میرنیوز

گفتگو| تفکر دانش‌بنیان در دانشگاه‌های کشاورزی شکل نگرفته است

 گفتگو| تفکر دانش‌بنیان در دانشگاه‌های کشاورزی شکل نگرفته است 2022-04-13T22:27:17+04:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ یکی از مسائلی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات نوروزی خود بدان تأکید داشتند، افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان به‌خصوص در بخش کشاورزی بود؛ ایشان فرمودند: «ما شرکت دانش‌بنیان داریم لکن باید افزایش پیدا کند. ما در حال حاضر قدری کمتر از 7000 شرکت دانش‌بنیان داریم...من اگر بخواهم از باب نمونه مثال بزنم، مسئله‌ی کشاورزی را مثال می‌زنم که متأسّفانه بخش کشاورزی از عرصه‌ی دانش‌بنیان یک مقداری دورتر از بخش‌های صنعت و خدمات و مانند اینهاست. اگر ما در کشاورزی، شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش بدهیم و دانش را در مسئله‌ی کشاورزی به‌کارگیری کنیم، می‌توانیم در امر اصلاح بذر ــ که خیلی در تولید محصول کشاورزی مهم است ــ در مورد آبیاری نوین، در مورد شیوه‌های جدید تولید، در مورد بهره‌وری بهتر از آب و خاک ــ که آب و خاک دو محصول ارزشمندند که قبلاً هم اشاره کردیم ــ می‌توانیم حدّاکثر استفاده را بکنیم، بهره‌وری‌مان را افزایش بدهیم و اینها را اصلاح کنیم. وقتی که در کشاورزی توانستیم این پیشرفت‌ها را به وجود بیاوریم و تحوّل جدّی ایجاد بکنیم، این موجب می‌شود که اوّلاً امنیّت غذائی کشور حاصل بشود و به دست بیاید، یعنی کشور از لحاظ مسائل غذائی هیچ وقت دچار مشکل نشود، هیچ نگرانی‌ای وجود نداشته باشد؛ ثانیاً درآمد کشاورزان افزایش پیدا کند؛ خیلی خوب است که درآمد کشاورزان ما افزایش پیدا بکند و به کشاورزی دلگرم بشوند و ادامه بدهند، [که این] محصول فوق‌العاده باارزشی است؛ همچنین معضل کمبود آب را می‌شود حل کرد. در کشور ما آنچه معروف است و آنچه به‌طور معمول گفته می‌شود ــ که بنده البتّه نظراتی در این زمینه دارم ــ این است که ما دچار کمبود آب هستیم؛ خب، اگر کشاورزی ما دانش‌بنیان شد، مشکل کمبود آب هم حل خواهد شد.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد متاسفانه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی تعداد ناچیزی است که به‌گفته نائب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، تعداد این شرکت‌ها از سه درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان تجاوز نمی‌کند.

درباره موانع و چالش‌های توسعه کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی گفتگوی تفصیلی با دکتر کوثری، دکترای علوم و مهندسی آبخیزداری، عضو هیئت علمی پژوهشکده آبخیزداری و مدیر فنی شرکت دانش‌بنیان دیده‌بان توسعه پایدار مستقر در پارک علم و فناوری یزد، انجام دادیم. در اینجا نظر مخاطبان را به بخش اول مصاحبه با دکتر محمدرضا کوثری جلب می نماییم.

تسنیم: آقای دکتر کوثری، به‌عنوان فردی که در زمینه کشاورزی دانش‌بنیان فعالیت داشته‌اید، لطفاً بفرمایید علل و عوامل محدود بودن شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی با توجه به ضرورت تقویت امنیت غذایی و خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی در کشور چیست.

کوثری:دلایل زیادی وجود دارد که تعداد اندکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بخش کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت دارند، البته بهتر است برای این کار یک تحقیق و پژوهش اساسی انجام شود و بر اساس آن به این سؤال پاسخ بدهیم، با این حال بنده بر اساس تجربه کاری که در این زمینه دارم توضیحاتی ارائه می‌دهم؛ اول از همه اگر بخواهیم بررسی دقیق‌تری داشته باشیم منشأ تفکر دانش‌بنیان را بایستی جست‌وجو کنیم، تفکر دانش‌بنیان در درجه‌اول باید در دانشگاه شکل بگیرد، البته این تفکر دانش‌بنیانی فقط از دانشگاه منشأ نمی‌گیرد ولی با توجه به تمرکز دانشجویان در محیط دانشگاه، نقش این نهاد در ترویج تفکر دانش‌بنیان بسیار تأثیرگذار است، ولی خب، شواهد و آمار و همین سؤال شما نشان می‌دهد که این تفکر چندان شکل نگرفته است. در نمایشگاه‌های ایران‌ساخت و یا نمایشگاه‌های فناورانه هم حضور شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی و منابع طبیعی نسبت به بخش‌های دیگر کمتر است، یک دلیل آن از نظر بنده، عدم توجه به آموزش فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین در دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی کشور است، مثلاً تا آن‌جایی که بنده می‌دانم درس برنامه‌نویسی کامپیوتر و کار با داده‌های حجیم نداریم، در صورتی که یکی از مهمترین زیرساخت‌های مورد نیاز کارهای دانش‌بنیان در سطح کشور همین قابلیت و مهارت پردازش‌های حجیم، مدل‌سازی و شبیه‌سازی، برنامه‌نویسی‌های سفارشی و کار با داده‌های حجیم است، این‌ها را نداریم. بنده شخصا در این رابطه خیلی تلاش کرده‌ام و در یک سری تألیفات همکاری کرده‌ام، کلاس‌های آموزشی و وبینارهای متعددی از سال 1385 تا به حال داشته‌ام، ولی دانشگاه‌ها به‌سختی وارد این کارها می‌شوند.

همچنین تا آن‌جایی که بنده دیده‌ام در بیشتر موارد اساتید وارد کارهای دانش‌بنیان نمی‌شوند و نهایتاً بر اساس جزوه تدریس می‌کنند و خودشان تجربه کار دانش‌بنیان ندارند.نکته دیگر نیز آن است که تجربه کار دانش‌بنیان به‌راحتی به دست نمی‌آید و فرد باید چند سالی مهارت‌آموزی کند و تجربه ورود به بازار را پیدا کند، هر روز چندین ساعت کار و مطالعه داشته باشد، بالاخره فرآیندی زمان‌بر است، ببینید کار دانش‌بنیان با پژوهش در بخش‌هایی متفاوت است. پژوهش فرآیند پاسخ به سؤال یا اثبات فرضیه است در صورتی که کار دانش‌بنیان نتایج یک یا تعداد بسیار زیادی پژوهش هست که در قالب یک فرآیند پویا تبدیل به یک یا چند محصول می‌شود که مشکلی را حل می‌کنند و باید به‌نحوی سر از بازار در بیاورد. نکته مهم بعدی این است که کارهای دانش‌بنیان در بسیاری از مواقع نیازمند کار گروهی است، یعنی مثلاً در یک دانشگاه اساتید چند دانشکده بایستی با هم یک محصول را ساخته و به بازار عرضه کرده باشند، کمتر این موضوع را شاهد بوده‌ایم که موجب ایجاد الگو و همچنین افزایش روحیه کار گروهی شود. البته در سال‌های اخیر می‌بینیم که مراکز رشد در بعضی دانشگاه‌ها هم فعال شده‌اند، ولی مسیر غالب این است که در بسیاری از موارد نهایتاً یک پژوهش را خوب انجام دهند و مقاله از آن استخراج کنند. به‌خاطر همین موضوع، دانشجو هم، در شرایط و محیط دانش‌بنیان قرار نمی‌گیرد که تفکر و تجربه دانش‌بنیانی خود را ارتقا دهد.

تسنیم: چرا تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ح.زه کشاورزی در مقایسه با شرکت‌های حوزه صنعت و پزشکی کمتر است؟

کوثری:در رابطه با کشاورزی و منابع طبیعی باید قبول کنیم که در بحث دانش‌بنیانی از زمینه‌هایی مثل صنعت و پزشکی عقب‌تر حرکت کرده‌ایم. یکی از دلایل جلوتر بودن صنعت و پزشکی آن است که در صنعت و پزشکی، فرآیندهای نوآورانه بیشتر تعریف و شناخته شده است، لذا در برابر محصولات فناورانه، آمادگی پذیرش بیشتری وجود دارد و تقابل کمتری هم هست، ولی در کشاورزی و منابع طبیعی این‌گونه نیست. خیلی سخت است مثلاً یک دستگاه را به مرحله کاربرد در اراضی کشاورزی برسانیم، همچنین ثبات بازار در صنعت و پزشکی بیشتر است. اگر هم برای مدتی قیمت کالاها روند کاهشی پیدا کرد می‌توان آن را در انبار نگه داشت، ولی عمده محصولات کشاورزی سریع باید به فروش برسند، الگوی کشت هم که متأسفانه وجود ندارد، لذا همواره بازار تلاطم دارد، به همین جهت معمولاً صنعتگران نسبت به کشاورزان و بهره‌برداران از منابع طبیعی وضعیت مالی بهتری دارند، این هم باعث می‌شود به‌طور کلی محصولات فناورانه در بخش صنعت بیشتر فعال شوند. معمولاً شرکت‌های دانش‌بنیان در جاهایی بیشتر فعال می‌شوند که بازار امن‌تری داشته باشند.

تسنیم: به‌طور کلی شرکت های دانش‌بنیان بخش کشاورزی با چه مشکلات و چالش‌هایی مواجه هستند؟

کوثری:چالش‌ها که بسیار زیاد هستند، متأسفانه در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را کمتر فعال کرده‌ایم، اگر هم فعال شده‌اند، با مشکلات بسیار زیادی در رابطه با بازار خود روبه‌رو بوده‌اند. ماهیت کار و فروش این محصولات به‌اندازه کافی مشکل است، حمایت هم نمی‌شوند، گاهی مقابله هم با آن‌ها می‌شود. یک فرد یا گروه فناور، مخترع، پژوهشگر و یا یک استاد دانشگاه را می‌بینیم که محصولی جدید و یا دانش‌بنیان را با صرف عمر و جوانی و اعتبار خود تولید کرده است، کار بسیار باارزشی هم ایجاد شده است، متأسفانه حمایت مالی و معنوی صورت نمی‌گیرد و بعد از چند مدت نه‌تنها دلسرد می‌شود بلکه ممکن است دچار خسارت شدید هم بشود.

من این گونه مثال می‌زنم؛ اگر شما کشاورز باشید و عملکرد خیلی خوبی از یک محصول مثلاً سیب‌زمینی داشته باشید و در سال اول مشتری نداشته باشید چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر خریداری وجود نداشته باشد و یا سیب‌زمینی با کیفیت کمتر و حجم زیاد و قیمت ارزانتر از خارج از کشور وارد شود، به‌نفع شما بود که اصلاً تولیدکننده نبودید یا اصلاً همان ابتدا در مرحله کاشت کل محصول از بین می‌رفت، خیلی بیشتر به‌نفع بود، هزینه کاشت، داشت، برداشت و انتقال به میدان و بعد از بین بردن آن، تولید محصول دانش‌بنیان هم به همین صورت است، هرچه پیشرفته‌تر باشد و حمایت نشود، موجب خسران بیشتری می‌شود، یا در یک دانشگاه ممکن است یک دانشجوی فعال و فناور پیدا شود که بتواند فرآیندهای نوآورانه و دانش‌بنیان پایه را ایجاد و ترویج کند، برای جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه مورد قبول واقع نشوند و افرادی جذب شوند که صرفاً سفارش‌شده، ضعیف و گوش به فرمان باشند، در واقع خوب بودن، فناور بودن و انگیزه بالای فرد حکم تنبیه آن را دارد و به‌عکس. از این رویکردها نمی‌توان انتظار پیشرفت داشت، نمی‌توان پای افراد باانگیزه و فناور را بست، افرادی که می‌توانند تحول ایجاد کنند، امکانات را از آن‌ها دریغ نمود و به افراد ضعیف داد، فضا را برای آن‌ها محدود ساخت و سپس انتظار افزایش کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان را داشت، بدتر از آن این است که افراد علاقه‌مند، سایر اساتید، پژوهشگران و دانشجویان همواره دارند این شرایط را رصد می‌کنند، می‌بینند چه‌اتفاقی برای افراد فعال در این زمینه‌ها می‌افتد، در این صورت به‌مرور جوّ آن مجموعه به‌سمت رکود حرکت می‌کند و نمی‌توان از آن مجموعه تولید کارهای فناورانه و دانش‌بنیان را انتظار داشت، بالاخره گندم از گندم بروید جو ز جو!

تسنیم: دولت چه نقشی می‌تواند در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی داشته باشد؟

کوثری: با توجه به مشکلاتی که بدان اشاره شد در اینجا دولت باید وارد کار شود و حمایت‌های حساب‌شده، مشخص و در قالب یک برنامه مدون در بخش کشاورزی دانش‌بنیان داشته باشد که الگو برای بقیه شود، برای سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی امتیازات ویژه‌ای را در نظر بگیرد. امنیت غذایی کشور شوخی‌بردار نیست.
نکته بعدی معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان موفق بخش کشاورزی است؛ اگر چند شرکت موفق را در سال‌های قبل معرفی کرده بودیم، الآن وضعیت متفاوت بود، الگوها شکل گرفته بودند، بقیه هم از این الگوها استفاده می‌کردند و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به‌مراتب بیشتر بود، ولی این اقدام انجام نشده است. به‌طور کلی مشکلات کار به‌خصوص در حوزه دانش‌بنیان بسیار زیاد است و شما با یک مسیر پرپیچ‌وخم و سنگ‌اندازی‌های زیادی روبه‌رو می‌شوید و یک شرکت نیاز به چند سال تحقیق و توسعه و صرف هزینه‌های مادی و معنوی به‌منظور تولید صنعتی محصول باکیفیت و مرحله سخت تر آن ورود به بازار رقابتی داخلی به دلیل عدم حمایت واقعی از تولیدات داخلی روبرو می گردد. علت آن هم به نظرمی رسد باید در به خطر افتادن منافع برخی افراد سودجو که به دنبال واردات محصولات بی کیفیت خارجی با حداقل هزینه و حداکثر سود می باشند جستجو نمود. و یا خصوصا مواقعی که رشد و نمو و یا فروش  محصولات دانش بنیان توسط برخی مدیران میانی یا بعضی کارمندان و کارشناسان مسدود شود. یک کارشناس ساده به راحتی می تواند یک کار نو و تحول زا را مسدود سازد. در مقابل مشاغلی که نیاز به تخصص و تجربه علمی و اجرایی ندارند مثل خدمات زیبایی خارج از عرف مثل کاشت ناخن، دلالی بازار ارز، خرید و فروش خودروهای لوکس وارداتی، راکد نمودن سرمایه مثل خرید یک زمین 50 متری و فروش آن در سال آینده با قیمت چند برابری که هیچ ارزش افزوده ندارند خیلی راحت و درآمد زا هستند. جذابیت این مشاغل به گونه ای شده که حتی ممکن است افراد فعال در عرصه های علم و فناوری را هم به سمت همین بازارها بکشانیم. متاسفانه در حال حاضر شاهد اشتغال بسیاری از دانش آموختگان دانشگاهی در مشاغل کاذب فوق می باشیم.  با تفاسیر فوق کارهای دانش بنیان که می توانند منشا تحول شوند و ارزش افزوده و اشتغال ایجاد کنند، خود به خود به حاشیه می روند.

