میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی؛ شهریار افندیزاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی امروز ۲۲ آذر در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن گرامیداشت هفته پژوهش گفت: در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۰ هزار مقاله از محققان ایرانی منتشر شده است و ایران را در رتبه ۱۵ جهانی قرار داده است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی پژوهش را قویترین موتور برای توسعه کشورها برشمرد و تاکید کرد: کشوری که بتواند از پژوهش برای حل مسائل روزانه و مسائل کشور استفاده کند میتواند یک کشور پیشرفته باشد. باید تلاش کنیم تا از تحقیقات کتابخانهای به سمت حل مسائل و مشکلات کشور برویم و ارتباط دانشگاه و صنعت که سالهای متمادی مطرح است نهادینه شود.
افندیزاده گفت: وزارت راه و شهرسازی یکی از وزارتخانههای مهم است که حرکت این وزارتخانه و انجام تعهداتی که برعهده وزارتخانه است میتواند تأثیرات بسیار فراوانی بر زندگی مردم بگذارد.
وی بر تعریف چشمانداز برای تعیین راهبردها و استراتژیها تاکید کرد و افزود: تعریف چشمانداز حمل و نقل در طرح جامع حمل و نقل دیده شده است و تدوین آن از سالهای گذشته در وزارت راه و شهرسازی شروع شد و این موضوع در وزارت راه و شهرسازی دنبال میشود. امیدوار هستیم تا کلیات طرح جامع حمل و نقل تا پایان سال ۱۴۰۲ با افق ۱۴۱۴ نهایی و مصوب شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امروز بیش از ۵۰۰ پروژه راهسازی و ریلی در دست اجراست، تاکید کرد: باید این پروژهها را اولویت بندی کنیم و استراتژی کشور را برای این برنامهها نهایی کنیم.
افندی زاده توضیح داد: هماکنون در زمینههای حمل و نقل ریلی، دریایی و جادهای برنامه فاز دو طرح جامع توسط سازمانهای تخصصی در حال تدوین است که در ستاد مشاوری انتخاب خواهد شد تا تلفیقی از این طرحها را همراه با هدایت انجام بدهد که اگر بتوانیم بر اساس طرح جامع حمل و نقل گام برداریم قطعاً به استراتژیهای مهم کشور دست یابیم. این استراتژیها میتواند در احکام برنامه هفتم و احکام دائمی کشور لحاظ شود که اینها به نوعی با همدیگر ارتباط داشته باشند.
وی موضوع مهم دیگر را ایجاد مرکز لجستیک کشور و مراکزی است که میتواند بندر خشک، شهرکهای لجستیک و غیره را به هم متصل کند عنوان کرد و گفت: این کار نیز در وزارت راه و شهرسازی شروع شده تا بتوانیم از پتانسیلها و توانمندیهای ریلی و جادهای کمک بگیریم که این میتواند حرکت مهمی قلمداد شود. اینها نیاز به انجام اقدامات پژوهشی بر اساس تجربیات گذشته و نگاه آینده دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر موضوع ترانزیت تاکید کرد و گفت: در سالهای گذشته موضوع ترانزیت مورد تاکید بود که جزو وظایف و برنامههای مهم وزیر راه و شهرسازی است. در ترانزیت کالا، کشور پتانسیل مناسبی دارد ولی متأسفانه نتوانستیم از این پتانسیل استفاده ببریم.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در ترانزیت کالا توجه به بخش عرضه و تقاضا حائز اهمیت است تاکید کرد: در بخش تقاضای ترانزیت کالا در ماههای گذشته بر اساس استراتژی دولت سیزدهم توانستیم تقاضا را ایجاد کنیم. «تفاهم ترانزیت ۱۰ میلیون تنی با ازبکستان»، «تفاهم ۳ جانبه ترانزیت ۱۵ میلیون تنی ایران روسیه و آذربایجان» و «تفاهم ترانزیت ۲۰ میلیون تنی اجلاس اخیر آسیای میانه» میشود. بر همین اساس از نظر تقاضا با توجه به تحولاتی که در منطقه رخ داده این اقدامات انجام شده است.
