میرنیوز

الزامات اصلی برنامه توسعه هفتم کشور/ تمامی ذی‌نفعان مشارکت داشته باشند

الزامات اصلی برنامه توسعه هفتم کشور/ تمامی ذی‌نفعان مشارکت داشته باشند 2022-05-12T12:51:59+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر، مهلت برنامه ششم توسعه در حالی تمام شده است که به دلیل محقق نشدن بسیاری از اهداف تعیین شده، نمایندگان مجلس آن را یک سال دیگر تمدید کردند. موضوعی که مورد انتقاد رهبری نیز قرار گرفت و به همین علت در این ایام کارشناسان حوزه برنامه ریزی تمرکز ویژه ای بر الزامات برنامه هفتم توسعه کرده اند.

با توجه به اهمیت تدوین یک برنامه توسعه دقیق در نظام برنامه ریزی و به طور کلی چشم انداز اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور در سال‌های آتی، «الهام وفائی» عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه یادداشتی را به خبرگزاری مهر ارسال کرده است که مشروح آن به شرح ذیل است؛

توسعه به مثابه تغییر وضعیت موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب یعنی دستیابی به زندگی بهتر و با کیفیت‌تر تمامی ابعاد آن است. در واقع، بهترین راه برای رسیدن به هدف توسعه، تکوین و استقرار آن نوع برنامه‌ریزی است که ابعاد مختلف ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و .. را از حیث اهداف، مسیر، نحوه رسیدن و ... مشخص نماید. لذا، ضروری است که شرایط و ویژگی‌های برنامه‌ریزی توسعه مطلوب شناسایی شود. برای این امر، ابتدا باید فضای تئوریک در برگیرنده پیش‌نیازهای نظری و عملی تدوین برنامه متناسب با آسیب‌های محیط درونی و بیرونی بررسی و تحلیل شود. سپس، فرآیندها و گام‌های عملیاتی در برگیرنده طراحی سازمان و اجزاء نظام برنامه متناسب با ساختار و ظرفیت‌های موجود و آتی کشور تبیین شود. در نهایت، محتوا از حیث طبقه‌بندی ابعاد توسعه از بعد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... متناسب با اولویت‌ها و جهت‌گیری محرک توسعه در کشور مورد توجه قرار گیرد.

همچنین، اهم مختصات و جغرافیای برنامه‌ها از حیث تطابق اهداف با ظرفیت‌ها و نیازها، فرآیندها و رویه‌ها، اجزاء و عناصر تشکیل‌دهنده (طبقه‌بندی موضوعی برنامه توسعه)، چگونگی روابط و مناسبات بین نهادهای تدوین‌کننده، تصویب‌کننده و نظارتی و نیز محاسبه و پیش‌بینی شیوه‌های تأمین منابع لازم برای اجرای برنامه در تهیه و تدوین برنامه‌های توسعه مد نظر قرار گیرد تا راهنمای برنامه‌ریزان و سیاستگذاران جهت تدوین برنامه‌های توسعه مطلوب باشد.

در این راستا، اهمیت مدیریت توسعه به عنوان فرآیندی که طی آن با برنامه‌ریزی، سازماندهی، فرماندهی، هماهنگی و کنترل منطقی نیل و دستیابی به توسعه را امکان‌پذیر می‌سازد، بیش از پیش نمایان است که باید تلاش شود نارسایی و کاستی‎های موجود در مدیریت توسعه کشور نظیر؛ نبود توافق درباره مکاتب و پارادایم‌های اقتصادی برنامه‌ها، وجود الگوهای غیر بومی برای توسعه کشور، نبود سازوکار حل تعارضات منافع بین نخبگان برنامه‌ای، تضعیف بخش خصوصی و فساد اقتصادی، ضعف، کاستی و خامی در برنامه، عدم وجود الزام و پایبندی عملی به برنامه و ضعف در نظارت و ارزیابی را برطرف نمود.

بنابراین، با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه‌ هفتم توسعه می‌باشیم، ضروری است شرایط لازم برای ایجاد نظام برنامه‌ریزی مطلوب فراهم شود. لازمه این امر این است که از یک سو، آسیب‌های نظام برنامه‌ریزی شناسایی شود.

