میرنیوز

امضای ۸۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد در صنعت نفت

امضای ۸۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد در صنعت نفت 2022-08-02T11:08:15+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، جواد اوجی وزیر نفت شامگاه سه‌شنبه (۱۱ مردادماه) با حضور در برنامه «صف اول» ضمن تشریح فعالیت‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم، درباره امضای دو مشارکت‌نامه تأمین مالی و تأسیس پتروپالایشگاه «سردار شهید قاسم سلیمانی» و پالایشگاه «مروارید مکران» توضیح داد که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

امروز شاهد سرمایه‌گذاری ۱۹ میلیارد دلاری در صنعت پتروپالایش بودیم جزئیات این ۲ تفاهم‌نامه چیست؟

ظرفیت پالایشی کشور اکنون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است. ظرفیت تولید نفت و میعانات کشور نیز حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز است.

با توجه به روند مصرف بنزین و نفت و گاز در کشور پیش‌بینی می‌کنیم اگر این سرمایه‌گذاری‌ها اتفاق نیفتد در سال‌های آینده مشکل تأمین داشته باشیم.

احداث پتروپالایشگاه‌ها از ابتدای دولت سیزدهم مورد تأکید رئیس‌جمهوری بوده زیرا این بخش برای تأمین سوخت، تأمین امنیت انرژی، همچنین برای جلوگیری از خام‌فروشی مؤثر است. از طرفی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های ما تحریم‌پذیر نیستند.

وزارت نفت مصمم شد طرح پالایشگاهی ۳۰۰ هزار بشکه‌ای را شروع کند. طرح آن از نظر مکان‌یابی و دانش‌فنی در دولت مصوب و در بودجه ۱۴۰۱ به وزارت نفت تکلیف شد. در کنار آن ساخت پالایشگاهی در مکران مطرح شد.

بزرگ‌ترین چالش برای احداث پتروپالایشگاه‌ها تأمین منابع مالی است. در بحث توانمندی سازندگان و متخصصان مشکلی نداریم.

برای تأمین مالی دولت کمک کرد تا از سرمایه‌ها و منابع مالی و نقدی بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی استفاده کنیم و این بانک‌ها و شرکت‌ها در این پروژه‌ها سهامدار شدند. برای تأمین سرمایه از بازار بورس انرژی نیز کمک می‌گیریم تا از توان و مشارکت مردمی نیز استفاده شود؛ پروژه‌های نفت و گاز سودآور هستند و برگشت سرمایه خوبی دارند.

با راه‌اندازی این دو طرح یکی پالایشگاه و یکی پتروپالایشگاه، خوراک صنایع پایین‌دست تأمین می‌شود. از طرفی امنیت انرژی تأمین می‌شود، همچنین صادرات فرآورده‌های نفتی صورت می‌گیرد که تحریم‌پذیر نیستند.

همچنین این طرح‌ها اشتغال‌زایی بالایی دارند و از ظرفیت خالی کارخانه‌ها استفاده می‌شود. از طرفی نقدینگی سرگردان به تولید می‌رود.

در این دو پالایشگاه و پتروپالایشگاه بالغ بر ۶۰۰ هزار بشکه نفت‌خام به فرآورده تبدیل می‌شود. ظرفیت پالایشگاه آبادان ۴۵۰ هزار بشکه است و جمع ظرفیت این دو، یک و نیم برابر پالایشگاه آبادان است.

این طرح‌ها در پنج سال آینده بهره‌برداری خواهند شد و مردم از منافع آن بهره می‌برند. چهار بانک و چهار هلدینگ بزرگ کشور در این پروژه‌ها مشارکت می‌کنند.

در تأمین ادوات و تجهیزات مشکلی نداریم و عمده چالش تأمین منابع مالی است. طی بررسی که انجام دادیم مشخص شد ۱۶۰ میلیارد دلار طی هشت سال در بخش بالادست صنعت نفت نیاز به سرمایه‌گذاری داریم که با استفاده از منابع مالی هلدینگ‌ها و مشارکت دادن مردم، عمده پروژه‌های اولویت‌دار به بهره‌برداری می‌رسند.

با این وضع تحریمی آیا امکان عقد قرارداد و تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی وجود دارد؟

از ابتدای دولت سیزدهم ۸۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد در حوزه میدان‌های نفتی و گازی و پتروپالایشگاه‌ها امضا کردیم. ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه نیز با گازپروم روسیه در بخش‌های مختلف امضا شده است و مانعی برای آن وجود ندارد.

در مورد وضع میدان مشترک آزادگان توضیح دهید.

امروز ۱۹۰ هزار بشکه نفت از میدان نفتی آزادگان که با عراق مشترک است برداشت می‌کنیم. توسعه میدان از منابع داخلی وزارت نفت سال‌های زیادی طول می‌کشید، بنابراین برای توسعه این میدان ۶ بانک و هلدینگ بزرگ اقتصادی را مشارکت دادیم و امیدواریم در آینده نزدیک تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد منجر شود. بر این اساس ۷ میلیارد دلار طی هفت سال سرمایه‌گذاری خواهد شد و تولید از این میدان نفتی به ۵۷۰ هزار بشکه خواهد رسید.

امروز توسعه همه میدان‌ها به‌وسیله کارشناسان داخلی انجام می‌شود و هیچ کارشناس خارجی در بالادست و پایین‌دست مشاهده نمی‌کنید.

در بحث دانش‌بنیان بسته دیگری داریم. نزدیک ۵ هزار حلقه چاه تولیدی داریم که ۷۰۰ حلقه چاه کم‌بازده هستند. با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان این‌ها را شناسایی کردیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان با دانش روز ظرفیت تولید این چاه‌ها را افزایش دهند و در تولید شریک باشند.

از ظرفیت پالایشی فراسرزمینی نیز استفاده کردیم و نفت را در چند کشور فرآوری و به ارزش افزوده بیشتر در بازارهای هدف تبدیل می‌کنیم.

وضعیت دانش اکتشاف و استخراج در حوزه نفت چطور است؟

در بحث اکتشاف و توسعه و بهره‌برداری در میدان‌های نفتی و گازی در خشکی و دریا، همه توانمندی‌ها را داریم و برای حفاری چاه‌ها در دریا همه ظرفیت‌ها در کشور موجود است.

یک میلیارد مترمکعب ظرفیت تولید گاز و ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار ظرفیت تولید نفت است و در هیچ بخشی مستشار خارجی نداریم.

۹۵ میلیون تن ظرفیت محصولات پتروشیمی داریم که توانمندی خوبی به‌شمار می‌رود. بیشترین مشکل منابع مالی بود که با روندی که در پیش گرفتیم از منابع مالی بانکی و هلدینگ‌ها برای حل مسئله استفاده می‌کنیم.

در دولت سیزدهم ۲۸ قرارداد با ارزش بالغ بر یک میلیارد دلار در بحث جمع‌آوری گازهای مشعل داشتیم که عمده شرکت‌های طرف قرارداد خصوصی بوده‌اند و خود به این گاز نیاز دارند. وعده دادیم تا آخر این دولت تکلیف میدان‌های مشترک و جمع‌آوری گازهای مشعل مشخص شود.

وضع صادرات نفت و بازگشت پول حاصل از آن چطور است؟

پارسال تکالیف وزارت نفت در بحث بودجه به‌طور کامل تحقق یافته است، تحریم‌ها را دور زدیم یا بی‌اثر کردیم، پارسال از صادرات محصولات پتروشیمی ۱۲.۵ میلیارد دلار به سامانه نیما واریز کردیم.

با گازپروم روسیه تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری بسته شده، جزئیات آن چیست؟

از زمان سفر رئیس‌جمهور به روسیه مذاکرات جدی با طرف روسی را شروع کردیم. روس‌ها نیز به این موضوع علاقه‌مند بودند. ایران و روسیه دو غول گازی هستند و منابع هیدروکربنی عظیمی دارند.

روسیه ۱۰۰ میلیارد بشکه نفت قابل برداشت دارد و اکنون روزانه ۷ تا ۸ میلیون بشکه تولید می‌کند، ایران ۱۵۳ میلیارد بشکه نفت قابل برداشت دارد و تولیدش روزانه ۳.۸ تا ۴ میلیون بشکه است، ما توان افزایش تولید نفت را داریم از این رو برای تحقق آن برنامه‌ریزی انجام شده است.

مذاکرات با طرف روس را در توسعه میدان‌های نفت و گاز، ساخت کارخانه ال‌ان‌جی، سوآپ و تجارت فرآورده و گاز آغاز کردیم که بخشی از آن به تفاهم‌نامه تبدیل شد. البته جدای از آن، ۴ میلیارد دلار قرارداد در توسعه میدان‌ها نفت و گاز مشترک با روس‌ها در حال اجرا داشتیم.

در توسعه میدان‌ها در دریا و سوآپ فرآورده قراردادهایی با روسیه امضا شده است و امضای قراردادهای تجارت گاز را نیز در برنامه داریم.

به غیر از گازپروم روسیه شرکت‌های دیگر روس نیز خواهند آمد، با مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی بخشی از نیاز ۱۶۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در کشور تأمین می‌شود.

اولویت ما برداشت از میدان‌های مشترک گاز و نفت است. در بخش پایین‌دست در احداث خطوط لوله انتقال و صادرات گاز به کشورهایی همچون عمان و پاکستان با شرکت گازپروم به توافق رسیدیم، ارزش این مجموعه تفاهم‌نامه‌ها حدود ۴۰ میلیارد دلار است و به‌زودی به قرارداد تبدیل می‌شوند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)