میرنیوز

بلندمرتبه سازی امیدها را برای کاهش آلودگی هوا از بین می‌برد

بلندمرتبه سازی امیدها را برای کاهش آلودگی هوا از بین می‌برد 2023-01-24T11:50:29+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، از وقتی‌که آلودگی هوا و ذرات آلاینده پا در کلان‌شهرها گذاشتند، همیشه پدیده باد به عنوان یک پدیده مهم و در برخی موارد معجزه ایجاد هوای پاک در فصل زمستان مطرح بوده است. امروزه تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ و به تبع آن فعالیت بیشتر صنایع و وسایل حمل‌ونقل به عامل بروز و ظهور انواع آلاینده‌ها در هوا این شهرها تبدیل شده‌اند. در صورتی که جو هوا ساکن و بدون هیچ گونه وزش باد باشد خسارت‌های ناشی از انباشت آلاینده‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته و گریبان کشورها را خواهد گرفت.

آلودگی هوا سالانه چند میلیون نفر را در جهان و ده‌ها هزار نفر را در ایران به کام مرگ می‌کشاند. طبق پژوهشی که در سال ۲۰۱۹ انجام شده است در این سال ۹ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان داده‌اند که این میزان از هر ۶ نفر یک نفر را شامل می‌شود. همچنین سال گذشته در ایران ۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر بر اثر آلودگی جان خود را از دست دادند.

در کنار این خسارت بزرگ، خسارت‌های اقتصادی زیادی نیز در نتیجه آلودگی هوا به کشورها وارد می‌شود که در ایران این میزان سال گذشته ۸.۲ میلیارد تومان بوده است.

تهران در اولین ماه زمستان امسال، بدون هوای پاک بود

امسال نیز با شروع فصل سرما و تشدید آلودگی در کلان‌شهرهای کشور، وضعیت شاخص آلایندگی هوا در روزهای متمادی در وضعیت ناسالم قرار گرفت؛ به‌طوری‌که تعطیلی مدارس و ادارات شهرهای آلوده را اجتناب‌ناپذیر کرد.

در کلان‌شهر تهران طی یک ماه اول فصل زمستان، شاخص آلایندگی هوا در بیشتر روزها حجم زیاد آلاینده‌ها در هوا را نشان می‌داد به‌طوری‌که در این مدت شاخص آلایندگی برای ۱۲ روز در وضعیت قرمز و ناسالم، ۷ روز وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۱ روز در وضعیت زرد و قابل‌قبول قرار داشته است.

همان‌طور که مشخص است در مدت این یک ماه، پایتخت حتی یک روز پاک و سالم را تجربه نکرد و مردم اولین ماه زمستان را با آلودگی و دود و دم سر کردند که البته این اولین بار نیست و به نظر می‌رسد آخرین بار هم نباشد.

عوامل متعددی در تولید این حجم از آلودگی نقش دارند که بارها و بارها مطرح شده‌اند اما آنچه در ادامه این گزارش بررسی خواهد شد نه عوامل تولیدکننده که عوامل انباشت این آلاینده‌ها و پایداری آن‌ها در جو خواهد بود.

بررسی‌های علمی در جهان درباره تأثیر بلندمرتبه سازی بر جریان باد

طبق بررسی‌های علمی انجام شده در جهان و ایران، یکی از عواملی که باعث ساکن شدن هوا و درنتیجه انباشت ذرات آلاینده در جو کلان‌شهرها می‌شود، پدیده بلندمرتبه سازی است.

بر اساس تحقیقی که مؤسسه بین‌المللی اکولوژی و علوم زیست‌محیطی در خصوص آثار و عوارض بلندمرتبه‌سازی در شهرهای متراکم دنیا انجام داده است، ساختمان‌های بلند به دلیل تغییر در باد و جهت وزش آن موجب افزایش آلودگی هوا در مناطق شهری بزرگ می‌شوند.

