میرنیوز
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در نشست هماندیشی با هیأت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی که روز یکشنبه ۱۸ دی با حضور سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن، اعضای هیأت مدیره و معاونین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی در ساختمان شهدای راه آهن برگزار شد، مشکلات و دستاوردهای حوزه حمل و نقل ریلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به دستاوردهای مهم راه آهن جمهوری اسلامی در ماههای گذشته گفت: هرچند با انبوهی از مشکلات، عدم پیگیریها و بدهیهای به ارث رسیده از دولت قبل از جمله انباشت عدم تعمیرات ۳ هزار میلیارد تومانی و بدهی ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تعمیر و نگهداری لکوموتیو مواجه بودیم و برغم تنگناهای اقتصادی کشور، حوزه ریلی در ۹ ماهه ابتدای امسال قدمهای مهمی را رو به جلو برداشته است.
عزم راهآهن برای افزایش جذابیت سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه ریلی
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به اقدامات اساسی و زیرساختی برای بهبود وضعیت بازیگران مختلف صنعت حمل و نقل ریلی در بخشهای دولتی و خصوصی اظهار کرد: راهآهن در راستای جذابیت هر چه بیشتر سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه ریلی و استفاده از ظرفیتهای مختلف در این زمینه تلاشهای فشردهای کرده است.
وی گفت: یکی از موارد بسیار مهمی که بصورت جدی پیگیری شد و الحمدلله توفیقات بسیار خوبی کسب شده است، اصلاح شیوه نامه اجرایی ماده ۱۲ است. در این راستا همانگونه که کم و بیش نیز در جریان قرار گرفتهاید، شیوه نامه جدید به امضای وزیر راه و و شهرسازی و وزیر نفت رسیده است.
صالحی در این رابطه ادامه داد: ان شاالله گامهای نهایی این اتفاق بزرگ بزودی در سازمان برنامه برداشته شود و شهد آن کام تمام فعالان و سرمایه گذاران صنعت حمل و نقل ریلی را شیرین کند.
رایزنی با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی به منظور حل مشکل ارزش افزوده شرکتهای ریلی
مدیرعامل راه آهن همچنین از پیگیریهای فشرده جهت حل مشکل ارزش افزوده شرکتهای ریلی و رایزنی با مسئولین مربوطه از جمله در وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی خبر داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص دستاوردهای اخیر راه آهن نیز به نکات مهمی اشاره کرد.
به گفته صالحی، در حالی که در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ بصورت متوسط ماهانه حدود ۱۱ لکوموتیو از تعداد لکوموتیوهای گرم کاسته میشد، با تمهیدات و پیگیریهای انجام شده توانستیم در قدم اول جلوی کاهش بیشتر لکوموتیوهای آماده بکار را بگیریم و در قدم بعدی تعداد این لکوموتیوها افزایش یافت به نحوی که تعداد لکوموتیو گرم از متوسط ۵۱۶ دستگاه در مهر ۱۴۰۰ به ۵۴۲ دستگاه در آذر ۱۴۰۱ رسیده است.
مدیرعامل راه آهن همچنین به موضوع قابلیت اطمینان لکوموتیوهای گرم نیز اشاره کرده و گفت: برای ما صرف گرم بودن لکوموتیو مهم نیست بلکه قابلیت اطمینان آن یا به عبارتی کاهش احتمال خرابی مجدد آن نیز مهم است و ما به صورت روزانه هم تعداد و هم قابلیت اطمینان لکوموتیوهای حاضر در شبکه ریلی کشور را رصد میکنیم تا از ورود لکوموتیوها با قابلیت اطمینان پایین به شبکه ریلی بویژه در مسیرهای تک خطه و پر اهمیت جلوگیری کنیم.
افزایش ۵۰ درصدی عملکرد مسافری ریلی
صالحی در بحث عملکرد بار و مسافر راه آهن در ۹ ماهه ابتدایی امسال نیز توضیحات مبسوطی را ارائه کرد.
وی با اشاره به افزایش حدوداً ۵۰ درصدی عملکرد مسافری ریلی، اظهار امیدواری کرد که در ماههای باقیمانده سال که بصورت طبیعی کاهش تقاضای سفر وجود دارد، با انتقال تعدادی از لکوموتیوها از بخش مسافری به باری، عملکرد بار افزایش قابل توجهی پیدا کد.
