میرنیوز

بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی را از وظایف خود می‌داند یا خیر؟

بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی را از وظایف خود می‌داند یا خیر؟ 2022-11-09T14:12:06+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر همایون دارابی یک کارشناس بازار ارز در برنامه تلویزیونی این هفته «پایش» با عنوان «نقش سیاست‌های بانک مرکزی در بازار ارز» گفت: قبل از پرداختن به نوسانات نرخ ارز، لازم است تفکیکی بین نوسانات نرخ ارز و روند افزایشی آن صورت گیرد؛ روند افزایش نرخ ارز یک ماهیت بلند مدت دارد در حالی که نوسان نرخ آن کوتاه مدت است؛ روند نرخ ارز را متغیرهای کلان اقتصادی مانند رشد تولید، تورم، صادرات نفتی و به طورا کلی اقلام تراز پرداخت‌ها تعیین می‌کند اما در نوسان‌های کوتاه مدت مقادیر انتظاری این متغیرها مهم است.

وی در ادامه برنامه افزود: به عنوان مثال انتظار می‌رود در ۱۰ ماه آینده قیمت نفت دو برابر شود، این انتظار سبب می‌شود در حال حاضر قیمت ارز کاهش یابد؛ علاوه بر بحث انتظار، عوامل رفتاری مانند هجوم برای خرید ارز یا درواقع تقاضایی که بر اساس هیجانات در بازار ایجاد می‌شود، نیز مؤثر است. هر دو مسئله‌ی روند افزایشی نرخ ارز و نوسانات آن برای سیاست گذار نکنه ای منفی محسوب می‌شود، به همین دلیل آنها در پی متوقف کردن روند کاهش ارزش پول ملی و در عین حال به حداقل رساندن نوسانات حول روند هستند.

دارابی همچنین بیان کرد: با توجه به نمودار نوسانات نرخ ارز، از ابتدای سال یک روند افزایشی در نوسانات مشاهده می‌شود، افزایش نرخ ارز در دو مرحله (یعنی زمان حذف ارز ترجیحی و مرحله‌ی دیگری) دارای شیب تند و افزایش قیمت است؛ این روند وجود داشت تا مجوز فروش ارز تحت سرفصل سایر (ارز سهمیه‌ای است که فرد می‌تواند به ازای هر کارت ملی معادل دو هزار یورو از صرافی ارز دریافت کند) توسط بانک مرکزی ارائه شد و نوسانات کمی به ثبات رسید.

این کارشناس اقتصادی سپس اضافه کرد: ارز سایر دارای دو کارکرد بود، یکی این که به غیر از ارز مسافری نیازهای متفاوتی مانند نیاز برای آموزش، بحث‌های علمی و فرصت‌های مطالعاتی و … وجود داشت و بانک مرکزی برای جلوگیری از ارتکاب جرم برای رسیدن به یک نیاز مشروع، چنین سرفصلی را تعریف کرد و همچنین کاربرد دیگر ارز سایر استفاده‌ی بانک مرکزی از آن جهت بازار سازی بود.

دارابی همچنین ابراز کرد: بعد از مذاکرات با قطر و احتمال ادامه آن، شاهد کاهش نرخ ارز و ثبات آن بودیم، زمان توقف مذاکرات مجدداً از اواخر مرداد ماه یک روند افزایشی بر نرخ ارز حاکم شد، این روند تا مهر ماه ادامه داشت، در این زمان به دلیل اوج عرضه‌ی ارز سایر (حدود روزانه ۲۵ میلیون دلار) شاهد ثبات نرخ ارز در بازار بودیم تا اینکه طی هفته‌ی گذشته این نرخ با شیبی تند افزایش یافت البته موضوع قابل توجه این است که این بار بر خلاف روند معمول، نرخ دلار امارات پایین‌تر از دلار تهران قرار دارد.