این مؤسسه در نتایج بررسی‌های خود به تبعات منفی بلندمرتبه سازی اشاره کرده و می‌نویسد: «برج‌های ساختمانی بر تشدید آلودگی زیست محیطی، کاهش دسترسی شهروندان به هوای تازه و نور خورشید و همچنین تراکم جمعیت، تأثیر می‌گذارد بنابراین، برج‌سازها برای کنترل این عوارض، لازم است عواملی همچون موقعیت جغرافیایی منطقه ساخت‌وساز، میزان فضای سبز مورد نیاز، جهت وزش باد و از همه مهم‌تر، فاصله بین برج‌ها در پروژه‌های انبوه را مدنظر قرار دهند و رعایت کنند.»

تأثیر برج‌سازی در منطقه ۲۲ تهران بر کریدور ورودی هوا به این کلان‌شهر

در ایران نیز پژوهش‌هایی در این خصوص انجام شده است که نمونه‌ای از آن‌ها، پژوهشی در دانشگاه تهران با عنوان «ارزیابی اثر بلندمرتبه سازی بر عملکرد جریان باد شهری، پژوهش موردی: منطقه ۲۲ کلان‌شهر تهران» است. در نتایج این پژوهش عنوان شده است که به دلیل مکان‌یابی نادرست و غیراصولی ساختمان‌های بلند در این منطقه الگوی طبیعی وزش باد تغییر یافته و در نتیجه موجب بروز اثرات ثانویه ناشی از رکود یا تشدید جریان باد شده و کریدور ورودی هوا به شهر تهران را با مشکل جدی مواجه ساخته است.

همچنین پژوهشی دیگر در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده که به رابطه بین ساختمان‌های بلندمرتبه و جریان باد پرداخته و در آن این مسئله مطرح شده است که سرعت باد در سطح شهر و خیابان، تحت تأثیر عناصر طراحی شهری از جمله ارتفاع و تراکم ساختمان‌ها و همچنین پراکندگی ساختمان‌های مرتفع، دچار تغییر قابل‌توجهی می‌شود به‌طوری‌که سرعت باد در برخورد با سطح ناهموار که در اثر ساخت‌وساز در شهر ایجاد شده است دچار افت و کاهش می‌شود. ضمن آنکه بین «میزان وزش و جریان باد» با «تمرکز یا دفع آلودگی هوا»، رابطه مستقیم وجود دارد.

از بررسی‌های علمی اصرار از مسئولان شهرداری انکار!

جهت وزش باد در شهر تهران در طول کلیه فصول سال شمال‌غربی، غرب و جنوب غربی و وزش باد غالب در آن غربی است. منطقه ۲۲ شهرداری تهران واقع در غرب در مسیر جریان باد غالب شهر است به همین دلیل انتقاداتی در سال‌های گذشته به برج‌سازی در این منطقه وارد شده بود که البته مسئولان شهرداری در آن زمان نمی‌پذیرفتند.

به عنوان مثال وحید حسینی، مدیر وقت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سال ۹۴ طی اظهاراتی عنوان کرد: «هوای شهری یک مسئله کوچک نیست که با چهار ساختمان یا بلندمرتبه سازی بشود جلوش را گرفت. میدان باد در شهر بسیار قوی‌تر است. نسیم بسیار ملایم ۲ متر بر ثانیه در ارتفاع ۱۰۰۰ متری در وسعت ۷۶۰ کیلومتری تهران انرژی بسیار بزرگی است و چیزی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. عوارض زمینی می‌توانند جلوی باد را بگیرند ولی عوارضی در وسعت کوه‌های البرز نه ساختمان‌های ۵۰ یا ۱۰۰ متری.»

اما مسئولان دولتی با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در شورای عالی شهرسازی و معماری ادعاهای مسئولان شهرداری را رد می‌کردند؛ چنانکه آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم بر طبق همین پژوهش‌ها گفته بود که آمارهای مربوط به ۵۰ سال اخیر نشان می‌دهد که جریان هوا در بخش شمال تهران در ده سال اخیر به دلیل کثرت ساختمان‌های بلند تحت تأثیر قرار گرفته است.

حبس ذرات آلاینده در جو با ضعیف شدن جریان باد

از آنجایی که جریان اصلی باد در تهران سطحی است با برخورد با ساختمان‌های بلند از انرژی و شدت آن کاسته شده درنهایت با ساکن شدن جریان باد، آلاینده‌های تولید شده به واسطه منابع گوناگون، جابه‌جا نخواهند شد و با بروز پدیده وارونگی دما در هوای سطح شهر حبس می‌شوند و با تشدید فعالیت‌ها در طول روز بر غلظت آن‌ها افزوده می‌شود.

