میرنیوز

نقش ویژه‌ جهاددانشگاهی در پیوند جبهه و دانشگاه/ ضرورت راه‌اندازی موزه‌ جنگ این نهاد

نقش ویژه‌ جهاددانشگاهی در پیوند جبهه و دانشگاه/ ضرورت راه‌اندازی موزه‌ جنگ این نهاد 2020-09-26T18:22:16+03:30

به گزارش ایسنا، جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان هم‌زمان با تشکیل این نهاد در مرداد سال 1359 آغاز به کارکرد و واحدی بود که در  دوران دفاع مقدس در مناطق جنگی به‌طور مستقیم دفتر پشتیبانی جنگ داشت. 

آن‌گونه که مهندس مرتضی تیموری، رییس این واحد می‌گوید: این مجموعه نقش برجسته‌ای در دوران دفاع مقدس داشته و طرح‌های مهمی ازجمله ساخت پهپاد و پروژه‌های شهید ملکی یک و دو را انجام داده است.

به گفته تیموری جهاددانشگاهی بنیان‌گذار دفاع دانش‌بنیان در دوران دفاع مقدس بود و نقش ویژه و ممتازی در زمینه‌ی پیوند جبهه و دانشگاه داشت.

به بهانه‌ی چهلمین سالگرد هفته‌ی دفاع مقدس و در ارتباط با موضوع پرونده‌ی دفاع دانش‌بنیان جهاددانشگاهی با وی گفت‌وگویی صورت گرفته است.

وی در این گفتگو درباره سهمی که جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس در حوزه دفاعی و  تأمین امنیت دفاعی کشور داشته، اظهار کرد: می‌توان دوره‌های فعالیت جهاددانشگاهی را به سه دوره انقلاب فرهنگی، دفاع مقدس و دوران سازندگی که تاکنون ادامه دارد تقسیم کرد.دوران انقلاب فرهنگی بلافاصله و کمتر از دو ماه با دوره دفاع مقدس مصادف شد و فعالیت‌های جهاددانشگاهی با تثبیت انقلاب فرهنگی و دفاع دانش‌بنیان از کشور در سال‌های دفاع مقدس هم‌زمان شد.

تیموری گفت: جهاددانشگاهی نقش ممتاز و ویژه‌ای در دوران دفاع مقدس و در زمینه‌ی دفاع دانش‌بنیان داشت. در حقیقت جهاددانشگاهی از بنیان‌گذاران دفاع دانش‌بنیان و پیونددهنده جبهه و دانشگاه در دوران دفاع مقدس بود، همچنین جهاددانشگاهی  با بهره‌گیری از منابع انسانی و امکانات دانشگاه و نیز ارتباط  بسیار خوب دانشجویان در این دوران تأمین‌کننده بخشی از نیروهای متخصص، فنی و خدمات لجستیکی در زمان جنگ بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان در ارتباط با نقش جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان در این روند توضیح داد: ویژگی بارز دیگر جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان این است که در دوران دفاع مقدس در مناطق جنگی به‌طور مستقیم دفتر پشتیبانی جنگ داشت که نیازهای علمی، تخصصی و فنی قرارگاه‌های عملیاتی توسط دفتر پشتیبانی جنگ جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان دریافت و با تلاش‌های شبانه‌روزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن تأمین می‌شد. 

به گفته وی نقش جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان در این زمینه نقش برجسته‌ای است و پیشکسوتان و شهدای جهاددانشگاهی، مطالعات اولیه و اجمالی طرح‌ها را با هماهنگی فرماندهان قرارگاه‌های عملیاتی در زمان جنگ انجام می‌دادند سپس در دانشگاه صنعتی اصفهان و جهاددانشگاهی، مطالعات و اقدامات تکمیلی برای طراحی و ساخت انجام و پس از آزمایش، تحویل قرارگاه‌های جنگی می‌شد.

تیموری در ادامه در تشریح طرح‌های شاخص جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس، گفت: تمام این خدمات و کارهای بزرگ به‌طور تمام و کامل ثبت و ضبط نشده است، اما آنچه از پیشکسوتان جهاددانشگاهی به دست ما رسیده این است که ده‌ها طرح مهم و اساسی زمان دفاع مقدس در جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان بررسی و بسیاری از آن‌ها به محصول معین در راستای رفع نیازهای فنی و تخصصی جنگ تبدیل‌شده است.

وی ادامه داد: اولین و مهم‌ترین طرح شاخص، "ساخت پهپاد" شناسایی برد کوتاه بود که در آن زمان کار بسیار مهم و بزرگی بود، این پروژه به‌عنوان پروژه جهاددانشگاهی استان در آن زمان تلقی می‌شد و اولین بار در منطقه «ام الرصاص» مورداستفاده قرار گرفت و توانست اطلاعات مهم  و دقیقی از امکانات و آرایش دشمن در این منطقه تهیه و در اختیار قرارگاه‌های جنگ قرار دهد.