وی همچنین متذکر شد: بحث پیمان سپاری ارزی که صادرکنندگان باید ۴ ماه بعد از صادرات را ارز را برگردانند قانون مصوب مجلس در انتهای سال ۱۴۰۰ بود، مهم‌ترین مسئله‌ی صادرگنندکان موضوع پیمان سپاری نیست، بلکه ایراد بزرگ اختلاف نرخ است که باید رفع و حل شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه برنامه نیز افزود: یکی از ابزار مداخله‌ی بانک مرکزی در بازار غیر رسمی، ارز توافقی است که در فضایی که هیجانات و جو روانی بر بازار حاکم است، هر کس رهبری قیمت را به دست بگیرد، تعیین کننده در بازار ارز است، در ارز بازار غیر توافقی ابتدا نرخ غیر رسمی تعیین می‌شود و سپس بازار متشکل هزار تومان پایین‌تر قرار می‌گیرد و این یعنی مداخله‌ی منفعلانه.

بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی را از وظایف خود می‌داند یا خیر

در ادامه برنامه، محسن زنگنه، نایب رئیس دوم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: سوالی قابل پرسش این است که آیا بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی را از وظایف خود می‌داند یا خیر؟ یک ارزش اسمی ارز یا به روایتی ارزش پول ملی وجود دارد که اصولاً بانک مرکزی وظیفه‌ای برای حفظ ارزش پول ملی برای خود قائل نیست، آنها معتقدند وظیفشان حفاظت از ارزش واقعی پول ملی است یعنی ارز یک شاخص وابسته، به خصوص وابسته به تورم است و زمانی که تورم ۴۰ الی ۵۰ درصد است پس ارز نیز باید افزایش پیدا کند؛ ما با وجود چنین تفکری مشکل داریم.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: باید دید کسی در کشور خودش را متولی حفظ ارزش پول ملی می‌داند یا خیر، در قانون پولی و بانکی دومین یا سومین تکلیف بانک مرکزی حفظ ارزش پولی بیان شده، در طرحی که در مجلس علی رغم مخالفت‌های ما آمد و بانک مرکزی هم به شدت از آن حمایت کرد، این واژه از وظایف بانک مرکزی حذف شد یعنی بانک مرکزی باید از ارزش واقعی پول ملی حفاظت کند. بنابراین وقتی با افراد در بانک مرکزی صحبت می‌شود، می‌گویند اتفاقی نیفتاده یک تورم ۵۰ درصدی رخ داده و نرخ ارز هم افزایش یافته و متأسفانه برخی از مراکز پژوهشی هم برای توجیه عملکرد خود به این گفته استناد می‌کنند.

زنگنه در ادامه برنامه بیان کرد: با نگاه به نمودارهای موجود در می‌یابیم که قطعاً یکی از عوامل مؤثر بر نرخ ارز تورم است اما اکثر کارشناسان معتقدند که معمولاً شوک‌های ارزی، شوک‌های تورمی را هم به وجود می‌آورد.

نایب رئیس دوم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس همچنین متذکر شد: بانک از سال ۹۷ سیاست‌هایی اعمال کرد که با فرآیندهای کشوری که در تحریم به سر می‌برد، تناسب نداشت؛ به عنوان مثال همه ی مجاری عادی رفت و آمد ارز به بهانه‌ی اف ای تی اف، سی اف تی و.... مسدود شد، صرافی‌ها را بستیم و یک تعهد ارزی برای صادر کننده قرار دادیم، در حالی که زمانی به صادر کنندگان مشوق می‌دادیم.کل صادرات غیر نفتی که در کشور انجام می‌شود بیش از ۷۰ درصد پتروشیمی و فولاد است که عموماً یا دولتی هستند و یا خصولتی، در طی ۳ سال گذسته طبق آمار و ارقام حجم صادرات بسیاری کالاها مانند فرش، حبوبات و.... به دلیل تعهد ارزی و بازگرداندن ارز طی یک ماه آینده‌ی بعد از دریافت آن کاهش یافته، صادرکننده مجبور است ارز را در بازار آزاد تهیه و سپس به صورت نیما به دولت دهد تا تعهد ارزی اش را آزاد کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال اظهار کرد: راه حل موجود بسیار ساده است، باید در شرایط تحریمی کشور باید مجاری عادی رفت و آمد داشته باشد و همچنین به مردم اعتماد کنیم؛ چرا به صادر کننده به بهانه‌ی خروج سرمایه از کشور، اعتمادی وجود ندارد؟ در سایر کشورها سیاست اصلی حفظ ارزش پول است و با این هدف با نرخ بهره بازی می‌کنند، ما باید حفظ ارش پول ملی را یک تکلیف بدانیم و سیاست‌ها را بررسی کنیم و آن‌هایی که به هر نحوی صادرات را محدود می‌کند را اصلاح کنیم.

زنگنه ابراز کرد: اتفاق عجیبی که از چند روز پیش آغاز شده، فروش اوراق سکه است، یعنیی اشتباه سال ۹۷ در حال تکرار است در آن سال دولت حدود ۷۰ تن طلا را حراج کرد، و جالب است که می‌گویند مردم آن را خریداری کردند، در حالی که عموماً نهادهای قدرتمند وارد بازار می‌شوند و ارز را می خرند. مردم این اوراق را می خرند تا در بازار ثانویه سود کنند و فروش اوراق سکه در عمل به معنای افزایش قیمت آن است.

روزانه بیش از ۱۰۰۰ مطلب منفی در خصوص ارز منتشر می‌شود

در ادامه برنامه، معاون اداره‌ی صادرات بانک مرکزی در پاسخ به محسن زنگنه در خصوص وظیفه‌ی بانک مرکزی در حفظ ارزش پول ملی نیز بیان کرد: با قاطعیت می‌توان گفت بانک مرکزی وظیفه‌ی حفظ ارزش پول ملی را دارد، این موضوع هم در قانون پولی مالی و هم در تمام قوانین بالا دستی که مرتبط با حوزه‌ی بازار ارز است، اشاره شده اما باید توجه داشت ارش پول ملی تابع توابع مختلفی از جمله تورم است.

بهزاد لامعی در ادامه افزود: بازار ارز شامل دو بخش رسمی و غیر رسمی می‌شود، بازار رسمی شفاف، بزرگ و تأمین کننده ی نیازهای کشور است کنار گذاشته شده و به یک بخش از بازاری که خود عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان متفاوتی دارد، توجه می‌شود.

وی همچنین اشاره کرد: در این بازار علاوه بر عوامل عرضه و تقاضا قیمت تابع ریسک‌های بازار است، همانطور که اشاره شد یک سری هیجانان طی روزهای اخیر ئر این بازار شکل گرفت و همچنین شاهد جابجایی منابع بودیم که این موضوع سبب روند صعودی در نرخ ارز شد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی همچنین بیان کرد: روزانه بیش از ۱۰۰۰ مطلب با محتوای منفی در خصوص ارز در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که سبب ایجاد نگرانی و هیجان در مردم شده در این شرایط تغییر سلیقه برای سرمایه گذاری در مردم ایجاد می‌شود و این تغییر سلیقه در بازار ارز غیر رسمی اثر می‌گذارد.

وی سپس افزود: بانک مرکزی با مشاهده‌ی شرایط در وهله ی اول به شناسایی تقاضا اقدام کرد و به منظور پاسخ به نیازها وارد یک سری مجموعه اقدامات از جمله افزایش عرضه در سامانه‌ی نیما شد به طوری که طی ۲۰ رو گذشته عرضه حدود ۲ برابر میزان تقاضا بوده.

میزان معاملات در دو روز متوالی افزایش چشمگیری داشته و معادل ۶۰۰ میلیون دلار در ارزهای متفاوت معامله صورت گرفته و میانگین نرخ حواله‌هایی که در سامانه‌ی نیما حدود ۲۷۶۰۰ می‌باشد.

در پایان، زنگنه در پاسخ به اظهارات معاون اداری صادرات بانک مرکزی گفت: همواره بازار نیما و رسمی خودشان را به بازار غیر رسمی می‌رساند، قبل از اینکه بازار نیما از بازار غیر رسمی تأثیر گیرد باید مدیریت‌های لازم انجام گیرد، حتی باید بازارهای فردایی نیز مورد توجه قرار گیرد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)