میرنیوز

حرکات بخش مرکزی گسل مشا بر گسل شمال‌تهران منتقل می‌شود/جزئیات سامانه گسلی از فیروزکوه تا آبیک

حرکات بخش مرکزی گسل مشا بر گسل شمال‌تهران منتقل می‌شود/جزئیات سامانه گسلی از فیروزکوه تا آبیک 2020-05-28T08:41:16+04:30

دکتر شهریار سلیمانی آزاد، پژوهشگر لرزه‌زمین ساخت و متخصص پالئوسایزمولوژی –تکتونیک جنبای سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی- در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به زلزله رخ داده در هفتم خرداد ماه در مرز استان‌های "تهران" و "مازندران" و در حوالی دماوند، گفت: با توجه به زمین لرزه 5.1 جمعه 19 اردیبهشت ماه 1399، رخداد زلزله اخیر مورد عجیبی نیست ولی اگر زمین‌لرزه‌های دو هفته اخیر این بخش از تهران را مد نظر قرار می‌دهیم لازم است پیشینه لرزه‌خیزی بلند مدت‌­تر این منطقه را  نیز مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: تمامی روش‌هایی که با آنها می‌توانیم پیشینه لرزه خیزی این منطقه را مورد بررسی قرار دهیم، نشانگر این است که گسل مشا یک گسل تقریبا خاوری-باختری فعال است و بخشی از فعالیت آن با لرزه‌خیزی نمود پیدا می‌کند.

سلیمانی، با بیان اینکه بررسی پیشینه لرزه‌خیزی گسل مشا نشان می‌دهد که این گسل به راحتی پتانسیل ایجاد زمین‌لرزه‌های بزرگ در مجاورت شهر تهران و در بلافصل شهر تهران را دارد، یادآور شد: این گسل در رخداد زلزله‌­های پیرامون تهران بزرگ موثر است و از گسل‌های اصلی منطقه به شمار می‌رود.

این محقق حوزه لرزه‌زمین ساخت، ادامه داد: به طور کلی، باید بگویم که نه تنها گسل مشا بلکه گسل‌های دیگری که در محدوده‌های نزدیکتر بخش‌های باختری و خاوری تهران و حتی در داخل شهر تهران وجود دارند، باید تمامی این گسل‌ها و مخاطرات لرزه‌­ای محتمل حاصل از فعالیت آنها مد نظر قرار گیرد و انتظار داریم که این مساله در ساخت و سازها حتما دیده و رعایت شود.

اصلی بودن گسل‌ها

وی در خصوص تعریف گسل‌های اصلی توضیح داد: گسل‌ها چندین ویژگی دارند که نشان می‌دهند گسل اصلی و یا فرعی کدام است که  از آن جمله می‌توان به ابعاد پهنه‌­های گسلی اشاره کرد. گسل مشا یکی از بزرگترین گسل‌های نزدیک شهر تهران است.

به گفته وی گسل مشا از جنوب "فیروزکوه" آغاز می‌شود و پس از گذر از نواحی مشا، "آردینه"، "لواسان" و "شهرستانک" تا منطقه "وردره" و "ولیان" در نزدیکی "آبیک" در باختر کرج ادامه می‌یابد.

سلیمانی با تاکید بر اینکه "مشا" یک گسل تکی و یکپارچه نیست، افزود: بر اساس تحقیقات و پژوهش‌های ملی و بین­‌المللی که ما از سالیان گذشته بر روی گسل مشا انجام داده‌­ایم، این گسل، قطعه قطعه و دارای دست­کم 3 بخش متفاوت "خاوری"، (از فیروزکوه تا دره مشا) "بخش میانی" (از دره مشا تا منطقه لواسانات به طرف شهرستانک) و "بخش باختری" (از شهرستانک تا ورده و باختر کرج) است و از این رو، فعالیت لرزه­‌ای بخش‌­های متفاوت آن اثرات متفاوتی را بر بخش‌­های مختلف تهران ­بزرگ و حتی کرج و آبیک می‌­تواند داشته باشد.

وی با بیان اینکه هندسه گسل مشا نشان می‌دهد که با ساختار بزرگ گسلی مواجه هستیم، خاطر نشان کرد: گسل بزرگی که توان لرزه‌زایی بزرگ را داشته باشد، جزو گسل‌های اصلی محسوب می‌شود ولی گسل‌های کوتاه‌تر معمولا توانایی ایجاد زلزله‌های کوچکتری را دارند. با توجه به ویژگی‌هایی که اشاره شد،‌اقدام به مطالعات مختلفی چون پالئوسایزمولوژی شد و نتایج این مطالعات حکایت از آن دارد که گسل مشا به همراه گسل شمال تهران یکی از توانمندترین سامانه‌­های گسلی ایران مستقر در منطقه پرجمعیتی چون تهران است.

سلیمانی آزاد، سرعت و آهنگ زیادتر دگرشکلی تکتونیکی گسل را از دیگر شاخص‌های اصلی بودن گسل‌ها نام برد و ادامه داد: یافته‌های سالیان اخیر تیم من و سایر همکاران گویای آن است که در حال حاضر بخش زیادی از دگرشکلی‌های تکتونیکی این گستره بر روی پهنه گسل مشا متمرکز است که قسمتی از آن می‌تواند در شکل این زمینلرزه‌ها باشد و  بررسی‌­ها و داده‌های علمی ما نشان می‌دهد که گسل مشا یکی از گسل‌های بسیار مهم منطقه است.

وی با اشاره به تلاش‌های محققان از جنبه‌های گوناگون بر روی گسل مشا، افزود: بنده چه پیش از رساله دکتری و چه در بخشی از رساله دکتری، پژوهش و مطالعاتم متمرکز بر روی گسل‌های مشا و شمال تهران بوده است و از این رو بنده و تیم همراه ناچار بودیم که بخش‌های مختلف این گسل را مطالعه و بررسی کنیم تا در نهایت بتوانیم بررسی‌های پالئوسایزمولوژی را درست‌­تر انجام دهیم.

این متخصص پالئوسایزمولوژی–تکتونیک جنبای سازمان زمین شناسی، پژوهش‌­های پالئوسایزمولوژی را مطالعه و بررسی آثار زمین­شناختی به ­جای مانده از گسلش‌های سطحی زمینلرزه‌های تاریخی و قدیمی‌تر توصیف کرد تا داده‌های به دست آمده از آن بتوان بزرگا و زمان رخداد احتمالی دیگر زلزله‌های بزرگ و قدیمی را برآورد کرد.

وی اضافه کرد: در جاهایی که گسلش سطحی در خاک‌های جوان وجود داشته باشد گاه می‌توان آثار زلزله‌های بزرگ رخداده را مشاهده و سن­‌سنجی کرد و این در حالی است که گسل مشا در منطقه کوهستانی قرار دارد و پیدا کردن خاک‌های جوان در بخش‌های کوهستانی بسیار دشوار است چون معمولا مناطق کوهستانی همواره در معرض فرسایش و فرسودگی قرار دارند.

سلیمانی با بیان اینکه خاک‌های جوان پس از فرسایش کوه­‌ها عمدتا و معمولا در دشت‌ها انباشته و یافت می‌شوند، گفت: با توجه به فعال بودن این گسل و حرکات و جابه جایی­‌های سطحی آن در طی زمان باعث شده تا پستی‌ بلندی‌ها و توپوگرافی‌های ریزی در منطقه شکل بگیرد. این پستی و بلندی‌ها همانند "تل‌ه­ا" برای به دام افتادن خاک‌های جوان در کنار گسل­ عمل می‌کند.

وی با تاکید بر فراهم بودن چنین شرایطی در برخی بخش‌های گسل مشا، اظهار کرد: یکی از سخت‌ترین مراحل اجرای پژوهش‌های پالئوسایزمولوژی بر روی گسل مشا، پیدا کردن چنین مناطقی بود و با یافتن این مناطق قادر بودیم که آثار زمینشناختی زمینلرزه‌های قدیمی و گسلش سطحی آنها را با دقت مناسب‌­تری بیابیم.

سیلمانی ادامه داد: چنین ویژگی‌هایی در مناطق مرکزی‌تر گسل مشا مانند "دره مشا" و مناطقی از "لواسان" و بخش‌های خاوری‌تر آن مانند "دره تار" بیشتر بود ولی در بخش‌های باختری‌تر مانند نواحی "شهرستانک" در شمال کوه "توچال" تا منطقه "ورده" (مناطق باختری کرج) عمدتا مشاهده نمی‌شد؛ چرا که این مناطق دارای شیب‌­های تتد و توپوگرافی خشنی است و پیدا کردن خاک‌های جوان و گسل­ خورده در آن دشوارتر است.

نتایج مطالعات پالئو سایزمولوژی

پژوهشگر لرزه‌زمین ساخت سازمان زمین شناسی کشور خاطر نشان کرد: این بررسی‌ها نشان داد که گستره رخداد آخرین زمینلرزه‌ بزرگ تهران-ری باستان در سال 1830 میلادی (190 سال قبل) با بزرگای برآورد شده 7.2 بر روی سامانه گسلی مشا-شمال تهران بوده که در بلافصل باختری رومرکز همین زمینلرزه­‌های اخیر و از جمله زلزله 5.1 روز  19 اردیبهشت 1399 در گستره دره مشا بوده است.

به گفته وی در مطالعات پالئوسایزمولوژی و سن سنجی آخرین زمینلرزه بزرگ بخش مرکزی گسل مشا توانسته‌اند در محدوده "دره مشا" تا "لواسان" آثار زمین­شناختی آخرین زمینلرزه تاریخی و بزرگ تهران را مشاهده و بررسی کند.

سلیمانی آزاد ادامه داد: نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که ارتباطی ساختاری میان گسل‌های "مشا" و "شمال تهران" در این گستره وجود دارد. به این معنی که اگر در بخش باختری زلزله کوچک 7 خرداد ماه، به سمت لواسان حرکت کنیم، این دو گسل به صورت دو شاخه تقریبا موازی خاوری-باختری و بسیار نزدیک به یکدیگر قرار دارند و این گستره در لواسان به عنوان "زون اتصال" این دو گسل­ شناخته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این پژوهش و بعدها نتایج دو تیم پژوهشی دیگر نشان می‌دهد که حرکات جوان بخش مرکزی گسل مشا با انتقال به بخش خاوری گسل شمال تهران در لواسان به مناطق داخلی‌تر شمالی شهر تهران منتقل شده و می­شود.

سلیمانی تاکید کرد: آنچه که نسبت به اطلاعات قدیمی‌تر حائز اهمیت به نظر می‌رسد، انتقال حرکات جوان‌تر به سوی خاور مناطق شمالی تهران می­‌تواند باشد.

این محقق حوزه لرزه‌زمین ساخت با بیان اینکه این اطلاعات  علمی فراهم آمده نباید باعث ترس ما شود، گفت: ترس، از جهل و ناآگاهی و از ناشناخته‌ها ایجاد می‌شود. بدین معنی که یافته‌­ها و داده‌های علمی که حالا در اختیار داریم نه تنها نباید موجب وحشت ما شود بلکه باید اهرمی باشد کارآمد برای مطالبه حقوق مسلم مردم برای داشتن مسکنی ایمن از متولیان ساخت و ساز کشور. بارها گفته‌­ام و باز هم عرض می­‌کنم؛ مهم­ترین دستاورد علمی-عملی بشر امروزی در مقوله مقابله با آثار زیان‌­بار رخداد زمینلرزه‌­های بزرگ فقط شناسایی و برآورد هر چه واقع­‌بینانه‌­تر میزان خطر زمینلرزه و طراحی و ساخت سازه­‌های به اندازه کافی مقاوم و مقرون بصرفه است و بس ...تا هم جان ارزشمند و هم دارایی وی همواره در امان بمانند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)