میرنیوز

۸۰ درصد تولید اسباب بازی جهان در چین/ می‌توانیم هاب منطقه شویم

۸۰ درصد تولید اسباب بازی جهان در چین/ می‌توانیم هاب منطقه شویم 2022-04-05T07:39:14+04:30

حامد تاملی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۵ درصد بازار اسباب بازی در اختیار کالای ایرانی است، اظهار کرد: البته آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد. درصد زیادی از کالاهای وارداتی نیز به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود.

وی با اشاره به ممنوعیت واردات اسباب بازی در سالهای اخیر به دلیل محدودیت‌های ارزی، گفت: بنابراین اگر هم واردات قانونی انجام شود به اسم اسباب بازی نیست و چیز دیگری اظهار می‌شود.  

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی درباره مصرف اسباب بازی در سال گذشته نیز گفت: در کنار مشکلات معیشتی، قیمت اسباب بازی نیز افزایش داشته و شاهد کاهش فروش هستیم. توزیع کنندگان هم معتقدند تعداد سفارش کم شده، اما با توجه به افزایش قیمت ریالی تغییر چندانی نداشته است. در این شرایط سرانه مصرف هم تغییر جدی نمی‌کند، اما این دلیل بر این نیست که تعداد نفراتی که اسباب بازی میخرند ثابت مانده باشد، چرا که مشاهدات حاکی از کاهش در این زمینه است.

تاملی در ادامه درباره صادرات نیز اظهار کرد: صادرات اسباب بازی در پی جهش اول نرخ ارز افزایش داشت، اما جهش‌های بعدی تاثیر چندانی نداشت. به طور کلی به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و ریسک بالای انتقال پول، تولید کنندگان خیلی به سمت صادرات نمی‌روند.

البته به گفته وی در حال حاضر تعداد قابل توجهی از تولید کنندگان بزرگ در حال طراحی برنامه‌های صادراتی خود هستند، اما ضعفی که در این زمینه وجود دارد، نبود شرکت‌های مدیریتی در حوزه صادرات اسباب بازی است. در این شرایط بازرگانان به طور موردی اسباب بازی صادر می‌کنند و فعالان اقتصادی به طور اختصاصی در این حوزه نیستند. تولیدکنندگان نیز به دلیل دغدغه‌های فراوان، به ویژه در حوزه تأمین مواد اولیه، زیاد وارد حوزه بازرگانی نمی‌شوند.

کشورهای هدف صادرات اسباب بازی

تاملی کشورهای همسایه، سی آی اس و آسیای میانه را هدف‌های اصلی صادرات عنوان کرد و گفت که تعداد اندکی از مجموعه‌ها به اروپا هم صادرات داشته‌اند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی با بیان اینکه ظرفیت تولید و صادرات در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه طراحی پیشرفت‌های خوبی اتفاق افتاده و به ویژه در حوزه بازی‌های فکری و رومیزی که در حال حاضر توسط ایرانی‌ها طراحی می‌شود.  

مصرف اسباب بازی در ایران چقدر است؟

به گفته وی بر اساس آمار منتشر شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۸ واردات اسباب بازی حدود ۳۵ میلیون دلار سال ۱۳۹۷ حدود ۳۷ میلیون دلار سال ۱۳۹۶ معادل ۱۲۵ میلیون دلار و سال ۱۳۹۵ حدود ۸۷ میلیون دلار بوده است. بر اساس کشفیات بازار مصرف هم بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده شده است که از دید صنعت این رقم اشتباه و مصرف اسباب بازی در کشور کمتر از یک سوم این رقم است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ادامه داد: بر اساس نتایج یک کار پژوهشی در سال ۱۳۹۷ مصرف اسباب بازی ۷۰۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شد که بر این اساس سرانه مصرف معادل سالانه حداکثر ۲۰ دلار برای هر ایرانی زیر ۱۴ سال حساب می‌شد. البته جامعه آماری این پژوهش مراکز استان‌ها بود و روستاهای کوچک بررسی نشده بود. این در حالی است که با بررسی روستاهای کوچک، آمار مصرف کمتر خواهد شد. چرا که بسیاری از روستاییان اسباب‌بازی نمی‌خرند و حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور را نیز روستاییان تشکیل می‌دهند. به همین دلیل تخمین انجمن سرانه مصرف اسباب بازی در ایران ۱۰ تا ۱۵ دلار است. البته میانگین جهانی سرانه اسباب بازی ۷۵ دلار و سرانه مصرف در کشورهای پیشرو مثل استرالیا، آمریکا و انگلیس حدود ۵۰۰ دلار است.