افندیزاده گفت: اما در عرضه ترانزیت نیاز داریم تا تحقیقات بیشتری انجام داده و آسیبشناسی کنیم. وقتی همه معتقد هستیم که ایران چهارراه ترانزیت است چرا نمیتوانیم از این موقعیت بهره مناسب را ببریم. به عنوان نمونه در کریدور شمال-جنوب پروژههای مختلفی پیشبینی شده است از جمله پروژه رشت-آستارا که بارها مطرح شده است. یکی از اهداف مهم کشور تکمیل این شبکه ریلی است. آیا در کنار شبکه ریلی، شبکههای جادهای وجود ندارد؟ آیا اتصال بندر چابهار از طریق زاهدان به سمت ترکمنستان نباید انجام شود؟ بنابراین باید آسیبشناسی انجام بشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ناوگان و ارتقای آن تاکید کرد و گفت: در خصوص ناوگان مهمترین پژوهشی که امروز میتواند انجام بشود این است که نسبت واردات با تولیدات داخلی را بررسی کنیم. زمانیکه بحث از واردات میکنیم تاکید بر حمایت از تولیدات داخل است ولی به نظر میرسد که با بهرهمندی از تولیدات داخل، ناوگان کامل نمیشود.
ناوگان جادهای ۶۰ درصد فرسودگی دارد
معاون وزیر راه با بیان اینکه هم ناوگان ریلی و هم جادهای کشور فرسوده است از فرسودگی ۶۰ درصدی ناوگان جادهای خبر داد و افزود: ترانزیت در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱ و نیم میلیون تن بود اما در سال جاری در حالی که پیشبینیها حکایت از ترانزیت ۲۰ میلیون تنی داشتند، اما تنها ۷ میلیون تن ترانزیت در کشور ثبت شد که با رقم سال قبل فاصله زیادی دارد.
وی به کمبود لوکوموتیو اشاره و اظهار کرد: امروزه کالاها به سختی از گمرک عبور میکند حال آنکه در دنیا ترددهای ترانزیتی یکپارچهسازی شده است ولی ما در کشور این معضل را نتوانستهایم برطرف کنیم.
منبع : خبرگزاری مهر
ثبت رکورد جدید در ارزش معاملات خرد
میر شتاب ایران و روسیه اجرایی شد+ مزایا
پرش شاخص بورس به ارتفاع ۲ میلیون و ۴۱۵ هزار واحد
شیوهنامه بهینهسازی و کنش مصرف انرژی در ساختمانهای وزارت نفت ابلاغ شد
آینده مالی، بانکداری و پول چگونه است؟
سوخت تحویل شود مشکلی در تامین برق نداریم
یک نیروگاه هستهای ۱۰ درصد برق ترکیه را تامین میکند
همه ارز مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی در بودجه سال جاری محقق شده است
افت کیفیت اینترنت به دلیل استفاده از فیلترشکنهاست
پیشنهاد میزبانی ایران برای برگزاری کنفرانس جهانی سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۶
لزوم تدوین تقویم رویدادهای صنعت پتروشیمی
اجلاس جهانی تعاون افتتاح شد
توسعه بانکداری باز منجر به رشد اقتصادی می شود
ثبت نام برای عرضه جدید خودروهای وارداتی از هفته آینده
افزایش ۱۸ درصدی صادرات غیرنفتی در ۸ ماهه سالجاری
تکلیف قانون جدید بانک مرکزی برای رمزارزها
کوتاهی وزارت نیرو برای نصب نکردن فیلتر در نیروگاههای مازوتسوز
تخصیص ۵ میلیارد دلار برای توسعه اقتصاد دیجیتال
چند سهامدار در سجام ثبتنام کردند؟
۴۰۸ واحد صنعتی راکد احیا شد
میر شتاب ایران و روسیه اجرایی شد +مزایا
قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله امروز ۶ آذر؛ دلار نیما ۵۱ هزار و ۶۹۶ تومان
نشست وزارتی اوپکپلاس بهصورت ویدیوکنفرانس برگزار میشود
تعمیرات نیروگاههای حرارتی طبق برنامه در حال انجام است
فروش ۷۱۰۰ میلیارد تومان کالای تملیکی در ۸ ماهه امسال
فرآیندهای مبارزه با پولشویی در سامانه سیاح اجرایی می شود
هوای سرد و آب رفتن سریع ذخایر گازی اروپا
برگزاری نمایشگاههای بینالمللی فرصتی برای رشد اقتصادی است
توافق ایران با صندوق اوپک به منظور حضور سرمایه گذاران ایرانی
کمتر از ۴ درصد ظرفیت فیبر نوری در کشور استفاده شده است