میرنیوز

دانشگاهی به وسعت خاکریزهای جبهه/ نبرد بی‌امان در سنگر علم و دانش ادامه دارد

دانشگاهی به وسعت خاکریزهای جبهه/ نبرد بی‌امان در سنگر علم و دانش ادامه دارد 2020-09-27T08:52:18+03:30

خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: دفاع مقدس در کشور چهل ساله شد. چهل سال از روزهای اشک، خون، بدرقه، ایثار، شهادت، اسارت، نبرد و هزاران واژه‌ای که با دفاع مقدس پیوند خورده می‌گذرد. اما آیا جنگ تمام شد؟ آیا زمانی که قطعنامه پذیرفته شد جنگ به پایان رسید و یا همچنان مردمان ایران زمین در جنگی نابرابر با دشمنانی مرئی و نامرئی در جبهه‌های مختلف قرار دارند.

بسیاری از جوانان رشید این مرز و بوم از ابتدای جنگ تحمیلی، عطای دانشگاه و درس و القاب دکتر و مهندس را به لقای پر افتخار دفاع از کشور بخشیدند و پای در راه ایثار گذاشتند. «وقتی در دانشگاه خودسازی امام حسین (ع) پذیرفته شدم، صد چندان خوشحال‌تر شوید»، این جمله از وصیت نامه شهید عباس علی مددی است که بعد از کنکور عازم جبهه شد و وقتی در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی قبول شد با اصرار خانواده‌اش به دانشگاه رفت اما چندی بعد به جبهه بازگشت و در منطقه شلمچه به شهادت رسید.

شهیدحسین بهرامی دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد در خونین شهر تا آخر می‌ایستد و به عنوان فرمانده گردان رزمی در طرح «آزادسازی سوسنگرد» با طرح حفر کانال در نقاطی از سوسنگرد جهت محاصره دشمن معروف می‌شود. حسین بهرامی که شهید شد، بچه‌های مسجد پارچه‌ای بر محراب مسجد نصب کردند که این جمله نوشته شده بود؛ «حسین» شهید غریب نام آشنا».

آنچنان که دکتر علی شریعتی در مناجات خود می‌گوید: «خدایا چگونه زیستن را تو به من بیاموز، چگونه مردن را خود خواهم آموخت»، این جوانان چگونه عاشقانه مردن را آموختند.

شهید محسن وزوایی رتبه ۱ کنکور سراسری ۱۳۵۵، تحصیل در رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف، شهادت در عملیات بیت المقدس، شهید محمود شهبازی دسجردی رتبه ۱۷ کنکور سراسری ۱۳۵۶، تحصیل در رشته مهندسی صنایع دانشگاه تهران، شهادت در عملیات بیت المقدس، شهید احمدرضا احدی رتبه ۱ کنکور سراسری ۱۳۶۴، تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شهادت در عملیات کربلای ۵، شهید محمدحسین اوحدی رتبه ۳ کنکور سراسری، تحصیل در رشته مهندسی ساختمان صنایع دانشگاه تهران، شهادت در عملیات والفجر و شهید مهران بلورچی رتبه ۵ کنکور سراسری ۱۳۶۳، تحصیل در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه تهران، شهادت در شلمچه تنها قطره‌ای از دریای دلاوران میهن هستند.

آمار شهدای دانشجو نشان می‌دهد در زمان دفاع مقدس ۲۶۰۸ دانشجو به شهادت رسیده‌اند، نسلی که پای در راه دفاع از مرز و بوم و کیان کشور گذاشتند و علیرغم سرآمدی در علم و دانش، جان خود را در راه کشور و اسلام فدا کردند.

اما امروز که چهل سال از پایان جنگ فیزیکی و سنگر پشت خاکریزهای دشمن مرئی می‌گذرد، جوانان در جبهه نامرئی می‌جنگند. جنگی نابرابر که در عرصه‌های علم و فناوری هر روز خاکریز جدیدی را رونمایی می‌کند.

از جبهه جنگ علم و دانش هسته‌ای که شهیدانی همچون شهید مسعود علیمحمدی، شهید مجید شهریاری، شهید داریوش رضایی نژاد و شهید مصطفی احمدی روشن را به کشور تقدیم کرده است تا جبهه تحریم‌ها که موجب شده است هر روز توانمندی جدیدی را برای رفع نیازهای کشور، به نمایش گذاشته شود.

جلیل دارا، رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش دانشگاهیان در دفاع مقدس می‌گوید: اکنون شرایط ایجاب می‌کند، دانشگاهیان و اساتید نگاه جهادگونه به حل مسائل جامعه داشته باشند. ما اکنون در وضعیت جنگ اقتصادی هستیم.

وی می‌گوید: آنچه مسلم است جمهوری اسلامی این ظرفیت، نخبگی و پیشرفت علمی و تکنولوژیک را دارد و اگر جایگاه ایران را در منطقه بررسی کنیم ایران از نظر پیشرفت علمی و تولیدات علمی رتبه یک را دارد اما بحث این است که اساتید ما ماموریت دارند که بایستی اقدام کنند و آن هم نگاه حل مسئله داشتن به پدیده‌ها است، اگر جامعه دانشگاهی ارتباط جدی با تصمیماتی که در حوزه اجرایی اخذ می‌شود داشته باشد، بهتر به رفع مشکل کمک کند.

دارا تاکید می‌کند: در زمان جنگ ایجاب می‌کرد دانشگاهیان برای تامین امنیت و حراست، با حضور در جبهه دشمن متجاوز را از کشور برانند و اکنون شرایط ایجاب می‌کند، دانشگاهیان و اساتید نگاه جهادگونه به حل مسائل جامعه داشته باشند. ما باید سعی کنیم مسیر تولید علم را به سمت حل مساله ببریم، اگر مسیر تولید علم به سمت حل مساله رفت؛ تحریم را پشت سرگذاشته و در سطح منطقه و در سطح نظام بین الملل به لحاظ اقتصادی جایگاه خوبی برای خودمان ترسیم می‌کنیم.

در زمان جنگ ایجاب می‌کرد دانشگاهیان برای تامین امنیت و حراست، با حضور در جبهه دشمن متجاوز را از کشور برانند و اکنون شرایط ایجاب می‌کند، دانشگاهیان و اساتید نگاه جهادگونه به حل مسائل جامعه داشته باشند وی خاطرنشان می‌کند: احساس می‌شود دانشگاه ما تولید علم می‌کند ولی این تولید علم مسیر صحیح خود را در جهت حل مساله پیدا نکرده است، منظورم این است که دانشگاهیان و اساتید بیشتر علم‌شان را اجتماعی کنند و دغدغه اجتماعی کردن علم باید باشد. دولتمردان هم باید توجه جدی و استفاده بهتری از نخبگان و اساتید دانشگاه داشته باشند و هم مسیر تولید علم در جهت حل مساله باشد.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران تاکید می‌کند: اکنون همان طور که در زمان دفاع مقدس جنگ ما به نوعی جنگ نابرابر بود یعنی کشورهای دیگر پشت کشور متجاوز آن زمان عراق و فردی به نام صدام جمع شدند تا ایران را تسلیم کنند و از آرمان‌هایی که انقلاب و حضرت امام راحل به دنبال آن بودند به عقب برانند، الان هم دشمنی با آن زمان یکی است، دشمنی با گفتمان انقلاب اسلامی است منتهی آن زمان علاوه بر تحریم، دشمن به دنبال تصرف کشور و به دنبال تجاوز نظامی بود ولی اکنون جمهوری اسلامی به جایگاه و توانمندی رسیده است که دشمن احساس می‌کند هرگز نمی‌تواند به لحاظ به خطر انداختن امنیت کشور از حیث نظامی و تصرف کاری کند بنابراین اکنون جنگ، جنگ اقتصادی است.

دکتر حسن سالاریه معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان نیز با یادآوری نقش نخبگان در دفاع مقدس می‌گوید: در حقیقت همه شهدای گرانقدر با تعریف بنیاد ملی نخبگان و سند راهبردی کشور در امور نخبگان، نخبه هستند؛ زیرا نخبه فردی است که به اوج اثربخشی در راه خدمت به جامعه و کشور رسیده و طبیعتاً هیچ اوجی بالاتر از جان فشانی در راه وطن نیست.

