میرنیوز

اصلاح مسیر حرکت بازوی پژوهشی سازمان برنامه در دولت سیزدهم/ پاکذات: سند آمایش سرزمینی محور تدوین برنامه هفتم توسعه شد

 اصلاح مسیر حرکت بازوی پژوهشی سازمان برنامه در دولت سیزدهم/ پاکذات: سند آمایش سرزمینی محور تدوین برنامه هفتم توسعه شد 2022-08-30T10:15:21+04:30

مهدی پاکذات رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، به مسائلی چون نقش مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری و ساختار این مرکز، ریل‌گذاری جدید و مختصات جدید این مرکز و ... پرداخت.

متن این گفتگو به شرح ذیل است:

در ابتدای گفت‌وگو در خصوص نقش مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری و ساختار این مرکز صحبت کنید

مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه کشور از سال 1396 به منظور پشتیبانی اندیشه‌ای از نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در قالب بازوی پژوهشی و آموزشی سازمان برنامه و بودجه، شروع به فعالیت کرده است.

این مرکز با 5 گروه پژوهشی در موضوعات مرتبط با نیازهای سازمان برنامه و بودجه طراحی شده است. با وجود این طراحی و تلاش همکاران برای ایجاد، تثبیت و هویت‌سازی، در دوره‌های پیشین این مرکز همانند بسیاری از مراکز پژوهشی ذیل دستگاه‌های اجرایی کشور دچار برخی آسیب‌های کارکردی بود که در طول کمتر از یک سال گذشته با مشارکت همکاران مرکز مسیر حرکتی را اصلاح کردیم و اکنون از یک مرکز کم‌توان و تازه‌کار در دیدگاه ذی‌نفعان اصلی به مرکزی با مختصات مشاور امین اثرگذار در ذهن سیاستگذار سخن می‌گوییم.

در خصوص این ریل‌گذاری جدید و بخصوص مختصات جدید مرکز بیشتر توضیح دهید

واقعیتِ مراکز پژوهشی دستگاه‌های اجرایی با کارکرد مورد انتظار از این مراکز فاصله زیادی دارد. به عنوان مثال پژوهشگران مراکز پژوهشی دستگاه‌های اجرایی کمتر به قیود و نیازهای اساسی دستگاه‌های اجرایی توجه دارند و همواره خود را در هاله‌ای از اشراف علمی نسبت به دستگاه اجرایی می‌بینند و در مقابل دستگاه اجرایی نیز مراکز پژوهشی وابسته را به اصطلاح دور از واقعیت میدان اجرا می‌دانند. این شکاف باعث می‌شود تا مراکز پژوهشی عملا از کارایی اصلی خود که همانا حل نیازهای پژوهشی سازمان مطبوع خود است باز بمانند. لذا ما در مرکز پژوهش‌ها با استفاده از پتانسیل موجود و تنها با بهره‌گیری از ابزار اقناع‌سازی با حداقل تغییرات مدیریتی مسیر پژوهشی مرکز را اصلاح و بازبینی کردیم. اکنون مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری به عنوان یک بازیگر فعال، تمام ظرفیت خود را در خدمت رفع نیازهای پژوهشی سازمان برنامه و بودجه قرار داده است و این پژوهش‌ها را تا مرحله کاربست و اجرا امتداد می‌دهد.

ابزار شما در رفع نیازهای پژوهشی سازمان برنامه و بودجه چیست؟

این مرکز به صورت هفتگی و مستمر با برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی مبتنی بر نیازهای به روز سازمان تلاش کرده است به صورت گسترده با استفاده از ظرفیت کارشناسی استان‌ها و مراکز علمی معتبر، امکانی برای گفت‌وگوی عمیق و ارائه راه‌حل‌های اجرایی برای سازمان را مهیا کند. ما در هفته گذشته هشتاد و هفتمین نشست مرکز را برگزار کردیم.

از سوی دیگر مرکز با تولید گزارش‌های سیاستی کوتاه و کاربردی در حوزه‌های متنوع نیازهای فوری و پژوهشی سازمان را مرتفع می‌کند در طول 10 ماه 32 گزارش سیاستی فوری در مرکز تولید شده است. در بخش دیگر، همرسانی یافته‌های پژوهشی با هدف همراه‌سازی شبکه ذی‌نفعان بود که در 5 کلان‌پروژه آمایش سرزمین، برنامه هفتم توسعه، پشتیبانی پژوهشی از لایحه بودجه سنواتی، واکاوی تبصره های بودجه با هدف اصلاح بنیادین در ساختار تدوین بودجه، ایده‌پروری و استفاده از ابزارهای نوین به منظور رفع نیازهای آینده کشور تنها گوشه‌ای از تغییر ریل این مرکز به شمار می‌رود.

