میرنیوز

راهی برای درمان بیماران بدحال کرونایی/ نیاز به فرهنگسازی در زمینه "پلاسما درمانی"

راهی برای درمان بیماران بدحال کرونایی/ نیاز به فرهنگسازی در زمینه "پلاسما درمانی" 2020-10-07T06:42:17+03:30

دکتر الهام روشندل در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای طرح پژوهشی "پلاسما درمانی" برای درمان بیماران کرونایی، اظهار کرد: اجرای این طرح پژوهشی درمانی از اسفند ماه یعنی ابتدای شیوع کرونا، با توجه به نتایج مثبت پلاسما درمانی، برای بیماران کرونایی بستری در بیمارستان طالقانی آغاز شد.

این محقق با اشاره به نحوه اجرای این طرح، عنوان کرد: در ابتدا تنها از روش پلاسما درمانی استفاده می‌شد ولی به مرور با ویزیت بیماران متوجه شدیم که تنها تعدادی از بیماران از این روش درمانی بهره می‌برند، برهمین اساس به دنبال آن، پروسه جدیدی تحت عنوان "پلاسما اکسچنج" یا تعویض پلاسما طراحی و با پلاسما درمانی ترکیب شد.

وی با اشاره به نتایج مثبت روش تعویض پلاسما و جایگزینی با پلاسمای افراد بهبودیافته به خصوص برای بیماران بدحال، اظهار کرد: این طرح ترکیبی در فاز اول برای ۱۰ بیمار انجام و به دنبال کسب نتایج مثبت، تا به امروز برای حدود 100 بیمار کرونایی استفاده شده است.

روشندل با تشریح روش " پلاسما اکسچنج"، توضیح داد: در این روش درمانی با استفاده از دستگاه‌های خاص و با دو لاین رفت و برگشت، خون از بدن بیمار خارج شده و پس از طی مراحل سانتریفیوژ و فیلتر، پلاسما از آن جدا شده و بقیه خون به بدن بیمار برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه پلاسمای خارج شده از بدن بیمار حاوی یک سری فاکتورهای التهابی و همچنین ویروس و فاکتورهای آسیب زننده است، ادامه داد: این پلاسما از بدن بیمار خارج شده و در مرحله اول با پلاسمای منجمد تازه (FFP) و همچنین آلبومین جایگزین شده و در مرحله بعد با پلاسمای افراد بهبود یافته از کرونا که حاوی آنتی بادی علیه ویروس می‌­باشد جایگزین می‌شود.

نقش تعیین کننده زمان

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی خون ساز با تاکید بر اهمیت زمان استفاده از این روش‌ درمانی و همچنین مرحله بیماری، عنوان کرد: به عبارت دیگر برای کسب نتیجه مثبت، هر یک از این روش‌ها باید در زمان مشخصی از طول دوره بیماری بکار برده شوند.

وی با اشاره به چرخه ویروس کووید 19 و توجه به این مهم در بکارگیری روش‌های درمانی تزریق و تعویض پلاسما و هموپرفیوژن، تصریح کرد: بیشترین آسیب به بیماران بدحال کرونایی در فاز التهاب  وارد می‌شود، بر همین اساس برای پیشگیری از بروز آسیب، زمان پلاسما درمانی با پلاسمای بهبودیافته و یا  تعویض پلاسما اهمیت بالایی دارد.

روشندل در پاسخ به این سوال که طرح پلاسمادرمانی با پلاسمای بهبودیافتگان برای چه بیمارانی کاربرد دارد، توضیح داد: این روش درمانی برای بیماران خیلی بدحال، بیمار دارای مشکل انعقادی و یا بیماری که وارد فاز شدید التهابی شده، تقریبا بی تاثیر بوده و تنها در رابطه با بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری ولی از نوع پیشرونده هستند و یا در افراد پرخطر، کاربرد دارد. به عبارت دیگر برای تزریق پلاسما ارجح این است که بیماران هنوز فاز شدید التهابی را تجربه نکرده باشند و در مراحل تکثیر ویروس باشند.

کاربرد روش پلاسما اکسچنج

معاون مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی خون ساز در ادامه با اشاره به کاربرد روش پلاسما اکسچنج نیز تصریح کرد: این روش درمانی تنها برای بیماران بدحال دارای افت اکسیژن خون و فاکتورهای التهابی بالا استفاده می‌شود، البته استفاده از این روش برای بیماران اینتوبه شده و خیلی بدحال تاثیری کمتری داشته و باید با احتیاط و در نظر گرفتن شرایط بالینی بیماران انجام شود و در صورت عدم احتیاط حتی می‌تواند برای بیماران مضر باشد.

پلاسما درمانی در چه شرایطی ممنوع است؟

وی با بیان اینکه استفاده از این روش‌های درمانی در برخی بیماران ممنوعیت دارد، اظهار کرد: تزریق و یا تعویض پلاسما برای بیماران هموپرفیوژن و یا بیمار دچار مشکلات انعقادی شدید همچون ترومبوز عروقی ممنوع بوده و حتی می‌تواند  منجر به مرگ بیمار شود، لذا استفاده از این روش در شرایط نامناسب می‌تواند نتیجه عکس به دنبال داشته باشد.

 وی با تاکید برضرورت انجام برخی آزمایش‌های روتین بر روی بیمار پیش از بکارگیری روش "پلاسما اکسچنج"، اظهار کرد: مسله بسیار مهم این است که در این فاز بیماران از لحاظ فاکتورهای التهابی و سطح سلول‌های خونی و همچنین آزمایش‌های انعقادی پایش شوند تا از بروز مشکلات انعقادی و خونریزی دهنده جلوگیری شود، به همین دلیل با انجام یک سری آزمایش‌های روتین، وضعیت بیماران از نظر فاکتورهای انعقادی و بسیاری دیگر از فاکتورهای ضروری چک و بررسی می‌شود.

این محقق با اشاره به میزان موفقیت بالای این روش درمانی، تصریح کرد: اگرچه نمی‌توان گفت که این روش به صورت صد در صدی در بهبودی بیمار تاثیر گذار است، ولی پاسخ دهی به درمان در این روش به حدی بود که اجرای آن نه تنها در بیمارستان طالقانی بلکه در چند بیمارستان دیگر تداوم پیدا کرد.

موفقیت بالای 80 درصدی

وی روش "پلاسما اکسچنج و جایگزینی با پلاسمای بهبود یافته" را در بالای ۸۰ درصد موارد موفق دانست و ادامه داد: اگرچه روش پلاسما اکسچنج در پروتکل درمانی کرونا اضافه شده، با این حال استفاده از این روش درمانی با موافقت و اخذ رضایت نامه آگاهانه از خود بیمار و یا همراهان انجام می‌شود.

روشندل در ادامه با اشاره به فرایند درمان بیماران کرونایی با روش "پلاسما درمانی" یا اهدای پلاسمای افراد بهبودیافته، تصریح کرد: گروه خونی دهنده و تطابق آن با گروه خونی بیمار و همچنین زمان تزریق پلاسمای اهداکنندگان بهبود یافته و شدت بیماری در موفقیت و کسب نتیجه مثبت درمانی تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه در روش پلاسما درمانی لیستی از تمام بیماران بهبودیافته بیمارستان و خانواده‌های آنها تهیه می‌شود، گفت: به عنوان نمونه زمانی که با یک بیمار با گروه خونی آ مثبت روبرو می شویم در صورتیکه از سوی خانواده بیمار فرد دهنده مناسب با گروه خونی مشابه معرفی نشود با برخی افراد بهبود یافته که شرایط اولیه اهدای پلاسما را داشته باشند از سوی بیمارستان تماس گرفته می­شود تا در صورت تمایل برای اهدای پلاسما اقدام کنند.

سپس آزمایش کاملی از نظر ویروسی و اطلاعاتی در رابطه با الکترولیت‌ها و غیره از بیمار گرفته شده و از طرف دیگر تیتر آنتی بادی های IgM  و IgG اهدا کننده پلاسما بررسی می‌شود و در نهایت اگر  نمونه تست PCR دهنده منفی باشد، فرایند اهدای پلاسما انجام می‌شود.

تعداد داوطلبان اهدای پلاسما بسیار کم شده است

دکتر روشندل با بیان اینکه متاسفانه تعداد داوطلبان اهدای پلاسما بسیار کم شده است، عنوان کرد: ترس افراد از مراجعه به مراکز درمانی و اهدای پلاسما و عدم امکان اجرای پروسه در محیطی خارج از بیمارستان نیز این مشکل را تشدید کرده، از طرف دیگر دریافت پلاسما از سازمان انتقال خون نیز زمان بر است چراکه پاسخ به هر درخواست بین 2 تا 3 روز طول می‌کشد، این زمان با توجه به بحرانی بودن شرایط بیماران کرونایی و همچنین پیش‌رونده بودن بیماری بسیار طولانی است.

