میرنیوز

درباره سلامت مردم نخبگان علمی باید نظر بدهند نه رئیس جمهور

درباره سلامت مردم نخبگان علمی باید نظر بدهند نه رئیس جمهور 2020-07-25T14:12:15+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، در دومین قسمت از برنامه «کشیک سلامت» با حضور حمیدرضا خان و حسینعلی شهریاری پخش و به فوریت‌های نظام سلامت در شرایط حال حاضر و شیوع ویروس کرونا پرداخته شد.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما شعاری عمل می‌کنیم گفت: این مجلس می‌تواند در سرنوشت نظام مؤثر باشد. یک تفکری در بین بعضی از سیاست‌مداران ما بود که من به آن می‌گویم «ترامپیزم»؛ به طوری که مانند ترامپ فکر می‌کنند تمام مردم باید کرونا بگیرند و ایمن شوند.

وی افزود: قرنطینه با تأخیر انجام شد اما توانستیم کنترل کنیم. فقط با یک سری پروتکل بدون اینکه تضمینی برای انجام آن باشد مراکز را بازگشایی کردیم.

چقدر از دولت الکترونیک استفاده کردیم؟

وی تاکید کرد: اگر مردم احساس کنند که مسئولان پیگیر موضوع هستند، همکاری می‌کنند. تا زمانی که دولتمردان به نظرات خبرگان جامعه پزشکی توجه نکنند، همین وضع پیش می‌آید.

شهریاری در مورد اشکال در نظام دارویی عنوان کرد: قرار بود کمیته نسخ تشکیل شود و نسخه‌ها را بررسی کند که در حد حرف ماند. میزان مصرف دارو و آنتی‌بیوتیک در ایران بالاست. ما از نظر دارو و تجهیزات پزشکی تحریم هستیم‌.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ما نگرانی جدی از پاییز و زمستان داریم. مینو محرز هم عنوان کرد که هر چند سال آنفولانزا به شکل شدید بروز می‌کند که امسال از آن سال‌ها است افزود: به دنبال تهیه چند میلیون واکسن آنفولانزا هستیم. آمار بالایی از فوت کادر درمان داریم. ما باید برای پاییز و زمستان آماده شویم. تست تعداد قابل توجهی از نمایندگان هم مثبت شده است که اگر بخواهیم جلسات را به شیوه سابق برگزار کنیم نگرانی جدی وجود دارد.

به گفته وی، نگرانی جدی ما برگزاری امتحانات است. هرچند بگویند پروتکل اجرا می‌کنند، باز تجمع وجود دارد. چه اشکالی دارد اگر دانشگاه چند ماه عقب بیافتد. بیش از ۹۰ درصد از داوطلبین نگران‌اند. ما شعاری عمل می‌کنیم. سلامت مردم اولویت اول است. باید از مدافعان سلامت مراقبت کنیم. کارانه کادر درمان کم است. یکی از خواسته‌های کادر درمان تعیین تکلیف نیروهای شرکتی و قراردادی است. دولت باید رضایت‌مندی نسبی در کادر درمان ایجاد کند.

او با اشاره به سلامت روانی جامعه گفت: مردم از نظر اقتصادی در مضیقه هستند. بخشی از جامعه ما بازنشستگان هستند. دکتر نوبخت گفتند از مهرماه همسان‌سازی حقوق انجام می‌شود. اگر دولت می‌خواهد کاری را انجام دهد ما باید تشویق کنیم و نگوییم از کجا آورده است. این امیدواری در جامعه بازنشسته ایجاد و به سلامت روان آن‌ها که سن بالایی دارند کمک می‌کند.

شهریاری ادامه داد: در بحران کرونا تصمیم‌گیرنده فقط وزارت بهداشت نبود. گاهی تصمیمات ستاد و وزارت بهداشت تفاوت داشتند. چرا رئیس جمهور باید تخمین‌ها را که ۲۵ میلیون مبتلا هستند را در رسانه مطرح کند؟ با چه کسی مشورت کرده است؟ در رابطه با موارد پزشکی و سلامت مردم نخبگان علمی باید نظر بدهند نه آقای رئیس جمهور! نظر دادن او می‌تواند فاجعه به بار بیاورد.

