میرنیوز
به گزارش ایسنا، دکتر محسن شریفی در این باره گفت: این ارزیابی توسط گروههای کارشناسی و نیز داوران تخصصی برای هر نشریه انجام شد و امتیازهای کسب شده و رتبه هر نشریه تعیین شد. در ارزیابی سال ۹۸ امتیاز کل ۱۰۰۰ امتیاز بوده و رتبه نشریات بر اساس امتیاز کسب شده و مطابق جدول زیر تعیین شد.
به گفته وی، نشریات علمی در صورت داشتن اعتراض، از زمان اعلام نتایج تا یکماه فرصت دارند از طریق سامانه فوق درخواست بررسی مجدد کنند. پس از بررسی درخواست، نتیجه نهایی در سامانه اعلام میشود.
شریفی تصریح کرد: بر اساس آییننامه نشریات علمی مصوب ۱۳۹۸/۲/۲، به جای دستهبندی نشریات به صورت علمی- پژوهشی یا علمی- ترویجی، تمامی نشریات مشمول این آیین نامه با عنوان یکسان "نشریه علمی" شناخته میشوند و رتبه کسب شده در ارزیابیهای سالانه به عنوان "اعتبار نشریه" قلمداد میشود. بنابراین در رابطه با ارزیابیهای مختلف نظیر ارتقاء و ترفیع اعضای هیئت علمی و کفایت دستاوردهای پژوهشی رساله / پایاننامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، رتبه نشریات علمی در ارزیابیهای سالانه مورد توجه قرار میگیرد و محاسبه امتیاز مقاله بر اساس رتبه نشریات شامل بین المللی، الف، ب. ج یا د صورت خواهد گرفت.
وی بیان کرد: به طور کلی در رتبهبندی نشریات علمی سال ۱۳۹۸، حدود ۵ درصد نشریات رتبه بین المللی، ۷ درصد رتبه الف، ۶۰ درصد رتبه ب، ۱۳ درصد رتبه ج و ۱۵ درصد رتبه د، کسب کردهاند. ارزیابی نشریات علمی هر سال یکبار بر اساس شاخصهای اعلام شده انجام میشود و انشاءلله بهزودی کار ارزیابی سال ۱۳۹۹ شروع خواهد شد.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور پژوهشی وزارت علوم، خاطرنشان کرد: برنامهریزی بهگونهای صورت گرفته است که نتیجه ارزیابی سال ۱۳۹۹ را تا پایان سال یا نهایتاً اوایل سال ۱۴۰۰ اعلام کنیم. بنابراین نشریات علمی باید همیشه اطلاعات خود را در سامانه تکمیل کنند و شمارههای آنها کاملاً بهروز منتشر شود. در غیر این صورت امکان ارزیابی آنها فراهم نیست و از چرخه ارزیابی باز خواهند ماند.
شریفی با اشاره به اهمیت نشر علم و جایگاه آن در چرخه علم و فناوری عنوان کرد: نشریات علمی که مقالات علمی را منتشر میکنند همواره نمایانگر دستاوردهای علمی و تخصصی بودهاند و از اهمیت ویژهای برای توسعه علوم و تحقیقات برخوردار هستند و به عنوان یکی از شاخصهای مهم در پایگاههای علم سنجی یک کشور مورد رصد قرار میگیرند. بر اساس اسناد بالا دستی از جمله ماده ۲۰ برنامه پنجم توسعه و بند ۴ از اقدامات ملی راهبرد کلان ۴ و بند ۲۵ اقدامات ملی از راهبرد کلان ۹ نقشه جامع علمی کشور، یکی از راهبردهای اصلی، حمایت از نشریات علمی و تولیدات علمی داخلی به منظور افزایش سهم تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص داخلی، تعیین شده است.
وی افزود: بدین لحاظ ضرورت وجود جایگاهی برای سیاستگذاری و برنامهریزی در این حوزه و تدوین ضوابط و معیارهای استاندارد برای بررسی و اعتبار بخشی به این گروه از نشریات به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تکلیف شده است.
