میرنیوز
به گزارش ایسنا، یکی از مهمترین و مؤثرترین دوران زندگی افراد که تأثیر بسیار مهمی بر رشد شخصیت و مهارتهای اجتماعی انسان دارد دوران کودکی است. شرایط موجود جامعه زندگی اجتماعی کودکان را با مسائل و پیچیدگیهای خاصی روبهرو میکند که سبب رشد روزافزون مشکلات رفتاری و شخصیتی در کودکان میشود. بر همین اساس، دوران پیشدبستانی زمان مناسبی برای تشخیص مشکلات کودکان، مداخله بهنگام و پیشگیری از مشکلات عاطفی، اجتماعی و تحصیلی آینده آنان است.
یکی از شایعترین مشکلات کودکان که به بیان متخصصان در کشورهای جهان روزبهروز در حال گسترش است، رفتار پرخاشگری است. رفتار پرخاشگرانه به هر نوع رفتار عمدی که منجر به تهدید کردن یا آسیب رساندن عاطفی و جسمی به خود یا شخص دیگری که خواهان آسیب دیدن نیست تعریف میشود. بهطورکلی رفتارهای پرخاشگرانه دوران کودکی با بزهکاری، سوء مصرف مواد، حرمت نفس پایین، کاهش بهزیستی عاطفی، نقص در تشکیل روابط دوستی جدید، افسردگی، مشکلات تحصیلی و ضعف در مهارتهای آموزشی، ناتوانیهای دوران بزرگسالی، ناتوانی در خواندن نشانههای هیجانی دیگران و نقص در توانایی ارتباط اجتماعی ارتباط مشخصی دارد.
این موضوع، مورد توجه گروهی از محققان کشور از دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان قرار گرفته است تا در خصوص آن پژوهشی را به انجام رسانند. در این پژوهش، تأثیر آموزش مهارتهای هنری موسیقی و نقاشی در کنترل پرخاشگری کودکان پیشدبستانی مورد ارزیابی واقع شده است.
این پژوهش بر روی 45 نفر از دانشآموزان پیشدبستانی شهر همدان و با استفاده از ابزارهای تحقیقاتی شامل پرسشنامه پرخاشگری کودکان پیشدبستانی و همچنین مقیاس تفکر خلاق انجام شده است.
نتایج این تحقیق نشان میدهد که آموزش نقاشی و موسیقی از طریق برونریزی افکار و احساسات ابراز نشده و تقویت مهارتهای انعطافپذیری و بسط و سیالی، موجب کاهش پرخاشگری و تقویت خلاقیت در کودکان پیشدبستانی میشود و درنتیجه میتوان از آنها بهعنوان روشهای آموزشی مؤثر در کودکان پیشدبستانی استفاده کرد.
در این رابطه، حسن اسدزاده، دانشیار و پژوهشگر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی و سه همکار دیگرش در این پژوهش اظهار کردند: «کار هنری کودکان پرخاشگر، انعکاسی از موضوعات دردناک و پرخاشگرانه آنهاست و روند خلق هنر، پرخاشگری را به اشکال بیرونی انتقال میدهد و این عامل، استرس و پرخاشگری درمانجوها را فرومینشاند و به آنها اجازه میدهد تا در دنیای درونی خودشان تأمل کنند و از هنر درمانی در مجموعههای آموزش با کودکان پرخاشگر استفاده الگویی کنند».
به گفته آنها، «بنابراین کودکان با نقاشی میتوانند رفتارهای خشونتآمیز خود را کاهش دهند و عواطف خویش را به شکلی که ازلحاظ اجتماعی نابهنجار محسوب نمیشود، بیان کنند».
بر اساس یافتههای فوق، موسیقی، محرک نیرومندی است که همزمان قادر است بر جسم و روح مؤثر باشد، به افراد کمک کند تا از راهبردهای مقابلهای مناسب و باثبات استفاده کنند و موجب تعدیل رفتارهای پرخاشگرانه شود.
اسدزاده و همکارانش معتقدند: «ازآنجاکه فرد پرخاشگر، دچار اختلال در رفتار، عاطفه، احساس، تصویرسازی ذهنی و روابط میان فردی است و رفتار آشفته، نتیجه عدم هماهنگی در وجود فرد است، موسیقی میتواند در برگرداندن هارمونی و نظم و درنتیجه سلامتی به فرد کمک کند».
این محققان پیشنهاد دادهاند در مراکز تحصیلی، برای تقویت و افزایش مهارتهای کنترل و مدیریت خشم و کاهش میزان پرخاشگری در والدین و کودکان پیشدبستانی، کارگاههای آموزشی برگزار شود. بر این اساس میتوان با بهکارگیری آموزش نقاشی و آموزش موسیقی در سایر گروههای آسیبپذیر مانند نوجوانان و کودکان بیسرپرست و بدسرپرست نیز از اثرات آنها بهره برد.
این یافتهها در فصلنامه «ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی» وابسته به باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شدهاند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
مقاومت میکروبی قاتل جان ۵ میلیون نفر در جهان
وضعیت غذای دانشجویان توسط اساتید تغذیه بررسی می شود
توسعه نسل دوم فناوری تبدیل گازهای گلخانهای به گرافن
فراخوان بورس تحصیلی در حوزه فضا اعلام شد
کاندیداهای ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشخص شد
پذیرش ۳۲۰ دانشجو در پژوهشگاههای کشور در سال جاری
توسعه فناوری و کارآفرینی نیاز امروز واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
جزئیات ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی
روشی نوین برای ترمیم آسیبهای استخوانهای حساس جمجمه و صورت
بررسی نحوه رسیدگی به شکایات مرتبط با تصمیمات سازمان ملی سنجش
قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی منعقد شد
ضرورت اصلاح در روش پرداختی به پزشکان خانواده
اندازهگیری ویسکوزیته سیالات حفاری با ویسکومتر ایرانی
پاویون منطقه نوآوری ایران در نمایشگاه صنعت آغاز به کار کرد
جایگاه اول ایران در مقالات چاپ ۴ بعدی در بین کشورهای اسلامی
دستیابی دانش بنیانها به فناوری هدایت لیزری ماشینآلات سدسازی
دوره دستیاری از سال آینده به شغل تبدیل میشود
یک ربات برای نخستین بار در جهان ۲ ریه را پیوند زد
۸ نشریه علمی دانشگاه علامه در بین نشریات برتر (Q۱) قرار گرفت
پیشنهاد ایجاد آزمایشگاه ملی با همکاری سه دانشگاه برتر کشور
پیام رئیس دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت هفته بسیج
المپیاد علمی حوزههای علمیه برگزار میشود
پژوهشگر ایرانی ویژگی جدید ایکس را فاش کرد
سوءاستفاده عامدانه از یک اختراع جریمه سامسونگ را ۳ برابر کرد
بازنگری مصوبه غیرکارشناسی «سازمان ملیسنجش» ضروری است
رشاد: جای رشته فقه مقاومت در حوزه علمیه خالی است
توجه به نوآوری و کیفیت در پذیرش طلاب/ تقویت معیشت طلاب و اساتید
توسعه سیستم ارزیابی مدلهای زبان فارسی هوش مصنوعی در کشور
راهاندازی کارخانه تبدیل پسماند خرما به مواد کربنی
سرپرست جدید معاونت امور حوزههای علمیه خواهران معرفی شد