میرنیوز
به گزارش ایسنا، دکتر علی کاشی «مجری طرح پژوهشی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیتبدنی» گفت: این طرح پژوهشی در خصوص تأثیر سیستم آموزش فراگیر بر رشد چندجانبه افراد با کمتوانی ذهنی انجام شد.
وی افزود: یکی از سیستمهای آموزشی که در سراسر دنیا برای افراد کمتوان ذهنی موردتوجه قرارگرفته، سیستم آموزش فراگیر است، این سیستم به ما کمک میکند، افراد کمتوان ذهنی در کنار سایر افراد، مشغول به تحصیل بشوند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیتبدنی گفت: طرح پژوهشی انجامشده در پژوهشگاه تربیتبدنی نیز در این خصوص انجام شد که بررسی و نتیجهگیری کنیم، آیا دانشآموزانی که دچار کمتوانی ذهنی خفیف (دانش آموزان مرزی) هستند و وارد مدارس عادی شدهاند، رشد آنها بهتر شده و همراه با پیشرفت بوده است و یا بالعکس، با قرار گرفتن در کنار افراد و دانشآموزان سالم، آنها با مشکلاتی مواجه شدهاند و ازنظر رشد حرکتی، اجتماعی و عاطفی، تضعیفشدهاند؟
دکتر کاشی افزود: اما خوشبختانه، نتایج این پژوهش نشان داد که رشد افراد کمتوان در ابعاد مختلف، بهبود پیداکرده است.
مجری این طرح پژوهشی افزود: این تلاش برای از بین بردن انواع تبعیض است؛ زیرا هنگامیکه شیوههای آموزشی فراگیر اجرا میشود، دانشآموزانی که دارای معلولیت هستند و در مدارس محله خود شرکت میکنند، میتوانند خدمات آموزشی را با همسالان بدون معلولیت خود در همان کلاسهای آموزش عمومی دریافت کنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیتبدنی گفت: هدف از اجرای این تحقیق نیز مقایسه رشد حرکتی، اجتماعی و عاطفی دانشآموزان ابتدایی دارای کمتوانی ذهنی شاغل به تحصیل در مدارس عادی و مدارس استثنائی بود.
مجری این طرح گفت: یافتهها و نتایج تحقیق نشان داد رشد حرکتی، اجتماعی و عاطفی در دانشآموزان کمتوان ذهنی شاغل به تحصیل در مدارس ابتدایی عادی به شکل معناداری، بهتر از همتایان این دانشآموزان در مدارس استثنائی بود.
کاشی افزود: تحلیل بیشتر این نتایج نشان داد، رشد حرکتی درشت نسبت به محیط استثنایی خیلی بیشتر از رشد ظریف، تحت تأثیر این محیط آموزشی قرارگرفته است و تأثیر این محیط آموزشی بر خرده مقیاسهای رشد حرکتی به ترتیب بر روی هماهنگی دوسویه، تعادل، هماهنگی اندام فوقانی، قدرت، سرعت دویدن و چابکی و سرعت چالاکی، اندام فوقانی بوده است.
وی در ارتباط با نتایج این پژوهش اظهار کرد: این نتایج بهخوبی نشان داد چنانچه دانشآموزان دارای کمتوانی ذهنی در مدارس عادی آموزش ببینند، از جنبههای مختلف رشد بهتری را تجربه میکنند و از این فواید بهرهمند خواهند شد.
طبق اعلام روابط عمومی وزارت علوم، این طرح پژوهشی توسط دکتر علی کاشی «استادیار رفتار حرکتی پژوهشگاه تربیتبدنی» و با همکاری زهره شیروانیها «کارشناس ارشد آموزش تربیتبدنی، دانشگاه تهران و معلم اداره آموزشوپرورش شهر قزوین» و مرضیه کرمی «کارشناس ارشد تربیتبدنی، دانشگاه اصفهان و معلم اداره آموزشوپرورش کیش»، انجامشده است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
آتشسوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی میشود!
استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام میکند
زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
نشست چالشهای زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار میشود
چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفهای داشته باشد
هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار میشود
دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعدههای سالم
وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی میشود
ایران دارای قویترین نظام سلامت در منطقه است
ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا