میرنیوز

"پایان‌نامه‌"؛ کالایی قابل فروش در بازار سیاه!

"پایان‌نامه‌"؛ کالایی قابل فروش در بازار سیاه! 2020-10-09T10:55:38+03:30

به گزارش ایسنا، مسئله پایان‌نامه‌نویسی از ابتدای دهه ۹۰ به عنوان یک پدیده نابهنجار مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات مختلفی در خصوص دلایل پایان‌نامه‌نویسی و انگیزه‌های دانشجویان برای برون‌سپاری و سفارش مقالات و پایان‌نامه‌ها انجام شده است.

فراتر از انگیزه‌ها و دلایل دانشجویان، سیاست‌گذاری‌ها در به وجود آمدن پدیده پایان‌نامه‌نویسی، اهمیت بیشتری دارند. به همین خاطر عباس کاظمی و زهرا اصغری؛ پژوهشگران پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی تاثیر سیاست‌گذاری‌های چند دهه اخیر را بر این پدیده مورد بررسی قرار دادند.

برای انجام این مطالعه مجموعه رویدادها، سیاست‌ها، گفتارها و کردارهای فردی و نهادی، نهادهای اجتماعی و موسسات که باعث ظهور پدیده پایان‌نامه‌نویسی در کشور شده است مورد بررسی قرار گرفت.

برای این کار از منابعی مانند آمار مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، مصوبات و آیین‌نامه‌های مربوط به جذب دانشجو و استاد، آیین‌نامه‌ها ارتقا، مصوبات کمیسیون مجلات علمی کشور، فهرست مقالات علمی و پژوهشی دو مجله و نام نویسندگان؛ استفاده شد.

بر اساس بررسی‌ها و یافته‌های این پژوهش، عواملی که باعث ظهور پدیده پایان‌نامه‌نویسی شده، به شرح زیر است:

افزایش تعداد دانشگاه‌ها

روند گسترش دانشگاه‌ها، قبل از انقلاب شروع شد و در دهه ۶۰ با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام‌نور و سپس با دانشگاه‌های علمی کاربردی و غیر انتفاعی ادامه پیدا کرد. علاوه بر افزایش تعداد دانشگاه‌ها، اساس‌نامه‌هایی نیز در خصوص تاسیس پردیس‌های بین‌المللی (پردیس‌های خودگردان) تدوین شد که هدف آن افزایش ظرفیت جذب دانشجویان است.

پژوهشگران این مطالعه در خصوص تاثیر گسترش دانشگاه‌ها می‌گویند:‌ هر چند در تمام آیین‌نامه‌ها و اساس‌نامه‌های تاسیس دانشگاه‌ها و موسسات بر کیفیت آموزش عالی، ایجاد ظرفیت برای تحصیل افراد، رشد فعالیت‌های پژوهشی و بالابردن سطح علمی کشور تاکید شده، اما گسترش و افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و موسسات، در کنار عوامل دیگر، زمینه را برای تاسیس موسسات دیگر (موسسات پایان‌نامه‌نویسی) فراهم کرده است.

"پایان‌نامه‌"؛ کالایی قابل فروش در بازار سیاه!

آیین‌نامه‌های نظام ارتقای اساتید

توسعه کمی دانشگاه‌ها و گسترش دانشجویان به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی، باعث تغییر نظام ارتقای استادان شده است. پایان‌نامه در پایه‌های سالانه و ارتقای اساتید تاثیر دارند. همچنین مقالات مستخرج از پایان‌نامه نیز به ارتقای آن‌ها کمک زیادی می‌کند. به بیان دیگر گسترش دانشجویان و در نتیجه گسترش پایان‌نامه و مقالات راهی برای انباشت رزومه و ارتقای اساتید در نظر گرفته شده است.

رشد و کمیت دانشجویان و اقتصاد تولید کالای علمی

در پی گسترش دانشگاه‌های غیرانتفاعی، علمی-کاربردی و موسسات، زمینه برای حضور گسترده دانشجویان در دانشگاه‌های غیردولتی نیز فراهم شد. تعداد زیاد دانشجو یعنی بیشتر شدن تعداد پایان‌نامه و در دست‌داشتن تعداد بیشتری از پایان‌نامه‌ها توسط هر استاد و در نهایت افزایش صوری تعداد مقالات استادان که از پایان‌نامه‌های دانشجویی استخراج شده‌اند.

آمار دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سال ۱۳۹۷-۱۳۹۶ نشان می‌دهد کل تحصیل‌کنندگان در سه مقطع ارشد، دکتری تخصصی و دکتری حرفه‌ای؛ ۸۸۵ هزار و ۳۱۲ نفر است و ۵۳ درصد از آن‌ها در دانشگاه‌های غیر دولتی تحصیل می‌کردند.

بنابر بررسی‌های انجام شده و با محاسبه مجموع میانگین هزینه پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله دکتری و تعداد دانشجو مشخص شد که در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ عایدی دانشگاه‌ها و موسسات غیر دولتی از ورودی یک سال تحصیلی ۲۹ تریلیون و ۷۸۳ میلیارد و ۷۶۳ میلیون است. البته باید توجه داشت که این هزینه بدون در نظر گرفتن هزینه‌ای است که دانشجو باید برای تمدید ترم واریز کند.

"پایان‌نامه‌"؛ کالایی قابل فروش در بازار سیاه!

مناسک دفاع

بعد از اتمام نگارش پایان‌نامه و در مرحله دفاع، نویسنده پایان‌نامه وارد چرخه دیگری از سیاست‌گذاری‌ها می‌شود که شرایط را برای ظهور موسسات پایان‌نامه‌نویسی فراهم می‌کند.

برخی دانشگاه‌ها دانشجویان کارشناسی ارشد را برای دفاع از پایان‌نامه و گرفتن نمره کامل ملزم به استخراج مقاله از پایان‌نامه و چاپ آن در مجلات معتبر می‌کنند.

همچنین شرط تعیین استاد راهنما برای دوره دکتری پژوهش‌محور، این است که استاد راهنما باید به جای دو سال سابقه تدریس، مجری دو کار پژوهشی بوده باشد و دانشجویان پژوهش‌محور باید دو مقاله در نشریات معتبر منتشر کنند. در حالی که برای دانشجویان آموزشی-پژوهشی چاپ یک مقاله هم کافی است.

در کنار این آیین‌نامه‌ها، آیین‌نامه‌های اعزام و بورس دانشجویی و آیین‌نامه‌های استخدامی دانشجویان نیز اهمیت دارد. چرا که برای بورس و استخدام نیز برای مقاله، تالیف و ترجمه امتیازاتی در نظر گرفته شده است.

مجله‌های علمی-پژوهشی به‌مثابه کارخانه تولید

مجلات علمی پژوهشی حلقه میان پایان‌نامه‌ها، طرح‌های پژوهشی و نظام ارتقای دانشجویی و استادی شده‌اند. طبق آیین‌نامه‌ای که برای تعیین اعتبار نشریات منتشر شده؛ تداوم انتشار نشریات شرایطی دارد که با چاپ مقاله مرتبط است. این نشریات باید به طور مرتب چاپ شوند و در صورت انقطاع زمانی امتیازشان را از دست می‌دهند و همین امر ممکن است باعث دقت پایین در چاپ و سهل‌گیری در داوری مقالات شود.

طبق آیین‌نامه؛ سردبیر مجله نیز باید در زمینه چاپ مقاله فعال باشد. همچنین برخی مجلات چاپ مقالات دانشجویان را به همراه درج نام یک استاد در مقاله منوط می‌کنند. همین امر موجب فساد می‌شود. چرا که ممکن است نام استادانی در مقاله آورده شود که در تولید آن مقاله نقشی نداشته‌اند.

بررسی‌ها نشان داده که روند چاپ مقاله به سمت مقالات مستخرج از پایان‌نامه رفته و در مجموع میزان مقالات مستقل به نحو معناداری کاهش یافته است.

بررسی‌های پژوهشگران این مطالعه نشان داد که در چند دهه گذشته سیاست‌ افزایش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی، تدوین آیین‌نامه‌های مختلف و از جمله نظام‌نامه ارتقای استادان، سیاست‌های مجوز دفاع، گسترش مجلات علمی و چاپ بیشتر مقالات مستخرج از پایان‌نامه؛ چرخه‌ای ایجاد کرده که در آن پدیده پایان‌نامه نویسی موضوعیت یافته است.

به گفته پژوهشگران این مطالعه: «اهمیت یافتن پایان‌نامه به عنوان کالای با ارزش که منافع توامان اقتصادی، ارتقا و منزلتی به همراه دارد، راه را برای ایجاد بازارهای جانبی در دانشگاه باز کرده است. در نتیجه پایان‌نامه به عنوان کالای قابل تبادل بین دانشگاه و نهادهای واسطه بازار تبدیل شده است. موسسات بی‌شماری از پایان‌نامه‌نویسی شکل گرفته است و دانشجویان و دانش‌آموختگان بی‌کار دانشگاهی را به خدمت خود در می‌آورند».

"پایان‌نامه‌"؛ کالایی قابل فروش در بازار سیاه!

پژوهشگران در خصوص پدیده پایان‌نامه‌نویسی در ایران می‌گویند: «پایان‌نامه از دو بعد موقعیت کالا شدن یافته است: ۱. در قالب ارزش‌یابی کمّی برای نهادهای علمی که سیاست‌گذار آن وزارت علوم بوده است. ۲. تبدیل فعالیت علمی به کالاهای قابل خرید و فروش در بازار سیاه که در نتیجه آن مقاله، پایان‌نامه و کتاب در فروشگاه قابل عرضه شده و مانند کیف و کفش در سایزهای مختلف به فروش می‌رسد».

این محققان با توجه به یافته‌های این مطالعه، پیشنهاداتی را ارائه می‌کنند:

- حذف الزام چاپ یا نمره مقاله برای دفاع دانشجویان کارشناسی ارشد؛

- اختیاری‌کردن پایان‌نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد در بسیاری از رشته‌ها به‌جز دانشگاه‌های سطح یک؛

- دادن اعتبار بیشتر به مقالاتی که در مجلات عمومی چاپ می‌شوند؛

- کم‌کردن بار استادان برای گرفتن پایان‌نامه؛

- شکست دیوارهای صلب دانشکده‌ای برای توزیع امتیازات به خارج از گروه و دانشگاه؛

- حذف الزام درج نام استاد در کارهای پایان‌نامه‌ای دانشجویان و اختیاری کردن آن؛

- کم‌کردن امتیاز پایان‌نامه برای ارتقای استادان؛

- حذف حق‌التدریس پایان‌نامه‌های مازاد برای استادان توسط دانشگاه؛

- حذف دانشجویان شهریه‌ای برای دانشگاه‌های سطح یک

- اختصاص بورس برای دانشجویان دوره دکتری دانشگاه‌های برتر به منظور تمرکز بیشتر بر درس و پایان‌نامه‌های آنان.

نتایج این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «نگاهی به پدیده پایان‌نامه‌نویسی در ایران: سیاست‌گذاری‌ها و زمینه‌های امکان» در فصل‌نامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی؛ منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)