سالاریه با اشاره به اینکه تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به نام شهدا مزین شده است می‌گوید: شهید بابایی، شهید وزوایی، شهید احمدی روشن، شهید رهنمون، شهید تهرانی مقدم، شهید شهریاری، شهید چمران، شهید احدی و شهید صیاد شیرازی از جمله نام‌هایی هستند که تسهیلات ویژه دانشجویان، دانش آموختگان برتر دانشگاهی، حمایت از جذب نخبگان و مستعدان در دانشگاه‌ها و حمایت از دوره پسا دکتری و حمایت از طرح سربازی دانش آموختگان برتر به نام این بزرگواران مزین شده‌اند.

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان یادآور می‌شود: این شهدا هر کدام سوابق نخبگانی ارزنده‌ای قبل از شهادت خود داشته‌اند و در دوران دفاع مقدس هم نقش‌های بسیار مهم و کلیدی را ایفا کرده و در نهایت به درجه رفیع شهادت که اوج نقطه اثربخشی است نائل آمدند. لذا از این حیث الگوهای ارزنده‌ای برای ما و همچنین دانشجویان و دانش آموختگان کشور هستند.

وی می‌گوید: بسیاری از فرماندهان دفاع مقدس از بین دانشجویان برجسته دانشگاه‌های کشور بودند که باید همواره رشادت‌ها و جان فشانی آنها سرلوحه مسیر نخبگان و مستعدان دانشگاهی قرار بگیرد، به طور نمونه شهید قجه ای، شهید پیچک، شهید زین الدین، شهید حسن باقری، شهید وزوایی و بسیاری دیگر از جمله فرماندهان رشید سپاه اسلام بودند که سنگر دفاع از اسلام و کشور را در برهه‌ای از زندگانی دانشجویی خود به سنگر علم ترجیح دادند و بعد از به جا گذاشتن ماندگارترین اثر زندگی خود به فوز شهادت نائل آمدند.

بسیاری از فرماندهان دفاع مقدس از بین دانشجویان برجسته دانشگاه‌های کشور بودند که باید همواره رشادت‌ها و جان فشانی آنها سرلوحه مسیر نخبگان و مستعدان دانشگاهی قرار بگیرد همچنین حجت الاسلام محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است جنگ و دفاع مقدس یک فرصت بود؛ دفاع ۸ ساله مقدس فرصت‌های فراوانی را در اختیار ما قرار داد، جنگ توانست انسان‌های مومن، مجاهد، مخلص، جهادگر و معنوی را تربیت کند. اگر می‌خواستیم این تربیت را به صورت کلاسیک اجرایی کنیم، هرگز نمی‌توانستیم انسانی‌های عجیب و غریبی مثل شهیدان تاریخ تربیت کنیم و دوران دفاع مقدس یک دستگاه تربیتی معنوی بر کشور و حتی کل جهان شد.

شریفانی در گفتگو با مهر می‌افزاید: یک نمونه از این انسانی‌ها حاج قاسم سلیمانی بود که تحول عظیمی در کشور ایجاد کرد. جنگ فرصتی بود برای فرهنگسازی جهاد، ایثارگری و مقاومت. اگر می‌خواستیم این فرهنگ‌ها را که اقتضای ذاتی نظام اسلامی در برابر نظام سلطه است بسازیم، هیچ وقت نمی‌توانستیم به خوبی دوران دفاع مقدس این فرهنگ‌ها را ایجاد کنیم. جنگ در واقع فرصتی برای تثبیت نظام بود.