قطعا کارهایی که به صورت زنجیره نیستند و ارزش افزوده ندارند، به انواع مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در کشور دامن می زنند و بر عکس. برای مثال در نظر بگیرید مثلا در زمینه مبارزه با آفت گیاهی خاصی مانند پروانه چوبخوار پسته یک ایده و راه حل دانش بنیان موثر ایجاد شود. تا اینکه این ایده به سرانجام برسد هزینه و وقت قابل توجهی باید صرف شود. بعد از آن چه می شود؟ در صورت موفقیت، اول از همه از هدررفت بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی به خصوص پسته کشور جلوگیری می شود. افرادی که در این زمینه کار می کنند و تعداد به مراتب بیشتری از افرادی جدید مشغول به کار می شوند. از خروج ارز و از ورود سموم بی کیفیت هم به کشور جلوگیری می شود. از منابع آب و خاک بهره‌وری بیشتری حاصل می شود. محصول کشاورزی با کیفیت بیشتر تولید و هزینه های مبارزه با آفت در باغات کاهش می یابد. در برخی موارد نیازی نیست شاخه های درخت پسته به خاطر وجود کرم ساقه خوار در داخل آن ها قطع شوند. محصول بیشتری تولید می شود. حتی می توان روش یا راه حل ارائه شده برای آفت را به خارج از کشور صادر کرد و ارزآوری ایجاد نمود. امکان صادرات محصول پسته بیشتری وجود دارد. هزینه های انبار داری کاهش می یابد. تا فروش محصول پسته ملاحظه بفرمایید چندین نفر برایشان کار ایجاد می شود. جالب است بدانید در یک بازه زمانی طولانی شاید بیش از چند هزار میلیارد تومان همین اقدام برای کشور سودآوری داشته باشد. در کل یک تهدید بزرگ تبدیل به یک فرصت بزرگ می شود. این یکی از هزاران کاری است که در کشاورزی دانش بنیان کشور می توان انجام داد. البته ممکن است این ایده و راهکار همین الان هم در کشور وجود داشته باشد، ولی به همان دلایلی که قبلا عرض کردم تا به حال معرفی نشده باشد. به هر حال در مقابل، کسی که یک زمین می خرد و به قیمت بیشتری می فروشد چه نفعی به کشور می رساند؟ یا افرادی که ماشین های دست دوم را با سود کلان به دیگران می فروشند؟ ما موقعی در رابطه با دانش بنیان ها موفق هستیم که درآمد اقتصادی دانش بنیان ها از این حرفه ها بیشتر شود. در آن موقع تعداد دانش بنیان ها افزایش می یابند.

تسنیم: به نظر جنابعالی برای گسترش شرکت های های دانش بنیان بخش کشاورزی باید چه اقداماتی انجام شود؟

کوثری:باید واقع بین باشیم و بدانیم افراد فعال در زمینه فناوری و دانش بنیانی چه خدمت بزرگی به جامعه دارند انجام می دهند.  خصوصا در بخش کشاورزی که فعالیت آن ها تاثیر بسیار بسزایی بر امتیت غذایی کشور دارد. باید آن ها را ارج نهیم و از زحمات آن ها تقدیر کنیم. مشکلات پیش روی آن ها را رفع کنیم. زمین ناهموار پیش روی آن ها را برای حرکت هر چه سریعتر آن ها هموار کنیم. فکرمان را بزرگ کنیم. فکر کوچک به درد فعالیت های فناوری و دانش بنیانی نمی خورد. اخذ مالیات های ناچیز از شرکت های فناور و دانش بنیان دردی را از کشور دوا نمی کند ولی برای شرکت های فناور و دانش بنیان مشکلات بسیار زیادی را بوجود می آورد. نهایتا این منابع اندک را از شرکت های فناور و دانش بنیان بگیرند که امکانات شود برای افرادی که مثلا خرید و فروش ملک می کنند. دقیقا جریان بر عکس شده. در واقع بدلیل عدم شفافیت قانونی و همچنین نداشتن دانش و تجربه کافی از قوانین مرتبط با شرکت های دانش بنیان توسط بسیاری از کارشناسان بیمه و دارایی، شرکت های مذکور با مشکلات بیشماری روبرو شده و مجبور هستند تعداد ساعات زیادی از وقت ارزشمندی که باید صرف تحقیق و توسعه و تولید گردد را صرف مطالبه گری و احقاق حقوق ضایع شده خود از مراجع مربوطه نمایند. اگر قطعا ارزش کارهای دانش بنیان دیده می شد، تعداد شرکت های دانش بنیان با کیفیت هم به شدت افزایش پیدا می کردند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان

 هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان
2024-02-26T07:07:30+03:30
سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف، باران و کاهش محسوس دما هشدار سطح نارنجی آسیب به نهاده‌ها و محصولات را برای کشاورزان ۱۹ استان کشور صادر کرد.

شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد

 شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد
2024-02-26T07:07:29+03:30
شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا، به حساب یارانه سرپرستان خانوار مشمول واریز شد.

۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود

 ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود
2024-02-26T07:07:29+03:30
معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه نیروگاه‌های برق‌آبی آمادگی دارند در تابستان سال ۱۴۰۳ با حداکثر ظرفیت در مدار قرار ...

انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف

 انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف
2024-02-26T07:07:28+03:30
شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به بارش برف از اجرای عملیات اوره پاشی در معابر دسترسی خبر داد و اعلام کرد: دید افقی در فرودگاه امام ۳۰۰ متر است.

"کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»
2024-02-26T07:07:28+03:30
با استمرار پیشرفت و توسعۀ فناوری، آیندۀ کشت دقیق، فرصت‌های هیجان‌انگیزی پیش روی انسان قرار خواهد داد. در این یادداشت به ۱۰ رویداد از بین رویدادهای برتر این ...

افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد

 افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد
2024-02-26T07:07:27+03:30
بر اساس داده‌ها و اطلاعات سازمان هواشناسی بارش‌ها در کشور تا ۴ اسفند نسبت به دوره بلندمدت ۳۹.۷ درصد کاهش یافته است. بارش‌ها تنها در ۴ استان مثبت بوده است.

ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد

 ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد
2024-02-26T07:07:27+03:30
عضو هیئت مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که تعداد ناوگان هوایی ایران ۳۴ فروند است، گفت: هما با هواپیماهای ATR به ۱۴ شهر کم‌برخوردار پروا...

جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان

 جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان
2024-02-26T07:07:27+03:30
مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از یکطرفه شدن آزادراه‌ تهران-شمال و محور چالوس و بارشر برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان خبر داد.

ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا

 ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا
2024-02-26T07:07:26+03:30
سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به بارش برف در اکثر نقاط کشور و کاهش محسوس دمای هوا، هموطنان نسبت به کاهش مصرف برق و‌گاز اقدام نمایند.

سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است

 سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است
2024-02-26T07:07:26+03:30
معاون پژوهش سازمان امور مالیاتی گفت: برای برخی مودیان تا سال ۱۴۰۴ رسید دستگاه‌های کارتخوان به عنوان صورتحساب الکترونیکی تلقی می‌شود.

ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه

 ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه
2024-02-26T07:07:26+03:30
در پایان دهمین ماه سال، ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲هزار و ۵۵ مگاوات رسید که از این رقم، واحدهای حرارتی با مجموع ظرفیت منصوبه ۷۴هزار و ۸۷۸ مگاوات سهمی ۸۱...

الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود

 الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابلاغ الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها طی هفته آینده خبر داد.

ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد

 ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس گفت: با توجه به حجم رهاسازی‌ها و اقدام‌های نرم‌افزاری انجام شده و به برکت بارش‌های زمستانه امسال سطح دریاچه به تراز ۱۲۷۰.۲ متر و...

سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد

 سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد
2024-02-26T07:07:24+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در لایحه ۱۴۰۳ ضمن اجتناب از بیش برآوردی در منابع مالی دولت، برخی از منابع نسبت به سال جاری کاهش داده شده است.

پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری

 پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری
2024-02-26T07:07:24+03:30
با توجه به استقرار یک جبهه هوای سرد از امروز و ورود دو سامانه بارشی به کشور از سمت غرب، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، طی هفت...

فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول

 فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول
2024-02-26T07:07:24+03:30
طرح تبدیل اختیاری محصولات شرکت بهمن موتور ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی (با نوبت تحویل زمستان ۱۴۰۲) آغاز شد.

جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟

 جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟
2024-02-26T07:07:23+03:30
با توجه به اطلاعات سامانه حقوق و مزایای کارکنان دولت، میانگین ناخالص پرداختی به کارمندان دولت برابر حدود ۱۵ میلیون تومان بوده است.

تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی

 تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی
2024-02-26T07:07:23+03:30
به‌صورت سنتی و طی هزاران سال، مردم دنیا به این نتیجه رسیده‌اند، و این اصل را بدیهی می‌گیرند که پول معتبر است، چون لابد حاکمیتی که همچون کوه پشت این اعتبار ا...

انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه

 انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه
2024-02-26T07:07:22+03:30
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی از واردات ۴ میلیارد دلاری بنزین و گازوئیل خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری به‌درستی ابراز نارضایتی کردند، کلام ایشان بر این ...

عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال

 عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال
2024-02-26T07:07:22+03:30
درحالی حدود ۴ سال از آغاز ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن (طرح اقدام ملی) شهر پردیس می‌گذرد که پیشرفت این واحدها به ۵۸ درصد رسیده است.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد

 قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد
2024-02-24T08:40:43+03:30
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۵ سنت معادل ۲.۴۵ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۶۲ سنت رسید.

برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند

 برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند
2024-02-24T08:40:43+03:30
نایب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: نمایشگاه‌های بهاره در ۵ نقطه‌ شهر تهران و به مدت ۱۰ روز برپا می‌شود.

رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد

 رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد
2024-02-24T08:27:21+03:30
رویترز طی گزارشی نوشت اسلام آباد در فکر نهایی کردن اولین فاز خط لوله ۸۰ کیلومتری گاز با ایران است‌ تا از جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری دوری کند.

"کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»
2024-02-24T08:27:21+03:30
«کشت دقیق» یا «کشاورزی دقیق» نوعی خاص از مدیریت مزرعه یا باغ یا اصطلاحاً «سایت کشاورزی» است که در آن به‌جای اینکه با کل مجموعه...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-24T08:14:00+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است

 رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است
2024-02-23T15:47:14+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تداوم رشد اقتصادی در فصل پاییز و همچنین کاهش تورم در بهمن ماه نوشت: شعار سال یعنی رشد اقتصادی و کاهش تورم در حال محقق...

جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول

 جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول
2024-02-23T13:40:41+03:30
در پاییز امسال رشد اقتصادی گروه خدمات ۴.۶ درصد، صنعت ۱.۳ درصد، ساختمان ۰.۴ درصد، معدن ۰.۳ درصد و کشاورزی منفی ۱ درصد بوده است.

بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد

 بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد
2024-02-23T13:27:13+03:30
بر اساس بخشنامه رئیس سازمان امور مالیاتی طرح بخشودگی صد درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد.

مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز

 مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز
2024-02-23T12:34:02+03:30
بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز مخالفت کرد.

افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران

 افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران
2024-02-23T11:40:34+03:30
ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۱۱ ماهه سال جاری با ۳۵ درصد افزایش به رقم ۱۶ میلیون و ۱۲۲ هزار تن رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)