میرنیوز

مروری بر دیدار تاریخی رهبر انقلاب با تولیدکنندگان در کوران التهابات ۹۸/ تولید، شاه‌کلید حل مسائل کشور است

 مروری بر دیدار تاریخی رهبر انقلاب با تولیدکنندگان در کوران التهابات ۹۸/ تولید، شاه‌کلید حل مسائل کشور است 2022-11-19T13:44:42+03:30

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، 28 آبان‌ سال 98 بود که رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) با تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی دیدار کردند. هرچند در سالیان اخیر تولیدکنندگان در قالب‌های دیگری نیز با رهبر انقلاب دیدار داشتند اما آن دیدار اولین دیداری بود که به‌صورت رسمی و با حضور جهادگران عرصه تولید برگزار شد. بازخوانی این دیدار از این جهت اهمیت دارد که معظم‌له همواره نگاه خاصی به مقوله تولید و تولیدکنندگان داشته در دهه 90 تولید را همواره مسئله اصلی کشور معرفی کردند.

همواره به‌دنبال مسائل اصلی کشور
این دیدار در زمانی اتفاق افتاد که کشور روزهای پرالتهابی را در آبان آن سال پشت‌سر گذاشته بود. مانند امروز، آن روزها یعنی مصادف با حوادث آبان سال 98 بازار تحلیل‌های مختلف برای ریشه‌یابی حوادث آن بحران داغ بود، اما در این میان واکنش حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای به‌عنوان مقام رهبری نظام قابل توجه است. اگر بخواهیم از منظر نشانه‌شناسی به مسائل نگاه کنیم این‌که بالاترین مقام رسمی یک کشور در واکنش به وقوع اعتراضات آبان 98 به دیدار با تولیدکنندگان می‌پردازد، پای صحبت‌ها، دغدغه‌ها و انتقادات آنان می‌نشیند‌‌ اقدامی قابل تأمل است. ایشان در دهه 90 همواره مسئله اقتصاد و تقویت تولید ملی را اولویت کشور معرفی کرده بودند اما دیدار ایشان با تولیدکنندگان در کوران حوادث و التهابات آن روزها درس سیاستی بود که هیچ حادثه‌ای نباید مانع گم کردن مسائل اصلی کشور شود.

از بن دندان معتقد به تقویت تولید ملی
آیت‌ الله خامنه‌ای در این دیدار به دست‌اندرکاران تولید کشور اطمینان دادند که از بن دندان به مسئله تولید معتقد هستند، چرا که جنگ، امروز در صحنه اقتصادی نمود پیدا کرده است. ایشان اضافه کردند که جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در میدان‌های رزم متعددی از جمله سیاسی، نظامی و امنیتی قرار گرفته که در همه آن‌ها بر دشمن فائق آمده است. جنگ امروز نیز جنگ اقتصادی است و شک نداشته باشید که در این جنگ نیز پیروز خواهیم بود.

تقویت تولید شاه‌کلید مسائل کشور
رهبر معظم انقلاب در این دیدار نکات مهمی در مورد جنگ اقتصادی دشمن و تحریم مطرح نمودند که جای خالی آن در مباحث امروز نخبگان جریان انقلابی هویدا است. ایشان بر مبنای نگاه واقع‌گرایانه تأکید داشتند که جنگ اقتصادی یک واقعیت در دنیای امروز است، علیه همه کشورها نیز وجود دارد. چین، کره‌جنوبی، اروپا و... هر کدام یک جور درگیر جنگ اقتصادی هستند، ما نیز باید این واقعیت را درک کرده و مواجه‌ی صحیح با آن اتخاذ کنیم. البته ایشان تأکید داشتند که جنگ اقتصادی در هر جا به‌یک‌نحو ظهور پیدا کرده، اما از ابتدای انقلاب جنگ اقتصادی شدیدی علیه کشور ما آغاز شد اما در یک دهه اخیر این جنگ شکل وحشیانه و بی‌سابقه‌ای به خود گرفته است. در این فراز آیت الله خامنه‌ای به این مسئله اشاره کردند که با توجه به رصدی که در فضای بین‌المللی وجود دارد حل مسئله تحریم اقتصادی حالا حالاها اتفاق نخواهد افتاد. ایشان تأکید دارند که در این مورد ما نباید موضع انفعالی داشته باشیم. ایشان برخی از اقدامات صورت‌گرفته در حوزه دور زدن تحریم‌ها را لازم اما ناکافی می‌دانند. ایشان معتقدند که دور زدن تحریم یک تکنیک است و ما از هر کسی که برای آن زحمت می‌کشد ممنونیم اما مسئله اصلی کشور راهبرد مصون‌سازی اقتصاد کشور از تحریم است و این کار جز با تقویت تولید ملی به ثمر نخواهد نشست.

