میرنیوز
لیلا ربیعی پژوهشگر پژوهشگاه ICT و مجری پروژه ذائقه سنجی کاربران شبکه های اجتماعی ( ذکاوت) در گفتگو با خبرنگار مهر، به تشریح اهمیت این پروژه و نتایج حاصل از داده های آن پرداخت و گفت: در حال حاضر، تحلیل در علوم داده و شبکه با استفاده از فناوریهای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در ردههای نخست تحقیقات در دنیا قرار داشته و مورد اقبال فراوانی است. حتی بسیاری از کسب و کارها نیز بر این اساس در حال رشد و شکلگیری است.
وی گفت: از طرف دیگر، با توجه به رشد روزافزون کاربران شبکههای اجتماعی و ضریب نفوذ بالای این شبکهها، بررسی و تحلیل فضای مجازی شامل شناخت دادهمحور فعالیتها، روندهای علاقهمندی کاربران و همچنین آسیبهای شبکههای اجتماعی پرکاربرد، امری مفید و اجتنابناپذیر بوده و می تواند فرصتهای فرهنگی و اقتصادی قابل توجهی را نیز فراهم کند.
ربیعی اظهار داشت: با توجه به این موارد، پروژه «تحلیل ترافیک و ذائقه سنجی کاربران فضای مجازی» در راستای مأموریتهای پژوهشگاه ICT و با هدف انجام تحقیقات کاربردی در این حوزه، تعریف شده است. سامانه «ذکاوت» که از دستاوردهای اصلی این پروژه است، ابزاری قدرتمند جهت استخراج الگوهای رفتاری کاربران و پیشبینی گرایشها و روند علاقهمندی آنها در آینده است.
وی تاکید کرد: ارائه بولتنها و گزارشهای تحلیلی حاصل از این سامانه به مسئولین ذیربط در حوزه مدیریت و سیاستگذاریهای کلان فضای مجازی کشور، باهدف ایجاد نظارت و درک بهتر این فضا و بهرهگیری از کاربردها و پتانسیلهای موجود در آن، درک عمیق تر و دقیقتر جریانات فرهنگی، تجاری و سیاسی کشور را برای آنان امکانپذیر میسازد.
پژوهشگر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با توجه به قابلیت های سامانه «ذکاوت»، از این سامانه میتوان در راستای شناسایی و حل چالشها و معضلات موجود کشور در ابعاد مختلف از جمله ابعاد اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی و حفظ امنیت ملی کشور بهره گرفت.
وب اضافه کرد: در حال حاضر، تحلیلهای کسبوکاری، سیاستگذاری و تصمیمسازی متنوعی برای مدیران ذیربط در حوزههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی و ... با بهره گیری از این سامانه، درحال انجام است. همچنین انجام این پروژه، علاوه بر توسعه یک بستر علمی-کاربردی در حوزه جمعآوری و تحلیل هوشمند کلاندادهها در سطح وب و شبکههای اجتماعی، موجب ایجاد دانش بومی و تربیت نیروهای انسانی خبره و کارآمد در این حوزه مهم نیز می شود.
کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی بیشتر چه محتوایی را دنبال می کنند
مجری پروژه ذائقه سنجی کاربران شبکه های اجتماعی، در پاسخ به این سوال که کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی بیشتر چه محتوایی را دنبال می کنند، توضیح داد و گفت: سامانه «ذکاوت» انواع محتواهای منتشره در این شبکه ها را به صورت هوشمند در دسته های موضوعی مشخص از منظر علاقهمندی، احساسات، نیازمندی، واکنش، روند و میزان فعالیت کاربران آنها، تحلیل میکند.
ربیعی افزود: محتوای مورد توجه کاربران در بسترهای مختلف شبکه های اجتماعی وابسته به ماهیت آن بستر بوده و لذا متفاوت است. در شبکه های اجتماعی که بیشتر محتوای تولید شده از نوع تصویر و فیلم است و فضای غالب، کسب و کارها و نیازمندیهای زندگی عامیانه کاربران است، صفحات «سرگرمی»، «هنری و هنرمندان»، «خدمات فروش» و «شخصی»، بیشتر مورد اقبال کاربران واقع شدهاند. از طرف دیگر، بیشتر محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی که ماهیت آن نوشتاری و متن بوده، موضوعات شخصی و روزمره و سیاسی بیشتر مورد توجه کاربران قرار می گیرد.
این پژوهشگر ادامه داد: در پیام رسان ها نیز که قابلیت انتشار محتوای صوتی، تصویری و متنی، دارند، محملی برای انتشار اخبار و اطلاعرسانی در کلیه حوزه های اجتماعی، سیاسی، ورزشی، سرگرمی، مذهبی و ... وجود دارد.
تحلیل فعالیت کاربران شبکه های اجتماعی در دوران کرونا
مجری پروژه ذائقه سنجی کاربران شبکه های اجتماعی درباره نتایج تحلیلی به دست آمده از فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی در دوران کرونا گفت: بررسی مطالب منتشر شده در شبکههای اجتماعی در خصوص ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه ۹۸ تاکنون نشان دهنده دغدغههای کاربران و تلاش آنها در جهت آشنایی با علائم و نحوه ابتلا و اطلاعرسانی در خصوص پیشگیری بوده است.
وی اضافه کرد: در این زمینه مسائل ناشی از ویروس کرونا از قبیل مشکلات اقتصادی، تعطیلی کسب و کارها، تامین لوازم پزشکی موردنیاز شامل ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده، داروها، آزمایش و آزمایشگاهها، مورد توجه مخاطبان و کاربران این شبکهها قرار گرفته است.
ربیعی خاطرنشان کرد: همچنین قرنطینه و پیامدهای آن، آمارهای ابتلا، فوت و بهبودیافتگان و حواشی آنها، هشدارها، سفرها، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، تصمیمگیری هایی که در دوران کرونایی توسط حاکمیت اتخاذ میشود و مسائل انتقادی که در سطح جامعه و میان مردم به صورت میدانی قابل مشاهده است، در این شبکهها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
وی گفت: در خصوص ابعاد مختلف بحران کرونا در کشور، گزارش های تحلیلی مختلفی نیز حسب تقاضای مراجع ذیربط، تهیه شده و در اختیار آنها قرار گرفته است.
منبع : خبرگزاری مهر
اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
آتشسوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی میشود!
استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام میکند
زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
نشست چالشهای زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار میشود
چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفهای داشته باشد
هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار میشود
دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعدههای سالم
وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی میشود
ایران دارای قویترین نظام سلامت در منطقه است
ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا