میرنیوز

کرونا پروژه‌های ماهواره‌ای را به تأخیر نمی‌اندازد/ داده‌های فضایی کدام مشکلات را حل می‌کنند

کرونا پروژه‌های ماهواره‌ای را به تأخیر نمی‌اندازد/ داده‌های فضایی کدام مشکلات را حل می‌کنند 2020-10-08T09:38:59+03:30

مرتضی براری در گفتگو با خبرنگار مهر، همزمان با هفته جهانی فضا و با توجه به اینکه شعار امسال هفته جهانی فضا «ماهواره‌ها زندگی را بهتر می‌کنند» است، در خصوص کاربرد ماهواره‌ها در زندگی توضیح داد.

وی گفت: امروزه آنقدر خدمات و کاربردهای ماهواره فراگیر شده که به جرات می‌توان گفت زندگی بدون ماهواره ناممکن و یا خیلی سخت خواهد بود. از لحظه‌ای که شما از منزل خارج می‌شوید و نرم افزار مسیریابی خود را باز می‌کنید در حال استفاده از خدمات ماهواره‌ای هستید تا زمانیکه به منزل بر می‌گردید و در حال تماشای مثلاً پخش زنده فوتبال هستید. ارتباطات خدمات بانکی مثل عابربانک‌ها، کنترل کارت‌های سوخت، مسیریابی و… همه نمونه‌هایی از خدمات ماهواره‌ای هستند که در زندگی ما رسوخ کرده و موجب افزایش رفاه و کیفیت زندگی‌ها شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران تاکید کرد: مباحثی مانند آموزش از راه دور و یا پزشکی از دور نیز از حوزه‌هایی است که بر بستر خدمات ماهواره‌ای توسعه پیدا کرده‌اند و در این ایامی که توصیه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی می‌شود این خدمات در سراسر دنیا جدی‌تر گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه حوزه بسیار زیادی از خدمات ماهواره‌ای استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: محیط زیست، مدیریت مخاطرات طبیعی، کشاورزی، جنگل‌ها و مراتع، اکتشافات معدن، انرژی، منابع آبی، توسعه شهری، هواشناسی، خدمات شهری و بسیار دیگر از حوزه‌ها که استفاده از خدمات ماهواره‌ای باعث ارتقا بهره‌وری در آنها خواهد شد. پایش ماهواره‌ای می‌تواند اطلاعات و داده‌های بسیار مفیدی را برای مدیریت کشور در اختیار تصمیم گیران قرار دهد که زمینه توسعه کشور خواهد بود.

براری افزود: در کل می‌توانیم اینگونه جمع بندی کنیم که روز به روز بر خدمات ماهواره‌ای افزوده می‌شود و هر کدام از این خدمات می‌تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در زندگی ما تاثیرگذار باشد و در نهایت موجب رفاه اجتماعی شود.

آرشیو داده‌های ماهواره‌ای در اختیار کسب و کارها فضاپایه قرار گرفت

رئیس سازمان فضایی ایران در پاسخ به این سوال که هم اکنون چه داده‌هایی از ماهواره‌ها استخراج می‌شود و چه بخش‌هایی از کشور از این داده‌ها استفاده می‌کنند؟ گفت: از زمان تاسیس مرکز سنجش از دور ایران تا کنون داده‌های ماهواره‌ای اخذ شده و می‌شود. یعنی هم اکنون آرشیوی ۴۰ ساله و بسیار گرانبها از داده‌های ماهواره‌ای در اختیار سازمان فضایی ایران است که در اولین گام در حمایت از کسب و کارهای فضاپایه این داده‌ها را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهیم و همین داده‌ها می‌تواند یک ظرفیت بسیار مناسب برای شکل‌گیری کسب و کارهای این حوزه باشد.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز سازمان فضایی ایران با نصب ایستگاه‌های زمینی مختلف از ماهواره‌های مختلف و با قدرت تفکیک، تصاویر مختلف دریافت می‌کند و می‌تواند آن را در اختیار کسب و کارهای این حوزه بگذارد. تحلیل‌هایی که بر اساس این داده‌ها انجام می‌شود هم اکنون در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، پایش گرد و غبار و ریزگردها، آلودگی هوا، کشاورزی، کشاورزی و پایش محصولات استراتژیک و مخاطرات طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلاً در زمان وقوع سیل در این سال‌ها با کمک پایش‌های ماهواره‌ای اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار ستاد بحران کشور و هلال احمر قرار گرفت.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: فقط در سال ۹۸، بالغ بر ۲۰ گزارش مدیریتی از این وضعیت‌ها تهیه و برای سازمان‌های مسئول مثل هلال احمر، سازمان مدیریت بحران، سازمان محیط زیست، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها ارسال شده که مبنای تصمیم‌گیری‌های مهمی بوده است. برای مثال با استفاده از تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، میزان دقیق خسارت ناشی از سیل فروردین ۹۸ تعیین شد و از هدر رفتن حدود ۲,۳۰۰ میلیارد تومان بیت‌المال جلوگیری شد.