از سوی دیگر، چالش‌های پیش‌روی کشور در تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نظیر تک‌محصولی بودن و وابستگی به نفت و خام فروشی آن، تصدی‌گری دولت و بنگاه‌های شبه‌دولتی در اقتصاد، اقتصاد رانت‌محور ، تورم، مسأله تأمین مالی، سرمایه‌گذاری و بحران نظام بانکی، رشد بی‌سابقه مالی‌سازی اقتصاد، رکود اقتصادی و تشدید فقر و نابرابری، رفع بحران حاشیه‌نشینی، حل بحران صندوق‌های بازنشستگی، رفع چالش‌های نظام سلامت کشور، تقویت سرمایه اجتماعی، تقویت امنیت روانی و اجتماعی، ارتقای سلامت آحاد جامعه و بیمه و تأمین اجتماعی فراگیر، حفظ محیط زیست و نگهداشت و توجه به پایداری آن، ارتقای امنیت عمومی و انضباط اجتماعی، تقویت همبستگی ملی، تحکیم امنیت پایدار، تقویت قدرت بازدارندگی، تأمین امنیت قضایی، طراحی و کمک به استقرار نظام پولی، بانکی و بیمه‌ای مستقل بین‌المللی، کاهش تصدی‌گری دولت و تفویض اختیارات به سطوح منطقه‌ای و محلی مورد توجه قرار گرفته و هدف‌گذاری مناسب در برنامه برای آن‌ها صورت پذیرد.

در خصوص آسیب‌های نظام برنامه‌ریزی، به عنوان نمونه می‌توان به رویکرد متمرکز و غیرمشارکتی در نظام برنامه‌ریزی، کم‌توجهی نسبت به برنامه‌ریزی منطقه‌ای، بخشی‌نگری در تدوین برنامه‌ها، قابلیت نداشتن برنامه برای تبدیل به بودجه سالیانه، تضعیف جایگاه نظارت برنامه و نادیده گرفتن نقش مراکز سنجش و ارزیابی مستقل و غیردولتی در کنار نظام نظارت اشاره داشت.

در ارتباط با آسیب‌های مذکور لازم به ذکر است که در اکثر کشورهای دارای نرخ‌های بالای رشد اقتصادی، رویکرد حاکم بر نظام برنامه‌ریزی از نوع مشارکتی می‌باشد. در حالی که در ایران با وجود قوانین فراوان در حوزه مشارکت‎‌پذیری همه ظرفیت‌های نهادی و انسانی در حوزه توسعه، اما در الگوها و رویکردهای حاکم بر برنامه‌ها چندان اثری از مشارکت‌خواهی از همه پتانسیل‌ها بویژه بخش خصوصی در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی وجود ندارد. بنابراین لازم است تا هم در تدوین و هم در اجرای برنامه‌های توسعه این عوامل در کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.

همچنین، عدم توجه به توازن و تناسب منطقه‌ای از دیگر نقص‌های نظام برنامه‌ریزی است. در حقیقت، باید هم‌راستا با برنامه‌ریزی ملی، برنامه‌های مناطق نیز مد نظر قرار گرفته و سهم هر یک از مناطق و استان‌ها را از اهداف تعیین شده در برنامه ملی تعیین و تبیین نمود. در خصوص آسیب بخشی‌نگری در تدوین برنامه‌ها باید بیان نمود که با توجه به محدودیت منابع، در برنامه‌های توسعه مسائل و پیشران‌های اساسی مد نظر قرار نگرفته و به اولویت‌بندی‌ها توجه نشده است.

همچنین یکی از نکات اساسی در برنامه‌های توسعه این است که این برنامه‌ها باید طوری نگاشته شوند که نمود عملی در بودجه‌های سالیانه داشته باشند. در حقیقت، باید ارتباط معنی‌داری بین نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور برقرار گردد. آسیب‌شناسی برنامه‌های بعد از انقلاب نشان می‌دهد که قوانین بودجه سالانه کشور چندان تابع برنامه‌های مدون و مصوب نبوده و این خود باعث وجود انحراف در جهت‌گیری‌های برنامه می‌شود.

