میرنیوز

فعالیت ۴۲ هزار گروه جهادی در کشور/ چرا لایحه اصلاح قانون بسیج سازندگی در مجلس خاک می‌خورد؟

 فعالیت ۴۲ هزار گروه جهادی در کشور/ چرا لایحه اصلاح قانون بسیج سازندگی در مجلس خاک می‌خورد؟ 2022-11-15T08:25:26+03:30

علی ایل بیگی مسئول مرکز مطالعات و هدایت گروه‌های جهادی بسیج سازندگی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص اقدامات انجام شده در این مرکز  گفت: کار ما با گروه‌های جهادی است. هم‌اکنون بالغ بر 42 هزار گروه جهادی در کشور وجود دارند. این گروه‌ها آتش به اختیار در استان فعالیت می‌کنند. اوج فعالیت گروه‌های جهادی در تابستان و عید است که اوقات فراغت دانشجویان و دانش‌آموزان است. گروه‌های جهادی در بحران‌هایی نظیر کرونا فعالیت کردند.

وی افزود: در حال حاضر نیز این گروه‌ها در خوی استان آذربایجان غربی فعال هستند تا بخشی از خسارات زلزله را جبران کنند. شاید امروز کسی چندان به خوی توجه نداشته باشد اما اقدامات مربوط به آواربرداری و بازسازی خانه‌ها پیش از فصل سرما در حال انجام است. در بحران‌ها برای گروه‌های جهادی قرارگاه تشکیل می‌شود و به صورت مشترک کار انجام می‌شود.

ایل بیگی با بیان اینکه در طول سال دو رزمایش برگزار می‌کنیم، گفت: یک رزمایش 10 روزه در روز تشکیل بسیج سازندگی برگزار می‌شود و رزمایش دیگر نیز در روز بسیج انجام می‌شود. در رزمایش به تمامی گروه‌های جهادی فراخوان می‌دهیم. البته حضور در رزمایش اختیاری است اما یک کار مشترک انجام خواهد شد.

تا امروز سه رزمایش بزرگ به این شکل در کشور انجام شده است. اولین رزمایش روز بسیج سال گذشته برگزار شد و دومین رزمایش در اردیبهشت ماه و در روز تشکیل بسیج سازندگی انجام شد. سومین رزمایش نیز با نام جهادگران فاطمی 2 از 26 آبان تا 15 آذر برگزار خواهد شد.

وی در خصوص علت نام‌گذاری این رزمایش گفت: مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته خود با مداحان فرمودند که خدا در قرآن حضرت زهرا (س) را به عنوان نماد خدمت بی‌منت معرفی کرده است. ایشان اشاره کردند که حرکت گروه‌های جهادی در ادامه حرکت حضرت زهرا (س) است. در نتیجه اولین مرحله رزمایش اعلام رمز به نام مقدس حضرت زهرا (س) است.

مسئول هدایت گروه‌های جهادی بسیج سازندگی با اشاره به اینکه در روز اول زمایش همه گروه‌های جهادی در یک نقطه از استان خود تجمع می‌کنند و رمز عملیات به آنها اعلام خواهد شد، گفت: پس از آن در یک نقطه محروم استان خود مستقر می‌شوند و براساس تخصص خود اقداماتی نظیر بازسازی منازل، تعمیر وسایل مورد استفاده مردم، توزیع سبد کالا، کشاورزی و ... را انجام می‌دهند.

به طور مثال طی یک سال روز اول رزمایش در استان تهران، در محله هرندی انجام شد و گروه‌هایی که داوطلبانه در رزمایش شرکت کرده بودند، در این محله خدمت کردند.

وی اظهار کرد: از روز دوم رزمایش همه گروه‌های جهادی به شهرستان‌های خود بازمی‌گردند و به یک نقطه محروم در شهرستان خود می‌روند. در روز دوم رزمایش حدود 500 نقطه محروم در نظر گرفته شده است. در روز سوم رزمایش گروه‌های جهادی به جغرافیای هدف خود می‌روند و خدمات خود را آغاز می‌کنند تا روز پایان رزمایش ادامه می دهند.

در پایان رزمایش نمایشگاه دستاوردهای 19 روزه و خدمات ارائه شده برگزار خواهد شد و اقداماتی که طی سال انجام شده بود را ارائه می‌کنند. اگر خیری تمایل داشته باشد که در مواردی مانند مدرسه سازی و آبرسانی مشارکت داشته باشد می‌تواند در پروژه‌ها مشارکت کند. هم اکنون یک گروه جهادی در ارومیه با پول خیرین در حال آبرسانی به یک روستا است.

بسیج سازندگی ,

پیشنهاد جایگزینی حکم حبس با حکم همکاری با بسیج سازندگی

ایل بیگی در ادامه گفت: قطعا در چنین رزمایش‌هایی واقعیت اساسی جوانان ما به نمایش گذاشته خواهد شد و نشان داده می‌شود که چگونه جوانان برای سازندگی کشور خود خدمت می‌کنند. همچنین بسیاری از قضات ما به جای احکام زندانی و حبس با همکاری بسیج سازندگی، حکم معادل می‌دهند تا افراد با گروه‌های جهادی به مناطق محروم بروند. این کار پیش از اتفاقاتی که اخیرا رخ داد نیز انجام می‌شده است.

به طور مثال مجازات یک فرد این است که ده روز بیاید در یک گروه جهادی و به مردم خدمت کند. قضات تجربه موفقی در این حوزه داشتند و می‌توان چنین اقداماتی را گسترش داد.بسیج بستر لازم را ایجاد می‌کند تا افراد بیایند در قالب خدمت به کشور کمک کنند.

فعالیت 42 هزار گروه جهادی در کشور

وی با بیان اینکه سامانه‌ای با عنوان اطلس جهادی "www.atlasjahadi.ir"وجود دارد، گفت: هر فردی که تمایل داشته باشد تا عده‌ای از دوستان خود را جمع کند تا تشکیل یک گروه جهادی را بدهند، می‌‌تواند در این سامانه ثبت نام کند. متناسب با شهرستانی که انتخاب می‌کنند، ناحیه بسیج آن شهرستان با آنها تماس خواهد گرفت.

مسئول هدایت گروه‌های جهادی بسیج سازندگی با اشاره به اینکه یک جلسه حضوری با متقاضیان برگزار خواهد شد و پس تایید شرایط یک کد به گروه جهادی اختصاص داده می‌شود، گفت: امروز 42 هزار گروه جهادی داریم که در نقاط مختلف کشور فعالیت می‌کنند. برخی از گروه‌ها تک تخصصی هستند و در یک عرصه کار می‌کنند و برخی گروها نیز در چند حوزه کار می‌کنند. به طور مثال ممکن است یک گروه جهادی علاوه بر کار عمرانی یک گروه پزشکی نیز همراه خود داشته باشد.

هدف‌گذاری برای اجرای 40 هزار پروژه کوچک زود بازده توسط جهاد سازندگی

وی در پاسخ به سوالی در مورد پروژه‌های انجام شده و حوزه‌های فعالیت گروه‌های جهادی گفت: بسیج در سال 1396 سیاست گذاری کرد که 40 هزار پروژه کوچک زود بازده توسط گروه‌های جهادی انجام شود. تقریبا سال 1397 بود که 20 هزار پروژه تحویل داده شد. در حال حاضر گروه‌های جهادی تلاش می‌کنند تا همان 40 هزار پروژه را پیش ببرند. این پروژه شامل مواردی نظیر یک مدرسه کوچک سه کلاسه در مناطق مرزی، یک پروژه آبرسانی برای یک روستا و حتی ساخت یک خانه یا بازسازی آن برای یک محروم می‌شود.

ایل بیگی ادامه داد: وقتی از 40 هزار پروژه صحبت می‌کنیم تصور این است که از پروژه‌های سد سازی صحبت می‌کنیم اما رسالت گروه‌های جهادی پروژه‌های کوچک زود بازده مردم پایه است. شاید یک مدرسه 30 کلاسه درست نکنند اما این گروه‌ها قرار است نیاز مناطق محروم را برطرف کنند. بعضا کار این گروه‌ها این است که یک سرویس کامل حمام برای یک روستا و یا در کنار هر یک از خانه‌های آن بسازند.

وظیفه بسیج سازمان‌دهی و اعزام گروه‌های جهادی و وظیفه دولت پشتیبانی است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حمایت و پشتیبانی‌هایی که باید از گروه‌های جهادی انجام شود گفت: وقتی مقام معظم رهبری در سال 1379 فرمان تشکیل بسیج سازندگی را صادر کردند، چند وظیفه را از همان روز اول مشخص کردند. براین اساس سازمان‌دهی، دسته‌بندی، اعزام و اداره به عهده بسیج قرار گرفت. رزمایشاتی که به آن اشاره شد نمونه‌ای از اعزام هدفمند است.

مسئول هدایت گروه‌های جهادی بسیج سازندگی افزود: در حوزه سازماندهی قرارگاه‌های جهادی ایجاد شده است. در بحث دسته‌بندی نیز تخصص‌های مختلف را تفکیک کردیم و به صورت هم‌زمان دوره‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود. این موارد شامل وظایف بسیج بود. مقام معظم رهبری در همان زمان تشکیل بسیج سازندگی، شناسایی مناطق محروم را به وزارت جهاد دادند که در آن زمان هنوز با وزارت کشاروزی تلفیق نشده بود.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال 1380 نیز مقام معظم رهبری مجددا به این موضوع اشاره و وظایف را تشریح کردند، گفت: در آن سخنرانی فرمودند که کاری از بسیج خواسته شده و بیش از آنچه که انتظار داشتیم انجام شده است. ایشان دستور دادند که به مناطق و سازمان‌های مختلف بروید و پروژه در اختیار بگیرید.

بنابراین وظیفه شناسایی مناطق محروم به عهده معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری و وزارت جهاد واگذار شد و دولت نیز وظیفه پشتیبانی نیز به عهده دولت گذاشته شد. در حوزه پشتیبانی‌ها طی سال‌های مختلف اتفاق چندانی رخ نداده است. در همان سال تشکیل بسیج سازندگی مقام معظم رهبری به رییس جمهور وقت نامه زدند که از این طرح پشتیبانی شود.

ایل بیگی اظهار کرد: در ابتدای کار با سازمان‌های دولتی تفاهم‌نامه امضا شد تا پروژه‌های خود را در اختیار قرار دهند و همچنین منابع مالی را نیز تامین کنند. به این دلیل که این اتفاقات رخ نداد، نیروی‌های جهادی خود کارشناسایی پروژه‌های را انجام می‌دهند و سپس منابع مالی را از طریق خیرین تامین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که دولت به مجموعه‌های مردم پایه پروژه واگذار نمی‌کند، گفت: در نتیجه مجبور شدیم تا قانونی را به مجلس شورای اسلامی ببریم که در سال 1386 به تصویب رسید. براساس این قانون بسیج سازندگی به عنوان دستگاه اجرایی شناخته می‌شود تا بتواند پروژه‌ها را از دستگاه‌های دولتی بگیرد و به گروه‌های جهادی بدهد.

مسئول هدایت گروه‌های جهادی بسیج سازندگی گفت: تا امروز چنین هویتی را برای گروه‌های جهادی در نظر نگرفته‌اند. پروژه‌های مناطق محروم را معمولا پیمان‌کاران قبول نمی‌کنند و بعضا مسیر رسیدن به این مناطق با مشکلات زیادی مواجه است. به طور مثال در همان پروژه آبرسانی در ارومیه که مربوط به برادران اهل تسنن نیز بود، پروژه از سال 1390 تعریف شده بود اما پیمانکاری آن را قبول نمی‌کرد و اگر هم قبول می‌کردند پس از مدتی کار را رها می‌کردند.

وی در خصوص دلایل عدم پذیرش پروژه‌های مناطق محروم توسط پیمانکاران گفت: معمولا مسیر دسترسی به مناطق محروم دچار مسائل فراوانی است به طوری که بسیج سازندگی نیز طی این مدت 57 شهید جهادگر در این مسیر ها داشته است. در قانون مصوب سال 1386 ذکر شد که پروژه‌های عام المنفعه زود بازده به بسیج سازندگی واگذار شود. این قانون دچار نقص بود چرا که در آن ذکر شده بود که دستگاه‌های دولتی می‌توانند پروژه‌ها را به بسیج واگذار کنند. به دلیل همین قید پروژه‌ها به بسیج واگذار نمی‌شود.

بسیج سازندگی ,

خاک خوردن لایحه اصلاح قانون بسیج سازندگی در مجلس

ایل بیگی در خصوص انگیزه‌های عدم واگذاری پروژه‌های کوچک و عام المنفعه به بسیج سازندگی گفت: بعضا مدیران تمایل دارند تا پول پروژه‌ها بازگشت بخورد. ضمن اینکه برخی مدیران تحمل سر و کله زدن با گروه‌های مردمی را ندارند چرا که آنها پیگیر و مطالبه‌گر هستند و وقتی یک پروژه را انجام می‌دهند پروژه‌های بعدی را نیز مطالبه می‌کنند.

وی افزود: در قانونی که دو سال است در طبقات مجلس خاک می‌خورد و با وجود تصویب کمیسیون امنیت ملی در نوبت رسیدگی صحن علنی معطل مانده است، قید «می‌تواند» دستگاه‌های اجرایی در واگذاری پروژه‌ها را به ملکف است تغییر دادیم. گروه‌های جهادی بعضا خود نیاز به تعریف پروژه دارند چرا که وارد منطقه‌ای می‌شوند و مشاهده می‌کنند که اولویت اول مردم آن منطقه آب یا مدرسه است اما دولت برای آن منطقه پروژه دکل مخابراتی تعیین کرده است.

در نتیجه ما یک نقص در قانون برای پشتیبانی از گروه‌های جهادی داریم که لایحه آن را به مجلس ارائه کردیم. یک جنس پشتیبانی از گروه‌های جهادی حمایت‌های معنوی است. ما 57 شهید جهادگر داشتیم و در لایحه ذکر کردیم تا افرادی که در این مسیر جان خود را از دست می‌دهند به عنوان شهید خدمت در نظر گرفته شوند.

دولت هویت لازم را به گروه‌های جهادی بدهد

مسئول هدایت گروه‌های جهادی بسیج سازندگی با بیان اینکه در حال حاضر با برخی دستگاه‌ها ارتباط برقرار کردیم و قرارگاه‌های جهادی در این دستگاه‌ها فعال خواهند شد تا آنها از ظرفیت گروه‌های جهادی استفاده کنند، گفت: در این بین ساز و کارهایی در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد که این امکان را نمی‌دهد، به طور مثال برای واگذاری پروژه حتما باید مناقصه برگزار شود که این موضوع سبب تاخیر و ایجاد مشکل می‌شود چرا که گروه‌های جهادی باید بروند برای شرکت در مزایده شرکت ثبت کنند.

وی در ادامه گفت: در برخی موارد می‌‌خواهند جنس پشتیبانی را از حالت مردمی خارج کنند و گروه‌های جهادی را وارد سیستم بروکراتیک کنند اما گروه‌ها به این دلیل که علاقه‌ای به این حوزه ندارند اساسا وارد آن نمی‌شوند. پیشنهاد جهاد سازندگی در قانون مصوب سال 1386 اینگونه نبود اما با تغییراتی که در مجلس ایجاد شد، شاهد مشکلات فعلی هستیم.

وقتی یک گروه جهادی به یک روستا می‌رود با کمک اهالی روستا مشکل را حل می‌کنند. بچه‌های جهادی سر سفره مردم روستا می‌نشینند. خود روستاییان نیز وقتی کار روزانه آنها تمام می‌شود برای کمک می‌آیند و پروژه را برای خودشان احساس می‌کنند.

ایل بیگی با اشاره به اینکه دولت باید هویت لازم را به گروه‌های جهادی یا بسیج سازندگی بدهد، گفت: گروه‌های جهادی را نیز رتبه بندی کرده‌ایم. برنامه بعدی ما این است که متناسب با همان شکلی که شرکت‌ها دارند، براساس رتبه بندی امکانات در اختیار آنها قرار دهیم تا بتوانند پروژه‌ها را انجام دهند.

بسیج سازندگی ,

چگونه پیشرفت عدالت محوز به حاشیه رانده شد؟

وی با تاکید بر این نکته که مسائل و مشکلات یک منطقه بر روی یکدیگر اثرگذار هستند، گفت: اگر شما می‌خواهید مشکل آب یک روستا را حل کنید باید برای مسیر آن نیز فکری کنید. حتی مدرسه نیز به راه مرتبط است. نمی‌توانیم برای هر هفت روستایی که در یک منطقه هستند دبیرستان بسازیم اما کافیست در یک روستا این کار را انجام دهیم و مسیر ارتباطی این روستاها را درست کنیم. با حل چنین مشکلاتی حتی می‌توان مهاجرت معکوس را رقم زد.

مسئول هدایت گروه‌های جهادی بسیج سازندگی گفت: نظام انقلاب اسلامی از ابتدای کار خود توسعه را از روستاها آغاز کرد اما تفکرات لیبرال در دولت های مختلف سبب شد تا پیشرفت عدالت محور به حاشیه رانده شود. همچنان نیز ساز و کارهای بروکرات فسادزا هستند. اگر ساز و کارها مردم پایه شود و خود مردم کار را به دست بگیرند، اثر و کارایی آن افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه فساد نیز کاهش پیدا می‌کند.

