میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، میعاد صالحی با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما درباره فعال شدن خط راه آهن راهبردی قزاقستان - ایران - ترکیه با اشاره به اینکه تفاهمهای خوبی بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان داشتیم، افزود: این تفاهم نامه برای ایجاد یک کریدور جدید ترانزیتی ریلی بین المللی مسیر عبوری از قزاقستان، ترکمنستان، ایران به سمت ترکیه و اروپا است و از آن سمت هم میتواند از مسیر چین به سمت قزاقستان بیاید و یا بارهایی را از مبدأ قزاقستان جابجا کند.
او با بیان اینکه هدف گذاری ما برای این مقطع زمانی، پنج میلیون تن بار ترانزیتی است، ادامه داد: پارسال رکورد یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن که رکورد تاریخ راه آهن کشور بود در حوزه ترانزیت ریلی را ثبت کردیم و اکنون این عدد نزدیک به دو و نیم برابر آن رکورد هست و یک گام بلند برای ایجاد یک کریدور از مسیر ایران است.
صالحی اضافه کرد: در این مسیر نرخهای ترجیحی را داریم برای این که بتوانیم مسیر کِی تی آی یعنی مسیر قزاقستان- ترکمنستان- ایران را داشته باشیم.
مدیرعامل راه آهن گفت: امروز هم نخستین قطار کانتینری بر اساس تفاهمی که سه هفته قبل بنده و مدیرعامل راه آهن قزاقستان در دفتر راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حضور وزیر تجارت قزاقستان امضا کردیم، همان فردای آن تفاهمنامه که ما سه هفته قبل انجام دادیم، این عملیاتی شد و قطار به سمت ایران راه افتاد که امروز در ایستگاه تهران بود.
صالحی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف ترانزیتی ریلی باید زیرساختها فراهم شود، افزود: در دولت سیزدهم مشی ما بر این است که نخست کار را انجام دهیم سپس خدمت مردم گزارش کنیم تا این که بخواهیم وعدهای دهیم که در پیچ و خمها بماند و انجام نشود.
وی با بیان اینکه از هفته اول آبان ۱۴۰۰ تفاهمی را با ترکمنستان برای افزایش تبادلات واگن از مرز سرخس و اینچه برون انجام دادیم، اضافه کرد: در پنج ماه پایانی سال ۱۴۰۰ رکورد بی نظیری را در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ثبت کردیم و مجموع سال ۱۴۰۰ را با یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن آمار ترانزیتی ما را به عنوان صدر آمار صد ساله ثبت کرد.
مدیرعامل راه آهن گفت: در مورد این تفاهم که انجام شد به هر حال شرایط منطقه و این که بار از کریدورهای دیگری قبلاً عبور می کرده و اینک ایران یک مسیر جایگزین امن و یک مسیر جایگزین با مزیت رقابتی باشد نیاز است که ما تعرفههای ترجیحی وضع کنیم.
صالحی افزود: سه هفته پیش تعرفههای ترجیحی را باهم تفاهم کردیم و امروز به عنوان یک پروتکل و یادداشت تفاهم بین دو کشور به امضا رساندیم و اولین قطار عبور کرد.
او اضافه کرد: امروز قطاری که از قزاقستان راه افتاد و از مسیر ترکمنستان- اینچه برون وارد ایستگاه تهران شد فرمان عبورش صادر شد و از تهران به سمت ترکیه حرکت کرد.
مدیرعامل راه آهن گفت: همه تفاهمات لازم حقوقی و تعرفههای ترجیحی را انجام دادیم و طبیعی است که نیاز بود بین کشورهای مختلف هم این همراهی باشد؛ در این راستا تفاهمات خوبی را با کشور روسیه هم داشتیم که پس از انعقاد اطلاع رسانی میشود.
صالحی در پاسخ به این پرسش که خط ترانزیتی که راه اندازی شد چه کمکی میتواند به تکمیل سایر خطوط ترانزیت ریلی ما کند؟ افزود: برای عبور از مسیر شرق به غرب دنیا یعنی از مسیری که کالاهای چین به طور مشخص میخواهد به سمت غرب منتقل بشود سه دالان وجود داشت؛ دالان روسیه، دالان دریای خزر که به طور مثال از بندر اکتائو و ترکمن باشی میرفت با کشتیهای رورو به سمت بندر باکو و همچنین مسیر تمام ریلی ایران. مسیر روسیه اکنون دچار چالش شده است، مسیر دریای خزر هم باید مسیر ترکیبی داشته باشد و تعداد کشتیهای رورو هم در دریای خزر محدود است.
وی اضافه کرد: از مسیر اینچه برون و سرخس مسیرهایی است که در ایران به لحاظ ریلی متصل هستیم. مسیر اینچه برون روی مسیر گرمسار میآید و میتواند از تهران به سمت بندر شهید رجایی در بندرعباس بیاید و یا به سمت رازی به سمت ترکیه برود. در مورد سرخس میتواند به شکل مستقیم به سمت بافق- بندرعباس برود و امیدوارم در یکی دو سال آینده بتوانیم اتصال زاهدان با چابهار را هم داشته باشیم و آن کریدور هم میتواند متصل شود.
منبع : خبرگزاری مهر
هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان
شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد
۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برقآبی جدید احداث میشود
انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف
"کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکلدهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»
افت ۷۸.۲ درصدی بارشها در کرمان/ بارشها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد
ایرانایر ۳۴ فروند هواپیما دارد
جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جادههای ۲۹ استان
ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و گاز با کاهش محسوس دمای هوا
سازمان مالیاتی: رسید دستگاههای کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است
ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه
الگوریتم مجریان ذیصلاح ساختمانها هفته آینده ابلاغ میشود
ورودی آب رودخانههای اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد
سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد
پیشبینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری
فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول
جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟
تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی
انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه
عقبماندگی شدید پروژههای نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال
قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد
برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند
رویترز: پاکستان بهرغم تحریمها خط لوله انتقال گاز ایران را میسازد
"کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»
حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است
جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول
بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد
مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز
افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران