میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزات صمت، مرکز ارتباطات وزارت صمت به منظور رفع دغدغه ۱۷ نماینده متقاضی اجرای ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس و تنویر افکار عمومی، توضیحاتی ارائه کرد.
در گزارش این مرکز آمده است:
شفاف نبودن صورتهای مالی:
هر دو خودروساز با توجه به حضور در بورس موظف هستند صورتهای مالی گروه را علاوه بر آنکه توسط حسابرس مستقل و بازرس قانونی حسابرسی و در مجمع عمومی صاحبان سهام به تصویب میرسد از طریق سامانه کدال بورس در اختیار سهامداران قرار دهند؛ درنتیجه مطابق قوانین این موضوع شفاف است. در غیر این صورت سازمان بورس در این خصوص اقدام قانونی میکند و در هرصورت این مسئله در حیطه مجمع شرکت بوده و خارج از وظایف وزارت صمت است.
بنگاه داری خودروسازان:
از اساس در همه شرکتهای خودروساز در دنیا برای توسعه و بهبود فعالیتهای تولیدی و اقتصادی و زنجیره تأمین و همچنین توسعه محصول و امثال آن، شرکتداری انجام میشود. در مورد خودروسازان داخلی نیز منع قانونی در این مورد وجود ندارد؛ درهمینحال برنامه اصلاح ساختار سهامداری و مالی شرکتهای خودروساز از سوی وزارت صمت ابلاغشده و در قالب پروژه در اصلاح ساختار مالی و سهامداری، شرکتهای خودروساز موظف به فروش و واگذاری اموال و سهام شرکتهای غیر مولد خود و تزریق منابع مالی در حوزه توسعه کمی و کیفی محصولات هستند.
زنجیره ارزش خودرو طیف وسیعی از فعالیتها مانند تأمین مالی، بازاریابی، طراحی و توسعه محصول، آزمایش و صحهگذاری تولید قطعات و مجموعهها، فروش و خدمات پس از فروش و … را شامل میشود؛ بنابراین در بسیاری از خودروسازان جهانی نیز شاهد ورود خودساز به سایر حلقههای زنجیره ارزش مانند شبکه حملونقل عمومی و... نیز هستیم.
بهویژه آنکه با شکلگیری صورتهای نوین حملونقل مانند حملونقل اشتراکی بر پایه امکانات اتصالپذیری خودرو در عمل حتی حوزه ورود خودروسازان به سایر کسبوکارها، گسترش دادهشده است و ازاینرو نمیتوان این امر را متخص به خودروسازان داخلی دانست.
تعارض منافع در تصمیمگیری و واگذار نشدن سهام دولت:
دولت در یک خودروساز ۵ درصد و در دیگری ۱۷ درصد سهم دارد و واگذاری این سهام از طریق وزارت اقتصاد و سازمان خصوصیسازی اتفاق میافتد؛ بنابراین وزارت صمت راسا در این خصوص مجاز به واگذاری و یا فرآیندهای مشابه دیگر نیست. در خصوص تعارض منافع نیز نقش وزارت صمت سیاستگذاری کلان و ابلاغ برنامههای حاکمیتی با نگاه ملی است و خودروسازان موظف به اجرای سیاستهای کلان هستند، بنابراین هیئت مدیره این شرکتها تصمیمات راهبردی اقتصادی و اجرایی را گرفته و سیاستگذاری کلی صنعت خودرو در وزارت صمت صورت میگیرد.
سو مدیریت و رعایت نشدن توسعه استانداردها:
از اساس تعیین استانداردهای صنعت خودرو خارج از حیطه وزارت صمت و خودروسازان است، زیرا همه خودروهای تولیدی تمام ضوابط الزامی مصوب شورای عالی استاندارد را رعایت کرده و بر آن اهتمام دارند، زیرا در غیر این صورت خودرو قابل شمارهگذاری نخواهد بود؛ در خصوص الزامات زیستمحیطی نیز خودروسازان تمام مصوبات هیئت دولت را رعایت میکنند. همچنین درباره افزایش کیفیت مستمر نیز اقدامات متعددی مانند توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ و طراحی و ساخت خودروهایی چون شاهین و تارا انجامشده و روند بهبود مستمر کیفی در مورد تمام محصولات در برنامه ابلاغی وزارت صمت به خودروسازان مورد تأکید قرارگرفته است.
چگونگی عقد قراردادهای تأمین فولاد و سایر قراردادها:
اکنون تمامی ورقهای فولادی موردنیاز دو خودروساز و شرکتهای قطعه ساز زنجیره تأمین از طریق سامانه بهین یاب با خرید شفاف و رقابتی از بورس کالا صورت میپذیرد. در خصوص سایر قراردادهای تأمین قطعات نیز در چارچوب آئیننامههای معاملاتی مصوب مجامع عمومی و با رعایت ضوابط در قالب اختیارات ناشی از قانون تجارت شرکتها باقیمت رقابتی از طریق قطعه سازان و تأمینکنندگانی که بیشتر آنها خصوصی هستند، تهیه میشود که تمام اطلاعات مرتبط نیز در صورتهای مالی ثبت و ضبطشده و قابل ارجاع است؛ همچنین وزارت صمت در قالب پروژه اصلاح ساختار زنجیره تأمین باهدف کاهش قیمت تمامشده، خودروسازان را موظف به اجرای این پروژه برای محصولات جدید امسال کرده است که برای حداقل دو محصول جدید این شیوه دنبال خواهد شد.
تحمیل نیروی انسانی مازاد:
در ۸ ماه گذشته بر اساس گزارشهای هر دو خودروساز، آمار نیروی انسانی شاغل مطلقاً روند افزایشی نداشته است در عوض در بسیاری از موارد، نیروهای انسانی مأمور از دستگاههای دولتی به مجموعههای مبدأ بازگشتهاند.
منبع : خبرگزاری مهر
هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان
شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد
۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برقآبی جدید احداث میشود
انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف
"کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکلدهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»
افت ۷۸.۲ درصدی بارشها در کرمان/ بارشها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد
ایرانایر ۳۴ فروند هواپیما دارد
جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جادههای ۲۹ استان
ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و گاز با کاهش محسوس دمای هوا
سازمان مالیاتی: رسید دستگاههای کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است
ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه
الگوریتم مجریان ذیصلاح ساختمانها هفته آینده ابلاغ میشود
ورودی آب رودخانههای اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد
سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد
پیشبینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری
فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول
جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟
تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی
انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه
عقبماندگی شدید پروژههای نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال
قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد
برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند
رویترز: پاکستان بهرغم تحریمها خط لوله انتقال گاز ایران را میسازد
"کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»
حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است
جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول
بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد
مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز
افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران