میرنیوز

گفتگو| درد مسکن ایران، روش‌های محدود عرضه است

 گفتگو| درد مسکن ایران، روش‌های محدود عرضه است 2022-07-02T09:04:31+04:30

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حدود 3 دهه است که بخش مسکن ایران به‌واسطه برخی سیاست‌های اشتباه در مسیری حرکت کرده که امروز خانه‌دار شدن برای اقشار متوسط به پایین به یک آرزو در دور دست‌ها تبدیل شده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده دوره دسترسی به مسکن به‌طور متوسط برای سه‌دهک اول جامعه به حدود 130 سال رسیده است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی برای خرید یک واحد 75 متری دوره انتظار خانه‌دار شدن برای دهک اول حدود 180 سال، دهک دوم 110 سال و دهک سوم به حدود 80 سال رسیده است.

پایه‌گذار وضعیت کنونی مسکن ایران دولت دوم سازندگی بود؛ یعنی در دوره وزارت عباس احمد آخوندی وزیر وقت مسکن و شهرسازی. اوایل دهه 70 وزیر وقت در اقدامی که سی و چند سال است کشور را تحت تاثیر خود قرار داد. وی در واقع با رونمایی از طرح پاک (پس‌انداز، انبوه‌سازی، کوچک‌سازی) و اجرای آن بخشی از تجربه‌های شخصی در دوره دانشجویی را برای کشوری با وسعت 1.6 میلیون کیلومتر مربع اجرا کرد!

خروجی این طرح و ادامه تحریک تقاضا در دوره دوم وزارت در دولت حسن روحانی، نابه‌سامانی عجیبی را در بازرا مسکن به‌وجود آورد. در همین راستا بود که محمد آئینی در قامت عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران آذرماه سال 99  گفته بود:  اتفاقات متعددی طی سال های اخیر در بازار مسکن کشور روی داده که در یک نمونه از فروردین ماه سال 97 تا تیر 98 قیمت مسکن از 5.5 میلیون تومان به 13.3 میلیون تومان در شهر تهران افزایش یافت.

محمد آئینی با اشاره به این که قیمت مسکن در تهران طی 20 سال اخیر 100 برابر شده است، افزود: گرانی سرسام آور یکی از ویژگی های مسکن طی سال های اخیر بوده است. بررسی روند تورمی بخش مسکن حاکی از آن است که طی 21 سال گذشته رشد قیمت مسکن به ویژه زمین همپای تورم عمومی بوده و حتی بالاتر از آن ثبت شده است.

مدیرعامل کنونی شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان "یکی از دیگر از اتفاقات بخش مسکن سونامی انصراف از دریافت وام مسکن است" گفت: دوره انتظار برای خانه دار شدن با یک سوم درآمد خانوارها نشان می دهد در سال 84 خانوار دهک یک با 31 سال پس انداز خانه دار می شد. همین خانوار در سال 92 باید 36 سال پس انداز می کرد.

آئینی بیان کرد: خانوار دهک 10 سال 84 با 3 سال و سال 92 با 4.5 سال پس انداز می توانست خانه دار شود.این در حالی است که یک خانوار دهک یک در شرایط کنونی باید 100 سال پس انداز برای خرید یک واحد مسکونی 75 متر متربعی داشته باشد. هنجار بین‌المللی برای خرید یک واحد مسکونی 5 تا 10 سال است.

وی همچنین سیاست غلط، ترزیق نقدینگی مقطعی و... را از عوامل افزایش تورم مسکن دانست و آنرا عامل مرگ تدریجی قدرت خرید مردم در این بخش اعلام کرد.

بر اساس جدیدترین آمار بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن،‌ متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در خرداد ماه امسال نسبت به ماه پیش از آن با 8.4 درصد رشد به 39 میلیون و 414 هزار تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر دولت سیزدهم برنامه نهضت ملی مسکن را در دست اجرا دارد که البته نقدهایی به آن در خصوص حرکت کُند آن وارد است. مسئله‌ای که شاید یکی از دلایل آن عدم همراهی برخی دستگاه‌های دولتی برای واگذاری زمین‌های در اختیار و همچنین محدودیت‌های نانشی از منابع مالی باشد.

در این شرایط کارشناس اقتصاد مسکن بر این باور است که برای ساماندهی بازار مسکن باید به‌دنبال تنوع‌بخشی در روش‌های عرضه مسکن باشیم.

فرهاد بیضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، توضیح می‌دهد: همیشه این مسئله را یعنی به‌کارگیری تنوع‌بخشی در بخش مسکن را در دولت‌های مختلف مطرح کرده‌ایم؛ دولت دهم خیلی پیگیر مسکن مهر بود، در دولت یازدهم، دوازدهم و الان هم در دولت سیزدهم خیلی توصیه کرده‌ایم که این تنوع‌بخشی را در حوزه مسکن به کار بگیرد.

