میرنیوز
مهندس حمیدرضا عطائیان در گفتوگو با ایسنا، درباره سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی گفت: سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی یک فناوری است که امکان ارتباط خودروها با یکدیگر و ارتباط خودرو با زیرساختهای ارتباطی کنار مسیر را فراهم میکند. تکنولوژی این سامانه قابلیتهایی را فراهم میکند که پیامهایی بین خودروها و زیرساخت مبادله شود تا به ارتقای ایمنی و تحرکپذیری خودروها در مسیرها کمک شود. همچنین به کمک این سامانه این امکان فراهم میشود که سرویسهای مختلفی از جمله سرویس های ارزش افزوده به خودروها ارائه شود.
وی درباره چگونگی ارتقای ایمنی خودروها با سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی گفت: زمانی که خودروها پشت سر هم در حال حرکتند معمولا راننده به اتفاقی که در دید مستقیم وی میافتد واکنش نشان میدهد؛ مثلا خودروی جلویی ترمز میکند و چراغ خطر آن روشن میشود، پشت سری نیز ترمز میکند اما معمولا در اتوبانها خودروها به صورت زنجیری به یکدیگر برخورد میکنند. علت اصلی آن این است که همه فقط میتوانند به خودروی جلویی خود نگاه کنند یعنی از جلوتر از آن بیخبرند. وقتی این ارتباط برقرار باشد خودرویی که تصادف میکند پیغام تصادف برای سایر ماشینها ارسال میکند. این پیام تا برد چند صد متری منتشر میشود و خودروهای اطراف این پیام را بر روی سیستم خود دریافت میکنند و متوجه تصادفی در مسیر خود میشوند و به آن واکنش مناسب نشان میدهند.
به گفتهی این محقق سازمان جهاد دانشگاهی شریف، این طرح در سال ۱۳۹۰ آغاز شد و شورای عتف وزارت علوم آن را تصویب کرد. سپس این طرح از طریق سازمان گسترش و نوسازی به اجرا گذاشته شد و تا سال ۹۳ ادامه داشت. در این مدت، تجهیزات این سامانه در یک پایلوت بزرگ از تهران تا رشت بر روی ۱۲۰ خودروی اتوبوسی - مسافری و سواری- مسافری نصب شد. همچنین تجهیزات ارتباطی در کنار مسیر در ۲۳ نقطه در این مسیر نصب شد.
عطائیان با بیان این که این سیستم در شهر قزوین برروی خودروهای اورژانس و حملونقل عمومی سطح شهر نصب شد گفت: تجهیزات مرتبط با چراغ راهنمایی هوشمند در شش نقطهی شهر قزوین نصب شد. در جاده اپلیکیشنهای متعددی به اجرا گذاشته شد که از جمله آن می توان به اطلاعرسانی هواشناسی جادهای نیز اشاره کرد. در سطح شهر قزوین، اولویت اول برای ارائه سرویس، خودروهای امدادی بودند یعنی خودروهای امدادی در زمان ماموریت به کمک سیستمی که طراحی شده، کنترل چراغ راهنمایی و رانندگی را به دست میگیرند.
وی افزود: در زمینه حملونقل عمومی هم به این شکل است که به کمک این برنامه، اگر چراغ سبز بود راننده اتوبوس میتواند آن را سبز نگاه دارد که تحرک و سرعت عبور و مرور را نسبت به ترافیک عمومی بالا ببرد تا تمایل مردم به استفاده از حملونقل عمومی افزایش یابد.
عطائیان ادامه داد: این برنامه، بر روی 10 اتوبوس خط بیآرتی اشرفی اصفهانی نیز نصب شد. در این طرح اپلیکیشنی برای نظمدهی به حرکت اتوبوسها مورد آزمایش قرار گرفت. در این طرح بر اساس جدول زمان بندی اتوبوسها حرکت آنان تنظیم میشد تا اگر از زمانبندی عقب میماندند سر چهارراه به آنها اولویت عبور داده میشد و اگر از برنامه جلوتر بودند از راننده خواسته می شود سرعت خود را کاهش دهد. از میان این طرحها فقط یک مورد اجرا داشتیم که هنور فعال است و آن نصب تجهیزات بر روی ماشینهای آتشنشانی حقانی است. آتشنشانان به کمک این تجهیزات هنگامی که به ماموریت میروند میتوانند چراغ قرمز را سبز کنند و چراغ سبز را همچنان سبز نگه دارند تا از چهارراه عبور کنند.
وی در پایان درباره رمز پایداری جهاد دانشگاهی در سالیان گذشته نیز گفت: جهادگران سعی کردهاند از مرزهای سختی که در بخشهای علمی و پژوهشی صنعت وجود دارند عبور کنند. مرزهایی که کمتر کسی در کشور جرات میکند با امکانات محدود از آنها عبور کند. جهاد دانشگاهی در این چهل سال با حداقل امکانات سعی کرده از مرزهای «نمیتوانیم» عبور کند. جهاد دانشگاهی به دلیل برخی از کارهای پژوهشی که انجام داده مورد وثوق اغلب دستگاهها و نهادها است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
تولید تصویر ماهوارهای با رزولوشن ۳۵ تا ۴۵ سانتیمتر برای اولین بار در کشور
بیانیه بسیج دانشجویی در پی نحوه عزل رئیس سابق دانشگاه فردوسی مشهد
شیوع پوسیدگی دندان از کجا نشات میگیرد؟
۱۴ کشته در اثر رانش زمین در شرق اوگاندا؛ ۴۰ خانه مدفون شد
رئیسی: مردم از نظام سلامت کشور رضایت ندارند
وزارت بهداشت خبر شیوع ویروس گوارشی را تکذیب کرد
آغاز تحقیق از مایکروسافت برای زورگویی به مشتریان
دگرگونی ماهیت ۴۰ درصدی مشاغل جهانی با گسترش استفاده از هوش مصنوعی
برخورد با رئیس سابق دانشگاه فردوسی مشهد خلاف کرامت انسانی بوده است
۱۶ آذرماه یکی از نمادهای دموکراتیک و مردمسالارانه جمهوری اسلامی است
بومی سازی «کیتهای تشخیص بر بالین» برای تسهیل انجام آزمایش در مناطق محروم
تمام آنچه دانشآموختگان ۲۴ رشته علوم پزشکی باید درباره خدمات قانونی و طرح بدانند
چگونه با طب سنتی لاغر شویم+ روشهای پاکسازی بدن
چگونه با طب سنتی لاغر شویم +روشهای پاکسازی بدن
ماجرای پیوند قرنیه در یکی از بیمارستانهای تهران
هوش مصنوعی در قالب مادربزرگ از کلاهبرداری جلوگیری می کند
معاون سیاستگذاری و برنامه ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال منصوب شد
متولیان: کنشگری بانوان طلبه نخبه توسعه مییابد
رئیس جمهور روز دانشجو به یکی از دانشگاههای تهران می رود
ظفرقندی: ۲۰ سال آینده سالخوردهترین کشور منطقه میشویم
طرح پزشک خانواده ۴ بار شکست خورد
فعالیت ۵۰ هزار بهورز در بحث آموزش سلامت دهان و دندان
جهش علمی در حوزه علمیه خواهران نیاز است / بیان چالشهای نخبگی و راهکارها
گلریزان ۴ میلیاردی یکی از پیام رسانها برای کمک به محور مقاومت
علائمی که خبر از ابتلا به کرونای بلند مدت میدهند
مسجد حتی در عصر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا کارکرد اثربخش دارد
ذخیره ۶ ماهه دارو، نیازمند منابع مالی قابل توجه است
خواب نامنظم مشکلات قلبی را افزایش میدهد
سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین هم خطرناک است
تاثیر رژیم غذایی مادر باردار بر سلامت کودک