این انحراف گاهی تا بدان جا پیش می‌رود که باعث ایجاد تلاطمات و نوسانات شدید در بخش‌های اقتصادی کشور می‌شود. همچنین اگرچه در برنامه‌های توسعه، هدف‌گذاری‌های کلان صورت می‌گیرد و لیکن مسائل بودجه‌ای، هدف برنامه را به طرح‌های عمرانی محدود تقلیل می‌دهد. بنابراین لازم است تا تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان توسعه‌ای کشور ضمن مسئولیت‌پذیری نسبت به رعایت اهداف و برنامه‌های کشور، در حوزه بودجه‌ریزی نیز با رعایت انضباط مالی سعی نمایند تا با توجه به وجود محدودیت در منابع، اولویت‌بندی مناسبی در خصوص تطابق برنامه‌ها با هزینه‌کرد منابع ارائه نمایند.

در کنار همه این عوامل تأثیرگذاری عالی نظارت را نباید از نظر دور داشت. سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان دستگاه نظارتی ارزیابی عملکرد برنامه‌های توسعه کشور در طی سال‌های بعد از انقلاب دچار تغییرات فراوانی بوده است. تجربیات گذشته نشان می‌دهد هر زمان که سازمان برنامه و بودجه از اختیار و مسئولیت مناسب برخوردار بوده است، میزان تحقق‌پذیری اهداف برنامه نیز مناسب‌تر بوده است. لذا ضروری است که نظام سیاست‌گذاری در کشور با آگاهی از وضعیت و نقش این سازمان در جهت تقویت جایگاه و اثرگذاری مأموریت‌های سه‌گانه برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی و نظارت این سازمان اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

همچنین در این راستا، نقش مراکز سنجش و ارزیابی مستقل و غیردولتی در کنار نظام نظارت برنامه توسط دولت نباید نادیده گرفته شود. زیرا، برای افزایش نظارت‌پذیری، باید مجریان علاوه بر نهادهای دولتی ناظر، خود را در برابر نهادهای مستقل و غیردولتی مسئول در برابر عملکرد خود بدانند. ولی متأسفانه به دلایل مختلف از جمله ضعف قانونی، نهادهای مستقل و غیردولتی ناظر شکل نگرفته‌اند و این خود عدم شفافیت و پاسخگویی رو تشدید می‌نماید.

بر اساس مطالب ارائه شده پیشنهاد می‌شود، برنامه هفتم به صورت مشارکتی با بهره‌مندی از ظرفیت تمامی ذینفعان تدوین شود و نمایندگان سه بخش اصلی نظام اقتصادی در برگیرنده بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی (بر اساس اصل 44 قانون اساسی کشور) حضور فعال داشته باشند.

در این راستا، سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان نماینده دولت به کمک وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، اتاق تعاون ایران به عنوان نماینده بخش تعاون و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و کمیسیون‌های زیرمجموعه آن به عنوان نماینده بخش خصوصی می‌توانند در تدوین برنامه مثمر ثمر باشند. همچنین از ظرفیت‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون‌گذار و مرجع تصویب، مرکز پژوهش‌های مجلس و تمامی مراکز پژوهشی رده بالا در سطوح ملی نیز استفاده شود. همچنین، برنامه هفتم با بهره‌گیری بیشتر از توانمندی‌های منطقه‌ای تنظیم گردد و در حقیقت از نظام یکپارچه ملی- بخشی – منطقه‌ای برای آگاهی از توانمندی‌های مناطق بهره برده شود.

در این راستا ضروری است، برای ورود به برنامه هفتم، برآورد دقیق و درست از منابع بر اساس واقعیت‌های موجود از پتانسیل‌ها، توانمندی‌ها و مزیت‌های کشور به کمک بخش‌های مختلف اقتصادی و مناطق صورت گیرد، یعنی نه غلو و نه کم‌گویی در شناسایی منابع باشد. همچنین، گزارش دقیقی از عملکرد مربوط به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه‌های قبلی ارائه و آسیب‌شناسی برنامه‌های قبلی صورت پذیرد که علت عدم تحقق و یا موفقیت اهداف برنامه‌ها مشخص شود. همچنین، باید بخش پایش برنامه و جدی گرفتن آن در مرحله اجرا مد نظر باشد و راهکارهای قانونی برای محدود نمودن بودجه و جلوگیری از ارائه احکام بودجه‌ای مخالف برنامه تعبیه شود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)