وی تاکید کرد: نکته‌ای وجود دارد؛‌ شما نمی‌توانید به همه بازار بگویید شما فقط با وام خرید می‌توانید صاحب مسکن بشوید. بعضی‌ها استقبال می‌کنند خیلی‌ها هم امکان اینکه از این استفاده بکنند را ندارند. برای همین سیاست دولت یازدهم و دوازدهم  در این حوزه تقریبا شکست خورده بود.

وی با یادآوری این‌که تمرکز دولت و وزارت راه روی تحریک تقاضا بود، تصریح کرد: تمرکز بخشی، اتفاق نیفتاد. در یک مقطع کوتاهی در دولت دهم و در دولت دوازدهم تک پروژه‌هایی اجرا شد، یعنی دولت دوازدهم به این نتیجه رسید که با یک روش نمی‌توان به همه نیازهای بازار پاسخ داد. به‌عنوان مثال شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که همه مردم پراید سوار بشوند یا همه مردم مثلا پژو سوار بشوند.

وی ادامه داد: فردی ماشین آفرود می‌خواهد، یکی خودرو مسافرتی می‌خواهد، یکی ماشین شاسی بلند می‌خواهد، یکی ماشین کوچک جمع و جور می‌خواهد و فرد دیگری خودرویی پرشتاب. بسته به سلیقه و نیازی  و استطاعت مالی. اینها نیازهای خانوار و استطاعت مالی تعیین کننده آن حضورش در بازار می‌شود.

وی بیان کرد: ما این کار را در سیستم نکردیم،‌ همه اینها را می‌گفتیم مثلا در دولت دهم، فقط مردم با مسکن مهر نمی‌توانند صاحبخانه بشوند. به همین دلیل بود  که پروژه ویژه مسکن تهرانسر هم بوجود آمد حالا 2 هزار واحد بود که در مقابل دو میلیون واحد مسکن مهر عدد و رقمی است، کما اینکه خود آن هم یکی از روش‌های عرضه است. این‌که یک Developer (توسعه‌دهنده)‌ بیاید شهرک‌سازی کنند خودش یکی از روش‌های عرضه است، تعاونی یکی از روش‌های عرضه است، ممکن است مسکن عمومی تحت عنوان مسکن دولتی یا هر اسم دیگری که اتفاق می‌افتد یکی از روش‌های عرضه باشد خود مالکی که بخش عمده‌ای باید روی آن سرمایه‌گذاری بشود یکی از روش‌های عرضه باشد.

کارشناس اقتصادی مسکن اضافه کرد:‌ در خیلی از دنیا به خصوص کانادا، آمریکا و استرالیا و کشورهایی که پهناور هستند، Developer ‌ها می‌آیند زمین را توسعه داده و آنرا در اختیار افراد قرار می‌دهند. شرکت‌های دیگری هستند که یک ماهه یا دو ماهه یک واحد مسکونی آنجا نصب می‌کنند. اصلا چنین مکانیزم‌هایی در کشور ما تعریف نشده و روش‌های عرضه خیلی محدود است. یعنی یا باید طرف در شهر از طریق بساز بفروش‌ها تراکم بگیرد مشارکت این تیپی انجام بدهد یا اینکه مثلا از روش‌هایی مثل مثلا مسکن مهر و ... بتواند استفاده بکند و انجام بشود.

بیضایی گفت: طیف‌بندی روش‌های عرضه در دنیا خیلی متنوع است، ما همین الان زمین‌های خیلی زیادی را در اطراف شهرهایمان داریم که به خاطر اینکه امکان قانونی عرضه اینها وجود ندارد، از ظرفیت اینها استفاده نمی‌شود. همین اطراف تهران شما نگاه کنید چقدر زمین خالی، کوره‌های آجرپزی و ... الان بلااستفاده مانده است. دارند کمپ‌های نامناسب می‌شود در حالیکه اگر اتفاق افتاده بود می‌توانست بهترین ظرفیت برای عرضه مسکن انجام بشود. دنیا دارد از اینها استفاده می‌کند، ما اما هیچ کاری انجام نمی‌دهیم.

وی با یادآوری این‌که دولت سیزدهم ابه دنبال انجام همین کار است در عین حال افزود: وقتی به معاون وزیر می‌گویند تاکنون چند فونداسیون ریخته‌اید، آیا او باید دنبال آمار فونداسیون برود؟ او باید بگوید من تا الان 10 روش متنوع عرضه در کشور دارم، آمده‌ام در اتاق مانیتورینگ و در حال رصد همه آنها هستم.

وی بیان کرد:  بخش خصوصی در بخش خودمالکی‌ فعال است، خود مالکی‌ها هم چند تا طیف می‌شود، ویلایی‌‌ و آپارتمانی‌. ممکن است ما در خانواده‌ای هستیم بتوانیم سه چهار مجتمع را بخواهیم زندگی بکنیم اینها با هم متفاوت می‌شود. یک کسی خودش مثلا زمین دارد، یکی دولت به او زمین واگذار کرده است، همه اینها توسط توسعه‌دهنده با طیف‌های مختلف انجام می‌شود.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)