ما در ابتدای فعالیت بر اساس رهنمودهای رئیس سازمان برنامه و بودجه بر این باور بودیم که باید از تمام ظرفیت علمی کشور چه در حوزه پژوهشی و چه در بستر جامعه اندیشگاهی و دانشگاهی استفاده کنیم. در عین حال بر این باور استوار بودیم که باید مرکز را به لحاظ نیروی انسانی چابک و کوچک نگه داریم لذا در این بین از مدل مدیریت پژوهش استفاده کردیم. تولید 72 گزارش پژوهشی مسئله محور در این مدت تنها گوشه‌ای از خط تولید این مرکز به شمار می‌رود.

یا در بحث تبصره‌های بودجه با مدل اندیشکده‌ها حرکت تحولی را به منظور فهم و اصلاح ساختار بودجه آغاز کردیم و امیدواریم که نتایج این حرکت در بودجه 1402 تا حدودی نمایان شود. لازم به ذکر است از اواخر مهر ماه 1400، مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری مسئولیت مطالعات پشتیبان تدوین برنامه هفتم توسعه را عهده‌دار شد که این مسئولیت را تا مرحله تهیه و تحویل پیش‌نویس سیاست‌های کلی و نظام نامه تدوین برنامه به سازمان پیگیری کرد. مسئله‌محور بودن، توجه به بایدهای سند ملی آمایش سرزمین و  عبور از روش برنامه‌ریزی جامع و اهتمام به رویکرد برنامه‌ریزی مبتنی بر هسته‌های کلیدی در تدوین برنامه هفتم از اقدامات پژوهشی این مرکز در تدوین بایسته‌های برنامه هفتم توسعه است.

همچنین این مرکز در جهت افزایش درصد تحقق برنامه هفتم توسعه، رویکرد را از پژوهش برای پژوهش به مسئله محوری در پژوهش و افزایش ارتباط گسترده با مراکز علمی کشور ، تغییر داد.

مرکز چه نقش مشخصی در تدوین سند ملی آمایش داشت؟

تدوین سند ملی آمایش سرزمین از جمله اقدامات دیگری است که در راستای اجرای برنامه ششم توسعه بر عهده سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز پژوهش های توسعه و آینده‌نگری قرار گرفت. سند ملی آمایش سرزمین یکی از اسناد راهبردی مبتنی بر سیاست‌های کلی نظام است که مجموعه‌ای از سیاست‌ها و راهبردهای لازم جهت تحقق استقرار مطلوب جمعیت و فعالیت در افق 1424 در آن طراحی شده است. لذا در راستای پیاده‌سازی این سند، وظیفه کمک به الزامات تحقق و اجرایی شدن سند آمایش بر عهده این مرکز قرار گرفت و توانستیم آمایش سرزمین را در ادبیات سیاستگذاران کشور به صورت گسترده ترویج کنیم.

علاوه بر این در تدوین برنامه هفتم توسعه نیز یکی از مهمترین نکات، محوریت برنامه برمبنای سند آمایش سرزمین است که از جمله اقدامات شبکه پژوهشی این مرکز به شمار می‌رود. از دیگر اقدامات انجام شده و در دست اقدام در این مرکز می‌توان به شروع تهیه گزارش‌های پشتیبان تدوین لایحه بودجه سال 1402، بررسی عملکرد اقتصادی مناطق آزاد ایران در یک دوره 8 ساله (99 تا 92) و مطالعات توسعه منطقه مکران اشاره کرد.

جایگاه یک مرکز پژوهشی تراز کجا باید باشد؟

در تکمیل زنجیره پژوهش، دانشگاه‌ها در ابتدای این حلقه به عنوان مراکز تولید علم فعالیت می‌کنند و در واقع دانشگاه‌ها با تولید علم پایه‌های حل مسائل را می توانند تولید کنند. مراکز مطالعاتی به عنوان حلقه دوم هستند یکی از کار ویژه های مراکز مطالعاتی نشان دادن و ترسیم وضع موجود است به گونه‌ای که سیاست‌گذار بتواند به داده‌ها و یافته‌های آن اعتماد کامل داشته باشد.

معمولاً این مراکز مطالعاتی به حل مسئله ورود نمی‌کنند، اگر هم ورودی داشته باشند، در محدوده جمع آوری راه حل‌های ارائه شده در گذشته است. حلقه سوم زنجیره مراکز پژوهشی هستند، این مراکز همواره در پی پیدا کردن راه حل‌های جدید به منظور حل مسائل هستند. در عین حال این مراکز باید با دو دیدگاه آینده نگری و آینده نگاری، افق روشنی را پیش چشم سیاست‌گذار قرار دهند. حلقه چهارم این زنجیره اندیشکده‌ها هستند، به این معنا که اندیشکده‌ها مسئله را نه تنها در نظر و ذهن سیاست‌گذار بلکه روی زمین حل می‌کنند.

