میرنیوز

آمادگی ایران برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز ۸ کشور/ تمرکز دیپلماسی اقتصادی بر توسعه روابط

آمادگی ایران برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز ۸ کشور/ تمرکز دیپلماسی اقتصادی بر توسعه روابط 2022-08-15T16:18:31+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی در کنفرانس کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی که امروز (دوشنبه بیست و چهارم مردادماه) در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار شد، نسبت به تاثیر این نشست در انجام اقدامات موثر برای کمک به تحقق اهداف توسعه‌ای کشورهای محصور در خشکی ابراز امیدواری کرد.

قاسمی تمرکز دیپلماسی اقتصادی ایران را بر تعمیق مناسبات با کشورهای در حال توسعه، کشورهای همسایه و ترتیبات چندجانبه اعلام کرد و افزود: مواصلات یکی از حوزه‌های اولویت‌دار ما در این خصوص است.

وی ادامه داد: بسیاری از کریدورهای مواصلاتی منطقه‌ای و بین‌المللی همچون کریدور شمال-جنوب، کریدور آلماتی-بندرعباس، کریدور آلماتی-استانبول، کریدور چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران، کریدور موافقتنامه عشق آباد، کریدور اسلام آباد-تهران-استانبول و کریدورهای در حال تاسیس نظیر کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، کریدور ازبکستان-ترکمنستان-چابهار و کریدور تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه از مسیرهای ترانزیتی ایران استفاده می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مسیرهای دریایی ایران نیز در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریای خزر هم‌اکنون نقش مهمی در جابه‌جایی کالا از مبدا و به مقصد کشورهای محصور در خشکی منطقه ایفا می‌کنند.

رویکرد ایران در مواصلات منطقه‌ای و بین‌المللی رویکرد تعاملی و پرهیز از رقابت است

قاسمی با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به مقوله مواصلات منطقه‌ای و بین‌المللی یک رویکرد تعاملی و مشارکتی و پرهیز از هرگونه رقابت است، ادامه داد: این رویکرد منطبق بر رویکرد و روح حاکم بر طرح عمل وین در خصوص کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی است.

وزیر راه و شهرسازی به مشارکت‌های خوب ایران با کشورهای محصور در خشکی منطقه و همچنین با اکو برای ترانزیت منطقه اشاره کرد و گفت: ایران همکاری موثری هم با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و کشورهای عضو آن در حوزه حمل و نقل داشته و این سازمان موفق شده است ابتکارات موثری را در ارتباط با کشورهای محصور در خشکی منطقه به اجرا بگذارد.

قاسمی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: یک‌چهارم ۳۲ کشور در حال توسعه محصور در خشکی در جهان، یعنی ۸ کشور افغانستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان دارای تعاملات ترانزیتی دو جانبه و چندجانبه نزدیک با ایران هستند.

وی ادامه داد: این بدین معناست که ایران و دیگر کشورهای ترانزیت منطقه، بخشی از تعهد جامعه بین‌المللی برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی و کمک به آن‌ها برای کاهش هزینه تجارت و دسترسی آسان‌تر به بازارهای جهانی را برعهده گرفته‌اند در حالی که طبق برنامه عمل وین و نیز گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به مجمع عمومی، کشورهای در حال توسعه ترانزیت نیز با مشکلات زیرساختی، مالی و تکنولوژیکی روبرو هستند و خود باید مورد توجه و برخوردار از کمک‌های جامعه بین‌المللی باشند.

وزیر راه و شهرسازی به نقش مهم شبکه ترانزیت ایران در دسترسی کشورهای محصور در خشکی منطقه به آب‌های آزاد با تکیه بر توانمندی‌ها و امکانات بومی اشاره کرد و گفت: این در حالی است که ایران علاوه بر داشتن مشکلات مبتلابه کشورهای در حال توسعه و نیز مصائب ناشی از بحران کرونا، تحت شدیدترین محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه یک جانبه نیز قرار دارد و متاسفانه جامعه بین‌المللی در کاستن از این فشارها بر یکی از مهم‌ترین کشورهای در حال توسعه ترانزیت کوتاهی کرده است.

قاسمی به موضوع محوری کنفرانس یعنی تامین مالی برای مواصلات بهتر پرداخت و بسیج منابع مالی داخلی و بین‌المللی را به منظور کاهش آسیب‌پذیری کشورهای محصور در خشکی، هم برای کشورهای محصور و هم کشورهای ترانزیت ضروری دانست.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: کنفرانس‌های تامین مالی سازمان ملل متحد همچون کنفرانس مونته ری و کنفرانس آدیس آبابا نیز به موضوع تامین مالی زیرساخت‌ها توجه ویژه‌ای داشته‌اند، اما جای خالی یک مکانیسم تامین مالی بین‌المللی برای مواصلات احساس می‌شود که در شرایط سخت بازیابی اقتصادی بعد از کرونا، بحران انرژی و ناامنی غذایی از اهمیت دو چندان برخوردار است.

قاسمی به صرف منابع مالی قابل توجه از سوی ایران برای پروژه‌های دارای آثار منطقه‌ای علی‌رغم تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های یک جانبه و نیز شرایط کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: تجهیز بنادر به امکانات لجستیکی و ترابری مورد نیاز، تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی در خزر، ساخت برخی حلقه‌های مفقوده جاده‌ای و ریلی و ارتقای تسهیلات لجستیکی و گمرکی در مرزهای زمینی از جمله اقدامات اخیر با منابع محدود داخلی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین مشارکت‌های مالی با برخی کشورهای منطقه در بندر اقیانوسی چابهار با هدف تسهیل حمل بار به مقصد کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی و بالعکس در دست اقدام است و حمل و نقل تک وجهی و چند وجهی در کنار سایر مدهای حمل و نقل مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

قاسمی گفت: اگر سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی در پی کاستن از مشکلات و آسیب‌پذیری‌های کشورهای محصور در خشکی هستند، باید توجه ویژه‌ای به الزامات و نیازهای کشورهای در حال توسعه ترانزیت نیز داشته باشند.

آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران آمادگی دارد به عنوان یک کشور در حال توسعه ترانزیت در کنار سایر کشورهای ترانزیت منطقه، نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه را برآورده سازد و در مقابل انتظار دارد جامعه بین‌المللی هم نقش خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: منابع مالی بین‌المللی می‌تواند برای ساخت برخی زیرساخت‌های موجود در کشورهای ترانزیت و محصور در خشکی منطقه در نظر گرفته شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: پروژه‌های مهمی همچون اتصال ریلی چابهار در حاشیه اقیانوس هند به هرات و مزار شریف در افغانستان، اتصال مزار شریف به پیشاور در پاکستان، بازسازی راه‌آهن کویته در پاکستان به زاهدان در ایران، ساخت مسیر مفقوده ریلی در قرقیزستان برای اتصال ریلی به بندر عباس از طریق ازبکستان و ترکمنستان، و نیز تجهیز ناوگان‌های ریلی کشورهای ترانزیت منطقه باید از منابع مالی بین‌المللی برخوردار شود.

وزیر راه و شهرسازی از برنامه ایران برای برگزاری کنفرانسی با حضور کشورهای ترانزیت و محصور در خشکی منطقه و شرکای فرامنطقه‌ای به منظور تبیین راه حل‌های عملی برای مشارکت پایدار مابین کشورهای ترانزیت، محصور در خشکی و جامعه بین‌المللی خبر داد و گفت: این کنفرانس هماهنگ با سازمان ملل متحد و در راستای کمک به فرایند منتهی به نشست سوم این سازمان در سال ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)