وی اظهار داشت: گفتند مراسم محرم با پروتکل انجام می‌شود. چه کسی بر انجام پروتکل‌ها تضمین می‌دهد؟ باید کار کارشناسی دقیق انجام شود. زمانی که مقام معظم رهبری مراسم‌های مذهبی را تعطیل کردند و این اقدام نشان می‌دهد که بالاترین مقام کشور پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند. آیا استانداران ما توان انجام پروتکل‌ها را در نقاط مختلف ایران دارند؟ من اعتقاد ندارم که ما نقاط قرمز و سفید داریم. با توجه به رفت و آمدها همه‌جای ایران قرمز است. اگر بگوییم این نقطه سفید است آن‌ها دیگر رعایت نمی‌کنند. ما باید تجمعات و مراسمانت مذهبی را کنترل کنیم، من به شدت نگرانم.

به گفته وی اگر مردم با ۴۰۳۰ تماس بگیرند آن‌ها را راهنمایی می‌کنند که به کدام مرکز مراجعه کنند. قرار شده است تا بعضی از بیمارستان‌ها به بیماران غیر کرونایی اختصاص پیدا کند. ۱۰۰۰ نفر روزانه در کشور می‌میرند که ۲۰۰ نفر از آن به دلیل کرونا فوت می‌شوند. ما باید به موقع به دیگر بیماران غیر کرونایی هم رسیدگی کنیم. ما هیچ گاه نتوانستیم بازار تقلبی دارو را کنترل کنیم. باید سازمان غذا و دارو و دیگر نهادها قاطعانه عمل کنند. یک عده تضاد منافع دارند باید مراقبت جدی داشته باشیم. من نگران خستگی هستم که روز به روز در جامعه پزشکی بیشتر می‌شود. از آقای رئیس جمهور می‌خواهم به توصیه‌های جامعه نخبگان علمی کشور و نه یک فرد توجه کنند.

شهریاری گفت: خیلی از پروتکل‌ها اجرا نمی‌شوند. ما نیروهای بسیجی و جهادی داریم باید از آن‌ها استفاده کنیم. پروتکل‌ها نباید روی کاغذ بمانند بلکه اجرایی شوند. مهم‌ترین مساله توزیع ماسک رایگان و رعایت فاصله‌گذاری است و با کسانی که رعایت نمی‌کنند برخورد قانونی شود. درمان و واکسنی برای درمان وجود ندارد. باید سیستم ایمنی را تقویت کرد. نباید مردم را ترساند.
ستاد کرونا در حال حاضر بالاترین اختیارات را دارد و رئیس جمهور باید بپذیرد. کشور ما با آمریکا و دیگر کشورها متفاوت است. اگر زندگی مسئولان ما در حد متوسط جامعه باشد درد مردم را می‌فهمند. ما از مردم فاصله گرفتیم.

فرصت شوکه شدن نداریم

حمیدرضا خان رئیس مرکز تحقیقات حوادث غیرمترقبه مدیر بحران سازمان اورژانس نیز گفت: ایران یکی از پرمخاطره‌ترین کشورهای دنیاست. ۵۳ مخاطره شناسایی شده است. ما در پاسخ به حوادث طبیعی خوب بودیم اما در برابر اپیدمی آماده نبودیم. ما در ابتدا روی تغییر رفتار مردم و رعایت فاصله‌گذاری عمل کردیم‌. مردم عالی رفتار کردند. استادید پیش‌بینی می‌کردند که بعد از هر تجمعی آمار افزایش پیدا می‌کند. پیش‌بینی من این است که اگر همین مسیر را ادامه بدهیم تا آخر مرداد آمار افزایش می‌یابد و از شهریورماه سیر نزولی می‌گیرد. در زمان بحران باید با قاطعیت عمل کرد. تمام نظام از تصمیمات ستاد حمایت کردند که بی‌نظیر است.