تیموری در توضیح اینکه این پروژه چه دستاوردی در سال‌های جنگ داشت، توضیح داد: نتیجه طراحی و ساخت این محصول سبب شد تا عکس‌های متعددی از پشت جبهه دشمن و خدمات لجستیکی و قرارگاه‌های آن‌ها تهیه و در اختیار قرارگاه‌های عملیاتی دفاع مقدس و رزمندگان قرار گیرد. می‌توان گفت ایده و ساخت این پهپاد مدیون عزیزانی است که بعضی از این افراد به فیض شهادت نائل شده یا برخی از آنان در قید حیات نیستند که برای ایشان آرزوی علودرجات  و برای دست‌اندرکارانی که به‌عنوان پیشکسوتان جهاد در خدمت ایشان هستیم آرزوی سلامتی  و توفیق می‌کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان در پاسخ به سئوالی در ارتباط با دستگاه‌های رمز کننده متن و صوت که از دیگر پروژه‌های مهم جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان در دوران دفاع مقدس بود،گفت: حضور بزرگان و نخبگان رمز ایران در جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان باعث شد تا هسته رمز جهاددانشگاهی شکل‌گرفته و این دو پروژه مهم عملیاتی به ترتیب به نام پروژه‌های شهید ملکی یک و دو اجرا شود.

پروژه‌های ساخت دستگاه‌های رمز کننده متن و صوت، قابلیت‌ها فراوانی داشت و تأثیر بسزایی در دوران جنگ گذاشت. به اعتراف پیشکسوتان رمز ایران، " هسته رمز جهاددانشگاهی که در دوران دفاع مقدس شکل گرفت سنگ بنای انجمن رمز ایران و فعالیت‌های کشور در حوزه رمز بوده است.

تیموری درباره پروژه‌های دیگری که توسط جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان انجام‌شده نیز اظهار کرد: طراحی، ساخت و نصب "بالن‌های هیدروژنی" در حوزه پدافند غیرعامل و حفاظت از تأسیسات حیاتی کشور، طرح بالن‌های حرارتی تحت عنوان طرح‌های شهید آذری به‌منظور نصب و استقرار آنتن‌های مخابراتی، عکس‌برداری از مناطق مختلف دشمن و همچنین استفاده در حوزه جنگ روانی، ساخت " گرمکن های شیمیایی"، "دستگاه‌ها و تجهیزات خنثی‌کننده بمب‌های شیمیایی " ، " دستگاه حمل و گلوله گذاری گلوله‌های کاتیوشا " و " نیز ساخت دستگاه سرعت‌سنج گلوله " از دیگر طرح‌ها و پروژه‌های مهم جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان در دوران دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: وسعت فعالیت و تأثیر و بزرگی نقش جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در دوران دفاع مقدس به دلیل تأسیس دفتر پشتیبانی جنگ  و دریافت تقاضاهای متعدد از سوی قرارگاه‌های جنگ و همکاری گسترده اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی با جهاددانشگاهی و به‌ویژه تلاش‌های خستگی‌ناپذیر شهدایی هم چون شهید آذری، شهید فرهادی، شهید مقیمی زاده، شهید زریباف، و پیشکسوتانی هم چون دکتر عارف و مرحوم دکترمهدی برنج‌کوب و دیگر عزیزان است.

تیموری درباره پروژه‌هایی که در این واحد در حال حاضر در دست اجراست نیز عنوان کرد: فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان به‌ویژه در حوزه فعالیت‌های دفاعی ادامه دارد و با توجه به تهدیدات دشمنان و ایادی استکبار جهانی بخشی از فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان همواره در حوزه دفاعی و استمرار آن در حوزه دفاع دانش‌بنیان است. برخی از پروژه‌هایی که در زمان جنگ انجام می‌شد، هم‌اکنون بهینه‌سازی شده و به‌صورت مستمر در اختیار صنایع دفاعی کشور قرار می‌گیرد. امروز افتخار می‌کنیم در طراحی و ساخت محصولاتی که دانش آن فقط در اختیار تعداد بسیار محدودی از کشورهای دنیا بوده، کشور ایران را صاحب فناوری و تکنولوژی نموده و با ساخت تجهیزات داخلی در حال همکاری با صنایع دفاعی کشور هستیم.

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به گذشت چهل سال از تشکیل جهاددانشگاهی در سال جاری به نظرتان،فعالیت‌ها باید در چه مسیری ادامه یابد؟، گفت: ادامه فعالیت‌ها و اقدامات جهاددانشگاهی باید در راستای بیانیه گام دوم انقلاب به‌ویژه در بخش‌های علمی و پژوهشی باشد. بیانیه باید پس از بررسی دقیق و انطباق فعالیت‌های جهاد با آن، عملیاتی و پیاده‌سازی شده و برنامه‌های مدون، مشخص و ساختاریافته‌ای را برای پرداختن به بیانیه گام دوم انقلاب، طراحی و اجرایی کنیم .

بنا بر اعلام روابط عمومی جهاددانشگاهی، تیموری در پایان پیشنهاد کرد: با حمایت دفتر مرکزی جهاددانشگاهی و سایر نهادها و دستگاه‌های مرتبط و به‌منظور حفظ و نشر دستاوردهای دانش‌بنیان جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس موزه جنگ جهاددانشگاهی راه‌اندازی شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)