فساد در بستر طبقاتی کردن اقتصاد، شبکه‌سازی و باندبازی لیبرالی به وجود می‌آید. وقتی شما مدل بانکداری طبقاتی را پیگیری می‌کنید، فساد شکل خواهد گرفت. اقداماتی که در حوزه تشکیل صندوق های قرض الحسنه انجام گرفته است نیز در همین جهت است. مردم در این صندوق‌ها خودشان پول خودشان را جمع می‌کنند و به جای اینکه پول خود را در بانک بگذارند به یکدیگر وام می‌دهند.

مقاومت سیستم بروکراتیک نسبت به اصلاح فرآیندها/ از مشارکت نهادهای عمومی غیردولتی استفاده می‌کنیم

وی در خصوص لزوم تغییر فرآیندها گفت: فرآیندها باید اصلاح شود تا پشتیبانی‌ها رخ دهد اما سیستم بروکراتیک به دلیل فضای حاکم بر آن نسبت به این موضوع مقاومت دارد. کارها با مشارکت سایر دستگاه‌های عمومی غیردولتی مانند بنیاد علوی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حال انجام است. در حال حاضر کار مشترکی با بنیاد علوی در استان هرمزگان در حال انجام است که رویداد گنج نام دارد.

ایل بیگی با بیان اینکه در این رویداد 92 طرح که از سوی گروه‌های جهادی پیشنهاد و داوری شده است، گفت: از این بین 62 طرح به عنوان طرح‌های برتر شناخته می‌شود. سپس کار پشتیبانی از طرح‌های برگزیده در دستور کار قرار خواهد گرفت. این بدین معنا است که مشکلات اساسی مردم را به کمک خود مردم بر طرف می‌کنیم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان

 هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان
2024-02-26T07:07:30+03:30
سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف، باران و کاهش محسوس دما هشدار سطح نارنجی آسیب به نهاده‌ها و محصولات را برای کشاورزان ۱۹ استان کشور صادر کرد.

شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد

 شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد
2024-02-26T07:07:29+03:30
شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا، به حساب یارانه سرپرستان خانوار مشمول واریز شد.

۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود

 ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود
2024-02-26T07:07:29+03:30
معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه نیروگاه‌های برق‌آبی آمادگی دارند در تابستان سال ۱۴۰۳ با حداکثر ظرفیت در مدار قرار ...

انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف

 انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف
2024-02-26T07:07:28+03:30
شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به بارش برف از اجرای عملیات اوره پاشی در معابر دسترسی خبر داد و اعلام کرد: دید افقی در فرودگاه امام ۳۰۰ متر است.

"کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»
2024-02-26T07:07:28+03:30
با استمرار پیشرفت و توسعۀ فناوری، آیندۀ کشت دقیق، فرصت‌های هیجان‌انگیزی پیش روی انسان قرار خواهد داد. در این یادداشت به ۱۰ رویداد از بین رویدادهای برتر این ...

افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد

 افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد
2024-02-26T07:07:27+03:30
بر اساس داده‌ها و اطلاعات سازمان هواشناسی بارش‌ها در کشور تا ۴ اسفند نسبت به دوره بلندمدت ۳۹.۷ درصد کاهش یافته است. بارش‌ها تنها در ۴ استان مثبت بوده است.

ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد

 ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد
2024-02-26T07:07:27+03:30
عضو هیئت مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که تعداد ناوگان هوایی ایران ۳۴ فروند است، گفت: هما با هواپیماهای ATR به ۱۴ شهر کم‌برخوردار پروا...

جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان

 جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان
2024-02-26T07:07:27+03:30
مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از یکطرفه شدن آزادراه‌ تهران-شمال و محور چالوس و بارشر برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان خبر داد.

ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا

 ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا
2024-02-26T07:07:26+03:30
سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به بارش برف در اکثر نقاط کشور و کاهش محسوس دمای هوا، هموطنان نسبت به کاهش مصرف برق و‌گاز اقدام نمایند.

سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است

 سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است
2024-02-26T07:07:26+03:30
معاون پژوهش سازمان امور مالیاتی گفت: برای برخی مودیان تا سال ۱۴۰۴ رسید دستگاه‌های کارتخوان به عنوان صورتحساب الکترونیکی تلقی می‌شود.

ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه

 ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه
2024-02-26T07:07:26+03:30
در پایان دهمین ماه سال، ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲هزار و ۵۵ مگاوات رسید که از این رقم، واحدهای حرارتی با مجموع ظرفیت منصوبه ۷۴هزار و ۸۷۸ مگاوات سهمی ۸۱...

الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود

 الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابلاغ الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها طی هفته آینده خبر داد.

ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد

 ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس گفت: با توجه به حجم رهاسازی‌ها و اقدام‌های نرم‌افزاری انجام شده و به برکت بارش‌های زمستانه امسال سطح دریاچه به تراز ۱۲۷۰.۲ متر و...

سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد

 سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد
2024-02-26T07:07:24+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در لایحه ۱۴۰۳ ضمن اجتناب از بیش برآوردی در منابع مالی دولت، برخی از منابع نسبت به سال جاری کاهش داده شده است.

پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری

 پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری
2024-02-26T07:07:24+03:30
با توجه به استقرار یک جبهه هوای سرد از امروز و ورود دو سامانه بارشی به کشور از سمت غرب، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، طی هفت...

فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول

 فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول
2024-02-26T07:07:24+03:30
طرح تبدیل اختیاری محصولات شرکت بهمن موتور ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی (با نوبت تحویل زمستان ۱۴۰۲) آغاز شد.

جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟

 جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟
2024-02-26T07:07:23+03:30
با توجه به اطلاعات سامانه حقوق و مزایای کارکنان دولت، میانگین ناخالص پرداختی به کارمندان دولت برابر حدود ۱۵ میلیون تومان بوده است.

تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی

 تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی
2024-02-26T07:07:23+03:30
به‌صورت سنتی و طی هزاران سال، مردم دنیا به این نتیجه رسیده‌اند، و این اصل را بدیهی می‌گیرند که پول معتبر است، چون لابد حاکمیتی که همچون کوه پشت این اعتبار ا...

انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه

 انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه
2024-02-26T07:07:22+03:30
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی از واردات ۴ میلیارد دلاری بنزین و گازوئیل خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری به‌درستی ابراز نارضایتی کردند، کلام ایشان بر این ...

عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال

 عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال
2024-02-26T07:07:22+03:30
درحالی حدود ۴ سال از آغاز ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن (طرح اقدام ملی) شهر پردیس می‌گذرد که پیشرفت این واحدها به ۵۸ درصد رسیده است.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد

 قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد
2024-02-24T08:40:43+03:30
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۵ سنت معادل ۲.۴۵ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۶۲ سنت رسید.

برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند

 برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند
2024-02-24T08:40:43+03:30
نایب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: نمایشگاه‌های بهاره در ۵ نقطه‌ شهر تهران و به مدت ۱۰ روز برپا می‌شود.

رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد

 رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد
2024-02-24T08:27:21+03:30
رویترز طی گزارشی نوشت اسلام آباد در فکر نهایی کردن اولین فاز خط لوله ۸۰ کیلومتری گاز با ایران است‌ تا از جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری دوری کند.

"کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»
2024-02-24T08:27:21+03:30
«کشت دقیق» یا «کشاورزی دقیق» نوعی خاص از مدیریت مزرعه یا باغ یا اصطلاحاً «سایت کشاورزی» است که در آن به‌جای اینکه با کل مجموعه...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-24T08:14:00+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است

 رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است
2024-02-23T15:47:14+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تداوم رشد اقتصادی در فصل پاییز و همچنین کاهش تورم در بهمن ماه نوشت: شعار سال یعنی رشد اقتصادی و کاهش تورم در حال محقق...

جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول

 جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول
2024-02-23T13:40:41+03:30
در پاییز امسال رشد اقتصادی گروه خدمات ۴.۶ درصد، صنعت ۱.۳ درصد، ساختمان ۰.۴ درصد، معدن ۰.۳ درصد و کشاورزی منفی ۱ درصد بوده است.

بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد

 بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد
2024-02-23T13:27:13+03:30
بر اساس بخشنامه رئیس سازمان امور مالیاتی طرح بخشودگی صد درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد.

مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز

 مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز
2024-02-23T12:34:02+03:30
بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز مخالفت کرد.

افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران

 افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران
2024-02-23T11:40:34+03:30
ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۱۱ ماهه سال جاری با ۳۵ درصد افزایش به رقم ۱۶ میلیون و ۱۲۲ هزار تن رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)