وی در ادامه گفت: قرنطینه با تأخیر انجام شد و تأخیر اصلی در تشخیص بیماری در کشور بود که کیت نداشتیم. باید شهرهای آلوده را بهتر مدیریت می‌کردیم. در مدیریت بحران ۴ فاز داریم. ما فاز اول که پیشگیری است از دست دادیم. فاز دوم انجام تست وسیع بود که امکان‌پذیر نبود و باید به پزشکان و تظاهرات بالینی اعتماد می‌کردیم‌. البته تظاهرات بالینی کرونا متغیر است. ما در فاز درمان خوب عمل کردیم.

خان که افزود: حجمی از بیماران غیر کرونایی به نظام سلامت مراجعه نکردند یا وحشت داشتند و یا ما امکان نداشتیم. باید فکری به حال مشاغل شکننده کرد که درآمد روزانه دارند. از طرفی باید از مردم بخواهیم تجمعات را کم کنند. در مورد آزمون‌ها ایرادی ندارد که یک ترم دانشگاه عقب بیافتند. مردم به اطلاع‌رسانی خطر اعتماد ندارند و دچار چندگانگی هستند. رسانه ملی باید صریح با مردم حرف بزند و آمار درست بدهد.

به گفته وی خیلی از مردم از مراجعه به محیط درمان اکراه داشتند و فکر می‌کردند که آلوده است. در ابتدا هم ما انگی به جامعه سالمند زدیم که گفتیم در این بیماری فقط سالمندان فوت می‌کنند. حجم زیادی از سالمندان خودشان را حبس کردند. می‌شد با ارتباط غیرمستقیم روابط را حفظ کرد. اولین عامل فوت در کشور ما بیماری قلبی است. در پاییز و زمستان وضعیت مناسبی نداریم و باید برنامه‌ریزی کنیم و سهمی هم برای بیماران غیر کرونایی قائل شویم. تا الان هم درس آموخته‌های بسیاری کسب کرده‌ایم. ما دیگر فرصت شوکه شدن نداریم.

رئیس مرکز تحقیقات حوادث غیرمترقبه مدیر بحران سازمان اورژانس افزود: نظام سلامت ما خسته است. جامعه علمی ما تمام قد در خدمت مردم است. این فرصتی است تا اعتمادی را که در بعضی از حوادث از دست دادیم دوباره بازگردانیم. راه مقابله با شایعات شفافیت و اطلاع‌رسانی از منابعی است که مردم به آن‌ها اعتماد دارند. حتی از سلبریتی‌ها، متخصص‌ها و چهره‌های شناخته شده به وحدت رویه در اطلاع‌رسانی برسیم. باید با مردم روراست باشیم‌.

وی اظهار داشت: توصیه نمی‌شود که هرکسی با احساس کرونا به آزمایشگاه یا سودجویان مراجعه کند. بهترین حالت تماس با ۴۰۳۰ و ۱۱۵ است. تست منفی و مثبت کاذب زیاد دارد. بهترین راه مراجعه به پزشکان است. هیچ دارویی تأثیر درمانی قطعی ندارد. ارزش ندارد که میلیاردها تومان برای درمان هزینه کنیم در حالی که می‌توان با پیشگیری درست بیماری را مدیریت کرد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از کولر گازی باعث انتشار ویروس می‌شود گفت: بهتر است که مردم پنجره‌ها را باز کنند. مردم باید تجمعات خانوادگی را کاهش دهند. دولت هم باید تمهیداتی داشته باشد. اجازه به انجام دورکاری بدهند. بهتر است مراسمانت، آزمون‌ها، تجمعات و حتی مراسم عزا را به تعویق بیاندازیم‌. نیاز به شفاف‌سازی و گوشزد کردن وظایف به مسئولان اجرایی داریم.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)