وی خاطرنشان می‌کند کرد: جنگ باعث شد تمام کشورهای رقیب و نظام سلطه در سر تا سر عالم باور کنند که حکومت اسلامی و نظام اسلامی برای خودش هویت اصیل پیدا کرده و جایگاه خود را در دنیا تثبیت کرده است؛ وقتی ۳۰ کشور دنیا در برابر یک ملت مقاوم و فداکار می‌ایستند و این کشور اجازه نمی‌دهد حتی یک وجب خاکش به دست دشمن بیفتد، یک درکی برای هویت این نظام را در ذهن آنها تثبیت کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه فرم و شکل جنگ تغییر یافته و دشمن از طریق تحریم‌های ظالمانه به مقابله با کشورمان برخاسته است، تاکید می‌کند نظام دانشگاهی ما باید به شکل نوین و به روز دستاوردهای ۸ ساله دفاع مقدس و همچنین جنگ‌های بعدی از جمله همین جنگ تحریمی را برای دانشجویان به نمایش بگذارد و در این زمینه لازم است در حوزه آموزشی متون درسی و پیوست‌ها در حوزه جنگ، مقاومت، شهادت و ایثار با ادبیات جوان امروزی برای دانشجویان بیان و تدریس شود.

اکنون دستیاران و دانشجویان همانند سنگر دفاع مقدس، لباسی که برای مقابله با کرونا به تن می‌کنند همانند گذشته مقدس است و جان خود را برای سلامت مردم به خطر می‌اندازد. این موضوع نشان داد که روحیه دفاع از مردم همچنان در میان جوانان باقی است دکتر حسن زائری لطف مدیرکل امور فرهنگی وزارت بهداشت نیز بر این باور است که دانشجویان امروزی در عرصه‌های جدید دفاع از میهن درخشیده‌اند. وی می‌گوید: در زمان دفاع مقدس بحث دفاع از میهن مطرح بود و حضور فیزیکی تمام اقشار با یک بسیج ملی در کشور شکل گرفته بود. بعد از جنگ تحمیلی، عرصه جنگ در کشور ما متفاوت شد و با تحریم‌هایی که بر کشور تحمیل شد، دفاع از خاک میهن به عرصه علم و فناوری و جهاد در راه پیشرفت منتقل شد.

زائری لطف اضافه می‌کند: بسیاری از دانشجویان پزشکی در زمان جنگ، در جبهه‌های نبرد حضور پیدا می‌کردند و به دفاع از میهن می‌پرداختند و خدمات پزشکی هم ارائه می‌کردند. همان دانشجویان دیروز به استادان امروز بدل شده‌اند و همان دفاع را در دانشگاه ادامه می‌دهند. در این زمان هم بسیاری از دانشجویانی را داریم که درست است که شرایط جبهه و جنگ را درک نکرده‌اند اما به خوبی در دوران کرونا نشان دادند که مانند جوانان آن زمان که وظیفه خود می‌دانستند که جان شان را در معرض خطر قرار دهند، اینها هم به عرصه نبرد با ویروس وارد شدند، با اینکه می‌دانستند که جان شان در خطر است.

وی با اشاره به حضور برترین‌های دانشگاهی در زمان دفاع مقدس و اکنون می‌گوید: در زمان جنگ تحمیلی برترین‌های دانشگاه‌ها به جبهه‌ها می‌رفتند و به طور نمونه شهید احدی نفر اول کنکور پزشکی بود که با وجود قبولی در این رشته، دفاع را به دانشگاه ترجیح داد. در زمانه کرونا هم که جنگی همه جانبه علیه تحریم و ویروس در جریان است، دانشجویان رتبه‌های برتر دانشگاه‌های علوم پزشکی هم نشان دادند که پای کار دفاع از سلامت مردم هستند و دغدغه حفظ سلامت مردم را دارند.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت بهداشت خاطرنشان می‌کند: اکنون دستیاران و دانشجویان همانند سنگر دفاع مقدس، لباسی که برای مقابله با کرونا به تن می‌کنند همانند گذشته مقدس است و جان خود را برای سلامت مردم به خطر می‌اندازد. این موضوع نشان داد که روحیه دفاع از مردم همچنان در میان جوانان باقی است. دانشجویان امروز پر از ایده‌هایی هستند که روحیه دفاع از میهن را با جدیت دنبال می‌کنند و همچنان قلب شان برای کشور می تپد.

جنگ تمام نشده است! این جمله آشنای این روزها است. جنگی که این بار نه تنها در جبهه جنوب و غرب کشور بلکه در جای جای جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد. جنگی نامرئی از فضایی، هسته‌ای، بیوتکنولوژی، فضای مجازی، فناور های جدید و نوظهور که عزمی راسخ را این بار در خاکریز علم و دانش می‌طلبد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)