تولیدکنندگان و فرماندهی جنگ اقتصادی
تولیدکنندگان بخش خصوصی در نگاه رهبر معظم انقلاب در تراز فرماندهان جنگ اقتصادی تعریف می‌شوند. ایشان به تقویت بخش خصوصی اعتقاد داشتند و در آن دیدار تأکید داشتند که سیاست‌های اصل 44 در واقع برای تقویت بخش خصوصی صادر شد تا با بهره‌مندی از الگویی بومی به افزایش ثروت در جامعه منجر شود. ایشان در ادامه افزودند که شاید امروز برخی از اشکالات به روندهای اجرایی سیاست‌های اصل 44 وارد شود اما در آن سالی که این سیاست ابلاغ شد، حتی یک نفر از منتقدان با آن مخالف نبود، یعنی برخی مشکلات سیاست‌های اصل 44 مربوط به مسائل اجرایی آن بود و نه کلّیت آن. ایشان ادامه دادند که اگر ما امروز به دنبال مصون‌سازی اقتصاد کشور هستیم باید تا می‌توانیم به تولیدکنندگان و بخش خصوصی کمک کنیم. ایشان در ادامه افزودند که ما دیدم که پس از وقوع تحریم‌ها اولین شرکت‌هایی که از ایران رفتند شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های نفتی بودند. در این قائله‌ خیلی‌ها ناراحت شدند اما بنظرم می‌توان از این مسئله خوشحال بود و ناراحت نشد. چرا که می‌توانیم بالاجبار بر روی پای خودمان بایستیم.

اصل 44 و رویکرد ثروت افزایی جامعه توسط نظام
ایشان مجموعه سیاست‌های اصل 44 را افزایش ثروت و رفاه در جامعه از طریق افزایش تولید دانستند. همچنین ایشان تاکید داشتند که افزایش ثروث یکی از اهداف مهم نظام اسلامی است، اما در این فقره با نظام‌های لیبرالیستی تفاوت‌های عمیقی داریم، برای مثال برای نظام اسلامی شکل‌گیری دره‌های فقر در برابر قله‌های ثروت، به آن شکلی که در نظام‌های لیبرالیستی وجود دارد، ابدا قابل پذیرش نیست. البته در نظام اسلامی حدی اختلاف وجود دارد اما این اختلاف نباید به صورت قله و دره باشد.

وظایف دستگاه‌های اجرایی کشور در مورد تقویت تولید
رهبر انقلاب در این جلسه با ذکر یادی از مرحوم هاشمی یادآور شدند که قطع وابستگی بودجه دولت به نفت از آرزوهای دیرینه ما بوده که از ابتدای دهه 70 به صورت مداوم به مرحوم هاشمی و دولت ایشان تذکر داده شد. در این راستا صندوق توسعه ملی نیز شکل گرفت اما متاسفانه دولت‌های مختلف همچنان برای کسری‌های خود دست به دامن برداشت از صندوق توسعه ملی شدند. تقویت تولید داخلی یکی از راه‌های کاهش وابستگی دولت به نفت است و تا زمانی که تقویت تولید ملی اتفاق نیفتد وابستگی به نفت و صندوق توسعه ملی ادامه خواهد داشت. همچنین در بخش دیگری از بیانات ایشان به اهمیت همکاری نهادهای عمومی با بخش خصوصی اشاره داشتند و افزودند که ما به تمام نهادهای عمومی غیردولتی تاکید کردیم که به هیچ وجه رقیب بخش خصوصی نباشند و بروند به دنبال کارهایی که بخش خصوصی برای انجام آن انگیزه ندارند. از دیگر نکاتی که ایشان در مورد آن به دستگاه‌های دولتی تذکر دادند حذف مققرات مزاحم تولید از سوی مجلس بود که دغدغه بسیاری از تولیدکنندگان حاضر در این جلسه نیز بود. رهبر معظم انقلاب در پایان نیز این درخواست را از رسانه‌ها داشتند که تا می‌توانند به موفقیت‌های کشور در حوزه تولید بپردازند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)