شعار اصلی اندیشکده‌ها حل مسئله با دستان خالی است با این وجود یک مثلث جادویی با سه ضلع قدرت، توانایی و پذیرش در دست اندیشکده‌ها وجود دارد که امکان حل مسئله را به این مجموعه‌ها می‌دهد. سه ضلع تیم توانمند، اخذ حمایت ارکان قدرت و ایجاد مقبولیت عمومی تشکیل دهنده مثلث جادویی این مراکز به شمار می‌رود. ضلع ایجاد مقبولیت در نسبت با رسانه تعریف می‌شود. در واقع رسانه ها می توانند در کارکرد درست خود حل مسئله را به بهترین شکل امکان سازی کنند. ما در مرکز پژوهش‌ها تلاش داریم تا به سمت فعالیت اندیشکده‌ای حرکت کنیم و مسئله را در عمل حل کنیم.

همانگونه که اشاره کردم ما در مرکز تلاش می‌کنیم با استفاده از افراد با تجربه و پیران خردمند از یک سو و ظرفیت علمی و عملی جامعه دانشگاهی و اندیشگاهی از سوی دیگر به سمت رفع نیازهای مطالعاتی سازمان برنامه و بودجه حرکت کنیم.

در این بین وضعیت نخبگی و بدنه کارشناسی عظیم سازمان برنامه و بودجه کار در این زمینه را با دشواری شیرینی همراه کرده است. تک تک پژوهش ها و نشست های علمی ما توسط کارشناسان فهیم سازمان برنامه رصد می شود و این مهم تلاش و دقت همکاران ما را با جدیت بالاتری همراه کرده است. لذا به گمانم ما توانسته ایم با اتخاذ شعار چابک، مسئله محور و نو آور مرکز پژوهش‌ها را به عنوان مدلی از مرکز پژوهش‌های تراز انقلاب اسلامی در آستانه هفته دولت به مردم و دولتمردان معرفی کنیم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان

 هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان
2024-02-26T07:07:30+03:30
سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف، باران و کاهش محسوس دما هشدار سطح نارنجی آسیب به نهاده‌ها و محصولات را برای کشاورزان ۱۹ استان کشور صادر کرد.

شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد

 شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد
2024-02-26T07:07:29+03:30
شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا، به حساب یارانه سرپرستان خانوار مشمول واریز شد.

۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود

 ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود
2024-02-26T07:07:29+03:30
معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه نیروگاه‌های برق‌آبی آمادگی دارند در تابستان سال ۱۴۰۳ با حداکثر ظرفیت در مدار قرار ...

انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف

 انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف
2024-02-26T07:07:28+03:30
شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به بارش برف از اجرای عملیات اوره پاشی در معابر دسترسی خبر داد و اعلام کرد: دید افقی در فرودگاه امام ۳۰۰ متر است.

"کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»
2024-02-26T07:07:28+03:30
با استمرار پیشرفت و توسعۀ فناوری، آیندۀ کشت دقیق، فرصت‌های هیجان‌انگیزی پیش روی انسان قرار خواهد داد. در این یادداشت به ۱۰ رویداد از بین رویدادهای برتر این ...

افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد

 افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد
2024-02-26T07:07:27+03:30
بر اساس داده‌ها و اطلاعات سازمان هواشناسی بارش‌ها در کشور تا ۴ اسفند نسبت به دوره بلندمدت ۳۹.۷ درصد کاهش یافته است. بارش‌ها تنها در ۴ استان مثبت بوده است.

ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد

 ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد
2024-02-26T07:07:27+03:30
عضو هیئت مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که تعداد ناوگان هوایی ایران ۳۴ فروند است، گفت: هما با هواپیماهای ATR به ۱۴ شهر کم‌برخوردار پروا...

جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان

 جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان
2024-02-26T07:07:27+03:30
مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از یکطرفه شدن آزادراه‌ تهران-شمال و محور چالوس و بارشر برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان خبر داد.

ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا

 ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا
2024-02-26T07:07:26+03:30
سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به بارش برف در اکثر نقاط کشور و کاهش محسوس دمای هوا، هموطنان نسبت به کاهش مصرف برق و‌گاز اقدام نمایند.

سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است

 سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است
2024-02-26T07:07:26+03:30
معاون پژوهش سازمان امور مالیاتی گفت: برای برخی مودیان تا سال ۱۴۰۴ رسید دستگاه‌های کارتخوان به عنوان صورتحساب الکترونیکی تلقی می‌شود.

ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه

 ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه
2024-02-26T07:07:26+03:30
در پایان دهمین ماه سال، ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲هزار و ۵۵ مگاوات رسید که از این رقم، واحدهای حرارتی با مجموع ظرفیت منصوبه ۷۴هزار و ۸۷۸ مگاوات سهمی ۸۱...

الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود

 الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابلاغ الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها طی هفته آینده خبر داد.

ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد

 ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس گفت: با توجه به حجم رهاسازی‌ها و اقدام‌های نرم‌افزاری انجام شده و به برکت بارش‌های زمستانه امسال سطح دریاچه به تراز ۱۲۷۰.۲ متر و...

سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد

 سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد
2024-02-26T07:07:24+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در لایحه ۱۴۰۳ ضمن اجتناب از بیش برآوردی در منابع مالی دولت، برخی از منابع نسبت به سال جاری کاهش داده شده است.

پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری

 پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری
2024-02-26T07:07:24+03:30
با توجه به استقرار یک جبهه هوای سرد از امروز و ورود دو سامانه بارشی به کشور از سمت غرب، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، طی هفت...

فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول

 فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول
2024-02-26T07:07:24+03:30
طرح تبدیل اختیاری محصولات شرکت بهمن موتور ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی (با نوبت تحویل زمستان ۱۴۰۲) آغاز شد.

جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟

 جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟
2024-02-26T07:07:23+03:30
با توجه به اطلاعات سامانه حقوق و مزایای کارکنان دولت، میانگین ناخالص پرداختی به کارمندان دولت برابر حدود ۱۵ میلیون تومان بوده است.

تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی

 تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی
2024-02-26T07:07:23+03:30
به‌صورت سنتی و طی هزاران سال، مردم دنیا به این نتیجه رسیده‌اند، و این اصل را بدیهی می‌گیرند که پول معتبر است، چون لابد حاکمیتی که همچون کوه پشت این اعتبار ا...

انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه

 انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه
2024-02-26T07:07:22+03:30
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی از واردات ۴ میلیارد دلاری بنزین و گازوئیل خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری به‌درستی ابراز نارضایتی کردند، کلام ایشان بر این ...

عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال

 عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال
2024-02-26T07:07:22+03:30
درحالی حدود ۴ سال از آغاز ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن (طرح اقدام ملی) شهر پردیس می‌گذرد که پیشرفت این واحدها به ۵۸ درصد رسیده است.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد

 قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد
2024-02-24T08:40:43+03:30
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۵ سنت معادل ۲.۴۵ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۶۲ سنت رسید.

برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند

 برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند
2024-02-24T08:40:43+03:30
نایب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: نمایشگاه‌های بهاره در ۵ نقطه‌ شهر تهران و به مدت ۱۰ روز برپا می‌شود.

رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد

 رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد
2024-02-24T08:27:21+03:30
رویترز طی گزارشی نوشت اسلام آباد در فکر نهایی کردن اولین فاز خط لوله ۸۰ کیلومتری گاز با ایران است‌ تا از جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری دوری کند.

"کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»
2024-02-24T08:27:21+03:30
«کشت دقیق» یا «کشاورزی دقیق» نوعی خاص از مدیریت مزرعه یا باغ یا اصطلاحاً «سایت کشاورزی» است که در آن به‌جای اینکه با کل مجموعه...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-24T08:14:00+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است

 رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است
2024-02-23T15:47:14+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تداوم رشد اقتصادی در فصل پاییز و همچنین کاهش تورم در بهمن ماه نوشت: شعار سال یعنی رشد اقتصادی و کاهش تورم در حال محقق...

جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول

 جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول
2024-02-23T13:40:41+03:30
در پاییز امسال رشد اقتصادی گروه خدمات ۴.۶ درصد، صنعت ۱.۳ درصد، ساختمان ۰.۴ درصد، معدن ۰.۳ درصد و کشاورزی منفی ۱ درصد بوده است.

بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد

 بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد
2024-02-23T13:27:13+03:30
بر اساس بخشنامه رئیس سازمان امور مالیاتی طرح بخشودگی صد درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد.

مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز

 مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز
2024-02-23T12:34:02+03:30
بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز مخالفت کرد.

افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران

 افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران
2024-02-23T11:40:34+03:30
ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۱۱ ماهه سال جاری با ۳۵ درصد افزایش به رقم ۱۶ میلیون و ۱۲۲ هزار تن رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)