مدیرعامل راه آهن در جمع بندی این بخش ضمن اشاره به شاخص حمل گفت: شاخص حمل که به مجموع نفر کیلومتر و تن کیلومتر اطلاق میشود و به نوعی شاخص مبنای مجموع عملکرد ریلی کشور است، در ۹ ماهه اول ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۶ درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: این میزان رشد با توجه به وضعیت نامناسبی که در ابتدای دولت تحویل ما شد بسیار مطلوب ارزیابی شده و جا دارد از همکاران زحمتکش و تلاشگر راهآهن جمهوری اسلامی ایران و همچنین فعالین حمل و نقل ریلی که در دستیابی به این موفقیت سهیم بوده و مشارکت مؤثری داشتند تشکر و قدردانی کنم.
گفتنی است، در ابتدا و انتهای این نشست که با حضور اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی حضور برگزار شد، هر یک از اعضای هیأت مدیره انجمن، بصورت جداگانه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. مسائل و نیازهای حوزه ریلی از جمله بحث ماده ۱۲، مالیات بر ارزش افزوده، حقوق مالکانه، مشکلات مالی شرکتهای مسافری و … از موضوعات طرح شده اعضای انجمن بود که به تفصیل مورد بحث و گفتگو قرار گرفتند.
همچنین در این نشست مقرر شد که کارگروههای مشترکی در خصوص قیمت تمام شده خدمات ریلی، تعرفه خدمات مختلف ریلی، فرایند اجراییسازی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و راهکارهای ارتقای تأمین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی تشکیل شده و با سرعت به بررسی و ارائه پیشنهاد در خصوص هر یک از موارد بپردازند.
منبع : خبرگزاری مهر
لیزینگ واسط بین عرضه و تقاضا است
نقش حیاتی لیزینگ در رشد اقتصادی کشور
لیزینگ واسطع بین عرضه و تقاضا است
رئیس کل بانک مرکزی: صنعت لیزینگ نیازمند توسعه است
دیدار و توافقات وزیر اقتصاد با رئیس صندوق اوپک در عربستان
تولید نفت آغاجاری در دولت چهاردهم افزایش یافت
چقدر گاز در روزهای سرد امسال به نیروگاهها تحویل شد؟
مصرف ۷۳ درصد گاز طبیعی در بخش خانگی
حضور همتی در کنفرانس چالشها و فرصتهای پیش روی اقتصادهای نوظهور
بخش کشاورزی پیشران همکاری مشترک بین ایران و قزاقستان
ریزش ۴۷ هزار واحدی شاخص کل بورس با وجود دلار ۹۰ هزار تومانی
راهاندازی گمرک در منطقه آپرین
واردات خودرو از گمرک خسروی و پرویزخان مجاز شد
توافق گمرک و شرکت راهآهن جهت راهاندازی گمرک در منطقه آپرین
قیمت دلار ۲۸ بهمن؛ دلار به ۷۲ هزار و ۶۳۲ تومان رسید
اضافه شدن خسروی و پرویزخان به فهرست گمرکات مجاز ترخیص خودرو سواری
رونق تولید و مصرف با توسعه صنعت لیزینگ
افزایش ۳۱ درصدی تراکنش همراهبانک صادرات ایران
همایش صنعت لیزینگ آغاز به کار کرد
بانک مرکزی به دنبال تدوین دستور العمل صنعت لیزینگ
دریای خزر و خلیج فارس پربارانترین حوضه در هفته جاری
نحوه اخذ ضمانتنامه بانکی برای افزایش سقف اعتباری واردات و صادرات
حضور گمرکات اجرایی تهران در اولین نمایشگاه حماسه حراست
اجرای طرح باک پر با صلاحدید وزیر راه تعلیق می شود
ثبتسفارش ۱۶۰۰۰ تن چای مانع گرانی میشود
استفاده از فنارویهای نوین و هوش مصنوعی در صنعت آب حیاتی است
حفاظت از اراضی کشاورزی نیازمند مشارکت همگانی است
الزامات توسعه تجارت ایران و قزاقستان به ۳ میلیارد دلار
اقدام تازه ترامپ در تشدید جنگ تجاری با دیگر کشورها
موج اخراج کارمندان دولت آمریکا به مرز ۱۰ هزار نفر رسید