میرنیوز
دکتر حمید اکبری - قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در این نامه به دانشگاه های علوم پزشکی پیشنهاد شده است که از چه ابزاری برای بهتر برگزار شدن امتحانات پایان ترم استفاده شود.
وی افزود: آموزش در حوزه آموزش عالی سلامت به نحو بارزی متفاوت از آموزش در سایر علوم است و در برخی موارد توقف پذیر نبوده و به لحاظ ضرورت حضور فراگیران بر بالین بیمار صرفا از طریق حضوری امکان پذیر است. به همین دلیل آموزش و همچنین ارزیابی فراگیران برنامه خاص خود را می طلبد.
قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: از دانشگاه ها انتظار می رود در جهت برنامه ریزی برای ارزیابی فراگیران تا پایان ترم جاری به نحوی اقدام کنند تا همانگونه که از ابتدای شیوع بیماری اولویت اول حفظ سلامت فراگیران و اعضای هیات علمی و سایر کارکنان با رعایت پروتکل های بهداشتی بوده است، امتحانات هم با حفظ کیفیت و امنیت آزمون ها و ایجاد کمترین فشار و استرس به دانشجویان برگزار شود.
اکبری اظهار داشت: در کنار این موضوع، امکانات و زیرساخت های دانشگاه ها هم باید در برگزاری امتحانات مدنظر قرار گیرد چرا که به دلیل محدودیت در امکانات، ممکن است برگزاری مجازی با استانداردهای حداقلی برای همه مراکز آموزشی فراهم نباشد.
وی تاکید کرد: قطعا ایجاد شرایط مطلوب برگزاری ارزشیابی استاندارد با اعتبار کافی در امتحانات مجازی آسان نیست و در تصمیم گیری ها باید کیفیت آموزش و ارزشیابی هم مدنظر باشد.
قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با توجه به این توضیحات به دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور اجازه داده شده است بر حسب شرایط در خصوص برگزاری امتحانات و ارزشیابی ترم جاری با درنظر گرفتن مواردی که اعلام شده است، تصمیم گیری و با مصوبه شورای آموزشی دانشگاه اقدام کنند.
توصیه ها و پیشنهادات معاونت آموزشی وزارت بهداشت به دانشگاه ها برای برگزاری امتحانات
۱. دانشجویان می توانند بعضی و یا تمامی دروس این ترم یا حذف و یا ناتمام اعلام و ارزشیابی و امتحانات خود را در ترم آینده داشته باشند. (در صورت حذف ترم جزو سنوات دانشجویان محسوب نخواهد شد. )
۲. توصیه می شود مدرسین در صورت امکان از شیوه های متعدد مانند مصاحبه، امتحانات شفاهی حضوری و غیر حضوری، امتحانات تشریحی و کوئیزهای متعدد در کنار امتحانات رایج پایان ترم استفاده کنند.
۳. در صورت فراهم بودن برگزاری امتحانات حضوری تلاش شود فاصله بین کلاس های درس و امتحامات به حداقل برسد تا دانشجویان با دشواری کمتری بتوانند با سرعت امتحانات خود را به انجام برسانند و محیط دانشگاه را ترک کنند.
در این صورت به دلیل فشردگی امتحانات تلاش شود درجه دشواری امتحانات متناسب با شرایط تنظیم و در صورت نیاز جزئی از نمرات در قالب گزارشات و امتحانات تشریحی دیده شود که دانشجویان پس از ترک محیط دانشگاه بتوانند انجام و پاسخ های خود را از طریق فضای مجازی به مدرس مربوطه ارسال کنند.
۴. در برگزاری امتحانات مجازی حداکثر تدابیر لازم اندیشیده شود که کیفیت ارزشیابی حفظ شود. به عبارتی امتحان مجازی نباید به شکلی سهل دیده شود که دانشجویان دغدغه لازم برای مطالعه موثر جهت آمادگی امتحان را از دست بدهند.
در این راستا لازم است اختیارات لازم به مدرسین داده شود که در صورت عدم اطمینان از فراگیری کافی دانشجویان درس را ناتمام اعلام و در ترم بعد با انجام آزمون های تکمیلی نمره نهایی دانشجویان محاسبه و در کارنامه درج شود.
همچنین در صورتی که شرایط و امکانات دانشگاه اجازه می دهد تدابیر لازم اندیشیده شود که شناسایی هویت دانشجو در هنگام انجام آزمون محرز شود و زمینه بروز تخلفات امتحانی به حداقل برسد. بر این اساس جهش قابل ملاحظه نمرات دانشجویان در ترم جاری در مقایسه با سوابق گذشته می تواند علامتی از آسیب در شیوه برگزاری آزمون الکترونیک باشد.
با توجه به تجربیات ترم جاری در آموزش مجازی که به دلیل شرایط کرونا ایجاد شده، توصیه می شود آزمون های مجازی صرفا در قالب سئوالات بسته به عنوان تنها گزینه ارزشیابی پایام ترم دیده نشود.
منبع : خبرگزاری مهر
سمپوزیوم بینالمللی تازههای نقشهبرداری مغز ایران برگزار میشود
نتایج جذب استعدادهای برتر در دستگاهها بزودی اعلام میشود
ابقای رئیس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
ایلان ماسک: هوش مصنوعی از پزشکان و وکلا جلو می زند
روبات مغناطیسی پیچ و مهره باز می کند
تبدیل پسماندهای زغالسنگ به گرافن با بازده بالا
هوش مصنوعی از انرژی اتمی قدرتمندتر است
قدردانی نماینده حزب الله لبنان از جراحان ایرانی
ظرفیت بیهوشی و اطفال خالی مانده است
اسلحه خودکار برای پهپادهای سبک از راه رسید
نشست کمیته تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد
سردار جلالی: تکرار کرونا را باید جدی بگیریم
جلالی: تکرار کرونا را باید جدی بگیریم
راه حل محققان برای کاهش مصرف داروی شیمیدرمانی در درمان سرطان
بیش از هزار سایت خبر جعلی از جستجوی گوگل حذف شدند
نمی توان با دستمزدهای اندک دانشمندان برجسته را در کشور نگه داشت
اتحادیهها بازوی تصمیمسازی قوی در دانشگاه آزاد هستند
بازنگری ۲۰۰ برنامه درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی در ۱۲ استان
تدوین سند ذخایر راهبردی داروهای اساسی و واکسن
راکت لب ۵ ماهواره اینترنت اشیا به مدار زمین برد
انعقاد توافقنامه میان دانشگاه خواجه نصیر و یک شرکت فولادی
برنامه تحول دانشکده اقتصاد دانشگاه علامهطباطبائی رونمایی شد
ارزشیابی اساتید دانشگاه پیامنور تا ۱۹ آذرماه ادامه دارد
هند تهیه گزارش آنتی تراست درباره اپل را متوقف نمی کند
معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان منصوب شد
لایحه حمایت قضایی از کادر درمان تدوین میشود
سازمان ملی هوش مصنوعی با نظام صنفی رایانهای تفاهمنامه امضا کرد
لزوم ایجاد «آزمایشگاههای ملی مدرن» در راستای جهش و مرجعیت علمی کشور
تولد پنج قلوها در اهواز
سال ۱۴۲۰ رشد جمعیت ایران صفر میشود