میرنیوز

تهیه دستورالعمل مشترک برای حقوق دستیاران پزشکی

تهیه دستورالعمل مشترک برای حقوق دستیاران پزشکی 2020-07-18T15:10:23+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، دومین نشست شورای مرکزی دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی (Ph.D) وزارت بهداشت با حضور مدیران ارشد وزارت بهداشت برگزار شد. در این نشست یک‌روزه موضوعات مختلف دستیاران پزشکی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بحث و تبادل نظر شد.

نمره قبولی گواهینامه طبق استاندارد ۹۵ است

دکتر اسماعیل ایدنی قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی و مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت در این نشست با اشاره به کف نمره قبولی گواهینامه دستیاران گفت: کف نمره قبولی گواهی‌نامه طبق استاندارد ۹۵ است و امسال در نشست شورای آموزش پزشکی تخصصی این موضوع را نهادینه کرده‌ایم.

وی افزود: پیشنهاد داده‌ایم که نمرات ۲۰ درصد اول هر رشته جمع شود، میانگین آن گرفته شود و ۸۰ درصد این عدد می‌شود نمره قبولی، اما مشروط به این‌که این عدد کمتر از ۹۵ باشد زیرا ممکن است در برخی از رشته‌ها این عدد حتی بالای ۹۵ باشد به نحوی که در آزمون سال قبل ۸۰ درصد ۲۰ درصد اول ۹۸ بوده است.

ایدنی با بیان این‌که امسال شرایط استثنایی است، افزود: در سال گذشته ۹۵ درصد شرکت کنندگان و داوطلبان اخذ گواهینامه قبول شدند اما در این دوره تغییر شیوه آزمون به نفع داوطلبان است زیرا همه اساتید اعتقادشان بر این بوده است که آزمون بورد و پره‌بورد با هم باشد اما ما در این خصوص مقاومت کردیم زیرا اعتقاد داریم آزمون بورد آزمون دشوارتری است و ما نمی‌پذیریم که داوطلبانی که می‌خواهند آزمون گواهینامه بدهند در آزمونی که سطح آن مانند بورد است، شرکت کنند.

وی تاکید کرد: بر همین اساس ۱۵۰ سؤال گواهینامه مانند سنوات قبل آورده می‌شود و ۵۰ سوال نیز اختصاصی بورد است. توجه داشته باشید این آزمون رقابتی نیست بلکه آزمون پایان دوره است و معیار ما برای سختی و آسانی آزمون، دلیل دشواری آزمون و نتایجی که داوطلبان کسب می‌کنند خواهد بود.

قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی اظهار داشت: به عنوان مثال ممکن است در یک رشته ۸۰ درصد ۲۰ درصد اول بشود ۷۵ و ما این عدد را اعلام می‌کنیم، بنابراین اگر دشواری و شیوه امتحانات تغییر کند برای همه خواهد بود و معیار قبولی نتایجی است که داوطلبان کسب می‌کنند اگر نتایج داوطلبان پایین باشد یعنی آزمون دشوار بوده است بنابراین نمره حد نصاب قبولی نیز پایین خواهد بود و بالعکس.

به تعریف مشترکی برای ملی کردن آزمون گواهینامه رسیده‌ایم

وی گفت: ما در چند سال گذشته مورد انتقاد سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی با شکایت دانشجویان بودیم که چرا به عنوان مثال یک قطب آزمون را ساده و قطب دیگر دشوار برگزار کرده است؟ این یک معیار بود سازمان بازرسی نیز چندین بار تکلیف کرده است که این آزمون‌ها ملی شوند زیرا شما می‌خواهید یک مدرک ملی بدهید. به لحاظ منطقی هم درست است، ما قصد داریم یک مدرک به افراد بدهیم که این فرد در اقصی نقاط جمهوری اسلامی ایران کار کند، حال مدرکش را از هر استانی گرفته باشد باید از نظر کیفیت و صلاحیت‌ها مشابه باشند.

ایدنی گفت: اکنون با وجود اساتید آمایشی ما توانستیم این موضوع را تعریف کنیم به نحوی که اکنون اساتید دانشجویان هر منطقه و استانی به صورت مشترک سؤال می‌دهند، سؤالات در بانک سؤال قرار می‌گیرد و دو تا سه بار ویرایش می‌شود و در نتیجه شورای هماهنگی بورد از میان این سؤالات، سؤالات برتر را بر می‌گزینند و با درجه دشواری که در هر آزمون باید مشخص باشد سوالات نهایی می‌شود.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این که مسئله کرونا مسئله بحرانی است که همه با آن مواجه هستند، اظهار داشت: در شهر تهران در اردیبهشت‌ماه تصمیم گرفته شد بخش کرونا از دیگر بخش‌ها جدا شود، یعنی بخش‌های قلب، انکولوژی، نفرولوژی، جراحی و... شروع به گرفتن بیمار کردند، با افزایش شیوع و پیک مجدد کرونا باری دیگر تمام بخش‌های بیمارستانی به پذیرش بیمار کرونایی ملزم شدند و با مکاتبه دکتر جان بابایی تمامی بیمارستان‌ها حتی بیمارستان‌های خصوصی اقدام به پذیرش بیماران کرونایی کردند.

کاهش ۷۰ درصدی درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها در شرایط کرونا

این مقام مسؤول با بیان این‌که در شرایطی که درمان بیماران کرونایی رایگان است و پولی به بیمارستان‌ها داده نمی‌شود، تصریح کرد: در این شرایط درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است و این موجب می‌شود مراکز درمانی نتوانند خدمات اساسی را به بیماران ارایه دهند و این شرایط اجتناب ناپذیر است. اکنون در درمانگاه‌ها بیمار نیست و در بخش‌ها نیز بیماران به دلیل حضور افراد مبتلا به کرونا بستری نمی‌شوند؛ در چنین شرایطی باید صبر کنیم تا ببینیم شرایط چگونه پیش می‌رود.

وی در پاسخ به گلایه دستیاران در خصوص عدم آموزش کافی در مراکز درمانی به دلیل مراقبت از بیماران کرونایی با بیان این‌که اکنون اساتید و دستیاران در کنار هم تلاش می‌کنند و ما اساتید خوبی را در این مسیر از دست داده‌ایم، اظهار داشت: در حال حاضر باید برای پرسنلی که با بیمار کرونایی در تماس هستند روزانه ۷۰۰ هزار تومان وسایل محافظتی خریداری شود، در این شرایط ویژه رفتارهای معمول تغییر پیدا می‌کند و تصمیمات ویژه گرفته می‌شود و بسیاری از حقوقی که در شرایط عادی گرفته می‌شد، دیگر وجود ندارد.

موضع معاونت آموزشی در خصوص تبدیل کمک هزینه تحصیلی به حقوق مثبت است

قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در پاسخ به درخواست دستیاران در خصوص تبدیل کمک هزینه تحصیلی به حقوق دانشجویان، گفت: در این خصوص موضع ما این است که باید این پرداختی حقوق باشد زیرا دستیاران در حال کار کردن هستند و حضورشان تنها در حد آموزش نیست بلکه ارایه خدمت را نیز به دنبال دارد.

وی گفت: ما در معاونت آموزش این را قبول داریم که باید این پرداختی به شکل حقوق و بیمه تامین اجتماعی باشد تا سنوات آن برای دانشجوی دستیاری دیده شود؛ زیرا رزیدنتی که در دوره دستیاری در حال خدمت است اگر سوزنی به دستش برود و دچار بیماری‌هایی چون ایدز و هپاتیت شود تا انتهای عمر آسیب می‌بیند و باید برای این حادثه ناشی از کار حمایت شود.

ایدنی با بیان این‌که پیشنهاد ما این بوده است که رزیدنت سال اول، ۸۰ درصد استادیار پایه یک، حقوق دریافت کند، افزود: طبق قانون سال ۹۶ باید رزیدنت مجرد، سال یک، حدود یک میلیون و ۲۶۹ هزار تومان دریافت کند و این رقم سال به سال بر اساس افزایش حقوقی که دولت اعلام می‌کند بالا برود اما این افزایش حقوق نیز عملیاتی نمی‌شود البته این مورد را می‌توان مطالبه کرد زیرا مسیر قانونی نیز دارد.

وی گفت: در این خصوص دستورالعملی مشترک توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و معاونت آموزشی وزارت بهداشت نوشته خواهد شد و به هیات امنا ارایه می‌شود.

این مقام مسؤول در خصوص  اصلاح تعهدنامه محضری دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی Ph.D گفت: اصل تعهد را نمی‌توانیم زیر سؤال بریم زیرا تا پایان دوره متوسطه آموزش اجباری و رایگان است اما تحصیلات عالی این گونه نیست. وزارت بهداشت اکنون شرایطی را ایجاد می‌کند تا شما تحصیلات عالی را پشت سر بگذارنید برای این که از شما هزینه‌ای دریافت نشود می‌گویند در قبال این دوره آموزشی که ما برای شما فراهم می‌کنیم شما باید یک برابر کل تحصیل برای ما کار کنید و این خلاف قانون اساسی نیست و کاملا صحیح است.

وی گفت: آموزش در سراسر دنیا پولی است و دانشگاه بنگاهی است که آموزش می‌فروشد. دولت جمهوری اسلامی هم خریدار آموزش دانشگاه‌ها است. اصل تعهد در قبال آموزش چیزی است که در جاهای مختلفی در قوانین آمده است اما محتوای تعهدنامه و ساختار شکلی این قرارداد باید به شکلی تنظیم شود که منافی حقوق شهروندی افراد نباشد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)