 وی با بیان اینکه پروسه پیدا کردن اهدا کننده پلاسما زمان و انرژی بالایی از پرسنل درمان می‌گیرد، تصریح کرد: گاهی برای پیدا کردن اهدا کننده با یک لیست 200 نفره تماس گرفته شده ولی در نهایت تنها دو نفر حاضر به اهدا می‌شوند. البته درباره گروه‌های خونی A مثبت یا  Oمثبت تعداد اهدا کننده بیشتری داریم ولی زمانیکه با بیمار دارای گروه خونی B منفی یا O منفی و یا AB روبرو می‌شویم مشکل آغاز می شود، چراکه تعداد اهداکنندگان بسیار محدود است.

پروسه اهدای پلاسما آسیبی به دهنده وارد نمی‌کند

روشندل با تاکید بر ضرورت آگاهی رسانی و فرهنگ سازی در خصوص اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کووید،‌ اظهار کرد: مردم باید بدانند که اهدای پلاسما صدمه و آسیبی به افراد وارد نمی‌کند و حتی اگر خودشان به نوع خفیف بیماری مبتلا شده و حالا بهبود یافته‌اند، آنتی بادی ایجاد شده در بدن آن‌ها می‌تواند جان بیماران بدحال کرونایی را نجات دهد.

وی در توضیح این مساله با اشاره به پروسه اهدای پلاسما، عنوان کرد: بدن بیماران کرونایی در مراحل اول بیماری تیتر "ای جی ام" تولید می‌کند و بعد از گذشت حدود 20 روز و گاهی بیشتر و زمانی که دیگر علامتی ندارد، IgG تولید شده که نوعی ایمنی در برابر ویروس ایجاد می‌کند، بر این اساس در اکثریت موارد هرچه بیمار با لود بالاتری از ویروس مواجه شده باشد، تیتر بالاتری از آنتی بادی تولید کرده و لذا پلاسمای این افراد با تیتر بالاتر IgG کمک موثری برای درمان بیماران کرونایی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اخذ آزمایش از بیمار و اهداکننده قبل از انجام پروسه اهدای پلاسما، عنوان کرد: درصورتیکه همه شرایط نرمال و مطلوب باشد، بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ سی سی پلاسما تحت دستگاه از بدن اهدا کننده خارج شده و مابقی خون به بدن فرد اهداکننده برمی‌گردد، این پروسه بین یک تا دو ساعت زمان برده و در شرایطی کاملا ایمن انجام می‌شود.

این محقق دانشگاهی با تاکید بر اینکه پروسه اهدای پلاسما آسیبی به دهنده وارد نمی‌کند، عنوان کرد: تیتر آنتی بادی در بدن بهبودیافته بالاست و از طرفی بدن سیستمی دارد که اجازه نمی‌دهد سطح آنتی بادی از یک میزان مشخص کمتر شود، البته این شرایط حدودا تا 6 ماه ادامه دارد و بعد از  آن خودبخود تیتر آنتی بادی کاهش می یابد، بنابراین این اطمینان وجود دارد که پروسه اهدای پلاسما تاثیر زیادی بر کاهش تیتر آنتی‌بادی و یا احتمال ابتلای مجدد ندارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در سیستم ایمنی بدن بهبودیافتگان، علاوه بر آنتی بادی یک نوع خاطره یا مموری ایجاد می‌شود که برای محافظت بدن در مقابله با ویروس، نسبت به آنتی بادی از اهمیت بالاتری برخوردار است، به عبارت دیگر با ایجاد این مموری به محض مواجهه مجدد بدن با ویروس، سیستم یادآوری فعال شده و به سرعت در مقابله با ویروس پاسخ می‌دهد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی خونساز در خاتمه با بیان اینکه طرح پلاسما اکسچنج و جایگزینی با پلاسمای افراد بهبودیافته در مرحله اول بر روی 10 بیمار اجرا و با نتایج مثبتی همراه شد، گفت: نتایج مرحله اول این طرح تحقیقاتی اعلام شده و گزارش مرحله دوم که بر روی گروه بیشتری از بیماران انجام شد، آماده شده و به زودی به وزارت بهداشت ارسال می‌شود. 

  انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)