توسعه موازی فناوری فضایی و کاربردها و خدمات

براری با اشاره به کاربرد فناوری فضایی برای رفع مشکلات فعلی کشور، گفت: به طور کلی با پایش‌های ماهواره‌ای و تحلیل آنها، می‌توان ارزش افزوده‌ای ایجاد کرد که می‌تواند اطلاعات صحیح، به روز و قابل اعتمادی را برای مدیریت صحیح کشور در اختیار مدیران قرار دهد و شاهد افزایش بهره‌وری در تمامی حوزه‌ها باشیم. نمونه بارز آن همان بحث تعیین خسارات ناشی از سیل بود. نمونه دیگر پایش محصولات استراتژیک مانند گندم، جو و برنج است که بسیار مهم است و در یک سال زراعی می‌توان میزان تولید این محصولات را برآورد کرد و بر اساس آن برای مباحثی همچون قیمت‌گذاری، صادرات و یا واردات تصمیم‌گیری کرد. این امر هم اکنون در سازمان فضایی انجام و گزارش‌های آن به صورت گزارش‌های مدیریتی برای نهادهای مرتبط ارسال می‌شود.

رئیس سازمان فضایی ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه هنوز ایران موفق به ساخت و پرتاب ماهواره عملیاتی نشده و از داده‌های ماهواره‌های سایر کشورها استفاده می‌کند، آیا این موضوع با طرح کاربردی بودن ماهواره‌ها در زندگی مردم، در تعارض نیست؟ تاکید کرد: چنین تعارضی وجود ندارد و در عین حال که ما در حال توسعه فناوری فضایی بومی هستیم از کاربردها و خدمات فضایی نیز استفاده می‌کنیم و در زندگی ما رسوخ کرده است که ملموس‌ترین آن مباحثی مانند ناوبری و موقعیت یابی است.

وی گفت: توسعه فناوری فضایی و توسعه کاربردها و خدمات به صورت موازی در حال انجام هستند و برای سرعت بخشیدن به این مسیر، راه ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی حتی در حوزه اپراتور ماهواره‌ای هموار شده و قوانین مرتبط با آن مصوب شده است. مطمئناً با ورود بخش خصوصی در این حوزه نه تنها بازارهای داخلی بلکه می‌توان نگاهی نیز به بازارهای منطقه‌ای و جهانی داشت.

کرونا پیشرفت برنامه‌های فضایی کشور را متوقف نکرد

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به وضعیت استارت‌آپ‌های فضاپایه در کشور اظهار داشت: در حوزه پایین دست و حوزه خدمات فناوری فضایی پس از شکل گیری استارت‌آپ‌ها هم اکنون شاهد به بلوغ رسیدن این استارت آپ‌ها هستیم. با برگزاری رویدادهای مختلف توانمندسازی توسط سازمان فضایی ایران، این استارت آپ ها علاوه بر توسعه دانش فنی خود، توانسته‌اند بازارهای مورد هدف خود را نیز شناسایی و برای ورود به آنها اقدام کنند.

وی گفت: در این حوزه همچون گذشته با سیاست‌ها و راهبردهایی که تدوین شده است به دنبال رونق بازار این کسب و کارها هستیم که در پی فعالیت‌ها و برنامه‌های ترویجی که در سال گذشته برگزار شد احساس نیاز به خدمات کسب وکارهای این حوزه در بخش‌های مختلف مدیریتی کشور نیز ایجاد شده است.

پروژه‌های ماهواره‌ای بدون تأخیر زمانی در حال پیشرفت است

براری در خصوص برنامه‌های در دست انجام حوزه فضایی کشور افزود: خوشبختانه با تلاش و کوشش همکارانم در حوزه فضایی و به رغم شیوع ویروس کرونا، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمام برنامه‌ها مطابق با جدول برنامه زمان بندی خود در حال پیشرفت است. پروژه‌های ماهواره‌ای با سرعت در حال پیشرفت است و گام به گام در حال تحقق اهداف سند چشم انداز هستیم.

وی گفت: به تازگی نیز تست‌های ماهواره سنجشی پارس ۱ به سرانجام رسید و به زودی نیز تحویل سازمان فضایی خواهد شد. دیگر پروژه‌ها نیز مطابق با برنامه و بدون هیچ تاخیر زمانی در حال پیشرفت است. در مورد دیگر پروژه‌ها نیز به محض تایید نهایی تست‌ها، اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به موتور آرش نیز که در پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است، گفت: این موتور نیز برای به کارگیری در بلوک انتقال مداری در حال طی کردن تست‌های نهایی خود است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)