همچنین با افزایش جمعیت و افزایش خودروها و فعالیت‌ها در سطح شهر، هر سال به مقدار آلاینده‌ها در هوا افزوده می‌شود؛ بنابراین کریدور ورودی جریان باد به شهر حتماً باید باز باشد تا امکان جریان هوا وجود داشته باشد.

وقتی شورای عالی شهرسازی از گذشته عبرت نمی‌گیرد

آذرماه سال گذشته فرزانه صادق‌مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوبه موافقت با بلندمرتبه سازی در پهنه‌ها و عرصه‌های شهر تهران را به شهردار تهران، استاندار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران ابلاغ کرد. این موضوع نشان داد چرخ شهرسازی کلانشهرها همچنان بر همان مدار بلندمرتبه سازی می‌گردد.

لازم به تأکید است چنانچه رویکرد مسئولین و شورای عالی شهرسازی همچنان ساخت برج‌های بلند مرتبه و پرتراکم در شهرها باشد، نمی‌توان در آینده هم امیدی به رفع معضل آلودگی هوا داشت، مگر آنکه فکری دگر شود و عزمشان را به جای توسعه عمودی بر توسعه افقی جزم کنند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان

 هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان
2024-02-26T07:07:30+03:30
سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف، باران و کاهش محسوس دما هشدار سطح نارنجی آسیب به نهاده‌ها و محصولات را برای کشاورزان ۱۹ استان کشور صادر کرد.

شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد

 شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد
2024-02-26T07:07:29+03:30
شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا، به حساب یارانه سرپرستان خانوار مشمول واریز شد.

۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود

 ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود
2024-02-26T07:07:29+03:30
معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه نیروگاه‌های برق‌آبی آمادگی دارند در تابستان سال ۱۴۰۳ با حداکثر ظرفیت در مدار قرار ...

انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف

 انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف
2024-02-26T07:07:28+03:30
شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به بارش برف از اجرای عملیات اوره پاشی در معابر دسترسی خبر داد و اعلام کرد: دید افقی در فرودگاه امام ۳۰۰ متر است.

"کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»
2024-02-26T07:07:28+03:30
با استمرار پیشرفت و توسعۀ فناوری، آیندۀ کشت دقیق، فرصت‌های هیجان‌انگیزی پیش روی انسان قرار خواهد داد. در این یادداشت به ۱۰ رویداد از بین رویدادهای برتر این ...

افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد

 افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد
2024-02-26T07:07:27+03:30
بر اساس داده‌ها و اطلاعات سازمان هواشناسی بارش‌ها در کشور تا ۴ اسفند نسبت به دوره بلندمدت ۳۹.۷ درصد کاهش یافته است. بارش‌ها تنها در ۴ استان مثبت بوده است.

ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد

 ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد
2024-02-26T07:07:27+03:30
عضو هیئت مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که تعداد ناوگان هوایی ایران ۳۴ فروند است، گفت: هما با هواپیماهای ATR به ۱۴ شهر کم‌برخوردار پروا...

جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان

 جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان
2024-02-26T07:07:27+03:30
مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از یکطرفه شدن آزادراه‌ تهران-شمال و محور چالوس و بارشر برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان خبر داد.

ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا

 ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا
2024-02-26T07:07:26+03:30
سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به بارش برف در اکثر نقاط کشور و کاهش محسوس دمای هوا، هموطنان نسبت به کاهش مصرف برق و‌گاز اقدام نمایند.

سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است

 سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است
2024-02-26T07:07:26+03:30
معاون پژوهش سازمان امور مالیاتی گفت: برای برخی مودیان تا سال ۱۴۰۴ رسید دستگاه‌های کارتخوان به عنوان صورتحساب الکترونیکی تلقی می‌شود.

ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه

 ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه
2024-02-26T07:07:26+03:30
در پایان دهمین ماه سال، ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲هزار و ۵۵ مگاوات رسید که از این رقم، واحدهای حرارتی با مجموع ظرفیت منصوبه ۷۴هزار و ۸۷۸ مگاوات سهمی ۸۱...

الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود

 الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابلاغ الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها طی هفته آینده خبر داد.

ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد

 ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس گفت: با توجه به حجم رهاسازی‌ها و اقدام‌های نرم‌افزاری انجام شده و به برکت بارش‌های زمستانه امسال سطح دریاچه به تراز ۱۲۷۰.۲ متر و...

سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد

 سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد
2024-02-26T07:07:24+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در لایحه ۱۴۰۳ ضمن اجتناب از بیش برآوردی در منابع مالی دولت، برخی از منابع نسبت به سال جاری کاهش داده شده است.

پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری

 پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری
2024-02-26T07:07:24+03:30
با توجه به استقرار یک جبهه هوای سرد از امروز و ورود دو سامانه بارشی به کشور از سمت غرب، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، طی هفت...

فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول

 فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول
2024-02-26T07:07:24+03:30
طرح تبدیل اختیاری محصولات شرکت بهمن موتور ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی (با نوبت تحویل زمستان ۱۴۰۲) آغاز شد.

جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟

 جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟
2024-02-26T07:07:23+03:30
با توجه به اطلاعات سامانه حقوق و مزایای کارکنان دولت، میانگین ناخالص پرداختی به کارمندان دولت برابر حدود ۱۵ میلیون تومان بوده است.

تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی

 تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی
2024-02-26T07:07:23+03:30
به‌صورت سنتی و طی هزاران سال، مردم دنیا به این نتیجه رسیده‌اند، و این اصل را بدیهی می‌گیرند که پول معتبر است، چون لابد حاکمیتی که همچون کوه پشت این اعتبار ا...

انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه

 انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه
2024-02-26T07:07:22+03:30
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی از واردات ۴ میلیارد دلاری بنزین و گازوئیل خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری به‌درستی ابراز نارضایتی کردند، کلام ایشان بر این ...

عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال

 عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال
2024-02-26T07:07:22+03:30
درحالی حدود ۴ سال از آغاز ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن (طرح اقدام ملی) شهر پردیس می‌گذرد که پیشرفت این واحدها به ۵۸ درصد رسیده است.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد

 قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد
2024-02-24T08:40:43+03:30
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۵ سنت معادل ۲.۴۵ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۶۲ سنت رسید.

برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند

 برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند
2024-02-24T08:40:43+03:30
نایب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: نمایشگاه‌های بهاره در ۵ نقطه‌ شهر تهران و به مدت ۱۰ روز برپا می‌شود.

رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد

 رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد
2024-02-24T08:27:21+03:30
رویترز طی گزارشی نوشت اسلام آباد در فکر نهایی کردن اولین فاز خط لوله ۸۰ کیلومتری گاز با ایران است‌ تا از جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری دوری کند.

"کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»
2024-02-24T08:27:21+03:30
«کشت دقیق» یا «کشاورزی دقیق» نوعی خاص از مدیریت مزرعه یا باغ یا اصطلاحاً «سایت کشاورزی» است که در آن به‌جای اینکه با کل مجموعه...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-24T08:14:00+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است

 رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است
2024-02-23T15:47:14+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تداوم رشد اقتصادی در فصل پاییز و همچنین کاهش تورم در بهمن ماه نوشت: شعار سال یعنی رشد اقتصادی و کاهش تورم در حال محقق...

جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول

 جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول
2024-02-23T13:40:41+03:30
در پاییز امسال رشد اقتصادی گروه خدمات ۴.۶ درصد، صنعت ۱.۳ درصد، ساختمان ۰.۴ درصد، معدن ۰.۳ درصد و کشاورزی منفی ۱ درصد بوده است.

بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد

 بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد
2024-02-23T13:27:13+03:30
بر اساس بخشنامه رئیس سازمان امور مالیاتی طرح بخشودگی صد درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد.

مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز

 مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز
2024-02-23T12:34:02+03:30
بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز مخالفت کرد.

افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران

 افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران
2024-02-23T11:40:34+03:30
ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۱۱ ماهه سال جاری با ۳۵ درصد افزایش به رقم ۱۶ میلیون و ۱۲۲ هزار تن رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)