد یورو به ازای ۶۰ میلیارد یورو سرمایه در گردش برآورد شده است.
منطقی با تاکید بر اینکه اکنون رویکرد مناطق مختلف نظیر اتحادیه اروپا، ایجاد شبکه یکپارچه MRO است، ادامه داد: ما توانسته ایم اولویت های حوزه MRO در کشور رامشخص کنیم.
وی با اشاره به این اولویت ها گفت: موتور، سامانه ها با متعلقات آن، ارتقای هواپیما، بال و بدنه از ۴ اولویت MRO در کشور محسوب می شوند.
منطقی تصریح کرد: بر اساس آنالیزها و تحلیل های حوزه MRO در کشور میزان انجام فعالیت ها در حوزه قوای محرکه ۴۰ درصد و میزان برون سپاری فعالیت ها به خارج از کشور ۶۰ است. همچنین در حوزه تخصصی کامپوزیت و اجزا ۷۵ درصد و۲۵ درصد آن برون سپاری به خارج از کشور انجام میشود.
وی افزود: همچنین در حوزه تخصصی بال (سازه، بال، بدنه) ۵۵ درصد برون سپاری و ۴۵ درصد میزان انجام فعالیت ها در داخل کشور بود است.
منطقی گفت: در حوزه خدمات فنی- مهندسی/ پشتیبانی ۴۵ درصد به خارج از کشور برون سپاری میشود و مابقی در داخل کشور انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: سطح توانمندی های ما در کشور در زمینه قوای محرکه ۸۰ درصد و سطح توانمندی های بالفعل ما ۴۰ درصد در این زمینه است.
وی با اشاره به سطح توانمندی بالقوه و سطح توانمندی بالفعل سه حوزه تخصصی دیگر گفت: در حوزه کامپوزیت و اجزا ۸۵ درصد توانمندی بالقوه و ۳۵ درصد توانمندی بالفعل، در حوزه تخصصی سازه، بال و بدنه ۷۵ درصد توانمندی بالقوه، ۴۵ درصد توانمندی بالفعل و در سطح خدمات فنی – مهندسی/ پشتیبانی ۷۵ درصد توانمندی بالقوه و ۴۰ درصد توانمندی بالفعل داریم.
منطقی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به سطح بالای MRO در کشور نیاز به ایجاد یک شبکه وجود دارد، اظهار داشت: شبکه MRO با اولویت ها در کشور می تواند به ترتیب در زمینه «موتور و متعلقات، آزمایشگاههای مرجع و آموزش اخذ مجوزها» و شرکت های عضو حوزه موتور، شبکه قطعه سازی هوایی و شرکت های عضو حوزه متعلقات از اولویت های ما برای ایجاد MRO ها در کشور به شمار می رود.
دبیر ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته گفت: توسعه صنعت قطعه سازی برای پشتیبانی MRO، ایجاد یک کانال برای ساخت قطعات توسط شرکت های دانش بنیان با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت های دانش بنیان، بالا بردن ظرفیت MRO در کشور، ایجاد شبکه آزمایشگاهی و تکمیل آن برای دسترسی به استانداردهای مورد نظر سازمان هواپیمایی کشوری از نتایجی است که ما به دنبال آنها هستیم.
وی با بیان اینکه وضعیت حوزه های MRO در کشور ناقص است بیان کرد: توانمندی بالقوه ما در حوزه های موتور هواپیمایی هشتاد درصد است و ما قابلیت های قطعه سازی در کشور را به واسطه شرکتهای دانش بنیان داریم.
منبع : خبرگزاری مهر
مقاومت میکروبی قاتل جان ۵ میلیون نفر در جهان
وضعیت غذای دانشجویان توسط اساتید تغذیه بررسی می شود
توسعه نسل دوم فناوری تبدیل گازهای گلخانهای به گرافن
فراخوان بورس تحصیلی در حوزه فضا اعلام شد
کاندیداهای ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشخص شد
پذیرش ۳۲۰ دانشجو در پژوهشگاههای کشور در سال جاری
توسعه فناوری و کارآفرینی نیاز امروز واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
جزئیات ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی
روشی نوین برای ترمیم آسیبهای استخوانهای حساس جمجمه و صورت
بررسی نحوه رسیدگی به شکایات مرتبط با تصمیمات سازمان ملی سنجش
قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی منعقد شد
ضرورت اصلاح در روش پرداختی به پزشکان خانواده
اندازهگیری ویسکوزیته سیالات حفاری با ویسکومتر ایرانی
پاویون منطقه نوآوری ایران در نمایشگاه صنعت آغاز به کار کرد
جایگاه اول ایران در مقالات چاپ ۴ بعدی در بین کشورهای اسلامی
دستیابی دانش بنیانها به فناوری هدایت لیزری ماشینآلات سدسازی
دوره دستیاری از سال آینده به شغل تبدیل میشود
یک ربات برای نخستین بار در جهان ۲ ریه را پیوند زد
۸ نشریه علمی دانشگاه علامه در بین نشریات برتر (Q۱) قرار گرفت
پیشنهاد ایجاد آزمایشگاه ملی با همکاری سه دانشگاه برتر کشور
پیام رئیس دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت هفته بسیج
المپیاد علمی حوزههای علمیه برگزار میشود
پژوهشگر ایرانی ویژگی جدید ایکس را فاش کرد
سوءاستفاده عامدانه از یک اختراع جریمه سامسونگ را ۳ برابر کرد
بازنگری مصوبه غیرکارشناسی «سازمان ملیسنجش» ضروری است
رشاد: جای رشته فقه مقاومت در حوزه علمیه خالی است
توجه به نوآوری و کیفیت در پذیرش طلاب/ تقویت معیشت طلاب و اساتید
توسعه سیستم ارزیابی مدلهای زبان فارسی هوش مصنوعی در کشور
راهاندازی کارخانه تبدیل پسماند خرما به مواد کربنی
سرپرست جدید معاونت امور حوزههای علمیه خواهران معرفی شد