به گفتهی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور پژوهشی وزارت علوم، کمیسیون بررسی نشریات علمی در طول دوره حیات خود بنا بر شرح وظایف محوله اقدام به تدوین آیین نامهها و ضوابطی برای ایجاد نشریات علمی کرده است که در طول این دورهها بنا به مقتضیات دوره زمانی خود تغییراتی داشته است. در آخرین نسخه آیین نامه ابلاغ شده مورخ اردیبهشت ۱۳۹۸ و با توجه به اینکه اهداف برنامه پنجم مرتبط با این موضوع محقق شده است، آیین نامه مذکور سعی در ارتقای سطح کیفی و استانداردسازی نشریات مطابق با سطح استانداردهای بینالمللی کرده است. در این آیین نامه از یک سو اختیارات موسسه صاحب امتیاز بیشتر و از سوی دیگر شاخص هایی دقیق تر برای ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی در نظر گرفته شده است.
شریفی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد نشریات علمی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مجموع به ۱۳۶۰ نشریه رسیده است، تصریح کرد: با توجه به دستیابی به اهداف برنامه پنجم توسعه از لحاظ کمی، کمیسیون بررسی نشریات علمی از اواخر سال ۱۳۹۳ اقدام به سیاستگذاری در جهت کاهش تعداد اعتباردهی جدید و توجه به امر ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی کرد. بر این اساس سامانه الکترونیکی ارزیابی نشریات علمی ایجاد شد و اولین رتبهبندی نشریات علمی بر اساس شاخصهای اولیه انجام شد اما در سال ۹۷ و ۹۸ به منظور بهبود کیفی نشریات علمی و ساماندهی آنها در راستای نیاز کشور و نیز استانداردسازی نشریات علمی، نظام نشریات علمی بر اساس وضعیت بین المللی و با توجه به تجربه موجود در کشور، مورد بازبینی اساسی قرار گرفت.
وی عنوان کرد: در نظام قدیم کلیه فرایند درخواست نشریات از ابتدا تا صدور مجوز علمی توسط کمیسیون نشریات علمی صورت می گرفت و به دلیل حجم کار زیاد امکان نظارت دقیق بر عملکرد نشریات وجود نداشت. در حالی که در نظام جدید بخش راه اندازی نشریات و صدور مجوز در دانشگاهها، مراکز پژوهشی و انجمنهای علمی برون سپاری شده است و کمیسیون نشریات علمی به نقش اصلی خود در سیاستگذاری و استانداردسازی و نیز ارزیابی عملکرد نشریات علمی می پردازد.
مدیرکل دفترسیاستگذاری وبرنامه ریزی امورپژوهشی وزارت علوم، با بیان اینکه آییننامه جدید با هدف سیاستگذاری و برنامهریزی برای ارتقای کیفی نشریات علمی و نظارت بر عملکرد آنها تدوین شده است، افزود: بدین منظور، برای تسهیل در انجام امور نشریات و اجرای سیاستهای دولت مبنی بر تمرکززدائی، به جای صدور گواهی اعتبار علمی برای نشریات، رتبۀ نشریه در ارزیابی ها به عنوان «اعتبار نشریه» قلمداد میشود. به جای دستهبندی نشریات به صورت علمی-پژوهشی یا علمی-ترویجی، تمامی نشریات با عنوان یکسان «نشریۀ علمی» شناخته میشوند. یک نشریه علمی می تواند انواعی از مقالۀ پژوهشی، مروری، کوتاه، مطالعۀ موردی، روششناسی، کاربردی، نقطهنظر، مفهومی، فنی و ترویجی را منتشر کند.