به گفته تاملی ایران یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، بنابراین می‌توان اینطور استدلال کرد که از ۱۰۰ میلیارد دلار گردش مالی اسباب بازی در دنیا حداقل یک درصد را داشته باشد که معادل یک میلیارد دلار است. بنابراین مصرف می‌تواند ۳ تا ۴ برابر شود.

وی با بیان اینکه این برآورد مصرف با تخمین ستاد مبارزه با قاچاق همخوانی ندارد، اظهار کرد: کشفیات اسباب بازی قاچاق در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ نیز معادل ۱۲۴ میلیارد ریال اسباب بازی ساده (غیر الکترونیک) و ۳۴۱ میلیارد ریال اسباب بازی الکترونیکی است. در مجموع ۴۶.۵ میلیارد تومان اسباب بازی قاچاق در هشت ماهه سال قبل کشف شده است.

تولید اسباب بازی الکترونیک صرفه اقتصادی ندارد

تاملی درباره تولید اسباب‌بازی‌های الکترونیک در کشور گفت: تولید این نوع اسباب بازی‌ها در کشور خیلی محدود است و در نهایت کیت الکترونیکی و آرمیچر آنها وارد می‌شود. ماشین‌های الکترونیکی، شارژی و کنترلی هیچکدام در ایران تولید نمی‌شود و اگر هم باشد درصد خیلی خیلی کمی دارد. چون تولید قطعات این اسباب بازی‌ها در کشور به صرفه نیست و واردات محصول نهایی در این بخش هم به صرفه‌تر و ساده‌تر از واردات قطعات و تولید داخل است. همچنین اسباب بازی‌های واردتی ۱۰۰ تا ۴۰۰ درصد سود آوری اما داخلی‌ها، به ویژه بازی های فکری، ۲۵ تا ۴۰ درصد سودآوری دارد.  

وضعیت خوب طراحی بازی‌های فکری

وی با بیان اینکه به دلیل نیاز پایین تولید بازی فکری به سرمایه اولیه، تولید کنندگان زیادی به این بخش جذب شده‌اند، اظهار کرد: چون هزینه های سرمایه در این بخش کمتر از بیشتر هم به سمت طراحی حرکت کردند اما در حوزه عروسک، ماشین و غیره هزینه تولید بالاست و برای ماهش هزینه قالب و تحقیقات بازار، طراحی هم کمتر است و در موارد زیادی کپی برداری می‌شود.  

تاملی در ادامه دغدغه تولیدکنندگان اسباب‌بازی را نگاه غیرفرهنگی حاکمیت به این صنعت عنوان کرد و گفت: در بحث‌های حمایتی، این صنعت در کنار لوازم خانگی و سایر صنایع قرار می‌گیرد. این در حالی است که بخش‌های فرهنگی مثل کتاب مالیات پرداخت نمی‌کنند. اسباب بازی اولین کالای فرهنگی است که کودک با آن مواجه می‌شود و در رشد و شخصیت سازی کودک موثر است. همچنین با اسباب بازی می‌توان محتوای فرهنگی صادر کرد.

حمایت کنید تا هاب منطقه شویم

وی در ادامه حذف مالیات و عوارض صادراتی را از جمله حمایت‌های لازم از صنعت عنوان کرد و گفت: با تهیه یک برنامه ۱۰ ساله می‌توان بازار اسباب بازی منطقه را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار داد. چرا که در کشورهای اطراف به جز ترکیه هیچ کدام تولیدکننده اسباب بازی نیستند و تولیدکنندگان ایرانی به ترکیه هم صادرات دارند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی  نیروی انسانی ارزان مواد اولیه در دسترس از جمله محصولات پلیمری را مزیت‌های رقابتی در این حوزه عنوان کرد و گفت: حتی می‌توان با همکاری با شرکت‌های چینی به هاب منطقه‌ای تولید اسباب بازی تبدیل شویم. در حال حاضر ۸۰ درصد تولید اسباب بازی در چین انجام می‌شود. رسیدن به این اهداف به حمایت‌های ابتدایی مثل تامین سرمایه و حذف برخی عوارض نیاز دارد.  

وی در پاسخ به سوالی‌ درباره ظرفیت صادرات، گفت: نمی‌توان رقم دقیقی در این زمینه اعلام کرد، اما بر اساس آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۵ میلیون دلار اسباب بازی به طور قانونی از ایران صادر شده، اما ظرفیت خیلی بیشتر از این رقم است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)