میرنیوز

گفتگو| آغاز طبقه‌بندی نیازها و تقاضاهای فناورانه صنعت نفت/چاه‌های کم‌بازده نفتی به صورت دانش‌بنیان احیا می‌شوند

 گفتگو| آغاز طبقه‌بندی نیازها و تقاضاهای فناورانه صنعت نفت/چاه‌های کم‌بازده نفتی به صورت دانش‌بنیان احیا می‌شوند 2022-09-05T15:02:04+04:30

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت، نهادی است اجتماعی - اقتصادی که به عنوان یک سازمان مستقل ذیل وزارت نفت کار خود را آغاز کرده است. مطابق مقررات، وزیر نفت ریاست هیات امنای پارک را بر عهده دارد و تمشیت امور پارک از سوی وی به مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران محول شده است. در بازار فناوری و نوآوری صنعت نفت، پارک فضایی برای رسیدن عرضه‌کنندگان و تقاضاگران فناوری به یکدیگر است.

در خصوص هدف تشکیل این پارک و فعالیت‌های جاری آن با اسماعیل کفایتی، رییس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

* ایجاد تعامل بین بخش ارائه دهنده دانش و بخش نیازمند دانش

تسنیم: فلسفه و هدف تشکیل پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز چه بود؟

کفایتی: ماموریت‌هایی که در دنیا مجموعه‌های دانشی و مرتبط با دانش انجام می دهند از حالت سنتی خارج شده و به شکل کاملا حرفه‌ای دنبال می شود. مثلا اگر کار دانشگاه آموزش است و در کنار آن کارهای پژوهشی را هم انجام می دهد، شاید عنوان شود وقتی دانشگاه کار پژوهشی انجام می دهد، نیازی به پژوهشگاه نیست؛ در حالی که مأموریت پژوهشگاه بیشتر پژوهش‌های کاربردی است. یعنی هر پژوهشی را انجام نمی‌دهد و هدف پژوهشگاه از انجام پژوهش، کاربرد آن و به نتیجه رسیدن آن در بخش صنعت است؛ درحالی که دانشگاه این‌گونه نیست و لزوما تمامی پژوهش‌ها در دانشگاه کاربردی نیست.

پارک‌ها به عنوان نهاد تعاملی هستند؛ انجام اثربخش به‌هم‌رسانی‌ها و ایجاد فن‌بازارها از نقش‌های پارک‌های علم و فناوری است. رساندن مجموعه توانمند دانشی، به مجموعه‌هایی که نیازمند آن دانش هستند و ارائه مشاوره در این مسیر، از رویکردهای تشکیل پارک‌ها بوده که شاید عنوان شود دانشگاه و پژوهشگاه نیز کار مشابهی را انجام می دهند اما باید گفت مأموریت دانشگاه و پژوهشگاه با این رویکرد، متفاوت است و ایجاد تعامل بین بخش ارائه دهنده دانش و بخش نیازمند دانش، در دانشگاه و پژوهشگاه، کمرنگ است؛ در حالی که پارک، با این رویکرد اصلی فعالیت می‌کند.

* بیش از 80 درصد شرکت‌هایی که با روش‌های سنتی فعالیت کرده‌اند با شکست مواجه شده اند

یکی دیگر از موضوعات، بحث استاد و شاگردی است که به صورت سنتی در مشاغل و بنگاه های اقتصادی مختلف وجود داشته؛ کاری که پارک‌ها انجام می دهند همین است که شرکت‌های نوپا را در کنار شرکت‌های جاافتاده قرار می‌دهند تا از پتانسیل و اعتبارات آنها استفاده کنند. کارفرماها پروژه را به شرکت‌های نوپا نمی دهند، تجربه‌های مالی و اجرایی که شرکت جافتاده دارد، شرکت نوپا از آن بی بهره است و در کنار شرکت‌های بزرگ است که می تواند مسیر پیشرفت و بهبود را سریعتر طی کند و این تسهیل گری را پارک انجام می‌دهد. تجربه کشورهای پیشرفته هم نشان داده که بیش از 80 درصد شرکت‌هایی که از مراکز رشد و پارک‌ها بهره‌مند شده اند، با شکست مواجه نشده‌اند و برعکس این موضوع نیز صادق است، بیش از 80 درصد شرکت‌هایی که با روش‌های سنتی فعالیت کرده‌اند با شکست مواجه شده اند. این موضوع برای کشور ما نیز صادق است.

در کشور خودمان با ورشکستگی های سنگینی در خصوص شرکت‌ها روبه‌رو هستیم؛ چرا که بهره وری بسیار پایین است. لذا لازم است تا این‌گونه شرکت ها خوشه شوند تا هزینه‌ها به خصوص در زمینه تحقیق و توسعه پایین بیاید و این کاری است که پارک می تواند انجام دهد.

کارکرد دیگری که در پارک وجود دارد، بحث نوآوری باز است که رویکردهای جدیدی در مورد آن مترتب است. بحث شتاب‌دهنده‌ها و استودیو استارت آپ‌ها هم مطرح است. پارک می تواند شتاب‌دهنده و تسهیل‌گر در مسیر رساندن یک ایده به طرح کاربردی باشد.

* متأسفانه در دولت قبل، شکل گیری پارک حساسیت برانگیز بود

تسنیم: در یک‌سال و خورده ای که از عمر پارک گذشته چه اقدامات موثری از سوی پارک انجام شده است؟

کفایتی: پارک در حال راه‌اندازی است و در یک‌سال گذشته مشغول ایجاد زیرساخت بوده‌ایم. معمولا ایجاد زیرساخت‌ها زمان‌بر است. البته می توانست بهتر از این‌ها صورت بگیرد. متأسفانه در دولت قبل، شکل گیری پارک حساسیت برانگیز بود و متأسفانه ما داریم از این نحوه شکل‌گیری، رنج می بریم. یک مقدار سیاسی شد و یک مقداری باید مقدماتی صورت می‌گرفت که فرهنگ سازی می‌شد که نشد. همین الان هم مجموعه‌هایی هستند که همکاری لازم را با پارک انجام نمی دهند

تسنیم: منظورتان مجموعه های دولتی است؟

کفایتی: بله، مجموعه های دولتی در بدنه صنعت نفت، از آنجایی که شناخت کافی در خصوص پارک و کارکردهای آن ندارند، همکاری لازم را هم انجام نمی دهند و متأسفانه با پارک تقابل دارند. خوشبختانه با دانشگاه و پژوهشگاه نفت تعامل خوبی داریم؛ چرا که پارک، پژوهشگاه و دانشگاه را ذیل یک شبکه توان می‌بینیم که باید در کنار هم قرار بگیرند. انقدر کار پژوهشی در نفت گسترده است که هیج نهادی، جای نهاد دیگر را تنگ نمی کند.

تسنیم: در این دوران گذار، که در حال چینش زیرساخت‌ها هستید، این نیاز سنجی صنعت است که در پارک انجام می شود؟

کفایتی: بله، ما داریم نیازها و تقاضاها را می‌گیریم. لازم هست تا طبقه بندی و دسته بندی شوند. بعضا می‌بینیم کاری از طرق دیگری اجرایی می شود و مثلا تحت عنوان ساخت بار اول مطرح می شود اما چند بار انجام شده است. روال هایی که اشکال داشته توسط پارک اصلاح می شود و یا سرگردانی که شرکت های دانش بنیان در شرکت های نفتی داشتند می تواند سرو سامان بگیرد. موارد زیادی وجود دارد که رفته رفته خود شرکت های نفتی، گازی و پتروشیمی با ارتباط با پارک، آنها را مطرح خواهند کرد.

* پیگیری طرح احیای چاه‌های کم بازده در پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت

طرح احیای چاه‌های کم بازده را در حال حاضر در دست اقدام داریم که این موضوع دانش بنیان، برای شرکت ملی نفت ایران یک آرزو بود که انجام شود. از طریق سازوکار پارک این اقدام فراهم شده که این طرح مهم و ملی به اجرا درآید. از جمله سازوکارهای موثر پارک، می توان به امکان ترک تشریفات و اینکه می تواند به عنوان یک منطقه آزاد فعالیت کند، اشاره کرد.

طرح احیای چاه های کم‌بازده، به این صورت که از طریق پارک دنبال می شود، از طریق هیچ نهاد دیگری از جمله دانشگاه یا پژوهشگاه، امکان پیگیری موثر نداشت.

تسنیم: الان این طرح در چه مرحله ای است؟

کفایتی: به زودی توافق نامه ما با شرکت ملی نفت برقرار می شود. بعد از آن، قراردادهای ما با شرکت های دانش بنیان و فناور به امضا خواهد رسید.

تسنیم: درواقع پارک حالت رگولاتوری علمی دارد؟

کفایتی: بله، یک بخشی از فعالیت‌های پارک، رگولاتوری است. پارک تحت عنوان نوآوری باز می‌تواند مجموعه‌های توانمند را گردآوری کرده و پوشش دهد. پارک می تواند نیازها را دسته بندی کند و ببینید برای هر نیازی، چه توانمندی موجود است و ارتباط بین توانمندی‌ها و تقاضا را به صورت بهینه و موثر فراهم کند. با این به‌هم‌رسانی‌ها اتفاقات مهمی رخ خواهد داد. برخی اوقات نیاز است مسئله یا تقاضایی را به قسمت‌های مختلف تقسیم کرده و برای هر بخش، نقشه راهی تدوین کنیم و در هر بخش از توانمندی های موجود استفاده کرده و در نهایت به حل یک مسئله بزرگ‌تر فائق آییم. گاهی اوقات هم، مثل طرح احیای چاه‌های کم بازده، باید بخشی از کار را دانش بنیان‌ها پیش ببرند، باید با شرکت‌های ارائه دهنده خدمات نفتی، طرح‌های دانش‌بنیان را اجرایی کنند و بخشی از کار نیز به تأمین مالی طرح‌ها بازمی گردد که ارتباط بین کار دانشی، کار فنی و اجرایی و کار تأمین مالی و خوشه کردن آنها از سوی پارک صورت می گیرد. در طرح احیای چاه‌های کم بازده، این اتفاق رخ داده و ما تاکنون با صندوق ها و بانک‌ها جهت تأمین مالی طرح‌ها رایزنی کرده‌ایم. نوآوری باز به نوعی همان رگولاتوری مجموعه های توانمند است.

* 5 چاه برای احیا در اختیار هر شرکت دانش بنیان قرار می‌گیرد

تسنیم: در خصوص چاه‌های کم بازده، به نظر شما می‌توانیم در دولت فعلی به نتیجه‌ای برسیم؟

کفایتی: بله امیدواریم که این اتفاق رخ دهد. به‌زودی توافق‌نامه ما با شرکت ملی نفت ایران منعقد می‌شود و بعد از آن، پروسه امضای قراردادها با شرکت‌های دانش بنیان آغاز خواهد شد؛ چرا که باید طرح‌های شرکت‌ها ارائه و جمع‌‌آوری شود، این طرح‌ها در کمیته فنی بررسی شود و بعد از تأیید این طرح‌ها، قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان امضا خواهد شد. بعد از آن، کارها شروع می شود. 5 چاه به هر شرکت داده می شود که در مرحله اول یک چاه داده خواهد شد، اگر توانستند چاه اول را احیا کنند، چاه‌های بعدی در اختیارشان قرار داده خواهد شد. در واقع این طرح یک به علاوه چهار است و اگر در احیای چاه اول شکست بخورند، مسیر دیگری طی خواهد شد.

اگر کار آنطور که پیش بینی می کنیم پیش رود، کار بسیار حرفه‌ای انجام می شود. در همین زمینه رایزنی با مناطق نفت‌خیز داشتیم که ابتدا می گفتند خودمان کار احیای چاه‌ها را انجام می دهیم اما ما عنوان کردیم که بگذارید فناوری‌های نوین هم به کار گرفته شود و کارها فقط به شیوه‌های سنتی پیش نرود، ابتدا مقاومت‌هایی صورت می گرفت اما در نهایت مسائل برطرف شد و بنا بر این شد که چاه‌هایشان را غربالگری کنند و احیای چاه‌ها بر اساس آسان، متوسط و سخت طبقه بندی شوند و چاه‌های ساده‌تر در اختیار شرکت های دانش بنیان گذاشته شود.

* احیای چاه‌های بسته‌شده یا کم بازده با یک تا 2 میلیون دلار

کاری بسیار حرفه‌ای است که در نهایت به نفع شرکت ملی نفت ایران و کشور خواهد بود. هر چاه جدیدی که بخواهد حفاری شود بین 10 تا 12 میلیون دلار هزینه در بر دارد، در حالی که در این طرح، چاه‌های کم‌بازده و یا حتی بسته شده را می‌توان با یک تا 2 میلیون دلار احیا کرد.

می توانیم بعد از به نتیجه رسیدن بخشی از کار، مرحله دوم شناسایی شرکت‌های دانش بنیان و احیای چاه‌های جدید را کلید بزنیم و در این زمینه فراخوان‌های جدیدی منتشر شود. متقاضیان متعددی از داخل و حتی شرکت‌های خارجی برای حضور در این طرح وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)