به گفته وی، بر اساس آیین نامه جدید، انجمنهای علمی، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، و همچنین مؤسسههای انتشاراتی دولتی یا غیردولتی دارای مجوز از مراجع ذیصلاح، میتوانند نسبت به راهاندازی نشریه علمی اقدام کنند و در نظام رتبهبندی شرکت کنند. مجوز راه اندازی نشریه، تایید سردبیر و اعضای گروه دبیران توسط موسسه یا انجمن صاحب امتیاز صورت میگیرد و نیاز به اخذ مجوز از کمیسیون نشریات ندارد. نشریات علمی پس از راه اندازی و یک سال انتشار منظم، میتوانند در نظام ارزیابی و رتبه بندی شرکت کنند. رتبه و امتیاز آنها در ارزیابی نشریات بر اساس استانداردها و ضوابط علمی ملاک عمل قرار میگیرد. رتبۀ نشریات بهصورت خیلی خوب (الف)، خوب (ب)، متوسط (ج) و ضعیف (د) تعیین میشود. در صورتی که نشریه رتبۀ ضعیف (د) کسب کند، از فرآیند ارزیابی خارج میشود و به مدت دو سال نمیتواند به فرآیند ارزیابی وارد شود.
شریفی خاطرنشان کرد: به منظور تشویق نشریات به حضور در عرصه بینالمللی، اگر نشریه در فهرست پایگاه JCR باشد یا در نمایههای استنادی Web of Science یا Scopus حائز درجه های Q ۱ تا Q ۴ شده باشد، پس از ثبت نام اولیه و خارج از فرآیند ارزیابی، در گروه نشریات معتبر بینالمللی قرار میگیرد.
بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، وی مهمترین سیاستها و اهداف آیین نامه جدید نشریات را نظارت و ارتقای کیفی نشریات علمی، استانداردسازی نشریات علمی داخلی، کمک به حضور نشریات علمی داخلی به زبان فارسی و زبانهای بینالمللی، در نمایههای بینالمللی، افزایش نقش نشریات در ارتقای بهرهوری و کاربردی شدن دستاوردهای پژوهشی کشور و افزایش رقابتِ سازنده میان نشریات در راستای بهبود کیفیت انتشارات علمی بیان کرد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
مقاومت میکروبی قاتل جان ۵ میلیون نفر در جهان
وضعیت غذای دانشجویان توسط اساتید تغذیه بررسی می شود
توسعه نسل دوم فناوری تبدیل گازهای گلخانهای به گرافن
فراخوان بورس تحصیلی در حوزه فضا اعلام شد
کاندیداهای ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشخص شد
پذیرش ۳۲۰ دانشجو در پژوهشگاههای کشور در سال جاری
توسعه فناوری و کارآفرینی نیاز امروز واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
جزئیات ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی
روشی نوین برای ترمیم آسیبهای استخوانهای حساس جمجمه و صورت
بررسی نحوه رسیدگی به شکایات مرتبط با تصمیمات سازمان ملی سنجش
قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی منعقد شد
ضرورت اصلاح در روش پرداختی به پزشکان خانواده
اندازهگیری ویسکوزیته سیالات حفاری با ویسکومتر ایرانی
پاویون منطقه نوآوری ایران در نمایشگاه صنعت آغاز به کار کرد
جایگاه اول ایران در مقالات چاپ ۴ بعدی در بین کشورهای اسلامی
دستیابی دانش بنیانها به فناوری هدایت لیزری ماشینآلات سدسازی
دوره دستیاری از سال آینده به شغل تبدیل میشود
یک ربات برای نخستین بار در جهان ۲ ریه را پیوند زد
۸ نشریه علمی دانشگاه علامه در بین نشریات برتر (Q۱) قرار گرفت
پیشنهاد ایجاد آزمایشگاه ملی با همکاری سه دانشگاه برتر کشور
پیام رئیس دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت هفته بسیج
المپیاد علمی حوزههای علمیه برگزار میشود
پژوهشگر ایرانی ویژگی جدید ایکس را فاش کرد
سوءاستفاده عامدانه از یک اختراع جریمه سامسونگ را ۳ برابر کرد
بازنگری مصوبه غیرکارشناسی «سازمان ملیسنجش» ضروری است
رشاد: جای رشته فقه مقاومت در حوزه علمیه خالی است
توجه به نوآوری و کیفیت در پذیرش طلاب/ تقویت معیشت طلاب و اساتید
توسعه سیستم ارزیابی مدلهای زبان فارسی هوش مصنوعی در کشور
راهاندازی کارخانه تبدیل پسماند خرما به مواد کربنی
سرپرست جدید معاونت امور حوزههای علمیه خواهران معرفی شد