میرنیوز

طرح تجمیع وام‌های دانشجویی تصویب شد/ افزایش پرداخت انواع وام‌های دانشجویی در سال جاری

طرح تجمیع وام‌های دانشجویی تصویب شد/ افزایش پرداخت انواع وام‌های دانشجویی در سال جاری 2020-09-08T12:13:34+04:30

به گزارش ایسنا، دکتر ناصر مطیعی امروز در نشست خبری ضمن اعلام این خبر، از افزایش میزان وام‌های دانشجویی در سال جاری خبر داد و گفت: ما در سال جاری حدود ۶۰۰ میلیارد تومان از مجموع اعتبارات صندوق رفاه دانشجوییان برای پرداخت وام دانشجویی پیش بینی کردیم این در شرایطی است که در سال  گذشته این مبلغ ۴۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:  البته افزایش پرداخت وام‌های دانشجویی تا  ۶۰۰ میلیارد تومان در سال جاری منوط به تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان از سوی سازمان برنامه و بو دجه کشور است که من از همکاران خود در این سازمان تقاضا دارم همکاری لازم را برای تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه این صندوق به کار بگیرند.

رئیس صندوق دانشجویان با بیان این که سال گذشته در حوزه اعتبارات عمومی صرفا حدود ۵۲ درصد اعتبارات تخصیص پیدا کرد و اگر در سال جاری هم همین رقم تخصیص داده باشیم قطعا نمی‌توانیم مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان وام را در سال جاری پرداخت کنیم و ما در پرداخت وام‌های پیش بینی شده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

دکتر مطیعی همچنین خاطر نشان کرد: خوشبختانه در سال جاری میزان اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان تا ۳۵ درصد رشد کرده است و ما امسال با افزایش بودجه مصوب در صندوق مواجهه شدیم این در حالی است که به دلیل شرایط دشوار دولت که از نظر مالی با آن مواجه است  و در این شرایط بودجه اغلب دستگاه‌های اجرای یا افزایش بسیار ناچیزی داشتند و یا این که  بودجه انقباضی داشتند اما ما در صندوق رفاه دانشجویان به دلیل اهمیت فعالیت این صندوق با افزایش ۳۵ درصدی بودجه مواجه هستیم.  یعنی بودجه ما از ۲۶۱ میلیارد تومان سال گذشته به ۳۵۳ میلیارد تومان در حوزه بودجه عمومی افزایش یافته است که این بودجه در کنار سایر منابع اختصاصی مجموعه درآمدهای صندوق را تشکیل می‌دهد.

وی همچنین از تغییر نظام پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجوی در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: این طرح که از حدود یک سال پیش شروع شده بود نهایتا طرح جدید این بازپرداخت‌ها توسط هیات امنای صندوق به تصویب رسید  و ما در سال تحصیلی پیشرو با نظام پرداختی‌های جدید  در حوزه وام‌های دانشجویی مواجهه خواهیم شد.

رئیس صندوق دانشجویان همچنین به ویژگی های طرح فوق اشاره کرد و گفت: براساس این طرح ما ۲۱ نوع وامی که در صندوق رفاه دانشجویان داشتیم آنها را به ۵ گروه عنوان وام تقسیم بندی نمودیم که وام‌های تحصیلی، شهریه، ویژه دکتری، مسکن و ضروری که شامل این ۵ گروه می‌شود.

رئیس صندوق دانشجویان همچنین خاطر نشان کرد: با تجمیع وام‌های دانشجویی بسیاری از وام‌های سابق در ذیل ۵ گروه وام تعریف شده قرار می‌گیرند و ضوابط پرداخت و بازپرداخت هر کدام از این وام‌ها مورد بازبینی قرار گرفت و تسهیل شدند.  

وی همچنین تصریح کرد:  با تصویب طرح فوق در حوزه اخذ ضمانت نامه‌های دریافت وام توسط دانشجویان نیز پیش بینی‌های تسهیل گرانه‌ای نیز صورت گرفت و بر این اساس افراد قراردادی در سازمان‌های و ارگان‌های دولتی و همچنین برخی فعالین اقتصادی و حقوقی و گروهی دیگر از افراد نیز می‌تواند ضمانت دانشجویان را برای دریافت وام‌ها عهده دار شوند.

دکتر مطیعی با تاکید بر این که با اجرای طرح تجمیع وام‌های دانشجویی هیچ کدام از وام‌های سابق حذف نشدند گفت: همانطور که عنوان شد با اجرای این طرح ما فقط وام‌های دانشجویی را دسته بندی کردیم. مثلا وام زیارت که در گذشته به دانشجویان به صورت جداگانه به عنوان یک نوع وام مجزا پرداخت می‌شد  با دسته بندی‌های جدید در ذیل وام تحصیلی قرار می‌گیرد یا این که وام‌های ضروری شامل رویدادهای خاصی نظیری تصادفات و برخی حوادث خسارت زای که  تبعات جانی و مالی برای دانشجویان دارد همچنین حوادثی نظیر سیل، زلزله و کرونا در ذیل وام ضروری قرار گرفتند بنابراین ما در سیاست جدید تلاش کردیم تمامی زوایای که در سیستم  قبلی از دانشجویان حمایت می‌کردیم را حفظ کنیم اما با دسته بندی و بازنگری این وام‌ها به یک سری مزیت‌های نسبی دست بیایم.

دکتر مطیعی همچنین ادامه داد: در گذشته اعتباراتی که به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کردیم  این گونه بود که مثلا گاهی پیش می آمد دانشگاهی در یک زمینه‌ای از اعتبارات  مصرف نشده‌ای را داشت اما در یک زمینه دیگر با کمبود اعتبار مواجه می‌شد با دسته بندی جدید دانشگاه‌ها می‌تواند بنا بر تشخیص خود اعتبارات را بین دانشجویان خود جابجا کنند این در حالی بود که در گذشته امکان جابجایی اعتبارات توسط دانشگاه‌ها وجود نداشت. بنابراین مدیریت اعتبارات تخصیصی توسط دانشگاه‌ها در ذیل وام‌های پنج گانه یکی از مهمترین مزیت‌های طرح جدید است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان همچنین از افزایش میزان وام‌های پرداختی در سال جاری خبر داد و گفت: مثلا میزان پرداخت وام تحصیلی در سال گذشته حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان بود که این وام در سال تحصیلی جدید به  یک و نیم تا دو میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و یا وام ضروری از دو میلیون تومان و حتی در موارد خاص برای دانشجویان که تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد یا بهزیستی هستند به ۵ میلیون تومان افزایش یافته در حالی که در سال گذشته میزان این وام یک میلیون تومان بود.

دکتر مطیعی همچنین از افزایش میزان وام شهریه در سال جاری خبر داد و تصریح کرد:  این وام از یک تا ۵ میلیون تومان افزایش  می‌یابد و دانشجویان دوره کاردانی  و کارشناسی یک میلیون تومان و دانشجویان دوره دکتری نیز ۵ میلیون تومان می‌تواند وام شهریه دریافت کنند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان همچنین از افزایش مبلغ وام مسکن دانشجویان در سال جاری خبر داد و گفت: در سال گذشته میزان وام مسکن پرداختی در تهران ۱۰ میلیون تومان بود که امسال این مبلغ به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت و همچنین در کلانشهرها وام‌های دانشجویی تا ۲۰ میلیون تومان و سایر شهرها نیز به ۱۵ میلیون تومان رسیده است؛ ضمن این که در سال گذشته ما ۶ کلانشهر مشمول داشتیم که این تعداد در سال جاری به ۱۰ کلانشهر رسیده است. ضمن این که شرط مقطع تحصیلی برای وام ودیعه مسکن براساس سیاست جدید برای دریافت وام مسکن حذف شد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در سال جاری حدود ۱۹۱ میلیارد تومان برای شهریه در نظر گرفتیم که این مبلغ در سال گذشته ۱۲۶ میلیارد تومان بود و وام تحصیلی در سال جاری به ۲۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

دکتر مطیعی همچنین در خصوص اخذ ضمانت نامه برای دریافت وام دانشجویی نیز گفت: برای دریافت وام دانشجویی تا سطح ۱۵ میلیون تومان دانشجویان می‌تواند یک ضامن و برای بیش از ۱۵ میلیون تومان نیز دو ضامن معرفی کنند و همانطور که عنوان شد فعالین بخش های خصوصی و اقتصادی نیز می‌تواند به عنوان ضامن برای دریافت وام‌های دانشجویی معرفی شوند.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرداخت وام ویژه دکتری نیز گفت: براساس بررسی‌های که انجام دادیم تصمیم داریم میزان پرداخت وام ویژه دکتری قرار است افزایش پیدا کنند اما برای تامین اعتبار آن با دو محدودیت مواجه هستیم اولین محدودیت این است که با توجه به این که این وام از بخش مهم منابع آن از  محل ردیف در نظر گرفته در لایجه تامین می‌شود و با توجه به این که سال گذشته ما تخصیص ۵۲ درصدی در بودجه داشتیم در نتیجه نتوانستیم  مبلغ بیشتر  از ۶۰۰ هزار تومان برای این وام در نظر بگیریم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)